Wat voeren voor meer spieropbouw?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

blackflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 22:19

Kreeg vandaag naar me hoofd,als je geen dierenarts kan betalen moet je ook geen dieren houden.
Nou ja zeg wie vraagt erom om werkloos te worden,niemand toch?.
Begrijp ts wel een beetje dierenarts is duur en die kun je ook niet voor elk wissen wasje halen.
De mijne had eiwit tekort dit is,vastgesteld zonder bloed onderzoek misschien moet ts eens goed naar haar voer kijken en daarmee iets gaan doen.
Het is maar een idee.
En niemand heeft een geldboom in de tuin staan dat is ook zo,veel mensen mijden de zorg al,omdat ze dat al niet kunnen betalen,het is erg naar maar wat doen we eraan,het leven is gewoon verrot duur.

geerke

Re: Wat voeren voor meer spieropbouw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 22:21

vooral een dierenarts is verrot duur...

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-15 22:22

blackflicka schreef:
Kreeg vandaag naar me hoofd,als je geen dierenarts kan betalen moet je ook geen dieren houden.
Nou ja zeg wie vraagt erom om werkloos te worden,niemand toch?.
Begrijp ts wel een beetje dierenarts is duur en die kun je ook niet voor elk wissen wasje halen.
De mijne had eiwit tekort dit is,vastgesteld zonder bloed onderzoek misschien moet ts eens goed naar haar voer kijken en daarmee iets gaan doen.
Het is maar een idee.
En niemand heeft een geldboom in de tuin staan dat is ook zo,veel mensen mijden de zorg al,omdat ze dat al niet kunnen betalen,het is erg naar maar wat doen we eraan,het leven is gewoon verrot duur.

Dat is zeker een vervelende opmerking... Jij vraagt er inderdaad ook niet om!!

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-15 22:23

geerke schreef:
vooral een dierenarts is verrot duur...

En de voorrij kosten vind ik ook belachelijk duur..

blackflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 22:28

Ja inderdaad een vervelende opmerking,maar ik zit er dus wel mee ik zou zo iets nooit zeggen,dan kan ik ook wel zeggen jij moet geen dieren of kinderen nemen als je ze geen zorg kunt geven.
Dit ga ik dus nooit tegen iemand zeggen,want zo iemand kan ook werkloos raken en de dierenarts is gewoon vet duur,voorrijd kosten,consult,onderzoek,onderzoek koliek.etc.
Zo kan ik nog wel even door gaan.
Snap ts erg goed wil je bankroet gaan vooral die vee arts er veel bij halen,tenzij je Anky bent met veel geld. :+
Neem nou eens ik zelf maanden geleden longontsteking gehad verging van de pijn,en geen huisarts ja waarom niet omdat dat niet te betalen is.
De rest mag jezelf bedenken ik genas met me eigen vitamine drank.

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 22:39

Dat is ook zeker niet leuk om te horen maar ergens begrijp ik het wel.
Wat als je dier ernstig ziek wordt? Dan kun je hen dus niet de zorg geven die noodzakelijk is. Misschien een kwaal die met de juiste medicatie/behandeling simpel op te lossen is maar doordat je het niet kunt betalen dit wel het einde van het paard betekent??

Ik snap echt dat het vreselijk is om je baan te verliezen. Maar het betekent dan wel keuzes maken. De vergelijking dieren of kinderen gaat een beetje scheef. Dieren kun je dan verkopen naar een beter thuis, een kind verkopen natuurlijk niet.
Als bij ons het financieel niet meer zou kunnen dan zullen de paarden, hoe moeilijk ik dat ook vind, een ander huisje krijgen. Ik wil ze nooit zorg onthouden omdat ik dat financieel niet kan opbrengen.

blackflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 22:45

En als je paardje nu jou alles is,ik zou niet meer een leven willen zonder haar,mijn pony is overleden.
Maar de rekening kon ik gewoon in termijnen betalen,ik heb ook geen zin in een andere pony.
Mijn paard is 20 jaar en die blijft hoe dan ook bij mij,dan eet ik maar wat minder,en als ik zelf ziek wordt zoals al een keer is gebeurd jammer dan,dan blijf ik ook lopen ik heb vitamine D te kort,moet maandelijks een kuur hebben @45 euro ik dacht het niet,dat geld besteed ik weer aan me paard.

