[VOLG] paard op de sukkel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: paard op de sukkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 13:23

Fijn dat de dierenartsen het nog niet opgegeven hebben, en nog fijner dat je mogelijk alleen de antibiotica hoeft te wisselen!
Lijkt me wel heel apart, een open-schedeloperatie met plaatselijke verdoving. Kun je paarden dan echt zo zwaar (en tegelijkertijd licht) verdoven dat ze het allemaal probleemloos ondergaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 13:31

xyzutu2 schreef:
Fijn dat de dierenartsen het nog niet opgegeven hebben, en nog fijner dat je mogelijk alleen de antibiotica hoeft te wisselen!
Lijkt me wel heel apart, een open-schedeloperatie met plaatselijke verdoving. Kun je paarden dan echt zo zwaar (en tegelijkertijd licht) verdoven dat ze het allemaal probleemloos ondergaan?

Blijkbaar doen ze dat wel meer, die optie werd in september ook voorgesteld voor de uitslag van de scan er was. Ze zouden dan een gaatje maken waarlangs ze dan in de sinus kunnen kijken en dan zouden ze langs dat gaatje het stukje bot wegnemen.
Nu ja, we hopen eigenlijk allemaal dat hij alleen maar andere antibiotica moet hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 11:03

Foto's van Bacardi deze ochtend. Ik vind dat zijn hoofd er veel beter uit ziet. Er is nu nog vooral zwelling rond zijn oog en ik kan me niet voorstellen dat ze zoiets thuis niet kunnen verzorgen. Zijn neus is nog wel vochtig, maar het is gelukkig geen slijm of etter.
Tijd om voorzichtig te juichen zou je zeggen, maar nee hoor. Eerst moest ik de DA overtuigen dat mijn paard echt wel heel ziek was, nu moet ik hen overtuigen dat we dit thuis ook wel kunnen oplossen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 16:30

Nu ben ik het al gewoon dat artsen onderling zeer slecht kunnen communiceren in de humane geneeskunde, blijkt dat het bij dierenartsen idem is. Ik moet ondertussen zelfs moeite doen om het te volgen. Heb zonet de hoofdchirurg van de kliniek aan de lijn gehad en plots klinkt alles anders dan hetgeen ik tot hiertoe zowel via de telefoon als per mail te horen kreeg. Dus: afgelopen dinsdag was de controle endoscopie thuis, uitgevoerd door een DA die samen werkt met mijn vaste DA, vaste DA was ook aanwezig. Zowel de DA van de endoscopie als mijn vaste DA hebben blijkbaar met de kliniek gebeld. DA vd endo heeft met de hoofdchirurg gesproken, dewelke haar gezegt heeft dat Bacardi niet terug binnen moet en dat zij, als de wonde niet geneest, het thuis moet open maken en spoelen en ondertussen loopt de AB gewoon verder, alleen heeft zij mij hiervan niet op de hoogte gebracht. Mijn vast DA heeft ondertussen overleg gehad met de assistent DA van de hoofdchirurg, dewelke haar hetzelfde verhaal vertelde over de mogelijke oorzaak van de zwelling, maar daarbij vermelde dat Bacardi terug naar de kliniek zou moeten om de wonde open te maken en te spoelen, mijn vaste DA heeft mij die boodschap ook zo doorgegeven. Hierop heb ik dus naar de kliniek gebeld, geen DA kunnen spreken, maar men moest me wel zeggen dat Bacardi voorlopig niet terug moet en dat ze graag de foto's van vorige zaterdag hadden. Dus ik stuur deze door, heb gisteren een gemiste oproep van de kliniek en toen ik terug belde zeiden ze dat ik een mail had. Die mail is verstuurd door nog een 3de DA vanuit de kliniek: afwachten wat de wisser zegt, vaste DA moet binnen 2 weken een check-up komen doen, endoscopie 2 gewoon zoals afgesproken en als de wonde niet geneest, moet Bacardi terug naar de kliniek. Ik beloof gisteren om vandaag terug nieuwe foto's te nemen en door te sturen, wat ik ook braafjes gedaan heb deze morgen. Nu staat dus de hoofdchirurg op mijne voicemail: Bacardi moet niet terug komen, zwelling en wondje is vermoedelijk door afgestorven bot (gebeurd wel meer bij dit soort ingrepen en dat geneest wel) en het kan gewoon thuis verzorgt worden (het afgestorven bot kan dmv een curretage en wondspoeling gewoon thuis aangepakt worden).
Eerlijk, ik volg totaal niet meer op dit moment!

