Pony is onwijs lui, lusteloos.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

smileydees

Re: Pony is onwijs lui, lusteloos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 13:07

Met de koop van een dier heb je de verantwoording daarvoor. Diertje kan er niets aan doen. jij doet op zeker je best en ik begrijp dat je ouders nu enigzins meegaan. In hoeverre heeft t beestje pijn. Verkopen is denk ik geen goede oplossing. Een pony wordt al snel weer doorverkocht omdat de kinderen er te groot voor worden. Wat doe je het dier dan aan. Als je zelf verder wilt (wat ik best begrijp) is het in overleg met dierenarts dan misschien beter zeggen inslapen.

ik denk trouwens dat de dierenarts bedoeld dat het even tijd nodig heeft voordat het uitverdoven werkt. Als dat meerdere malen moet en de DA moet op stal komen zal dat een aardig uurtarief worden vermoed ik.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 13:09

De verzekering dekt het indd niet, net gebeld.

@geerke
Dat klopt zo gaat dat ook nog steeds maar stel het zit niet in de hoef dan wordt het wel duurder toch?

@RianneH
Verkopen vond ik ook al not done, dat neem ik geen eens in overweging.

@smileydees
Dat is inderdaad wat de DA zei! Dat het een tijd in beslag nam voordat het werkt

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 13:19

Ik vond het bijzonder snel gaan laatst. Op de kliniek betaal je hetzelfde bedrag volgens mij, alleen heb je daar geen voorrijkosten. Wat wel is, is dat er op de kliniek vaak nog een keer een kreupelheidsonderzoek wordt uitgevoerd voor er uitverdooft wordt. Dan heb je daar ook weer dubbele kosten van.. Maar vermoed dat als er te lang wordt gewacht ze dat nu ook weer doen. Wij betaalden geen uurloon maar de kosten van de losse handelingen. Idem met andere handelingen, zoals bij koliek of entingen ;)

Persoonlijk verwacht ik dat het probleem in de ondervoet zit. Dat kan ik de hoef, zoals bijvoorbeeld HKO (ben je na 1x uitverdoven vaak al klaar) of iets hoger bijvoorbeeld artrose. Kom je hoger dan de kogel is het de vraag of uitverdoven nog de moeite waard is, een knie kan natuurlijk ook artrose bevatten, maar twijfel of ze dat nog behandelen. Een schouder op de foto zetten is lastig, daarvoor is een vrij sterk apparaat nodig door de hoeveelheid weefsel dat ervoor zit. En behandelen van het schouder, tja, dan eindig je denk ik snel bij een fysio. Maar heb er geen ervaring mee ;)

Daarnaast heb je natuurlijk nog de keuze om helemaal geen foto's te maken, maar het beestje direct op pensioen te zetten. Je weet dan niet meer dan nu, maar de vraag is wat voor aanpak er na foto's zou zijn gekozen en of je niet gelijk was geëindigd.

Allemaal dingen die een overweging waard zijn. Het is daarnaast ook jullie portemonnee en dus de vraag of het allemaal de moeite waard is. Het is al fijn te horen dat je de pony niet verkoopt en dat vind ik ook een aparte optie gegeven door een da die niet eens weet wat exact het probleem is nog.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 13:46

Ik zelf vermoed ook HKO, eigenlijk al vanaf het begin dat iemand het vermoedde. Het past in mijn ogen beter in het verhaal.

Maar dan komen we weer op het verhaal uit, hoe ga ik mijn ouders vertellen/overhalen dat ik alleen de voeten wil uitverdoven om te zien of dat werkt?
& is er aan HKO eigenlijk iets te doen, want ik geloof het niet maar goed heb er dan ook nog niet echt research naar gedaan.
Is er eigenlijk wel echt kans dat we iets vinden waar wel iets aan te doen is?