Dan zullen al die mensen maar verdriet moeten hebben,omdat ze de rekening van de dierenarts niet kunnen betalen,dat vindt ik wel erg krom want waarom moet je een consult afrekenen omdat de dierenarts zon luxe praktijk wil hebben,want uiteindelijk betaal je daar wel voor.

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 22:57

Dat een dierenarts zoveel kost is nu eenmaal zo. Verander je niets aan.
Maar als mijn paarden die zorg nodig hebben dan krijgen ze die, ongeacht of ik het eens ben met de hoge prijzen.
Ik ben zo gek met ze dat ik ze, Hoe dan ook, een goed leven gun. Of dat nu bij mij is of, ondank het me niet meer kan veroorloven , bij een ander.
Vind het egoïstisch om een paard noodzakelijke zorg te onthouden omdat ik verdriet zou hebben wanneer ik hem weg zou doen.

blackflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 23:00

Weet je wat ik egoistisch vind,dat zijn die hoge dierenarts prijzen.
Mijn paard is 20 moet ze dan maar de handel in,ik ga niet voor elk wissen wasje er een da bij halen.

Awwijk24

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 23:54

Iedereen heeft andere eisen aan het houden van paarden en andere grenzen en ik vind wel wat we dat moeten accepteren van elkaar zonder elkaar egoïstisch te noemen omdat iemand om welke reden dan ook keuzes maakt.

Ik vind wel dat de basis goed moet zijn. In dit topic klopt het verhaal gewoon niet en dat is het enige wat me irriteert. TS spreekt zichzelf constant tegen en wil niks. Waarom open je dan een topic vraag ik me af.

Dat iemand zijn baan verliest vind ik peroonlijk geen reden voor verkoop. Misschien heeft ze wel op korte termijn een baan weer en dan heb je je paard voor niks weg gedaan. Zolang je de basis dingen niet ontwijkt als entingen en ontworming, smid, tandarts en ziekte symptomen is er toch niks aan de hand. Ik heb juist respect voor mensen die er voor kiezen zelf een stapje terug te doen om dit aan hun paard te besteden en kliniek rekeningen in termijnen betalen al helemaal! Beter dan die mensen die gewoon om financiële redenen niks doen terwijl ze weten dat hun paard wat mankeert.

Ik zelf heb tot februari zelf een eigen paard gehad. Ik brak mijn rug en moest hem verkopen ivm zijn jonge leeftijd en ik niet meer mocht rijden t eerste half jaar. Ik heb de mazzel gehad altijd in een luxe positie te zitten waardoor ik om de 2 jaar bloed kon laten trekken. De tandarts 2 of 3x per jaar kon komen en al dat soort dingen maar evenveel begrip voor de mensen die wel wat meer op hun geld moeten letten!

blackflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 23:59

Hier een eigen paardje ik heb vandaag wel een zak brokjes gekocht,terwijl ik het geld niet echt kon missen eerlijk gezegd,jammer dan mijn paard gaat toch echt voor alles.
We zijn zo gek met elkaar waar ik ben is zij ook ze zal me nooit pijn doen, en alle basis dingen krijgt ze.
Alleen helaas heb ik zon deken sloper. :(
Dan eet ik maar wat minder,maakt toch niks uit of wel iemand gooide een zak citroenen weg,omdat er een plekje op zat,geef maar hier. :D
Bloed onderzoek is hier ook best te doen, en komen ze wat te kort dan krijgen ze dat gewoon.
Maar rijden zit er gewoon even niet in,omdat ik vorig jaar me schouder uit de kom heb gehad en nog steeds gruwelijk last heb.
En ik ga niet naar een arts dat geld is voor me paard,dan maar een krakende schouder kan er nog wel bij geef liever me paard de zorg die ze nodig heeft mocht dat nodig zijn, en sterft ze ooit dan cremeren.

