waarom hebben paarden hoefijzers?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 17:20

In de natuur worden ze gemiddeld geen 19 in iedergeval.

Schatting ligt geloof ik tussen 8-10.
Maar dat is aan de hoge kant dacht ik.

Citaat:
Op Sable Island (Canada) is de gemiddelde leeftijd van hengsten 5.85 jaar en merries 4.56 jaar
.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 24-06-15 17:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 17:33

M_D_H schreef:
Bowen, je moet het alleen anders zien.
19 jaar is niet oud voor een paard, maar voor de topsport wel.

Zelfde als dat 35 niet oud is voor een mens... maar voor een turner wel...

Je kan gewoon niet van mens of dier verwachten dat ze topsport beoefenen tot hun 40ste... Dát kan niet omdat het lichaam dat niet aan kan (dat betekend niet dat ze verslijten, maar op den duur gaat de veer er gewoon uit en krijg je meer blessures omdat je stijfer wordt).
En daarnaast omdat je op een gegeven moment op je top zit en niet verder kan. Dan is het goed om te stoppen. Want je wordt geheid ingehaald door de jongere generatie.

Dus je ziet het totaal verkeerd.

Nee 19 jaar is niet oud voor een paard.
Ja 19 jaar is wel oud voor de topsport.

En dat komt absoluut niet omdat onze paarden snel versleten zijn hoor ;).
Dus wat hierboven gezegt wordt klopt wel degelijk, Parcival is oud (voor de topsport) en loopt nog steeds (blij en) goed zijn rondje.
Wat voor die leeftijd op dat niveau gewoon heel knap is :)

Ook voor topsport is het niet oud, de werkende paarden vroeger en de oorlogspaarden liepen langer mee. Een oorlogspaard(voor de tijd dat ze massaal ingezet werden, dus de "ridderpaarden") waren pas klaar als ze 10+ waren en als ze niet gewond raakte waren leeftijden van 20/25 nog heel normaal om ze gewoon te laten werken. De sprongen en draaien e.d. er allemaal bij.
Vergeet ook niet dat Parcival een uitzondering is, vele sportpaarden zijn dan gewoon aan het eind van hun leven, op.

Maar zelfs al heb je gelijk dan nog kan dat best ondanks ijzers zijn, dat die niet bijdragen aan dat gezond zijn en blijven.
Ik zeg nergens dat dat zo is, ik ben niet anti ijzer, maar een simpele conclusie dat omdat Parcival 19 is ijzers prima zijn is een ernstige denkfout.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 17:34

fransje23 schreef:
Bowen schreef:
Eigenlijk is dat een rare vraag mbt Parcival, de vraag zou eerder moeten zijn, waarom is het niet normaal dat paarden op die leeftijd nog leuk hoog in de sport rondhuppelen? 19 jaar is namelijk helemaal niet oud als je kijkt naar hoe oud paarden van nature kunnen worden.

Hoe oud kunnen paarden van nature worden? :)

Beetje afhankelijk van het ras, maar zeker tussen de 30 en de 40 jaar oud. Tot een jaar of 25 zouden ze gewoon prima moeten kunnen functioneren mits er geen andere factoren zijn zoals verwondingen en andere ellende.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 17:35

Sizzle schreef:
In de natuur worden ze gemiddeld geen 19 in iedergeval.

Er is een verschil tussen van nature en in de natuur.
Met van nature doel ik dus niet op in de natuur. De natuur kent nu eenmaal vele factoren die levensduur nogal in de weg kunnen zitten.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 17:37

Bowen schreef:
Maar zelfs al heb je gelijk dan nog kan dat best ondanks ijzers zijn, dat die niet bijdragen aan dat gezond zijn en blijven.
Ik zeg nergens dat dat zo is, ik ben niet anti ijzer, maar een simpele conclusie dat omdat Parcival 19 is ijzers prima zijn is een ernstige denkfout.

Nee, het is geen conclusie. De redenering is niet; parcival is zó oud en loopt met ijzers al heel lang in de topsport, dus zijn ijzers prima. De VRAAG is, vele topsportpaarden lopen op hoge leeftijd (En ja, tegenwoordig is 19 jaar oud. Paarden worden slomer etc. hier kunnen we nu eenmaal niet omheen) nog in de topsport, terwijl zij hun hele leven op ijzers hebben gelopen. DUS, is het wel zo schadelijk als sommige mensen denken? Kan het wel zo schadelijk zijn, als je kijkt naar deze toppaarden?

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 17:40

ZoZenn schreef:
Bowen schreef:

Nee, het is geen conclusie. De redenering is niet; parcival is zó oud en loopt met ijzers al heel lang in de topsport, dus zijn ijzers prima. De VRAAG is, vele topsportpaarden lopen op hoge leeftijd (En ja, tegenwoordig is 19 jaar oud. Paarden worden slomer etc. hier kunnen we nu eenmaal niet omheen) nog in de topsport, terwijl zij hun hele leven op ijzers hebben gelopen. DUS, is het wel zo schadelijk als sommige mensen denken? Kan het wel zo schadelijk zijn, als je kijkt naar deze toppaarden?

