Oud paard, hoe naar de smid?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 11:45

Evelijn schreef:
Ben nog steeds benieuwd hoe je nu hoeven krabt want als dat gewoon lukt moet in mijn ogen je smid het been ook kunnen bekappen... Ja dat hoeft niet zo hoog... Maar je hoeft er neem ik aan ook geen ijzers meer onder of andere rare dingen gewoon zodat hij ermee kan lopen.

wij krabben nooit hoeven uit, dus dat zou het probleem niet hoeven zijn. (doen we al ruim 12 jaar niet, alleen als de smid komt nooit problemen ondervonden 24/7buiten).

ik zou eerst kijken voor inderdaad misschien een hoefstal of vlak tegen een muur aan, bel je hoefsmid eens en leg het probleem voor.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 11:57

Ik krap ook nooit de hoeven uit haha, is volgens de hoefsmid zelfs beter voor de hoeven.

Zelf snap ik eigenlijk niet helemaal waarom een paard niet nagekeken wordt als deze niet goed loopt? Los van zijn leeftijd wil je toch juist hem zo goed mogelijk helpen?

Die van mij liep tijdje terug ook niet goed, 2 weken aangekeken en toen toch door naar de dierenarts. Bleek een actieve botwoekering (schiefel). Zalfje erop en 6 weken rust, loopt nu weer 100% goed. Zo simpel kan het zijn.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 12:06

Dat been zal niet alleen zeer doen tijdens het bekappen. Met als gevolg dat andere benen ook worden overbelast. (en het paard uiteindelijk door zijn benen zakt?)
De vraag hoe lang je door moet dokteren is altijd heel moeilijk... Wanneer is een goed moment? Hopelijk kan de DA je helpen een goed afgewogen keuze te maken.

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 12:11

Klopt Jolien. Ze kunnen ons echter niet vertellen of en hoeveel pijn ze hebben. De keuze 'wanneer is het genoeg' is daarom ook voor iedereen moeilijk te maken. Hij is gewoon nog zichzelf dus dat is voor mij wel een graadmeter. De DA zal daar meer ervaring mee hebben en me iets meer over verloop en prognose kunnen vertellen.

Gladijs

Re: Oud paard, hoe naar de smid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 13:26

Lieve ts, ik heb een paar pagina's terug je een advies gegeven waar je echt iets mee kan voor een oudje... Ik snap dat je twijfels hebt maar als ik alles nu heb mee gelezen zou ik zeggen dat je nog niet uitgedokterd bent.. Met het risico dat ik wat bot over kom, neem je paardje nog 1x mee naar de kliniek want een DA kan nooit zoveel als een kliniek, zeg wat je wil, zeg wat je er uit wil halen en als zij er niet uitkomen kan je hem daar ook gelijk vredig, mooi en netjes laten inslapen. Zo sla je meerdere vliegen in 1 klap... Ik begrijp je knoop in je maag en ik zou zeggen dat je het beste wil voor je vriendje, dan zou ik gewoon een afspraak maken en de trip ondernemen, met welke uitkomst dan ook. En wees daar dan ook op voorbereid, je hebt niks te verliezen maar je moet nu wel even reëel zijn. Of je gaat iets doen of niet!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 13:40

Zoals ik al eerder zei: eerst een goede paardenarts erbij. Je zult toch echt eerst moeten vaststellen waar het probleem precies zit. Als het zich zoals TS zegt voornamelijk in één been manifesteert, dan is dat simpel te controleren door uitverdoven. Daaruit kan ook blijken of het paard echt pijn heeft. Maar een 'wankel been' kan ook al ontstaan door een slappe knieband waardoor er niet stabiel gewicht op gedragen kan worden.

JenteC

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 13:47

soms is de tijd inderdaad geweest maar om het nou over te laten zijn omdat ze hoefsmid niet goed zijn werk kan doen lijkt mij niet echt eerlijk. Er zijn denk ik genoeg oplossingen om dit op te lossen. Misschien even kort een hoef doen, dan een stukje lopen, dan weer door enz. enz. ?

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 14:07

@gladijs en @Jannepauli

Ik heb een goede paardenarts. Die Prokt ook voor het KWPN. Die laat ik eerst kijken. Dan kan hij me altijd nog verwijzen mocht het nodig zijn. Liever nog geen onnodig trailerritje; dat is nooit zijn hobby geweest. Het zorgt bij hem, en de 2 thuisblijvers voor nogal wat paniek.

Sab123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 11:38

Tafje, hoop dat je vandaag al wat duidelijkheid krijgt!

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 20:00

Even nieuwsgierig; hoe staat het ervoor TS? Hopelijk goede berichten, of in ieder geval meer duidelijkheid?

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-16 20:26

Ja... Ik heb me helemaal voor niets helemaal in de stress gewerkt.
Na een eerste inspectie vond de DA hem er goed uitzien. Nog goed in de vacht en spieren.
Vervolgens achterbenenen wat opgetild. Daarna met een longeerlijn in de bak en heeft rechtsachter wat buigwerk gedaan. Ook links- en rechtsom even laten draven. Zijn rechterachterbeen vertrekt later en komt eerder neer in draf.