Awwijk24

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 00:14

Kijk en daar heb ik dus super veel respect voor. Alhoewel ik wel vind dat je ook aan jezelf moet denken. Ik weet niet hoe oud je bent maar straks word je pijn chronisch en als je 110 word ben je daar niet blij mee. Ik weet niet wat voor paard je hebt? Ik heb hier nog wel wat dekens thuis van de mijne die ik dus niet meer heb die mag je wel als t de juiste maat is iig.

blackflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 00:35

Dank je Awwijk ze heeft maat 195 cm, ik heb last van botontkalking en heb ook pijn maar die pillen zijn me gewoon weg te duur,das me hele eigen risico per jaar,misschien een domme vraag maar waarom zijn we dan verzekerd.
Ik wil de dekens wel hebben als je ze weg doet,lief van je dat je bezorgd bent maar dat brengt me niet op andere gedachten,mijn gedachten zijn meer voor dieren en andere zorgen.
Daarmee bedoel ik dus eigen volk dat wil zeggen mensen die naar de voedselbank moeten,dat vind ik echt heel erg.
Ik heb ook een studie gevolgd maar even moeten stoppen,omdat ik er geen centen voor had.
Leeftijd is nu 32 jaar, die pillen zouden me 40 euro per maand kosten heb dat geld nodig voor me paard.
Vind het ook erg dat jij je paard hebt,weg moeten doen.
Ik heb ook me rug op drie plekken gebroken voel die pijn nog erg goed was in jaar 2007.
Ik mijd de zorg eerlijk gezegd,is niet te betalen zo had ik maanden geleden longontsteking geen arts bij geweest maar wat heb ik een pijn gehad.
En zwak lag 6 weken plat en het leven ging gewoon door dik ingepakt toch naar me paardje toe.
Zoals ik al zei ziek of niet,geld of niet ik ga naar me beessie toe.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 05:59

Klinkt allemaal heel nobel maar als jij jezelf zo verwaarloost kun je straks niet eens meer naar je paard...

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 06:43

En niet naar huisarts omdat het geld kost? Neem aan dat je in nl woont en dan kost het je helemaal niets.

Ik vind het paard van ts erg arm bespierd wat alleen door betere/andere training kan veranderen. Wel ook erg schraal maar daar zijn ook zat tips voor gegeven.

marjotje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 08:49

Hierboven heeft iemand n goed artikel mbt spieren geplaatst!
Spieren hebben tijd nodig om te herstellen anders verbeterd het ook nooit.
Dat is bij mensen eveneens.
Wanneer je gaat trainen als de spieren nog niet voldoende hersteld zijn werkt dat alleen maar negatief.

Je schrijft dat je recreatief rijdt.
Alleen vind ik zelf zeven dagen in de week een uur rijden (en of longeren) waarbij je wissels meepakt toch niet echt meer onder recreatief vallen eerlijk gezegd.
Ga d'r lekker af en toe een buitenritje mee maken, evt wat grondwerken en geef m eens een dagje vrij.
Probeer een soort schema te maken per week voor je paard zodat je het rijden wat verdeeld door de week heen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 08:56

TS, ik heb het hele topic niet doorgelezen (duurt te lang, aangezien ik heel langzaam lees). Ik denk dat je je paardje meer laat verbruiken aan energie dan dat er binnenkomt. Nu moet je absoluut niet meer gaan voeren, maar ik zou de training wel aanzienlijk reduceren. 40 Minuten longeren is niet alleen zwaar, maar ook nog eens oersaai voor een paard. Alleen maar in de bak rondjes rijden is ook een sleur. Mijn advies is: ga niet elke dag rijden, maar ga wel regelmatig op buitenrit. Gewoon lekker stappen, af en toe een drafje en eventueel als een beloning een galopje, maar verder veel stappen. Krijgen ze ook mooie bespiering van. Verder zoveel mogelijk los laten in weide of paddock: op stal krijg je namelijk ook geen spieren.

Awwijk24

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 10:48

simongek schreef:
En niet naar huisarts omdat het geld kost? Neem aan dat je in nl woont en dan kost het je helemaal niets.

Ik vind het paard van ts erg arm bespierd wat alleen door betere/andere training kan veranderen. Wel ook erg schraal maar daar zijn ook zat tips voor gegeven.

