ervaringen gevraagd; (on)verkoop(baar) paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dnieSz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 14:53

geerke schreef:
kimmie261 schreef:
tja ik zal ook wel hulpeloos ouderwets zijn,maar paarden laten slachten omdat je het financieel niet meer trekt ,is voor mij wel de weg van de allerminste weerstand,maar goed,als ik hier zo lees zijn er plentie mensen die zichzelf daarna prima in de spiegel kunnen aankijken...

[ Afbeelding ]

misschien iets van de jeugd ofzo....als het ''lastig'' word en we kunnen er niets meer mee,gewoon de worst in. :7

Ja inderdaad, onnadenkend een paard aanschaffen en dan vervolgens tegen financiële problemen ect aanlopen, Ja dat weet je als je een paard koopt :j en natuurlijk kan er altijd onverwachts problemen optreden maar kom dan niet aan met ja een onderzoek kost me teveel dat gaat hij nooit meer opleveren dan maar naar de slacht.
Je weet niet eens zeker wat er allemaal met hem aan de hand is, ga dat eerst eens bekijken en maak dan je keuze.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 14:55

Lieve Ts, ik denk dat in dit geval inslapen of naar de slager inderdaad de beste keuze is voor zowel jouzelf als het paard.

Al die onderzoeken hebben geen nut, het is in ieder geval niet iets wat met rust te genezen is, want die rust heeft al maanden gehad. De conclusie wordt dus ofwel "hij is stuk en er is niets aan te doen", ofwel " hij is stuk en alleen een dure operatie/behandeling kan nog werken " en beide kan je niets mee.

Als je de tijd en het geld had gehad om hem misschien nog op te lappen tot recreatiepaard had dat ook gekund, maar dat is geen realistische optie voor jou.

Onthou goed: Een paard weet niet wanneer je te vroeg bent, maar wel wanneer je te laat bent..
Sterkte met het maken van je keuze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 14:58

En ik leef al jaren op het randje; fysiek en financieel en ook ik ben in het verleden ontzettend geholpen door bokkers, anders waren die van mij er 2 jaar geleden al niet meer geweest.

Maar dat neemt niet weg dat ik dus wel begrip kan opbrengen, als een ander niet zo wenst te leven en dus voor eigen toekomst gaat. En dan inderdaad; beter dood , dan een slechte baas.

Die 2 van mij mankeren allebei van alles en ikzelf trouwens ook, maar ook al zijn ze mijn lust en mijn leven, denken jullie nou echt dat ook ik nooit eens denk: Waar doe ik het in godsnaam toch voor...

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 14:59

Even los van de situatie van TS:

In mijn ogen word er tegenwoordig juist veel te veel aangemodderd en gerekt. Een paard laten inslapen of slachten is bijna not done als je niet elke laatste cent er aan besteedt het. Zodra het paard nog "pijnloos" in de wei kan staan gaan mensen al steigeren als je hem wil laten inslapen. Blijf er maar geld inpompen om hem "pijnloos" te houden.... Soms moet/mag je ook gewoon zeggen genoeg is genoeg. En de een zal die grens sneller trekken dan een ander.

Ik help mijn paarden graag en houd zielsveel van ze maar ik ga me er niet voor in de schulden steken. En ja dan gaan ze indien mogelijk naar de slachterij en daarna door naar onze vriezer.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 15:00

Ik lees steeds mee, ik vraag me wel af waarom iedereen zo moeilijk doet over een "gezond" paard dat naar de slager gaat terwijl veel(niet idereen) savonds toch graag een stukje vlees op hun bord willen zien. Wat is het verschil tussen een gezonde koe/kip/varken (you name it) en een paard?!

