Hulp gezocht bij het ontrafelen wat merrie mankeert?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 04:40

Wat ontzettend jammer. Ik lees al vanaf het begin mee en had zo voor je gehoopt dat het allemaal goed zou komen, maar als het leven lijden is ... Je hebt haar een mooie kans gegeven en hebt helaas een moeilijke keuze gemaakt, maar daar mag je juist trots op zijn!

Vind het zo lief van je je zo voor haar hebt ingezet.

Sterkte op vrijdag! :(:)

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 06:54

Ik had zo gehoopt op een andere uitslag. Maar ik heb onwijs respect voor je. Je zou haar een kans geven als ze daarbij pijnvrij zou kunnen worden. En zodra dit niet kan, zou je afscheid nemen. Respect dat je het ook doet.

Ik ben eigenlijk stiekem wel heel benieuwd wat er nu precies niet goed zit in dat koppie. Ga je na overlijden Nog autopsie laten doen of is het "goed" zo

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 09:10

nuvel schreef:
Maar ze wil blijkbaar ineens iets vertellen en dat mag. Het is haar keuze, haar leven.. Ik heb dat maar te accepteren.

Ik snap mensen niet, ze willen een paard redden maar wel onder hun voorwaarden.

Als het paard apatisch is is het zielig en proberen we het te redden. Een apatisch paard verteld ik heb genoeg gehad ik kan niet meer.
Nu veranderen er zaken en vind het paard de energie om niet meer apatisch te zijn.
Dat is een hele verbetering, een begin, een kans.

Dat is wat het paard laat zien, nuvel

wij hebben een verwaarloosd/mishandeld paard, zij wil niet geborsteld of vertroeteld worden. mensen vertrouwd ze niet, die veroorzaken stress en elende.
Als ik haar wil knuffelen loopt ze weg, als ze blij is met iets komt ze ff langs, en zegt ze dankje met haar neus, zacht rustig zoals zij dat wil op haar tijd en voorwaarden.

btw wij hebben het paard niet gered dat heeft iemand anders gedaan met een telefoontje naar de politie. Zij heeft voor de rest zelf gevochten, wel met hulp, maar zij heeft de wil gehad te overleven. Een paard redden met deze problemen is niet zo eenvoudig.

Maar ik vraag mij af of wat het paard hier verteld op waarde wordt geschat

mijn vriendin leest mee met nieuws van een aantal resques.
Die zijn blij met dit soort veranderingen omdat het paard zegt ik voel mij iets beter ik wil er weer voor vechten.

Nuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 09:24

Het is goed zo. Mijn andere merrie is net weer helemaal beter en wil nu gewoon een beetje rust. Vandaag maken we er een mooie dag van. Dat ze nog even kan ervaren hoe mooi het leven is. Andere medicijnen heb ik gestopt weer op metacam.

Bokkers, mijn Da en mijn smid dave nees jullie zijn toppers.

Dit paard wil niet vechten. Dit paard is in een paard dagen tijd veranderd van een lief paard maar een paard dat niemand om haar heen kan verdragen. Is dat vechten? Dat idee heb ik niet. Het moet juist allemaal voor haar goed te doen zijn. Dat was altijd het idee en dat is het voor Ashley niet meer.

smileydees

Re: Hulp gezocht bij het ontrafelen wat merrie mankeert?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 09:42

Er zijn verschillende manieren om iets te laten merken. Het kan ook juist vertrouwen zijn zodat ze laat zien hoe ze zich werkelijk voelt. Ik denk dat TS genoeg ervaring heft om e.e.a. in te kunnen schatten.