Huisarts niet nee maar de medicijnen die je daarna op gaat halen of het ziekenhuis bezoek wat er op volgt wel eb daar gaat het om. Voor mensen die alleen zijn of geen werk meer hebben krijg dusdanig weinig geld dat ze niet het eigen risico kunnen betalen van meer dan 300 euro. Toen ik mijn rug brak kreeg ik de rekening in 1x aangezien ik nog niks verbruikt had. Kon wel gewoon van de spaarrekening maar kan wel begrijpen dat dat niet voor iedereen zo is. Er zijn meer mensen in nl die om deze reden niet meer naar de tandarts of huisarts gaan :).

Blackflicka ik heb die maten dekens niet liggen. Mijn zijn kleiner. Misschien kan ik je wel op een andere manier helpen maar moet je me ff een pb sturen heb namelijk nog wel veel andere spulletjes liggen. Wat de zorg betreft snap ik je wel. Denk dat het voor vele hier een kwestie van makkelijk praten is. Ik heb iemand in de familie die er net zo voor staat en om me heen hoor ik het zowiso steeds meer. Iedereen raak zijn/haar baan maar kwijt echt waardeloos geregelt in nl. Anyway ik zal niet langer off topic plaatsen sorry hier voor

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 11:07

Pittige discussie hier dames!
Ik heb zelf een wat ranker gebouwd paard die na een leverbot infectie ook was ingevallen. Geef hem sinds een tijdje een mix van speedybeet met olie en wat muesli, extra hooi en een emmer luzerne na het werk. Hij komt nu een beetje bij, maar wil graag nog een klein laagje vet omdat hij dat dan kan aanspreken om spieren op te bouwen. Als al zijn energie al op gaat aan de dagelijkse dingen, heeft hij geen reserve meer over om spieren op te bouwen. Mijn broertje geeft personal training en als hij een week zwaar gaat trainen, gaat hij de periode daarvoor 'bulken' om een reserve op te bouwen.
Moet wel zeggen dat ik nog niet zwaar train, maar weet wel iets van spieren af omdat het me gewoon interesseert. Misschien eens een trainingsschema opzoeken? Daar wordt vaak beschreven dat je 2, max 3 pittige trainingsdagen per week pakt en de rest wat anders gaat doen of rust geeft, aangezien rust nu eenmaal zorgt voor spieropbouw. Je kunt ook een mailtje sturen naar een leverancier van een merk voeding waar je vertrouwen in hebt om eens te bespreken met ze waar je tegenaan loopt, wie weet hebben die de tip. Ik zou in ieder geval rustig aan doen zo lang hij echt te mager is en desnoods korter trainen met wat piekjes erin en tussendoor goed bij laten komen.

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 12:23

Awwijk24 schreef:
Iedereen heeft andere eisen aan het houden van paarden en andere grenzen en ik vind wel wat we dat moeten accepteren van elkaar zonder elkaar egoïstisch te noemen omdat iemand om welke reden dan ook keuzes maakt.

Ik vind wel dat de basis goed moet zijn. In dit topic klopt het verhaal gewoon niet en dat is het enige wat me irriteert. TS spreekt zichzelf constant tegen en wil niks. Waarom open je dan een topic vraag ik me af.

Dat iemand zijn baan verliest vind ik peroonlijk geen reden voor verkoop. Misschien heeft ze wel op korte termijn een baan weer en dan heb je je paard voor niks weg gedaan. Zolang je de basis dingen niet ontwijkt als entingen en ontworming, smid, tandarts en ziekte symptomen is er toch niks aan de hand. Ik heb juist respect voor mensen die er voor kiezen zelf een stapje terug te doen om dit aan hun paard te besteden en kliniek rekeningen in termijnen betalen al helemaal! Beter dan die mensen die gewoon om financiële redenen niks doen terwijl ze weten dat hun paard wat mankeert.

Ik zelf heb tot februari zelf een eigen paard gehad. Ik brak mijn rug en moest hem verkopen ivm zijn jonge leeftijd en ik niet meer mocht rijden t eerste half jaar. Ik heb de mazzel gehad altijd in een luxe positie te zitten waardoor ik om de 2 jaar bloed kon laten trekken. De tandarts 2 of 3x per jaar kon komen en al dat soort dingen maar evenveel begrip voor de mensen die wel wat meer op hun geld moeten letten!