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 21:50

Jee wat ingewikkeld! Ongelooflijk hoeveel DA's er ook bij betrokken zijn :oo. Niet gek dat je door de bomen het bos niet meer ziet.... Kortom hoofdchirurg wel tevreden met het beeld en Bacardi kan thuis herstellen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 11:43

Weidebloem schreef:
Jee wat ingewikkeld! Ongelooflijk hoeveel DA's er ook bij betrokken zijn :oo. Niet gek dat je door de bomen het bos niet meer ziet.... Kortom hoofdchirurg wel tevreden met het beeld en Bacardi kan thuis herstellen?

Er zijn op dit moment 6 dierenartsen betrokken (eigenlijk 7, maar er is er ene waar ik geen fijn gevoel bij heb en die wil ik niet meer aan mijn paard).
De hoofdchirurg is zeker tevreden over het verloop, hij heeft zeer veel ervaring en zegt dat er wel meer paarden zijn die dit soort problemen hebben nadat ze de sinussen moesten open maken. Gewoon verder doen met de medicatie en het komt wel in orde.
De internist vd kliniek volgt alles gewoon vanop een afstandje mee, de 2 jongere artsen overleggen wel met de dierenartsen van thuis, maar blijkbaar zonder eerst het advies vd hoofdchirurg te vragen. Ze bedoelen het goed hoor en ze zijn gewoon ook heel bezorgd om mijne man, maar ik denk dat ze gewoon nog te veel op safe willen spelen door hun gebrek aan ervaring.
Mijn vaste DA thuis en haar collega die nu de endoscopie kwam doen, zijn ook nog vrij jong en zij volgen gewoon het advies van hun collega's in de kliniek op. Ik neem het hen absoluut niet kwalijk hoor, ze hebben mij al zo goed geholpen, het is alleen zo verwarrend. Ik vraag vanaf nu in ieder geval wel om steeds met de hoofdchirurg te overleggen.

Maar er is vandaag ook goed nieuws, de zwelling aan zijn oog lijkt dus wel degelijk een abces te zijn en sinds vandaag komt de etter eruit. Heb mijn DA een sms gestuurd en ondertussen doe ik mijn best om zelf zoveel mogelijk viezigheid eruit te krijgen. Soms is het een voordeel om verpleegkundige te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 02:31

Vanavond even met de vaste DA gesproken. De cultuur die genomen werd, bevat streptococcen die voor alle antibiotica gevoelig is. Wat hij nu krijgt, is eigenlijk te zwaar, dus morgen overleg met de kliniek.

Het bultje aan zijn oog, lijkt dan toch een abces te zijn en er komt sinds zondag etter uit. Meneer laat mij de etter er niet uit duwen en zodra ik zijn hoofd verzorgt heb, smeert hij de zalf aan zijn benen of aan Macho. Ik zal wel moeite doen om hem beter te krijgen, gek paard. _-:(

Macho staat sinds vrijdag op gluco balance en podo comp, voor de zekerheid doe ik ook capsules wilg onder zijn voer. Vertrekken vanuit stilstand is nog altijd zielig om te zien, maar zodra hij in beweging is, gaat het best vlotjes (zelfs op de harde). Jammer genoeg kan de hoefsmid pas op 7 november komen. Door gans het gedoe met Bacardi, heb ik te lang geaarzeld om een afspraak te maken en nu staat zijn agenda tot dan vol.