Conclusie; slijtage. Mogelijk spronggewricht, knie en/of heup. Paard maakte op hem een fitte en levendige indruk, buiten het moeilijk lopen. Hij is gezond, levendig en actief. DA denkt dat hij nog wel een jaar of 3 mee moet kunnen. Ik heb pijnstillers gekregen. Hij adviseert om die 2 dagen voordat de smid komt te geven. Dat, in combinatie met de benen niet zo hoog optillen, zou de oplossing moeten zijn. Daarnaast gewoon laten bewegen.
De gluco, MSM en soepelheidskruiden ook gewoon blijven geven. :)

Ben zo onrzettend opgelucht. Met geen pen te beschrijven. Dit had ik idd al veel eerder moeten doen. Had me veel stress bespaart..

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 20:52

Ts ik volg je topic al een poosje en ben zo blij voor je.

Neem van mij dat t paard je wel aangeeft wanneer t genoeg is. Dat durf ik vanuit m'n ervaring gerust zo te stellen.
En pijn vind ik een relatief begrip waar wat aan te doen. Hoeveel t kan/mag zijn bepaalt de mens niet maar t paard.

Geniet lekker van je ouwe makker!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 23:38

Tafje schreef:
Ben zo ontzettend opgelucht. Met geen pen te beschrijven. Dit had ik idd al veel eerder moeten doen. Had me veel stress bespaart..

:j

Fijn dat al je eigen gediagnostiseer ongegrond bleek en dat het goed gaat met je paardje! Hopelijk is dit ook een aanleiding om de volgende keer dat er iets is gewoon meteen de dierenarts te bellen en dat niet weer zo eindeloos uit te stellen. Niet alleen beter voor je paard, maar vooral ook een opluchting voor jezelf om meteen te weten hoe de vork aan de steel zit!

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-16 23:53

Ik ga zeker nog even extra van mijn grote man genieten Alani.
En aan jouw onderschrift te zien heb jij inderdaad al veel te veel afscheid moeten nemen :(:) Vreselijk zeg..
En klopt Xyzutu.. Eén telefoontje, één bezoekje.. Dat maakt al zo'n verschil. Voor ons allebei. :-)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 00:09

Hier ook hetzelfde probleem maar met goede afloop. Vroeger pony niet te bekappen en te beslaan. Nu doet hoefsmid haar los en alleen. De zet hoefjes op haar schoen onder lijf van pony en heeft daarmee zoveel vertrouwen gekregen dat pony nu voetje op lage hoefsteun kan. Als ze voetje terug vraagt krijgt ze dat ook gewoon. Pony is inmiddels 40 en nog nooit zo makkelijk geweest bij de smid.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 10:41

Kijk! Goede berichten. Fijn voor je, nog lekker genieten van je paard!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 12:09

Je hebt namelijk zelf gezegd dat je tot hiertoe er nog geen dierenarts bij hebt geroepen, dus heb je enkel zelf veronderstellingen en diagnoses gesteld maar dan zonder er een echte behandeling bij te voegen.
Een paard dat kreupelt dat heeft pijn, anders kreupelt het niet, dus een pijnstiller is op zo'n moment een noodzaak, daar heb jij geen aandacht voor gehad, dus eigenlijk een vorm van verwaarlozing, zo zou ik dit noemen.

Dit is wat ik tot nu toe gelezen heb aan observaties en aannames in jouw posts:

Tafje schreef:
Een hoefstal of tegen de muur zetten lijkt me geen oplossing. Probleem zit in het gewicht dat hij op zijn slechte been draagt als zijn goede achterbeen wordt opgetild. Zou meer spiertechnisch zijn denk ik.

Het door een achterbeen zakken hoeft helemaal geen spierprobleem te zijn:pezen, botten en domweg pijn kunnen dat ook veroorzaken. En een deel van die oorzaken kan een dierenarts zelfs gewoon oplossen, of met medicatie/pijnstillers, massage, osteopathie of door therapeutisch bewegen.

Tafje schreef:
Tav pijn: hij loopt kreupel en heb niet het idee dat hij heel veel pijn heeft. Maar dat weet je natuurlijk niet zeker.

Tafje schreef:
Zoals in de openingspost staat; hij is vrolijk en blij. Bokt, rent en springt als een 3-jarige.
Alleen als hij draaft dan wel met een kreupele rechterachterkant.

Tafje schreef:
Ik zeg ook niet dat hij geen pijn heeft. Want dan zou hij idd niet kreupel lopen. Alleen zeg ik dat hij niet erg veel pijn heeft. In stap zie je niets aan hem.

Tafje schreef:
Maar...als hij echt veel pijn had zou hij niet meer rennen en bokken door de bak verwacht ik.