Ik heb absoluut respect voor mensen die alles opzij zetten voor hun paard. Maar wanneer een paard zorg behoeft en je dat niet kunt bieden omdat je geen geld te besteden hebt dan noem ik dat egoïstisch.
Er zijn idd ook genoeg mensen die wel geld hebben en die zorg ook niet bieden maar dat is een ander verhaal. Sta ik natuurlijk ook niet achter.

Maar goed, hier gaat het topic niet over...

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 12:38

Probeer eens rijstkiemolie. Goed te betalen en spieropbouwend. Verder ga ik mee in training aanpassen. 20 minuten longeren is echt lang genoeg en 1 dag rust, juist om spieren op te kunnen bouwen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 12:49

Zullen we weer ontopic gaan?

Ik heb hetzelfde probleem gehad, mijn haflinger bouwde weinig spieren op, terwijl hij toch wel flink liep en zelfs te dik was ipv schraal.
Bij mij lag het ook aan het trainingsschema. Ik deed simpelweg teveel en de spieren hadden te weinig tijd om te herstellen. En dan krijg je afbraak ipv opbouw.

Ik heb heb een schema gemaakt met R+ (fanatieke en zwaardere training) en R- (lichte training) dagen. Van 6 dagen in de week flinke training loopt hij nu 6 dagen wisselend. En soms loopt hij 5 dagen en heeft hij een dag extra vrij.
Over het algemeen is mijn schema nu zo:
Zondag: flinke buitenrit (minimaal 1,5), wat hoger tempo = R+
Maandag: basistraining in de bak (3 gangen, maximaal een half uur, incl uitstappen) = R-
Dinsdag: training in de bak (3 gangen, max een uur) of 20/30 min longeren = R+
Woensdag: vrij
Donderdag: basistraining in de bak = R-
Vrijdag: flinke buitenrit (1,5-2 uur) of training in de bak (max een uur) = R+
Zaterdag: staprit van max een uur of basistraining in de bak = R-

De basistraining of staptrit is dan echt lekker spieren losmaken en meer niet. Beetje buiging linksom en rechtsom in 3 gangen en dat is het. Veel stappen tussendoor.
De R+ training is dan incl oefeningen, schakelen in tempo, zwaardere training.
Ik wissel buiten en in de bak zoveel mogelijk af om het leuk te houden in zijn hoofd.

Verder heb ik zijn voer ook aangepast voor het spierherstel. Ik gaf alleen ruwvoer (gras en hooi) en een vitaminebrokje. Nu krijgt hij wat muesli bij met hoog vit E gehalte, een magnesiumsupplement en lijnzaadvlokken. 1x per week krijgt hij gekookt lijnzaad. Het liefst zou ik hem lijnzaadolie geven, maar dat moet meneer niet :+
Vit E en magnesium zijn erg goed voor het herstel van de spieren. Olie is goed voor de langzame energie en ondersteuning van de spieren. Lijnzaad is ook weer erg goed voor de darmen.
Het is een haflinger, dus de hoeveelheid is vrij laag ivm snel dik worden. Maar het geeft hem net een beetje extra steun in het spierherstel. Dat in combinatie met de aangepaste training maakt dat hij ontzettend spieren aan het ontwikkelen is. Meer dan met de intensieve training.
Laatst bijgewerkt door Daihyo op 17-11-15 13:20, in het totaal 1 keer bewerkt

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 13:18

Prutsmuts schreef:
Ik heb absoluut respect voor mensen die alles opzij zetten voor hun paard. Maar wanneer een paard zorg behoeft en je dat niet kunt bieden omdat je geen geld te besteden hebt dan noem ik dat egoïstisch.
Er zijn idd ook genoeg mensen die wel geld hebben en die zorg ook niet bieden maar dat is een ander verhaal. Sta ik natuurlijk ook niet achter.

Maar goed, hier gaat het topic niet over...

zorg is relatief, voor een 4 jarig dressuurtalent laatje een dure operatie doen en voor een 30 jarig gepensioneerd paard trek je een lijn. Er zijn mensen die met een klein budget hun paard paard laten zijn en bij een ongeluk een moeilijke beslissing moeten nemen omwille van geld.
Er zijn er die hun paard in een luxe stal plaatsen en maar een uurtje in de week hun paard rijden.
en duizenden en duizenden aan rechtzaken uitgeven omdat er wat problemen met een bit zijn.
Dezelfde dame profileert zich via Piep en zet zich af tegen mensen die leven voor hun paarden.
En ze zijn allemaal overtuigd van hun eigen gelijk.