Nu maar hopen dat ik binnenkort terug 2 gezonde paardjes heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 10:23

Gisteren is de DA nog eens langs geweest (jammer dat ze geen klantenkaart geeft). Ze vindt ook dat het met Macho beter gaat, maar om hem echt wat meer te laten werken is het nog een beetje te vroeg.

Wat Bacardi betreft, had ik gelijk. Het is wel degelijk een abces met een tunneltje naar de originele wonde op zijn hoofd, maar er lijkt gelukkig geen verbinding te zijn met zijn sinus. Ik moet nu 7 dagen het open gemaakte abces spoelen, 1 keer per dag en nog 10 dagen antibiotica en dan zou het genezen moeten zijn. Is het dan niet genezen, wordt het waarschijnlijk terug een tripje kliniek, om via RX te zien of er geen stuk bot los zit. Zit er zo'n schilfer, dan wordt het terug opereren.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 19:43

Pff nou ik duim voor je dat de ellende na 10 dagen voorbij is. Terug naar de kliniek...pff dat zou toch niet waar zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 20:07

Bacardi is al het gedoe aan zijn hoofd nu echt wel beu. Het abces moet dagelijks gespoeld worden en 2 keer per dag Mesitran. Schudden met het hoofd stopt het vrouwke niet, dan proberen we maar om het vrouwke omver te lopen. Geluk blijft dat laatste voorlopig bij 2 passen in mijn richting en stopt hij onmiddellijk wanneer ik ho zeg. Ik zag hem in zijn stal ook boos met zijn voorbeen klauwen nadat ik hem voorbij gegaan was.
10 jaar heb ik gebouwd aan een fijne vertrouwensrelatie met mijn paard en nu zie ik dat verdwijnen als sneeuw voor de zon. Ik weet echt niet hoe ik nog 4 dagen zijn hoofd kan verzorgen zonder onze band helemaal stuk te maken. |(

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 20:34

SandraVerl schreef:
Bacardi is al het gedoe aan zijn hoofd nu echt wel beu. Het abces moet dagelijks gespoeld worden en 2 keer per dag Mesitran. Schudden met het hoofd stopt het vrouwke niet, dan proberen we maar om het vrouwke omver te lopen. Geluk blijft dat laatste voorlopig bij 2 passen in mijn richting en stopt hij onmiddellijk wanneer ik ho zeg. Ik zag hem in zijn stal ook boos met zijn voorbeen klauwen nadat ik hem voorbij gegaan was.
10 jaar heb ik gebouwd aan een fijne vertrouwensrelatie met mijn paard en nu zie ik dat verdwijnen als sneeuw voor de zon. Ik weet echt niet hoe ik nog 4 dagen zijn hoofd kan verzorgen zonder onze band helemaal stuk te maken. |(

Iemand die je vertrouwd vragen om te assisteren.

Vriendin van mij had een paard met een beenwond die telkens verzorgt moest worden. Paard werd ook steeds bozer. Uiteindelijk heb ik het spuiten van de AB en een deel van de wondverzorging voor mijn rekening genomen zodat zij af en toe alleen voor de 'gezelligheid' en de knuffels kwam.

Moet eerlijk zeggen nu de behandelingen over zijn lijkt het paard ook totaal te zijn vergeten wie haar pijn heeft gedaan en wie de boosdoeners zijn. Ze is net zo lief en aanhankelijk naar iedereen als voor het hele verhaal.
Ik kon de eerste paar dagen niet rustig haar stal in maar binnen een week was alles weer bij het oude. Ze hebben snel door als het over is met behandelen en dat de baas weer gewoon lief is en niet pijn doet :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 20:55

MarliesV schreef:
SandraVerl schreef:

Iemand die je vertrouwd vragen om te assisteren.