Ik wens je een fijne dag TS, ik hoop dat ze je nog een beetje toelaat en sterkte voor morgen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 09:44

Sterkte! Fijn dat je dr in elk geval nog even een fijne tijd hebt kunnen geven!

marjo1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 11:41

Heel veel respect voor jou TS! Wat ontzettend dapper dat je haar nog een kans gegeven hebt. Ontzettend jammer dat het zo moet eindigen, maar ze zal je daarvoor denk ik heel erg dankbaar zijn.
Heel erg veel sterkte vrijdag :(:)

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 16:07

Ik twijfel of dit gedrag van pijn/niet willen/niet kunnen is.
Heb het paard niet in levende lijve gezien en dat vind ik ergens wel jammer.
Dat er niet eerlijk is gepraat over het gedrag van de merrie is ook zeer spijtig.
Desalniettemin lijkt het me geen boosaardig of moeilijk paard van nature.
Ik ben bang dat er teveel met de merrie is geprutst en dat zij dit gedrag in zet om zichzelf te beschermen, of dat effectief door pijn komt nu durf ik niet over te speculeren.
Jammer dat ze niet langer kan/mag genieten van het leven, maar ik respecteer je keuze.
Zij heeft geen weet van de dood, en ze heeft toch een tijdje kunnen bekomen bij jou.
Sterkte!

Eifelopfok

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 16:49

Ik denk te weten om welke merrie het gaat. Heb dat ook aan de topic starter gevraagd. Als het haar is, vind ik het zonde dat ze nu eigenlijk wegens moeilijk gedrag wordt afgemaakt.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 16:58

Weet je zeker dat het pijn is?
En veranderd haar gedrag nu net extra dubbele pijnstiling of juist minder?
Het kan zijn dat ze zich nu beter voelt en daardoor meer haar ongenoegen kan uiten.
Het kan ook zijn dat ze slecht tegen de medicijnen kan?

Emi_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 17:02

Idem!

En wat ik ook denk is dat het paard nu de mensen van zich gaat afslaan omdat ze het paard behandelen en al die voetjes geven dat doet pijn!!

Ik denk niet dat dit paard klaar is met het leven maar met de mensen die aan haar prutsen!

Maar goed ts haar paard haar keus.

different1 schreef:
Ik twijfel of dit gedrag van pijn/niet willen/niet kunnen is.
Heb het paard niet in levende lijve gezien en dat vind ik ergens wel jammer.
Dat er niet eerlijk is gepraat over het gedrag van de merrie is ook zeer spijtig.
Desalniettemin lijkt het me geen boosaardig of moeilijk paard van nature.
Ik ben bang dat er teveel met de merrie is geprutst en dat zij dit gedrag in zet om zichzelf te beschermen, of dat effectief door pijn komt nu durf ik niet over te speculeren.
Jammer dat ze niet langer kan/mag genieten van het leven, maar ik respecteer je keuze.
Zij heeft geen weet van de dood, en ze heeft toch een tijdje kunnen bekomen bij jou.
Sterkte!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 17:07

Ik vind het vooral bijzonder dat mensen op basis van forumposts -en zonder het dier te kennen- durven te twijfelen aan de keus van de TS en denken te weten dat het paard nog 'wil leven'? :?
TS, veel sterkte.

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 17:15

Ik lees al de hele tijd stilletjes mee maar ik verbaas me over de gang van zaken.

Toen TS het topic startte was ze niet goed wijs en moest ze haar in laten slapen en nu mag dat opeens niet meer ????

TS haar paard, haar keuze en zij ziet het paard in real live, denk toch 99% hier die dat paard nog nooit gezien heeft...

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 17:28

veel Sterkte TS, veel respect voor je keuze. Mooi dat je haar een kans hebt gegeven en dat het helaas niet zo heeft mogen zijn.

Eifelopfok

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 17:58

Het punt is, als het tenminste gaat over de merrie waarvan ik denk dat het gaat, dat de TS, ondanks alle lichamelijke problemen ervoor wilde gaan. En daarvoor petje af, het is nogal heftig allemaal.
En ja, het is het paard van de TS, dus haar keuze. Maar ze heeft haar maar ongeveer een week in haar bezit gehad. En nu lijkt ze, omdat de merrie in protest komt, als een blad aan een boom om te draaien en moet ze maar afgemaakt worden. En dat vind ik wel een beetje raar.

Nuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 18:10

Dat mag je raar vinden. Weet je wat ik raar vind. Iedereen 'kent' het paard en had interesse maar niemand deed iets. Diegene hebben nu toevallig wel de meeste commentaren. Die niet onderbouwd zijn op feiten enkel op veronderstellingen (gebakken lucht dus). Terwijl ze het paard nog nooit hebben gezien.