Ik vind het echt onwijs lastig en weet niet goed waar ik moet beginnen. Ja ik moet een keuze maken maar mijn vader heeft haar al als afgeschreven beschouwd maar ik zie het gewoon nog niet zo, ergens zag ik de bui al wel hangen, ik had zo mijn vermoedens. Maar godsamme het is zo moeilijk allemaal als je het niet zelf te zeggen hebt, en ik denk ook niet dat ik zelf geld heb voor het uitverdoven.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 13:54

HKO hangt van de ernst en de reactie van het paard af. Zooltjes, ijzers, aangepast rijden, soms inspuiten, er zijn verschillende opties die lang niet altijd werken. De vraag is ook of het de moeite nog waard is, maar dat weet je alleen als je het probeert natuurlijk. En pas als je met foto's weet wat nu het probleem is. Hoe oud is de pony?

Je kan natuurlijk ook goodwill bij je ouders kweken door mee te betalen, je bent oud genoeg voor een zomerbaantje en het is vakantie ;) Maar goed, dat is persoonlijk natuurlijk.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 15:06

Zei de DA niets over haar overgewicht? Want ik denk dat 24/7 weidegang voor haar geen beste optie is, of het nu artrose, HKO of hoefbevangenheid is, 24/7 vreten lijkt me niet aangewezen, het extra gewicht zorgt alleen maar voor extra belasting. Deels paddock met schraal hooi in een slowfeeder lijkt me beter.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 15:30

RianneH schreef:
HKO hangt van de ernst en de reactie van het paard af. Zooltjes, ijzers, aangepast rijden, soms inspuiten, er zijn verschillende opties die lang niet altijd werken. De vraag is ook of het de moeite nog waard is, maar dat weet je alleen als je het probeert natuurlijk. En pas als je met foto's weet wat nu het probleem is. Hoe oud is de pony?

Je kan natuurlijk ook goodwill bij je ouders kweken door mee te betalen, je bent oud genoeg voor een zomerbaantje en het is vakantie ;) Maar goed, dat is persoonlijk natuurlijk.

Ja want stel via het uitverdoven weten we dat het in de voet zit, en dan? Moet de voet weer op de foto..

Kayela is 15 jaar oud, ze is van mei.

Dat heb ik al voorgesteld eerder ook al. Maar meer als 100 zou ik nou momenteel niet hebben en ik denk dat die onderzoeken dan wel wat meer kosten. Al zou ik dan wel ook gewoon het later kunnen betalen lijkt me, dat zou ik dan moeten overleggen.

@hwn
Nee heeft ze niks over gezegd. Ze kan niet 24/7 vreten, de weide is zo kaal als wat door het warme weer. Bovendien ga ik haar dat niet nu ontzeggen, want zo is ze - heel kort door de bocht klinkt denk ik voor jou, sorry - altijd al geweest. Het valt nu zelfs wel mee, deze pony is gewoon niet dun te krijgen. Ze kijkt naar een brokje en er zitten 10 kg aan.

Wat ík zo lastig vind is dat, iedereen bedoelt het goed en ik vind het meedenken ook erg fijn, de een zegt dit en de ander zegt dat en ik weet gewoon niet goed waar ik moet beginnen. Want eigenlijk heb ik geen keuze maar haar nu in laten slapen vind ik ook te cru. Een tijdelijk pensioentje lukt nog wel, maar dan spreek ik over maanden en geen jaren.

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 15:35

Ts, je hebt het over een pony van 15 jaar. Die pony is nog in de kracht van zijn leven en zeker niet bejaard.
Als je een dier hebt, dan ben je daar verantwoordelijk voor en moet je er voor zorgen. Als dat betekent dat er dierenartskosten komen, om onderzoek te laten doen, dan is dat zo. Maar je pony nu met half onderzoek al zo een beetje afschrijven, dat is niet eerlijk naar je pony toe.

Neem je verantwoordelijkheid en neem een baantje, zodat je bij kunt dragen aan de dierenartskosten.