Vriendin van mij had een paard met een beenwond die telkens verzorgt moest worden. Paard werd ook steeds bozer. Uiteindelijk heb ik het spuiten van de AB en een deel van de wondverzorging voor mijn rekening genomen zodat zij af en toe alleen voor de 'gezelligheid' en de knuffels kwam.

Moet eerlijk zeggen nu de behandelingen over zijn lijkt het paard ook totaal te zijn vergeten wie haar pijn heeft gedaan en wie de boosdoeners zijn. Ze is net zo lief en aanhankelijk naar iedereen als voor het hele verhaal.
Ik kon de eerste paar dagen niet rustig haar stal in maar binnen een week was alles weer bij het oude. Ze hebben snel door als het over is met behandelen en dat de baas weer gewoon lief is en niet pijn doet :(:)

Ik woon hier nog maar kort, de enige die ik ken, met paardenervaring, is net geopereerd. Mijn partner geeft de paarden wel eten, maar hiermee kan hij me niet helpen. Het is gewoon allemaal zo frustrerend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 19:38

Wie niet sterk is, moet slim zijn en dat ik daar niet eerder aan dacht. Vanochtend, na de zoveelste verzorgpoging waarbij de Mesitran sneller ergens anders aan hing als op de wonde, was ik het echt zat. Morgen krijgt hij de laatste dag antibiotica, de oorspronkelijke wonde is toe, maar nu lijkt er weefselwoekering te ontstaan op de plek waar het abces zat. Tijd voor plan B dus. Neocutiginol is niet zo efficiënt als Mesitran, maar het ontsmet wel en je kan het makkelijker aanbrengen. En wat belangrijker is, je kan het moeilijk afvegen! :)* Zodus, ik naar buiten met een overdreven grote kwak zalf op mijn hand en doordat Bacardi zijn hoofd omhoog trok, was gans het boeltje over zijn voorhoofd naar zijn jukbeen uitgesmeerd, inclusief zijn wonde dus. *\%/* Eindelijk succes en nu maar hopen dat het iets uit haalt. Een uur later hing zijn hoofd in ieder geval nog vol zalf, blijven hangen doet het dus wel.

Vrijdag heb ik beide heren nog aan de longe gehad. De hoefsmid kwam zaterdag en ik wilde wel weten of Macho nog pijnlijke voeten had of niet. Gelukkig heeft de combinatie : max 14u hooi, gluco-balance, podo comp en wilgenbastcaps duidelijk effect, Macho is niet meer kreupel. :)
Het was niet de bedoeling om Bacardi aan de longe te nemen, meneer weigert nog steeds om zijn buikspieren te gebruiken en zo lang mijn 3 dode bomen niet omliggen vind ik mijn longeercirkel te klein als de ondergrond niet droog is. Maar blijkbaar had Bacardi er zin in, meneer kwam spontaan af toen ik Macho los liet, dus ik dacht waarom niet. Nu ja, 1 minuut later dacht ik, waarom wel! Meneer had er iets te veel zin in, draven, bokken, galop ... Ik kreeg bijna een hartverzakking! Normaal zou ik hem dan kordaat aanpakken, heb het ook geprobeerd, met nog heviger bokken als resultaat en ik kan een val nu echt wel missen. Dan maar laten lopen tot hij vanzelf rustiger wordt, plan B dus. Wat uiteindelijk het volgende slechte idee van die dag was. -O- Zijne hoogheid liep zich gewoon in het zweet en toen ik uiteindelijk met mijn hand in mijn haar stond te krabben, kwam hij in draf naar het midden, hoofd omhoog en oortjes recht een keertje kijken naar de baas.
Er is dus werk aan de winkel, heel veel werk. Ik zal op zoek moeten naar oefeningen die ik met hem kan doen, binnen de ruimte die ik heb. De dode bomen zullen helaas nog minstens een jaar moeten blijven staan, dus zal ik creatief moeten zijn. Tips met briljante trainingsmethodes zijn altijd welkom.