Eifelopfok

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 18:13

Ik had haar net te laat gezien. Er werd mij verteld dat ze net weg was. Ik wil haar alsnog wel van je overnemen om het hier nog te proberen. Wie weet redt ze het nog.
En ik ga in mijn commentaar trouwens geheel af op jouw verhaal.
Laatst bijgewerkt door Eifelopfok op 19-11-15 18:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 18:17

Dit topic begint met alle geluiden dat dit paard beter af is op de eeuwige weides. Puntje bij het paaltje en het paard staat op het punt daar heen te vertrekken en bokt vind dat niet goed. Naast dat deze merrie als een blad aan de boom is omgedraaid is bokt dat plots ook.

TS is diegene die de merrie in levende lijve mee maakt. En bovendien ook een van de weinige die voor jaar wou vechten. TS lijkt mij dan ook de aangesproken persoon om te besluiten wanneer het klaar is.

TS enorm veel sterkte komende dagen. Ik vind het onwijs dapper dat je deze strijd wou aan gaan. En ook dat je deze beslissing durft te maken.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 18:19

Ik snap je beweegredenen Eifelopfok, maar is dat echt in het belang van de merrie? Het beestje is afgelopen tijd zo'n beetje van hot naar her gesleept. Is bevangen geraakt, heeft pijn. Zit onder de medicamenten. Slaat mensen het licht uit de ogen als ze de deken recht willen leggen. Wil van de pijn geen beentjes optillen en zo'n beestje zou dan WEER moeten verkassen. Weer wennen. Weer op die trailer met alle gebeuren van dien.

De "wie weet redt ze het nog" heeft ze al gehad. Doordat TS haar heeft weggehaald om te kijken of er nog een kans is voor de merrie. Hoeveel laatste kansen moet zo'n dier doorstaan? TSheeft vanaf het begin aangegeven te kijken of "oplappen" in belang van het paard is. Als zij (met haar artsen en hoefsmeden) weet dat het oplappen alleen nog voor de schouderklopjes van de eigenaar en niet meer in belang van het paard is, dan zou ze ze afscheid nemen. Ze gunt haar paard een pijnvrije galop op de eeuwige groene weides. Er wordt niet tot sint juttemis met het dier (door TS dan) geleurd. Dat vind ik haar enorm sieren. In het belang van het paard denken.

TS, hoe gaat het nu met haar, nu ze weer op de oorspronkelijke medicijnen staat? Merk je verschil? Had je het idee dat haar meppen kwam uit dominantie of uit pijn?

Nuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 18:27

Het gaat niet echt lekker. Heb haar(samen met mijn man) met heel wat moeite en stapje per stapje naar de binnenbak gebracht. Omdat we deze al een tijd niet gebruiken is hij niet gesproeid en is de grond daar zachter. Wat haar pijn nog iets zou moeten verlichten. Ik dacht toen ze vanmiddag lag wat bloed onder de hoef te zien maar toen ik dichter kwam werd ze onrustig dus heb haar maar gelaten.

edit, ze krijgt nog steeds metacam alleen de ontstekingsremmers heb ik vandaag niet gegeven.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 18:31

Judith_ schreef:
Dit topic begint met alle geluiden dat dit paard beter af is op de eeuwige weides. Puntje bij het paaltje en het paard staat op het punt daar heen te vertrekken en bokt vind dat niet goed. Naast dat deze merrie als een blad aan de boom is omgedraaid is bokt dat plots ook.

Wat een ongenuanceerde post. Ik zie hier anders heel veel reacties van mensen -waaronder ikzelf- die de mening van TS wel begrijpen.
Scheer dan 'Bokt' aub niet over één kam, want dat slaat nergens op :)

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 18:31

Zelfs onder de metacam heeft ze dus veel pijn? En werd ze onrustig omdat ze lag? of wordt ze sowieso al onrustiger (ivm de vorige dagen?)