Hier gaat het om de vraag voeren voor spieropbouw.

Spieren ontstaan door te werken met het paard, zoals staptraining, longeren maar geen zware conditie traininig. Na de training moet het paard de gelegenheid krijgen te herstellen en kan je die spieren niet opnieuw trainen anders breek je zelfs spieren af.

Het voedsel moet genoeg zijn om de tekorten weer aan te vullen, genoeg hooi doet 90% en bij sobere rassen zelfs 100%. Het lucerne wat TS geeft is een prima aanvulling samen met bv mineralen.
In nederland denken te veel mensen dat als hun paard rond is dat het ook bespierd is.

Als je echt goed wil trainen heb je een hartslagmeter nodig, is hierboven gemeld, ook dat is onzin of minstens onvolledig.
Voor spieropbouw train je in een lage hartslagzone wat prima zonder zoon ding kan.
Voor het verbeteren van conditie train je in een hogerezone waarbij een meter veel meer nut heeft.
In de Endurance is de meter belangrijker om het herstel te bepalen voor dat het paard ter controle wordt aangeboden (zakken van de HS tot in de buurt van 60 slagen per minuut) En dezelfde mensen met halve adviezen verwijten de TS onduidelijkheid en het zichzelf tegen te spreken.

Voedingsadvies vragen bij een leverancier? die wil verkopen en adviseert veel te grote hoeveelheden krachtvoer en randzaken. De DA vragen voor advies en bloed trekken? paard is niet ziek, als je spieren wilt op een paard dan heb je een trainer nodig als je zelf niet weet hoe.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 13:25

Mijn haflinger doet het echt niet op 100% hooi hoor. Het hooi dat we hier voeren zit niet alles in wat een paard nodig heeft. Daarom aanvullen met een vitamine/mineralen supplement/brokje. Dan pas krijgen ze alles binnen wat ze nodig hebben. En dan nog hoeft het niet voldoende te zijn om de training aan te kunnen. Kijk naar je paard, dat is voor ieder paard verschillend.

Awwijk24

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 13:42

BMHP als je goed had gelezen stond de hartslagmeter enkel als advies. Als je het hele topic had gelezen had je ook begrepen waarom. TS train haar paard namelijk overmatig zoals ze aan het begin in dit topic haar training aangeeft. Train je overmatig dan kan het zijn dat je kwa HS te veel en te lang traint met een HS boven de 170 mp. Vele zijn zich hier niet bewust van. TS gaf aan dat haar paard spieren verliest. Het paard is dus gespierder geweest dan het nu is anders spreek je niet over verlies. Dat wil zeggen dat het dus gezien haar manier en tijden van trainingen goed mogelijk is dat ze over traint dmv toch boven die 170 te zitten te lang. Gevolg, verzuringen, verlies, overtraind. Een hartslagmeter is enkel een spiegel. Je kan het onaanvullende informatie vinden maar ik kan moeilijk 2 a4tjes vol typen moet Hoe het lichaam van een paard werkt ten opzichte van trainen en wat het doet met spieren. Spieren ten opzichte van voer. Spieren ten opzichte van juiste training en hoe zo'n horloge (welke tak van sport je ook doet met je paard) goed van pas kan komen. Endurance is een polar een must omdat je idd bij afklokken en midden controles onder de 60hs/pm moet zitten. Echter kan zo'n horloge bij elke training nuttig zijn. We zeggen allemaal goed te kijken naar ons paard en ons paard te kennen maar vele komen hier op terug wanneer ze eens met een hartslagmeter getraind hebben. Echter moet je uiteraard wel weten hoe het lichaam werkt anders heb je er niks aan. Anyway noem het onaanvullende informatie of onduidelijk. Het is een prima tip en als iemand er meer van wil weten kan die gene me gewoon een pb doen.

Overigens snap ik dat het voor mensen te duur is om aan te schaffen of mensen het gewoon onzin vinden. Als je geen problemen met het lichaam van je paard ondervind is het ook helemaal niet nodig. Helaas ondervind ts die wel en al zijn er 1000en tips, zonder investering in DA of training los je het niet op.