Zijn poging tot overname van het leiderschap, vind ik maar niks, maar de energie die hij plots terug gevonden heeft, maakt alles weer goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 17:16

Vandaag nog maar eens foto's gemaakt van mijn mannen. Bij Bacardi blijft er helaas wat etter uit de wonde komen, maar ze word langzaam aan wel kleiner. De oorspronkelijke wonde is trouwens toe, nu enkel nog het abces onder controle krijgen. Hij heeft wel een hele kale plek op zijn hoofd, maar dat komt volgens de DA wel in orde.

Hoofd van ver

Afbeelding

Wonde van dichtbij

Afbeelding

Mijn spierloos manneke

Afbeelding

En jammer genoeg opnieuw mega oedeem koker/buik

Afbeelding

En selfie!

Afbeelding

Macho staat ondertussen op dieet en we (partner en ik) vinden hem al slanker

Afbeelding

En natuurlijk ook een Macho selfie!

Afbeelding

Eind vd week wordt de 2de controle endoscopie afgesproken, is die goed, dan bestel ik natuurproducten om Bacardi zijn lichaam te reinigen. Vind het nu nog wat te snel, aangezien ik niet weet of hij nog op medicatie moet of niet.

Edit: blijkbaar worden er een aantal foto's gedraaid als ik ze plaats, ik krijg het helaas niet opgelost, sorry

Chapeau2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 08:45

Jeetje, jij hebt je portie zorgen en verdriet toch ook wel gehad ondertussen. Hopelijk is de controle straks goed. Ik zal duimen voor je.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 19:33

Chapeau2002 schreef:
Jeetje, jij hebt je portie zorgen en verdriet toch ook wel gehad ondertussen. Hopelijk is de controle straks goed. Ik zal duimen voor je.

Dankje, het mag hier zeker eindelijk eens ophouden.
Als ik op mijn gevoel af ga, dan denk ik dat we eindelijk het ergste achter de rug hebben. Ik heb ondertussen een detox plan in mekaar gepuzzeld en wacht nu nog op een antwoord van de DA zodat ik een beetje kan uittellen wanneer ik met zijn kuur kan beginnen.

Hij zal eerst 2 weke Vertargil (groene leem) krijgen, daarna 3 weken Echina Extra en we eindigen met 6 weken Detox comp. Die groene leem mag helaas niet met medicatie gecombineerd worden, vandaar dat ik eerst even af wil wachten of we zeker zonder antibiotica verder kunnen.

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 07:50

Ik denk dat het ergste achter de rug is.
Wel even zorgen dat de pus nog goed uit de wonde kan lopen, dan komt het in orde.
Jullie hebben een lange weg afgelegd hoor. Maar dankzij jou doorzettingsvermogen zitten jullie nu op de goede rails.

Fijn dat Macho nu ook is verbeterd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 20:30

Dinsdag komt de DA voor de 2de controle endoscopie en ik hou mijn hart vast! Er komt geen etter meer uit het abces, maar de wonde wordt niet kleiner, tja, meneer schuurt de zalf er onmiddellijk af. Gisteren en eergisteren lagen er terug klodders snot op de grond en vanmorgen was zijn koker volledig dik, pff, om gek te worden!

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 20:41

Het blijftmaar doorgaan ..
Ik kan me voorstellen dat je gefrusteerd ervan raakt..
Ik ben benieuwd wat de DA zegt..
Beterschap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 21:31

joey2010 schreef:
Het blijftmaar doorgaan ..
Ik kan me voorstellen dat je gefrusteerd ervan raakt..
Ik ben benieuwd wat de DA zegt..
Beterschap.

Ik begin me eerlijk gezegd af te vragen wat ik fout doe, ik moet toch ergens iets niet doen zoals het moet.

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 16:33

Zou er toch niets over het hoofd gezien zijn. De wond sluit normaal redelijk snel wanneer de ontstekingen weg zijn, en al helemaal wanneer je het insmeerd met mesistran ( honingzalf).