Het feit dat die paarden erg vaak met 19 gewoon echt operdepop zijn verteld je dat ze belachelijk snel slijten tegenover wat van nature gebeurd.
De vraag is draagt dat ijzer daar aan bij?

Die topsportpaarden zijn geen goed voorbeeld, geen voorbeeld van kijk, hun hebben het dus het is goed. Topsportpaarden slijten eng snel.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 17:40

Bowen schreef:
Ook voor topsport is het niet oud, de werkende paarden vroeger en de oorlogspaarden liepen langer mee. Een oorlogspaard(voor de tijd dat ze massaal ingezet werden, dus de "ridderpaarden") waren pas klaar als ze 10+ waren en als ze niet gewond raakte waren leeftijden van 20/25 nog heel normaal om ze gewoon te laten werken. De sprongen en draaien e.d. er allemaal bij.

Maar dan heb je het wel over echte elitepaarden, al heb ik zelfs wat twijfels of ze het uberhaupt zo oud weren, maar het gemiddelde werkpaard in die tijd zal dat vast niet gehaald hebben.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 17:49

Bowen schreef:
ZoZenn schreef:

Het feit dat die paarden erg vaak met 19 gewoon echt operdepop zijn verteld je dat ze belachelijk snel slijten tegenover wat van nature gebeurd.
De vraag is draagt dat ijzer daar aan bij?

Die topsportpaarden zijn geen goed voorbeeld, geen voorbeeld van kijk, hun hebben het dus het is goed. Topsportpaarden slijten eng snel.

En topsporters niet? Die hebben geen ijzers onder.
En de meeste (top)paarden zijn op 19jarige leeftijd niet op, maar net zoals 50jarige topsporters zijn zij de top van hun kunnen voorbij en kunnen zij dus niet meer meedraaien. Zij zullen vast nog wel, net als de meeste andere niet-topsport paarden, tot hun 25ste lekker door kunnen lopen op een lager niveau.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 17:50

fransje23 schreef:
Bowen schreef:

Maar dan heb je het wel over echte elitepaarden, al heb ik zelfs wat twijfels of ze het uberhaupt zo oud weren, maar het gemiddelde werkpaard in die tijd zal dat vast niet gehaald hebben.

Tegenover topsport paarden, wat ook elite dieren zijn. En dan ook nog eens in deze tijd waarin we veel meer weten en kunnen.

Denk ook niet dat het gemiddelde werkpaard van de gewone man dat haalde, het was een hard leven voor mens en dier.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 17:51

Bowen schreef:

leven is nu eenmaal een slijtageslag. Maar volgens mij valt het slijten bij topsportpaarden nog wel mee. Zie toch zeer regelmatig voormalige topsportpaarden voorbij komen die een mooie leeftijd behalen.

Ik denk dat de slijteslag onder bijvoorbeeld manegepaarden groter is.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 17:52

ZoZenn schreef:
En topsporters niet? Die hebben geen ijzers onder.
En de meeste (top)paarden zijn op 19jarige leeftijd niet op, maar net zoals 50jarige topsporters zijn zij de top van hun kunnen voorbij en kunnen zij dus niet meer meedraaien. Zij zullen vast nog wel, net als de meeste andere niet-topsport paarden, tot hun 25ste lekker door kunnen lopen op een lager niveau.

Topsporters ook ja, topsport is nu eenmaal niet gezond, het veroorzaakt extra slijtage.

De opmerking dat ijzers ok zouden zijn omdat er sportpaarden op lopen is dus ook een aparte, want zo gezond is dat hele gebeuren niet. De vraag is en blijft of die ijzers bijdragen aan die snellere slijtage(waarbij ik echt geen idee heb, vermoed dat het wel mee zal vallen).

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 17:52

Bowen schreef:
Tegenover topsport paarden, wat ook elite dieren zijn. En dan ook nog eens in deze tijd waarin we veel meer weten en kunnen.

Topsportpaarden zijn werkpaarden :j

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 17:53

fransje23 schreef:
Bowen schreef:

leven is nu eenmaal een slijtageslag. Maar volgens mij valt het slijten bij topsportpaarden nog wel mee. Zie toch zeer regelmatig voormalige topsportpaarden voorbij komen die een mooie leeftijd behalen.

Ik denk dat de slijteslag onder bijvoorbeeld manegepaarden groter is.

De meeste halen de 25 niet, de leuke uitzonderingen ten spijt.