TS, ik denk dat je een keuze moet maken waar je zelf achter staat en een goed gevoel bij hebt en de rest naast je neer moet leggen.
Laatst bijgewerkt door XxDiandraxX op 16-10-15 15:03, in het totaal 1 keer bewerkt

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 15:02

En zo denk ik er ook over Lizy29. En dan ben ik maar het rationele ijskonijn.
Laatst bijgewerkt door karijn op 16-10-15 15:07, in het totaal 1 keer bewerkt

kimmie261

Re: ervaringen gevraagd; (on)verkoop(baar) paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 15:03

uhmmm ff denken hoor...omdat een paard voor mij een dier is waar ik van hou misschien??

omdat ik een "paardenmens" ben,zoiets..beetje idee van dat er mensen zijn die van het dier "paard" houden....

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 15:06

Eef_Bam schreef:
Al die onderzoeken hebben geen nut, het is in ieder geval niet iets wat met rust te genezen is, want die rust heeft al maanden gehad. De conclusie wordt dus ofwel "hij is stuk en er is niets aan te doen", ofwel " hij is stuk en alleen een dure operatie/behandeling kan nog werken " en beide kan je niets mee.

Wat een rare redenering? Paard is niet onderzocht, dus je weet niet of het paard 'stuk' is (alsof het een ding is) of voor weinig kosten geholpen kan worden.

Wat heerlijk voor diegenen die er geen moeite mee hebben om een paard naar de slager te brengen. Ik ben gek op mijn paarden en ik zou geen van mijn huisdieren op mijn bord willen hebben. Ik vind de vergelijking met koeien etc echt niet opgaan.

Belmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 15:07

Dat het niet met rust geneest wil niet zeggen dat het iets ernstigs of duurs is. Zo had mijn paard met haar achterbeen een zijwaartse schuiver gemaakt. Merkte er pas een paar weken later wat van. Liep in draf met n slag in t wiel. Ging niet over met rust. Advies osteopate gevraagd, zij kwam langs, si-gewricht zat vast, na behandeling (80euro) en opbouw schema weer helemaal okay.
Al denk ik dat al onze meningen en adviezen weinig uitmaken omdat TS haar keuze al heeft gemaakt.. is al eerder n topic met het zelfde geweest. Pony kreupel, eigenaresse geen geld, geen diagnose. Pony ingeslapen, zielig IM topic...
Maar ook ik zou die keuze niet kunnen maken zonder diagnose. Zoals andere hierin dit topic al schreven ZE zou net zo goed reactie op voer kunnen zijn en over kreupelheid is zonder verder onderzoek niets over te zeggen.. maar ieder mens is anders..

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 15:12

Dus niemand vindt het raar als ik elke maand een nieuw paard koop omdat ik ze allemaal laat slachten wanneer me er iets niet aan zint? Maakt toch niet uit? Mijn keuze en we eten immers allemaal vlees.

Een scherp bit kan écht niet maar slachten zonder diagnose is geen punt. Bijzonder. Mag dat alleen met paarden of mag ik mijn hond ook dood maken als ik gek word van een oorontsteking en geen zin heb om dierenartskosten te betalen? Koop ik daarna weer een nieuwe gezonde, prima toch?

Ik houd van mijn dieren en verbaas me nogal over de reacties. Mijn pony's zijn mijn beste maatjes, wanneer zij niet meer kunnen mennen is dat mijn probleem, kunnen zij toch niets aan doen. Niets is toch belangrijker dan leven in het leven?

(Niet specifiek gericht aan ts hoor)
Laatst bijgewerkt door m1992 op 16-10-15 15:13, in het totaal 1 keer bewerkt

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 15:13

Dus van een koe (of welk ander dier ook) kun je niet van houden?