De oedeem zakt natuurlijk naar het laagste punt weg. Dus de koker..
Dat zal snel moeten wegtrekken.

Moossie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 22:10

Hoe is het met hem?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 04:07

Moossie90 schreef:
Hoe is het met hem?

Zijn endoscopie is niet doorgegaan, de DA had de scoop in de auto laten liggen en het ding was bevroren. Normaal ging ze morgen komen, maar de scoop is nog niet gemaakt. Tis balen gewoon. Ik kan mijn vaste DA bellen, maar dan krijgt hij weer 2 keer op korte tijd sedatie ingespoten en hij heeft al rommel genoeg in zijn lijf gekregen. Als ze volgende week die scopie niet kunnen doen, zal ik niet veel keuze hebben. De koker is nog altijd gezwollen, zelfs nadat ik het goed heb uitgewassen en de wonde op zijn hoofd geneest niet.

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 20:00

Dat is vervelend dat de endoscopie niet door is gegaan.
Je leeft toch naar het moment toe.

Ik vind het wel vreemd dat je geen vooruitgang meer ziet in zowel de koker als de wond.
Ik heb toch sterk het gevoel dat de DA nog iets over het hoofd ziet. Maar wat...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 18:23

joey2010 schreef:
Dat is vervelend dat de endoscopie niet door is gegaan.
Je leeft toch naar het moment toe.

Ik vind het wel vreemd dat je geen vooruitgang meer ziet in zowel de koker als de wond.
Ik heb toch sterk het gevoel dat de DA nog iets over het hoofd ziet. Maar wat...

We zien zeker iets over het hoofd, daar was de internist bij de eerste opname al heel duidelijk over. Er is inwendig iets mis, maar we kunnen het niet vinden. Ze kunnen me ook niet zeggen of het wel of niet levensbedreigend is. Als de laborant gelijk heeft, dan is zijn immuunsysteem op hol geslagen na een infectie, vandaar de bulten die hij overal kreeg.

Ik ben anderhalve week geleden begonnen met de zuivering van zijn lichaam dmv groene klei. Het is voor de dierenartsen onduidelijk of Bacardi wel of geen nierproblemen heeft. Volgens zijn bloedbeeld niet, volgens zijn urinestalen mogelijks wel. Zijn gezwollen koker kan een reactie zijn op de groene klei (sinds gisteren is de zwelling trouwens eindelijk aan het minderen) en dat kan positief zijn, het lichaam verwijdert de afvalstoffen, of negatief, er is iets mis met zijn nieren. Een collega van me is met natuurproducten bezig en zij is er zeker van dat zijn lichaam de afvalstoffen aan het verwerken is, dus blijf ik de kuur verder geven. Vanaf woensdag start ik met Echinea om zijn immuunsysteem terug op orde te krijgen.

De wonde aan zijn hoofd geneest slecht, omdat ik er niet fatsoenlijk kan aankomen met de iso-Betadine en de Mesitran, het lijkt alsof beiden pijn doen als die op zijn wonde komen. Ik weet dat IB prikt op schaafwondes, Mesitran heb ik zelf nog nooit gebruikt, maar ik vind hier en daar wel reactie terug die zeggen dat het kan prikken op een wonde. Groene klei verdraagd hij wel, maar dat mag niet op een open wonde, ik heb het enkel een paar dagen gedaan om de laatste ontsteking uit de wonde te trekken. Helaas staat er nu dus wild vlees op de wonde en dan kan ze niet dicht groeien. Omdat de DA uitegsteld is tot volgende week of de week daarna, doe ik er toch maar groene klei op en dat lijkt wel de wonde wat te kalmeren.

Ik merk wel aan hem dat hij veel energie in zijn genezen stopt. Normaal wil hij geen deken op, maar afgelopen week liep hij heel de tijd te roepen, wat ophield nadat ik zijn deken opdeed. Hij heeft nochtans meer wintervacht als vorig jaar, maar als hij zich beter voelt met een deken op, dan krijgt hij zijn zin.