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 15:42

alleen om te helpen. Voor haar zou het dan niet uitmaken, jaren of maanden. Zij weet dat verschil niet. Het zou dan alleen om jou gaan en hoeverre zij pijn heeft/en of het naar haar zin heeft. Onze pony was 19, haar hoofd wilde nog wel maar haar lichaam niet echt, ze liep met 6 al in het Z, sprong M en daartussen nog eens 2 veulens. Lichaam gewoon kapot. Bloedarmoede, cushing.Wij hebben gekozen om haar in te laten slapen. Ze had pijn, en was een "werkpony" die het op de wei staan voor een uur of 2 leuk vond maar verder niet. Alle mogelijke opties overwogen, maar inslapen was voor haar het beste.
Ga voor jezelf alles na, bel anders de DA nog eens als je durft en vraag wat zij denkt? Daarbij dan ook de mening van je ouders. Het is en blijft een moeilijk iets, maar je doet het goed!

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 15:49

Marsu schreef:
Ts, je hebt het over een pony van 15 jaar. Die pony is nog in de kracht van zijn leven en zeker niet bejaard.
Als je een dier hebt, dan ben je daar verantwoordelijk voor en moet je er voor zorgen. Als dat betekent dat er dierenartskosten komen, om onderzoek te laten doen, dan is dat zo. Maar je pony nu met half onderzoek al zo een beetje afschrijven, dat is niet eerlijk naar je pony toe.

Neem je verantwoordelijkheid en neem een baantje, zodat je bij kunt dragen aan de dierenartskosten.

...

Wat makkelijk gezegd dit weer.
Sorry hoor maar als foto's maken zo'n 500 euro per been kost zoals mij is verteld, dan kan ik de komende vijf jaar nog een krantenwijk lopen en dan heb ik het nog niet voor elkaar.
Alsof ik nu zomaar een extra baantje heb en zoveel geld bij elkaar heb. Moet ik haar dan maar zo lang zo laten staan? Of wordt er verwacht dat mijn ouders voorschieten? Want ik denk niet dat ze dat van plan zijn.

Ik had het ook graag anders gezien maar ik kan er momenteel niks meer aan veranderen en ik weet niet wat ik moet doen omdat ik er met mijn ouders niet fatsoenlijk over praten want dan is het 'we brengen hem wel naar de slacht, dan levert ie nog wat op.' Mijn ouders zijn geen paardenmensen en dat is heel moeilijk want bij hun speelt gevoel dus totaal geen rol.

Sorry als mijn reactie aanvallend overkomt, maar ik doe echt mijn best om het beste voor haar te krijgen. Alleen ik ga echt niet zoveel geld bij elkaar krijgen in zo'n korte tijd, ik heb al gesolliciteerd bij de lokale supermarkt omdat ik dacht dan kan ik in ieder geval nog een pensioentje betalen.

smileydees schreef:
alleen om te helpen. Voor haar zou het dan niet uitmaken, jaren of maanden. Zij weet dat verschil niet. Het zou dan alleen om jou gaan en hoeverre zij pijn heeft/en of het naar haar zin heeft. Onze pony was 19, haar hoofd wilde nog wel maar haar lichaam niet echt, ze liep met 6 al in het Z, sprong M en daartussen nog eens 2 veulens. Lichaam gewoon kapot. Bloedarmoede, cushing.Wij hebben gekozen om haar in te laten slapen. Ze had pijn, en was een "werkpony" die het op de wei staan voor een uur of 2 leuk vond maar verder niet. Alle mogelijke opties overwogen, maar inslapen was voor haar het beste.
Ga voor jezelf alles na, bel anders de DA nog eens als je durft en vraag wat zij denkt? Daarbij dan ook de mening van je ouders. Het is en blijft een moeilijk iets, maar je doet het goed!

Dankjewel, opzich vind ze het op de weide staan wel oké denk ik. Alleen ze staat wel vaak alleen en een beetje voor zich uit te staren..
Ik bel de DA sowieso binnenkort nog een keer want ze wilde graag weten wat wij nu verder nog gaan doen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 15:54

als jij HKO vermoed begin je eens een foto te maken van het straalbeen van het betreffende been....dat kan nooit 500 euro kosten.

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 15:57

Je kunt zo de veearts bellen om een prijs indicatie te vragen wbt foto's...
Succes in ieder geval ....