Maar het gaat me er niet om dat andere zaken ook slijtage kunnen veroorzaken, dat ontken ik nergens.
Ik zeg enkel en alleen dat topsportpaarden aanhalen als argument dat ijzers niet slecht zijn een denkfout is. Dat iets bijdraagt aan een betere prestatie maakt het nog niet gezond of onschadelijk.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 18:00

Bowen schreef:

Uberhaupt halen de meeste paarden de 25 niet...

:=

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 18:03

fransje23 schreef:
Bowen schreef:

Uberhaupt halen de meeste paarden de 25 niet...

:=

En dat is wat mij betreft een probleem omdat dat erg ver van de leeftijd ligt die ze van nature kunnen worden.

Ergens gaan er dus zaken fout. De vraag is wat gaat er fout, waarom worden ze niet zo oud vaak? In de context van deze topic, in hoeverre dragen de ijzers daaraan bij, of is het misschien wel zo dat die ijzers juist bijdragen aan gezond oud worden?

Het zal vast niet op 1 ding hangen, maar ik reageerde dan ook enkel en alleen op de uitspraak dat ijzers niet slecht zouden zijn omdat sportpaarden ze dragen en Parcivel 19 is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 18:06

Was het niet zo dat >50% van de paarden boven de 15 Cushing ontwikkelen?
Geeft toch aardig een suggestie dat dit een leeftijd is waarop het begin van de veroudering begint.
Veel oudere dieren gaan daarnaast ten gronde aan longproblemen. Koliek is een van de meest voorkopende dood oorzaken.

Vind het eigenlijk OT eerlijk gezegd.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 18:10

Bowen schreef:
Het zal vast niet op 1 ding hangen, maar ik reageerde dan ook enkel en alleen op de uitspraak dat ijzers niet slecht zouden zijn omdat sportpaarden ze dragen en Parcivel 19 is.

Ja weet ik, en ik deel die mening :D

Er zijn zoveel factoren waarom paarden niet ouder worden. Denk zelf dat ijzers niet het grootste probleem is.
Ik gok zelfs meer op fokbeleid, voeding en daardoor stofwisselingsproblemen, huisvesting en een verkeerde belasting en training zonder verstand van zaken.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 18:11

En ja het echt wel OT... :o Maar wel interessant *\o/*

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 18:27

fransje23 schreef:
Bowen schreef:

Ja weet ik, en ik deel die mening :D

Er zijn zoveel factoren waarom paarden niet ouder worden. Denk zelf dat ijzers niet het grootste probleem is.
Ik gok zelfs meer op fokbeleid, voeding en daardoor stofwisselingsproblemen, huisvesting en een verkeerde belasting en training zonder verstand van zaken.

Ben het daarin geheel met je eens. Ik vermoed niet dat die ijzers daar zo'n enorme bijdrage in hebben.

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 18:32

Mijn merrie staat na 2 jaar blootvoots sinds februari dit jaar rondom op ijzers, omdat haar hoeven de vele kilometers over de weg niet aankonden, nu ze voor de kar staat.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 22:41

Urielle schreef:
Waarom zouden mensen niet naar hun smid luisteren Gypsy? Het is tenslotte een vakman die je in de arm neemt. Als mijn smid iets aanraadt neem ik dat toch tenminste in overweging, zoek meer informatie, overleg eventueel nog met anderen, maar ik ga echt niet weg bij een goede smid omdat hij andere ideeën zou hebben.

Ik heb het ook zeker in overweging genomen om mijn paard vierkant op ijzers te zetten. Dat was volgens de smid toen het enigste wat we konden proberen. Blootvoets kon hij het niet oplossen. Het ging destijds blootvoets duidelijk niet goed. :n

Maar.... Bij PN beweerden ze het probleem wel blootvoets op te kunnen lossen. Dus eenmaal 150 euro aan de cursus uitgegeven en nog een paar tientjes aan gereedschap. Zou het misgaan, dan kon ik altijd nog de smid bellen en dan stond ze binnen een dag alsnog op ijzers. Dat was gelukkig niet nodig. Binnen 2 maanden zag ik resultaat!

Mijn gebruiksdoel (1 of 2 keer in de week een buitenrit van 1 uurtje.) heb ik op die manier voor de prijs van 200 euro kunnen behalen. Ipv de plusminnis 600 euro per jaar die je kwijt bent voor vierkant op ijzers en ongeveer om de 8 weken opnieuw beslaan.

Nu doe ik tegenwoordig ook langere ritten. Daar heb ik hoefschoenen voor de voorhoeven voor aangeschaft. Met de achterhoeven gaat het al zo goed dat het daar niet voor nodig is. Eenmalig 130 euro en doe er al een jaar mee. Daar kun je ze niet voor op ijzers zetten! Ik heb al meer dan 1000 euro bespaart.