Voor mij is elk dier hetzelfde, koe, kip, varken of paard. En ja, dat betekent dus ook dat ik de keus voor slacht ook zou kunnen maken. Ik houd van mijn dieren maar als ik er aan onder door moet (fysiek of financieel) hebben ze toch pech (even een cru gezegd).

lizy29

Re: ervaringen gevraagd; (on)verkoop(baar) paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 15:16

Tja wij houden ook onze eigen konijnen en kippen en ja die worden gehouden voor de slacht. Sterker nog, we slachten ze zelf. Nee dat is geen leuk klusje maar hypocriet wel vlees eten maar het niet kunnen slachten voelt voor mij niet goed.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 15:16

XxDiandraxX schreef:

Voor mij is elk dier hetzelfde, koe, kip, varken of paard. En ja, dat betekent dus ook dat ik de keus voor slacht ook zou kunnen maken. Ik houd van mijn dieren maar als ik er aan onder door moet (fysiek of financieel) hebben ze toch pech (even een cru gezegd).

Dat houden van is een lastig en persoonlijk iets. Ik houd van mijn moeder en zou het daarom vreselijk vinden als haar iets overkomt. Wanneer dit echter de buurvrouw van een vage kennis betreft raakt het me eerlijk gezegd niet zoveel. Een dier waar ik bewust voor kies is mijn verantwoordelijkheid. Dat dier kan niet kiezen wie zijn baas wordt. Mijn paarden zijn aangeschaft voor mijn plezier, als maatjes. Ik zou bijvoorbeeld wel biologische varkens kunnen houden voor de slacht, de intentie ermee is anders.
Laatst bijgewerkt door m1992 op 16-10-15 15:17, in het totaal 1 keer bewerkt

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 15:17

m1992 schreef:
Dus niemand vindt het raar als ik elke maand een nieuw paard koop omdat ik ze allemaal laat slachten wanneer me er iets niet aan zint? Maakt toch niet uit? Mijn keuze en we eten immers allemaal vlees.

Een scherp bit kan écht niet maar slachten zonder diagnose is geen punt. Bijzonder. Mag dat alleen met paarden of mag ik mijn hond ook dood maken als ik gek word van een oorontsteking en geen zin heb om dierenartskosten te betalen? Koop ik daarna weer een nieuwe gezonde, prima toch.)

Als jij iedere maand een paard naar de slacht wil doen kan dat. Paarden zijn landbouwhuisdieren en geschikt voor menselijke consumptie. Dat is het verschil met een hond.
Je maakt zelf de keuze om een emotionele band met je paard aantoe gaan waardoor het dier voor jou meer wordt dan alleen een landbouwhuisdier.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 15:19

ik zou ook best een keuze voor slacht kunnen maken,maar wél als mijn dieren een leven met lijden voor zich hebben,dus om uit hun lijden te verlossen..

nu zijn alle paarden hier ingeslapen maar ik vind slachten humaner eigenlijk,alleen slachthuis hebben ze niet kunnen halen..

maar een niet nagekeken verder niet lijdend paard laten slachten wat op een "paardenlievendforum" geheel begrepen en zelfs bijna aangeraden wordt,gaat mijn hele verstand te buiten geloof ik...
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 16-10-15 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 15:21

XxDiandraxX schreef:

Ik lees ook mee en had TS via PB ook een berichtje gestuurd.
Ik heb ook heel veel over voor mijn paarden en dat was nog meer toen mijn zoontje er niet was. Maar als ik nu moest kiezen voor mijn gezin eten te geven of mijn paarden te laten onderzoeken (moest dat nodig zijn) dan kies ik toch voor het eerste.

Ik houd zielsveel van al mijn beesten, maar als het financieel echt niet gaat, waarom er dan op door blijven hameren dat er onderzocht moet worden?

Bedoel ik kan toch maar moeilijk mijn zoontje van 8.5 week geen eten en schone luiers meer geven omdat ik zo nodig mijn paarden voor mijn zoontje moet trekken?

Alsnog vind ik het heel erg voor TS en wil haar nogmaals veel sterkte wensen met haar beslissing!

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 15:23

m1992 schreef:
XxDiandraxX schreef:

Dat houden van is een lastig en persoonlijk iets. Ik houd van mijn moeder en zou het daarom vreselijk vinden als haar iets overkomt. Wanneer dit echter de buurvrouw van een vage kennis betreft raakt het me eerlijk gezegd niet zoveel. Een dier waar ik bewust voor kies is mijn verantwoordelijkheid. Dat dier kan niet kiezen wie zijn baas wordt. Mijn paarden zijn aangeschaft voor mijn plezier, als maatjes. Ik zou bijvoorbeeld wel biologische varkens kunnen houden voor de slacht, de intentie ermee is anders.