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 15:58

kally schreef:
Je kunt zo de veearts bellen om een prijs indicatie te vragen wbt foto's...

Ik had het vanochtend al meteen gevraagd toen ze er was, maar ze zei je zit toch al wel snel aan de 300 tot 500 euro.

@geerke
Hoeveel kost dat dan ongeveer denk je? Of durf je dat niet te zeggen?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 15:59

Oh jee, 500,- euro, daar heb je een volledige röntgenologische keuring voor opname in de verzekering voor. De hele mikmak, van voorvoeten tot de knieën achter.

Paard van een bekende is begin dit jaar op de kliniek op de foto geweest. Nu heb ik de rekening niet betaald dus weet de kosten niet precies, maar ze was volgens mij tussen de 100-150 kwijt. Daar zat het kreupelheidsonderzoek bij, uitverdoving en 2 foto's. Gestopt toen ze het probleem gevonden hadden. Afhankelijk van de kliniek zitten foto's tussen de 20,- en 50,- euro, met 50 als wel een uitschieter. Bel nog eens met de arts wat een losse foto zal kosten, alleen oriënterend, je hoeft nog geen afspraak te maken.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 16:00

Ik was bij Visdonk een aantal jaar geleden voor 4 foto's per voorbeen en dus 8 foto's totaal zo'n 250 euro kwijt.

Wij hebben een Belgische DA op stal die met een mobiel apparaat nog goedkoper

Ts: ga niet gelijk ervan uit dat het veel geld kost. Ga eens verschillende da's bellen en vraag naar de kosten.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 16:03

Toevallig zitten wij hier op de grens van Duitsland, waarschijnlijk is het in Duitsland ook goedkoper. Meerdere mensen bij ons op stal laten wel eens foto's maken bij een kliniek in Duitsland, de DA die daar werkt is wel gewoon een Nederlandse.

Ik denk dat ik dat dan wel eens kan informeren en dan beginnend met de linker voorvoet, want ik denk het daarin zit. Áls het HKO is tenminste.

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 16:05

Nee, ik denk niet dat het makkelijk gezegd is ts. Ik weet wat het is om met hoge dierenartsrekeningen te zitten.

De meeste dierenartsen zijn de rotste niet als het om een betalingsregeling gaat. Gespreid betalen is meestal mogelijk. Je kan pas een conclusie trekken als je weet wat er aan de hand is. En om dat te weten te komen, dan zal je het moeten onderzoeken.
Je lijkt het nu al op te geven, voordat je begonnen bent.

Een voorbeeld van tarieven voor rontgenfoto's: http://www.dierenklinieken.net/content/tarieven.aspx

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 16:15

Ik ga wel rondbellen.

En het er weer over hebben thuis.

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 16:16

Hallo TS,

Ik lees al een tijdje mee, nu ik zie dat je aan HKO denkt wil ik toch even reageren.

Mijn merrie heb ik met 15 jaar jong ingeslapen wegen HKO, ik heb totale kosten van 450€ gehad.
Let op: -kreupelonderzoek, -normaal onderzoek, -verschillende fotos aan voorbenen.
-Verschillende verdovingen voor fotos maken.
En daarna het inskapen en afvoer.

Alleen de fotos kosten niet meer als tweehondert euro.

Ik wens jou heel veel sterke met jou paardje!

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 16:20

@Arashah
Vervelend van je merrie. :(

Het is wel fijn om te horen dat de kosten wel mee blijken te vallen. Ik hoop dat ik haar nog naar de kliniek mag brengen voor foto's.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 16:39

Ik betaalde hier begin dit jaar voor röntgen met mobiel apparaat (België) denk ik nog geen 150 euro voor de 4 benen (zou zelfs kunnen dat het voor de 2 paarden samen was, maar kan ik niet zeker zeggen).

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 17:19

hwn schreef:
Ik betaalde hier begin dit jaar voor röntgen met mobiel apparaat (België) denk ik nog geen 150 euro voor de 4 benen (zou zelfs kunnen dat het voor de 2 paarden samen was, maar kan ik niet zeker zeggen).