Maar gaat dat dan niet ten koste van je paard?
Laatst heb ik eenmalig een andere smid langs laten komen die hier goed bekend staat. Hij vond ze er prima opstaan. DA heeft mijn merrie met en zonder hoefschoenen zien lopen op asfalt en zand. Zag geen verschil, ze loopt met en zonder gewoon goed. Ook de da vind ze er goed op staan.

Wat betreft top sport paarden, ik zag dat iemand daar over begon... Maak je geen illusies. Die worden wel lopende gehouden....

mamamier

Re: waarom hebben paarden hoefijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 22:47

Heel leuk al die berekeningen maar mijn kind en pony zijn onbetaalbaar. Als ze dan toch zo nodig iets "gevaarlijks" moeten doen, dan graag met ijzers en stiften die cross in. Daar betaal ik graag een paar tientjes meer voor aan de smid. :j

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 23:14

Maar dat is niet mijn gebruiksdoel. Je gaat toch niet onnodig veel geld uitgeven?

Bovendien vind ik het toch ook onkunde van de smid. Hij kan het blijkbaar alleen duur oplossen.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 23:21

Sliding plates achter. We kunnen niet zonder. Anders breekt hij zijn benen bij het stoppen. Voor loopt hij op blote voetjes. Veel reiners hebben voor ook ijzers voor meer grip bij het spinnen. Fuego is niet zo'n goeie spinner, dus daarom voor geen ijzers.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 00:55

Gypsy schreef:
Maar dat is niet mijn gebruiksdoel. Je gaat toch niet onnodig veel geld uitgeven?

Bovendien vind ik het toch ook onkunde van de smid. Hij kan het blijkbaar alleen duur oplossen.

Dat vind ik toch wel behoorlijk cru gezegt Gypsy.
Omdat de smid het dier op ijzers zet is het onkunde?

Ik heb een hele goede smid, hij haalt mijn paard altijd zelf uit de wei en brengt hem ook weer terug omdat hij wilt zien hoe het dier loopt voor en na het bekappen/beslaan.
Hij bekapt het dier zoals dat het dier het nodig heeft en niet zoals de regels zijn (ofwel, hij doet zijn aanpassingen die voor het dier werken ipv dan standaarden). Merendeel van de paarden die hij bekapt staan ook niet op de ijzers. Sterker nog... Hij heeft ze liever zonder ijzers.
Maar als het moet dan moet het (en dan kijkt hij ook weer naar de verschillende types beslag die er het beste onder passen).

Toen mijn smid hoorde dat ik ging switchen van discipline (van de dressuur over naar het springen en de sgw) heeft hij mij aangeraden om er toch ijzers onder te slaan (daarvoor altijd blootvoets). Dit omdat mijn paard erg vlug is, zowel qua tempo als qua rem :Y)
En daarbij ook snel glijd (hij glijd al weg in een modderig bakje :') _O-).
Aangezien ik toch eerst nog een paar oefenparcoursen wilde springen heb ik gezegd dat ik het eerst wilde aankijken. Eerste oefenparcours lag ik al met paard en al in de hindernis omdat zijne keizerlijke hoogheid vlak voor de hindernis stopte, maar door het natte gras toch door gleed.
Paar weken daarna net zo'n geval.

Toen toch op ijzers gezet (alleen tijdens het outdoor seizoen ) en op 1 keer na (door mijn eigen fout omdat ik de verkeerde stiften er onder had gedraaid) nooit meer door gladheid weg gegleden in het parcours.

Ik zou de cross niet willen starten zonder ijzers!

Is mijn smid dan slecht omdat hij mijn paard kent en weet dat hij op het gras tijdens het parcours beter met ijzers kan lopen? Is hij dan onbekwaam? Of is hij juist bekwaam, omdat hij het paard inclusief de gangen en het karakter zo goed ingeschat heeft dat hij dit aangeraden heeft? En hij graag het paard en de ruiter heel laat?

Ik kan je wel zeggen, dat er ook klanten van hem springen en crossen zonder ijzers en ik kan je ook vertellen dat mijn paard niet de enige is die hij beslaat.
Maar ik ken ook heel wat paarden die door hem nu zonder ijzers lopen.

Is hij dan slecht omdat hij toch bij een aantal paarden beslaat?
Ik zou hem juist vakbekwaam willen noemen omdat hij zo goed kijkt naar het dier!

Overigens, ik heb een paard omdat ik het leuk vind en omdat ik er graag wat mee doet. Dien te verstande heb ik dus ook een paard om de discipline er mee te rijden die ik wil. En als er daar aanpassingen voor gedaan moeten worden dan doe ik dat. (Wat overigens niet wil zeggen dat ik mijn paard unfair behandel of op een oneerlijke manier over zijn grenzen dwing! )

De mens is in wezen al heel erg egoïstisch door een paard te houden, laten we ons zelf alsjeblieft niet beter voor doen dan we zijn :).