Als ik op jouw verzoek jouw posts nog een keer lees, dan staat daar dat hij aan 1 achterbeen altijd kreupelt in draf en dat hij zichzelf niet op dat achterbeen omhoog kan houden in stand. Jouw interpretatie is dat dit door nooit onderzochte, maar waarschijnlijk vrijwel pijnloze artrose komt, en dat daar nu een spierprobleem bij is gekomen bij het bekappen, wat waarschijnlijk betekent dat hij nu ingeslapen moet worden.

Als je het 3 jaar wachten met dierenartsonderzoek even laat voor wat het is, dan is mijn advies om even al jouw aannames en interpretaties aan de kant te zetten en echt met een open mind het gesprek met de dierenarts aan te gaan. Dus het gesprek niet beginnen met 'hij heeft artrose dus...'
Ik zou dat dat gesprek ook niet eens telefonisch doen, maar gewoon de dierenarts bij het paard planten en vragen 'wat is er met hem aan de hand en wat kunnen we voor hem doen'.

Wie weet had je gelijk met al je aannames, maar is er nog best wat te doen. En wie weet had je ongelijk en blijkt er nog een hele toekomst voor je paard te zijn. En misschien ook wel niet, maar ik zou het stellen van diagnoses écht overlaten aan de dierenarts.[/quote]

Wauw.. Je bent erg goed in quoten.. Maar je denkt ten onrechte dat ik niet openminded met mijn DA in gesprek ga?! Vreemd dat je dat allemaal uit 3 alinea's in de OP kunt halen. Ik loop al 35 jaar rond tussen de paarden. Ik dacht toch wel iets meer kennis en ervaring te hebben dan het gemiddelde manegegeschoolde pennymeisje. Dus maak je daarover aub geen zorgen.

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-16 13:50

Wat een bla bla weer. Lees even wat de DA van hem vind. Heeft dus niets met verwaarlozing of wat dan ook te maken. En een behandeling is daarvoor niet meer beschikbaar. Ouderdom. Gewoon in beweging houden.
En mijn aanname was artrose. Diagnose van DA is slijtage. Dus daar zat ik nog niet zover vandaan.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 14:08

Ik laat ook geen DA komen voor mn oude knar hoor, beest is 26 jaar oud. Als ik op stal kom zie ik wel of ie zin heeft om te werken of niet. Als ie kribbig is haal ik dr niet eens van de wei af. Wij voelen ons ook niet 7 dagen per week lekker, ik heb ook wel eens moeite met opstaan. Gelukkig krijg ik dan niet gelijk een spuitje ofzo.

Slijtage en artrose is een dunne, niet van buiten zichtbare lijn. Ken net zo goed artrose zijn, maar ook dáár is niks aan te doen. Knol krijgt genoeg spul te eten om zich goed te voelen, super dat de DA van mening is dat ie nog jaren mee kan. Dan hoeven wij je niet meer over te halen :)

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-16 14:24

Inderdaad xSlvna. Ben al lang blij dat hij deze leeftijd heeft gehaald en nog even mee kan.

En het is ook wel heel makkelijk om anoniem van achter een beeldscherm een oordeel over iemand/een paard te geven. Wie wil mag hem persoonlijk komen bekijken.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 23:23

Tafje 26 jaar is een hele leeftijd en de meesten halen t niet (ik weet t als geen ander). Aan de zijlijn zijn er zoveel mensen met commentaar die t allemaal beter weten. Maar wat zij werkelijk voor hun paard doen en hoe ver zij gaan........das nog maar de vraag als t zover is.

Mss heb ik het gemist maar geef je hem ook glucosamine? Ik heb op stal 4 paarden die dit dagelijks krijgen (leeftijd variërend van 17-31 en artrose/artritis) en ze doen t echt super goed op.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 23:44

Je zou ook eens kunnen kijken naar kurkuma. Goedkoop en werkt super bij dit soort klachten, geef het ook aan mijn oudere merrie.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 03:04

joh wat fijn dat da zo positief was, ik zeg altijd maar luisteren naar je gevoel en het gevoel wat je bij je paard krijgt. en je niet te lang druk maken maar actie ondernemen door bv te bellen scheelt een hoop stress. :D

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 13:40

Cardy schreef:
Je zou ook eens kunnen kijken naar kurkuma. Goedkoop en werkt super bij dit soort klachten, geef het ook aan mijn oudere merrie.

Wat is de werking van kurkuma? Ik ken t nl niet als een geneeskrachtig kruid.

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-16 14:12

@Alani hij krijgt MSM en glucosamine. Ook souplesse mix kruiden.

@Cardy bedankt voor de tip. Nooit van gehoord maar dit staat erover op de website van de paardendrogist:
Citaat:
Kurkumawortel

Gebruik
Javaanse kurkumawortel (Curcuma xanthorrhiza) is goed voor het behoud van gezonde cellen en weefsels. Het geeft verlichting en zorgt voor herstel na fysieke inspanning. Het ondersteunt de spijsvertering en vermindert klachten van dyspepsie, zoals winderigheid, gerommel in de buik en misselijkheid