Ow fijn! Tsja, ik heb opzich ook geen ervaring ofzo op die gebieden dus ik nam aan als de DA het zegt dan zal het wel. :) Maar waarschijnlijk dacht ze gewoon ik kan beter een te hoge schatting geven dan een een te lage, stel dát de hele benen op de foto moeten.

Volgens mij is er geen DA hier in de buurt met een mobiel röntgen apparaat, maar wellicht kan ik dan nog de voorrijkosten van een DA verder weg vergelijken met een bezoekje aan de kliniek.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 17:47

xBontfire schreef:
Ik had het ook graag anders gezien maar ik kan er momenteel niks meer aan veranderen en ik weet niet wat ik moet doen omdat ik er met mijn ouders niet fatsoenlijk over praten want dan is het 'we brengen hem wel naar de slacht, dan levert ie nog wat op.' Mijn ouders zijn geen paardenmensen en dat is heel moeilijk want bij hun speelt gevoel dus totaal geen rol.

Sorry dat ik het zeg, maar dat kan ik me van jouw ouders ook weer niet helemaal voorstellen.
Dat het geen paardenmensen zijn o.k. maar ik neem aan dat ze jou nu ook weer geen verdriet willen doen toch?

Je weet nog niet wat er precies met je pony aan de hand is. Het kan natuurlijk HKO zijn maar hoeft niet; misschien is het gewoon een overbelastingskreupelheid en kan het met rust herstellen. Als het HKO is, dan zijn er ook nog legio behandelmogelijkheden om ervoor te zorgen dat je pony geen pijn meer heeft en recreatief nog prima mee kan. 15 jaar is niet heel oud. Een diagnose is dus heel belangrijk, dan weet je wat de kosten gaan zijn en kun je altijd nog besluiten wel of niet te behandelen. Tja, een dier is nu eenmaal geen fiets die je - als ie het niet meer doet- op de schroothoop kunt gooien. Misschien is dit een les voor je vader om nooit meer een pony te kopen die niet door een kreupelheidstest komt. Maar nu je hem eenmaal toch hebt is het misschien jullie verantwoordelijkheid wel om te kijken wat ie heeft en of je het misschien kunt verhelpen.
500 per been is echt overdreven. Een volledig kreupelheidsonderzoek inclusief uitverdoven kost je rond de 200 euro. Misschien dan nog een paar foto's en dan heb je een diagnose. Misschien doe je het voor niets en moet ie alsnog naar de slager. Maar misschien is het niet zo ernstig en kun je het beestje nog een kans geven. Dit soort dingen horen erbij. Its all in the game. Anders moet je uberhaupt niet aan paarden beginnen.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 19:05

TS ik was voor mijn 2 jarige welsh € 160,- kwijt voor foto's/consult/kreupelheidsonderzoek voor 1 been van de hoef tot en met de knie. Waren 7 foto's gemaakt. Dus € 500,- voor alleen foto's voor 1 been is kul. Vraag eens rond bij ander DA's.
Ik denk ook dat het in de hoef zit, dat zien ze gauw genoeg op een foto, daar hoef je van te voren niet voor uit te verdoven.

Sterkte met je pony. Doe haar alsjeblieft niet weg als kinderpony. :n

Het vele eten kan ook een teken van pijn zijn. Is de pony al eens op pijnstillers gezet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 19:49

Ik dnek dat t niet zo'n gek idee is om je pony eens een week op pijnstillers te zetten. Dan kun je meteen zien hoe pijn het gedrag beïnvloed. Simpel gezegd, als de doffigheid echt komt van pijn, dan kun je wel stellen dat je pony ook veel pijn heeft.
Soms kan alleen dit gedrag ook permanent worden en dan zie je t minder, maar lijkt me toch het proberen waard.
Zeg maar tegen je vader, dat je een auto ook niet naar de sloop brengt als ie stuk is, dan ga je ook kijken wat er mankeert, ook al kost dat geld.