Geef ik je helemaal gelijk in hoor, emotie is een apart iets. Maar in dit geval kennen we het paard ook niet en toch vallen veel bokkers ts aan omdat ze slacht overweegt. Paard heeft er geen weet van, dus wat is verschil tussen het evt laten slachten van bovengenoemd paard en een willekeurige koe?

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 15:26

rienne schreef:
XxDiandraxX schreef:

Ik heb ook heel veel over voor mijn paarden en dat was nog meer toen mijn zoontje er niet was. Maar als ik nu moest kiezen voor mijn gezin eten te geven of mijn paarden te laten onderzoeken (moest dat nodig zijn) dan kies ik toch voor het eerste.

Ik houd zielsveel van al mijn beesten, maar als het financieel echt niet gaat, waarom er dan op door blijven hameren dat er onderzocht moet worden?

Bedoel ik kan toch maar moeilijk mijn zoontje van 8.5 week geen eten en schone luiers meer geven omdat ik zo nodig mijn paarden voor mijn zoontje moet trekken?

Alsnog vind ik het heel erg voor TS en wil haar nogmaals veel sterkte wensen met haar beslissing!

Tuurlijk snap ik die keuze ook, maar misschien moeten mensen die zo krap bij kas zitten geen paard nemen? Dan hoef je niet te kiezen en krijgt een dier de medische zorg waar het recht op heeft.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 15:28

rienne schreef:

het hoeft toch ook niet meteen onderzocht te worden:

Citaat:
Dit is natuurlijk een schatting van de dierenarts, want hij kan niet in het been kijken.
Ik heb gevraagd of hij zonder belasting ook pijn had, dit was niet het geval.

het is nu niet dat het beest perssee vandaag een diagnose moet hebben omdat ie anders morgen in elkaar stort...

XxDiandraxX schreef:
dus wat is verschil tussen het evt laten slachten van bovengenoemd paard en een willekeurige koe?

misschien toch het feit dat je als paardenliefhebber meer moeite hebt met een paard ,omdat het denk ik over het algemeen voor forummers ( alhoewel ik aardig twijfel daaraan) een dier is wat ons iets doet??

paardenliefde ,zoiets??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 15:29

m1992 schreef:
rienne schreef:

Tuurlijk snap ik die keuze ook, maar misschien moeten mensen die zo krap bij kas zitten geen paard nemen? Dan hoef je niet te kiezen en krijgt een dier de medische zorg waar het recht op heeft.[/quote]

Dan mag dus niemand meer een paard, volgens jou, want ook jij kan niet in de toekomst kijken en weten wat er nog op je pad gaat komen, qua ziektes of werk verliezen. Zelfs de allerrijksten, kunnen in 1 klap alles kwijtraken.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 15:30

Tja dan zit je ook weer met het volgende: ik heb nu een goed betaalde baan en mijn man ook. Maar als ik mijn baan zou verliezen dan moeten er toch echt weg. En ik heb ook een onverkoopbaar paard maar dat terzijde.

We kunnen niet in de toekomst kijken. Nu een goede baan hebben en bij wijze van spreken morgen je ontslag krijgen en je paard word doodziek/kreupel etc, tja dan is hij toch beter af ergens anders of idd naar eeuwige groene weides

Edit: ohjajoh ik zie nu je bericht ook, iedereen doet maar wat hij wilt hoor met zijn leven en geld. En ja zelfs de allerrijksten kunnen alles kwijt raken. En heeft die persoon beesten die niet goed zijn of niet verkoopbaar, die eindigen ook vast wel in de vriezer denk ik
Laatst bijgewerkt door rienne op 16-10-15 15:33, in het totaal 1 keer bewerkt