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 18:35

Eifelopfok schreef:
Het punt is, als het tenminste gaat over de merrie waarvan ik denk dat het gaat, dat de TS, ondanks alle lichamelijke problemen ervoor wilde gaan. En daarvoor petje af, het is nogal heftig allemaal.
En ja, het is het paard van de TS, dus haar keuze. Maar ze heeft haar maar ongeveer een week in haar bezit gehad. En nu lijkt ze, omdat de merrie in protest komt, als een blad aan een boom om te draaien en moet ze maar afgemaakt worden. En dat vind ik wel een beetje raar.
De TS heeft de medicatie veranderd, pas daarna is het gedrag van het paard veranderd en is ze volgens TS uit haar plaat gegaan.

volgens TS;
Citaat:
Dit paard wil niet vechten. Dit paard is in een paard dagen tijd veranderd van een lief paard maar een paard dat niemand om haar heen kan verdragen. Is dat vechten? Dat idee heb ik niet. Het moet juist allemaal voor haar goed te doen zijn. Dat was altijd het idee

daarvoor;
Citaat:
Ik wil er voor vechten als het paard dat wil. Ik wil vechten als het iets oplevert voor het paard.
Is dat niet zo dan ben ik de eerste die het gevecht zal staken en afscheid zal nemen.Ik ga alleen niet over 1 mening en niet over 1 nacht ijs. Ik en mijn Da zijn tot nu toe de enige die dat kunnen beoordelen

Het paard gaat niet meer het paard worden dat TS voor ogen had, het is een gok geweest.
Het paard heeft een week geleden onder de onderzoeken.
Ik denk niet dat het eerlijk is om verder met het paard te gaan zeulen.
Maar in mijn ogen heeft het weinig met het redden van een paard te maken en daar is het paard de duppe van.

TS heeft haar ideen en mening die gaan wij niet veranderen, het paard heeft een extra kans gehad, een kans omdat TS mooie plannen had.

Ons idee over dat een paard paard mag zijn is anders dan TS haar idee, het is alleen jammer dat er mensen zijn die denken dat omdat wij een ander geluid laten horen geen respect voor de beslissing hebben.

In het hele topic is info achter gehouden, door de vorige eigenaar, door de TS. Een paard redden doe je op basis dat een paard dat acuut nodig heeft. Al het andere zijn beslissingen die genomen worden door en voor de mens. Vaak veel minder nobel, maar de eigenaar is daartoe de persoon die die beslissingen neemt. Het paard heeft een extra kans gehad, TS is medisch niet over een nacht ijs gegaan, het is helaas anders gelopen dan TS voor ogen had.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 18:35

Moeilijk besluit waar je vast goed over hebt nagedacht.
Sterkte!

Nuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 18:46

Ja eerst leek ze een paar dagen een enorme opleving te hebben. Sinds woensdag. Ik kwam aangereden rond 15 uur. Ik kwam terug van mijn ouders en zag haar onder het afdak vandaan strompelen vanaf de weg. Ik stopten naast de buitenbak daar had ik beter zicht.

Ze hinkte met haar witte voet de rechter. Op de zwarte steunden ze. Heb even staan kijken heb dan de auto weg gezet en mijn kinderen op bed gelegd. Ik ben dan naar de wei gelopen en had een naar gevoel erbij na wat ik gezien had. Het was echt erger dan de andere dagen.

Dan heb 2 van de andere paarden even verzorgd. Ze stond nu toch rustig aan de hooibaal. Daarna arts gebeld wat ik nog kon doen of geven. haar deken lag scheef dus voor ik haar medicijnen ging geven.
Toen gebeurde het dus dat ze mij in een hoekje duwde tussen het hek en haar in en begon te meppen.

Daarna heb ik er even met rust gelaten. Leuk was onze aanvaring niet. S'avonds heb ik weer metacam gegeven wat ze heerlijk lijkt te vinden. Ze doet haar mond gewillig open en de vitaminebrokjes gegeven. Dan is ze altijd blij al vanaf dag 1.

Vanmorgen heb ik haar verplaatst met ze twee.