Schatting ligt geloof ik tussen 8-10.
Maar dat is aan de hoge kant dacht ik.
.Citaat:Op Sable Island (Canada) is de gemiddelde leeftijd van hengsten 5.85 jaar en merries 4.56 jaar
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
.Citaat:Op Sable Island (Canada) is de gemiddelde leeftijd van hengsten 5.85 jaar en merries 4.56 jaar
M_D_H schreef:Bowen, je moet het alleen anders zien.
19 jaar is niet oud voor een paard, maar voor de topsport wel.
Zelfde als dat 35 niet oud is voor een mens... maar voor een turner wel...
Je kan gewoon niet van mens of dier verwachten dat ze topsport beoefenen tot hun 40ste... Dát kan niet omdat het lichaam dat niet aan kan (dat betekend niet dat ze verslijten, maar op den duur gaat de veer er gewoon uit en krijg je meer blessures omdat je stijfer wordt).
En daarnaast omdat je op een gegeven moment op je top zit en niet verder kan. Dan is het goed om te stoppen. Want je wordt geheid ingehaald door de jongere generatie.
Dus je ziet het totaal verkeerd.
Nee 19 jaar is niet oud voor een paard.
Ja 19 jaar is wel oud voor de topsport.
En dat komt absoluut niet omdat onze paarden snel versleten zijn hoor.
Dus wat hierboven gezegt wordt klopt wel degelijk, Parcival is oud (voor de topsport) en loopt nog steeds (blij en) goed zijn rondje.
Wat voor die leeftijd op dat niveau gewoon heel knap is
fransje23 schreef:Bowen schreef:Eigenlijk is dat een rare vraag mbt Parcival, de vraag zou eerder moeten zijn, waarom is het niet normaal dat paarden op die leeftijd nog leuk hoog in de sport rondhuppelen? 19 jaar is namelijk helemaal niet oud als je kijkt naar hoe oud paarden van nature kunnen worden.
Hoe oud kunnen paarden van nature worden?
Bowen schreef:Maar zelfs al heb je gelijk dan nog kan dat best ondanks ijzers zijn, dat die niet bijdragen aan dat gezond zijn en blijven.
Ik zeg nergens dat dat zo is, ik ben niet anti ijzer, maar een simpele conclusie dat omdat Parcival 19 is ijzers prima zijn is een ernstige denkfout.
ZoZenn schreef:Bowen schreef:Maar zelfs al heb je gelijk dan nog kan dat best ondanks ijzers zijn, dat die niet bijdragen aan dat gezond zijn en blijven.
Ik zeg nergens dat dat zo is, ik ben niet anti ijzer, maar een simpele conclusie dat omdat Parcival 19 is ijzers prima zijn is een ernstige denkfout.
Nee, het is geen conclusie. De redenering is niet; parcival is zó oud en loopt met ijzers al heel lang in de topsport, dus zijn ijzers prima. De VRAAG is, vele topsportpaarden lopen op hoge leeftijd (En ja, tegenwoordig is 19 jaar oud. Paarden worden slomer etc. hier kunnen we nu eenmaal niet omheen) nog in de topsport, terwijl zij hun hele leven op ijzers hebben gelopen. DUS, is het wel zo schadelijk als sommige mensen denken? Kan het wel zo schadelijk zijn, als je kijkt naar deze toppaarden?
Bowen schreef:Ook voor topsport is het niet oud, de werkende paarden vroeger en de oorlogspaarden liepen langer mee. Een oorlogspaard(voor de tijd dat ze massaal ingezet werden, dus de "ridderpaarden") waren pas klaar als ze 10+ waren en als ze niet gewond raakte waren leeftijden van 20/25 nog heel normaal om ze gewoon te laten werken. De sprongen en draaien e.d. er allemaal bij.
Bowen schreef:ZoZenn schreef:
Nee, het is geen conclusie. De redenering is niet; parcival is zó oud en loopt met ijzers al heel lang in de topsport, dus zijn ijzers prima. De VRAAG is, vele topsportpaarden lopen op hoge leeftijd (En ja, tegenwoordig is 19 jaar oud. Paarden worden slomer etc. hier kunnen we nu eenmaal niet omheen) nog in de topsport, terwijl zij hun hele leven op ijzers hebben gelopen. DUS, is het wel zo schadelijk als sommige mensen denken? Kan het wel zo schadelijk zijn, als je kijkt naar deze toppaarden?