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 15:33

Wauw, het gaat hier weer lekker...
Emotionele waarde is voor iedereen anders en daar is niks mis mee.
Sommige mensen hechten zich nu eenmaal meer aan dieren dan anderen...
5 jaar geleden zou ik euforisch geweest zijn met een diagnose als die van jouw paard want de mijne, waar ik voor door het vuur zou gegaan zijn en tot het laatste voor gevochten heb, had geen kans en is op 15 jaar ingeslapen. Dus ja, ik vind dat je er licht over gaat maar zoals gezegd ik ben bevooroordeeld...
En op financieel vlak: ik neem vrolijk extra shiften aan zodat dit geen probleem zou worden maar ik heb dan ook het geluk dat je in mijn sector praktisch 24/7 kunt werken...

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 15:34

kimmie261 schreef:
rienne schreef:

het hoeft toch ook niet meteen onderzocht te worden:

Citaat:
Dit is natuurlijk een schatting van de dierenarts, want hij kan niet in het been kijken.
Ik heb gevraagd of hij zonder belasting ook pijn had, dit was niet het geval.

het is nu niet dat het beest perssee vandaag een diagnose moet hebben omdat ie anders morgen in elkaar stort...

XxDiandraxX schreef:
dus wat is verschil tussen het evt laten slachten van bovengenoemd paard en een willekeurige koe?

misschien toch het feit dat je als paardenliefhebber meer moeite hebt met een paard ,omdat het denk ik over het algemeen voor forummers ( alhoewel ik aardig twijfel daaraan) een dier is wat ons iets doet??

paardenliefde ,zoiets??

Niet om jouw aan te vallen hoor, iedereen zijn mening! Maar ik vind het wel een hypocriete gedachten. Dit is een paard, dat is maar een koe..

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 15:35

m1992 schreef:
rienne schreef:

Tuurlijk snap ik die keuze ook, maar misschien moeten mensen die zo krap bij kas zitten geen paard nemen? Dan hoef je niet te kiezen en krijgt een dier de medische zorg waar het recht op heeft.[/quote]

Dan mag dus niemand meer een paard, volgens jou, want ook jij kan niet in de toekomst kijken en weten wat er nog op je pad gaat komen, qua ziektes of werk verliezen. Zelfs de allerrijksten, kunnen in 1 klap alles kwijtraken.[/quote]

Nu kan ik met zekerheid zeggen dat ik altijd mensen achter de hand heb. Dit gaat niet om 10.000 euro hè? Dit gaat om 150€ voor foto's. Ik ben ook niet iemand die vindt dat je lang met dingen aan moet modderen. het komt op mij haast over dat het wel lekker makkelijk is dat de dierenarts dit heeft gezegd en er nu een reden is om "je maatje" dood te laten maken. Ik zou eerst willen weten wat er nu daadwerkelijk stuk is en dan verder kijken wat er mogelijk is. Slachten kan altijd nog. Krijg je je foto geld ook meteen weer terug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 15:36

rienne schreef:
Tja dan zit je ook weer met het volgende: ik heb nu een goed betaalde baan en mijn man ook. Maar als ik mijn baan zou verliezen dan moeten er toch echt weg. En ik heb ook een onverkoopbaar paard maar dat terzijde.

We kunnen niet in de toekomst kijken. Nu een goede baan hebben en bij wijze van spreken morgen je ontslag krijgen en je paard word doodziek/kreupel etc, tja dan is hij toch beter af ergens anders of idd naar eeuwige groene weides

Edit: ohjajoh ik zie nu je bericht ook, iedereen doet maar wat hij wilt hoor met zijn leven en geld. En ja zelfs de allerrijksten kunnen alles kwijt raken. En heeft die persoon beesten die niet goed zijn of niet verkoopbaar, die eindigen ook vast wel in de vriezer denk ik

Ik heb mijn quote verkloot Rienne, maar ik reageerde dus op m1992.