Het feit dat die paarden erg vaak met 19 gewoon echt operdepop zijn verteld je dat ze belachelijk snel slijten tegenover wat van nature gebeurd.
De vraag is draagt dat ijzer daar aan bij?
Die topsportpaarden zijn geen goed voorbeeld, geen voorbeeld van kijk, hun hebben het dus het is goed. Topsportpaarden slijten eng snel.
fransje23 schreef:Bowen schreef:Ook voor topsport is het niet oud, de werkende paarden vroeger en de oorlogspaarden liepen langer mee. Een oorlogspaard(voor de tijd dat ze massaal ingezet werden, dus de "ridderpaarden") waren pas klaar als ze 10+ waren en als ze niet gewond raakte waren leeftijden van 20/25 nog heel normaal om ze gewoon te laten werken. De sprongen en draaien e.d. er allemaal bij.
Maar dan heb je het wel over echte elitepaarden, al heb ik zelfs wat twijfels of ze het uberhaupt zo oud weren, maar het gemiddelde werkpaard in die tijd zal dat vast niet gehaald hebben.
Bowen schreef:Die topsportpaarden zijn geen goed voorbeeld, geen voorbeeld van kijk, hun hebben het dus het is goed. Topsportpaarden slijten eng snel.
ZoZenn schreef:En topsporters niet? Die hebben geen ijzers onder.
En de meeste (top)paarden zijn op 19jarige leeftijd niet op, maar net zoals 50jarige topsporters zijn zij de top van hun kunnen voorbij en kunnen zij dus niet meer meedraaien. Zij zullen vast nog wel, net als de meeste andere niet-topsport paarden, tot hun 25ste lekker door kunnen lopen op een lager niveau.
fransje23 schreef:Bowen schreef:Die topsportpaarden zijn geen goed voorbeeld, geen voorbeeld van kijk, hun hebben het dus het is goed. Topsportpaarden slijten eng snel.
leven is nu eenmaal een slijtageslag. Maar volgens mij valt het slijten bij topsportpaarden nog wel mee. Zie toch zeer regelmatig voormalige topsportpaarden voorbij komen die een mooie leeftijd behalen.
Ik denk dat de slijteslag onder bijvoorbeeld manegepaarden groter is.
fransje23 schreef:Bowen schreef:De meeste halen de 25 niet, de leuke uitzonderingen ten spijt.
Uberhaupt halen de meeste paarden de 25 niet...
Bowen schreef:Het zal vast niet op 1 ding hangen, maar ik reageerde dan ook enkel en alleen op de uitspraak dat ijzers niet slecht zouden zijn omdat sportpaarden ze dragen en Parcivel 19 is.
fransje23 schreef:Bowen schreef:Het zal vast niet op 1 ding hangen, maar ik reageerde dan ook enkel en alleen op de uitspraak dat ijzers niet slecht zouden zijn omdat sportpaarden ze dragen en Parcivel 19 is.
Ja weet ik, en ik deel die mening![]()
Er zijn zoveel factoren waarom paarden niet ouder worden. Denk zelf dat ijzers niet het grootste probleem is.
Ik gok zelfs meer op fokbeleid, voeding en daardoor stofwisselingsproblemen, huisvesting en een verkeerde belasting en training zonder verstand van zaken.
Urielle schreef:Waarom zouden mensen niet naar hun smid luisteren Gypsy? Het is tenslotte een vakman die je in de arm neemt. Als mijn smid iets aanraadt neem ik dat toch tenminste in overweging, zoek meer informatie, overleg eventueel nog met anderen, maar ik ga echt niet weg bij een goede smid omdat hij andere ideeën zou hebben.

Gypsy schreef:Maar dat is niet mijn gebruiksdoel. Je gaat toch niet onnodig veel geld uitgeven?
Bovendien vind ik het toch ook onkunde van de smid. Hij kan het blijkbaar alleen duur oplossen.
).
.