Ataxie? met filmpjes..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 18:33

arwen21 schreef:
Kinke schreef:
Heb je voor jezelf al helder wat je perse gecontroleerd wil hebben TS?

Ik wil toch beginnen met de MMEP-test. Als daar iets uitkomt, wil ik, afhankelijk van de ernst, nog wel foto's van hals en rug. Ook om te weten in hoeverre er iets verbeterd kan worden en dat de osteopaat ook weet wat zij kan/mag doen.
Ook als er niets uit de MMEP-test komt, lijkt het mij interessant om foto's van rug en hals te nemen.
Ik ga vragen aan de mensen van het ziekenhuis of zij de filmpjes ook willen bekijken. Misschien weten zij wat de mogelijke problemen kunnen zijn.
Ik weet niet of ze standaard ook een kreupelheidsonderzoek doen. Dat lijkt me een kleine kost dus is misschien ook interessant om ineens te doen.
Als alles meevalt wil ik zijn (achter)knieën nog op foto, omdat daar twijfel was over een eventueel fragment.
Ik denk dat het dan wel stopt.. Je kan zijn hele lichaam op foto laten zetten, maar het moet nog wel een beetje betrouwbaar blijven.
Als ze niets vinden, ga ik wel de test met de pijnstiller proberen (daar of later thuis door mijn dierenarts). Dat is iets wat ik wel heel graag wil weten, of hij al dan niet pijn heeft...

Vergeet niet om ook gewoon een kreupelheids- en neurologisch onderzoek te laten uitvoeren door je dierenarts! Zeker als hij ook coordinatieproblemen heeft en instabiel is, been lijkt te ontlasten, etc. Dat kost veel minder dan testen/foto's etc. Gewoon goed kijken, en voelen door een kundige arts. Neurologisch onderzoek moet trouwens meerdere keren over meerdere dagen herhaald worden om betrouwbaar te zijn.

arwen21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-15 18:50

Jasmijn159 schreef:
Vergeet niet om ook gewoon een kreupelheids- en neurologisch onderzoek te laten uitvoeren door je dierenarts! Zeker als hij ook coordinatieproblemen heeft en instabiel is, been lijkt te ontlasten, etc. Dat kost veel minder dan testen/foto's etc. Gewoon goed kijken, en voelen door een kundige arts. Neurologisch onderzoek moet trouwens meerdere keren over meerdere dagen herhaald worden om betrouwbaar te zijn.

Kreupelheidsonderzoek gebeurt misschien gewoon in het ziekenhuis, afhankelijk van wat de artsen daar aanraden. In het ziekenhuis is dat denk ik ook iets betrouwbaarder dan door eigen dierenarts, omdat ze daar ook gemakkelijk op het harde kunnen testen. Eventueel verdoven ze daar ook bepaalde plekken uit.
Een 'standaard' neurologisch onderzoek (aan staart opzij trekken tijdens stappen, benen kruisen,.. ) is gebeurd door eigen dierenarts. In het ziekenhuis wordt de MMEP-test gedaan, dus dan heb je ineens en betrouwbaar resultaat. Dat duurt maar even en moet dus niet herhaald worden.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 21:32

veel succes, ben benieuwd wat eruit komt!

Bij onze pony hebben ze in Utrecht EMG onderzoek gedaan en de gewone tests, dat hebben ze eerst 2 dagen na elkaar gedaan en daarna een aantal weken lang om de paar dagen herhaald.

bliver

Re: Ataxie? met filmpjes..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 16:34

Ben ik de enige die constant moet lachen als je zegt ziekenhuis. :D In Nederland noemen we dat Kliniek. Ziekenhuis is voor mensen. Altijd grappig dat Vlaamse taaltje _O-

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 16:36

Joolien schreef:
Ik zit te kijken naar zij rug, hij heeft een behoorlijke karperrug, kan wel ontlasten van de rug zijn.
2e filmpje klopt de link niet.
Laatst bijgewerkt door femo op 06-03-15 16:45, in het totaal 1 keer bewerkt

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 16:42

bliver schreef:
Ben ik de enige die constant moet lachen als je zegt ziekenhuis. :D In Nederland noemen we dat Kliniek. Ziekenhuis is voor mensen. Altijd grappig dat Vlaamse taaltje _O-

In België gaan we niet alleen zelf naar de kliniek,maar ook het paard gaat naar de kliniek.Dus dit is zeker geen vlaams ;-).

Ben trouwens wel benieuwd naar de uitslag.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 16:44

Haha ok in ieder geval het klinkt heel grappig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 14:16

Hoe staat het met het paard? Is hij al onderzocht?

arwen21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-15 13:11

maandag 30 maart gaat hij naar de kliniek. Zijn gedrag is nog steeds hetzelfde. Achteruit stappen kon hij in begin niet, maar door veel oefenen (en vooral veel koekjes) doet hij dat nu wel vlot.
Eergisteren heb ik een eerste trailerlaadsessie met hem gedaan (de twee laatste keren dat hij vervoerd werd is dat onder verdoving gebeurd) en gisteren een tweede sessie. Net toen ik hem gisteren wou belonen omdat hij voor de derde keer zijn achtervoeten op de val durfde zetten, liep hij er helemaal in!
Komende week nog een paar keer oefenen en een testritje en dan is hij hopelijk klaar voor 30 maart...

1121978

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 21:55

heel veel sterkte ,ik hoop dat t meevalt

SilvanoN

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 20:57

Succes 30 maart. Hou je ons op de hoogte? Het een apart verhaal, ben benieuwd wat er uitkomt.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 22:02

Spannend.. Veel succes

arwen21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-15 06:32

Ik hou jullie op de hoogte!
Ben ook zeer benieuwd, maar voorbereid op het ergste...

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 07:30

arwen21 schreef:
maandag 30 maart gaat hij naar de kliniek. Zijn gedrag is nog steeds hetzelfde. Achteruit stappen kon hij in begin niet, maar door veel oefenen (en vooral veel koekjes) doet hij dat nu wel vlot.
Eergisteren heb ik een eerste trailerlaadsessie met hem gedaan (de twee laatste keren dat hij vervoerd werd is dat onder verdoving gebeurd) en gisteren een tweede sessie. Net toen ik hem gisteren wou belonen omdat hij voor de derde keer zijn achtervoeten op de val durfde zetten, liep hij er helemaal in!
Komende week nog een paar keer oefenen en een testritje en dan is hij hopelijk klaar voor 30 maart...

heel veel sterkte blijf zelf ook rustig met het laden, de spanning voor naar de kliniek gaan zal bij jou ook aanwezig zijn.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 14:05

Spannend.. Heel veel succes

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 11:05

Hopelijk krijg je toch goed nieuws vandaag arwen21. Sterkte iig.

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 11:19

Heel veel succes gewenst. Alles wat ik zie op het filmpje is al geschreven. Hopelijk is hij te helpen.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 12:09

Heel veel succes. Hopelijk weet je na vandaag meer!

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 20:00

Hoe is het gegaan?

arwen21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-15 20:50

Vandaag dus eindelijk naar de kliniek geweest.
Begonnen met hem even aan de longe te laten lopen. De artsen vonden hem wat stijf achteraan, hij zet zijn achterbenen te weinig onder, houdt zijn rug vast tijdens het lopen en in stap is er een zweefmoment met de voorbenen dat er bij 'normale' paarden niet is. Wel typisch voor ataxie..
Dus dan maar de MMEP-test gedaan. Die was verschrikkelijk om te zien, paard panikeerde bij elke schok heel hard.
De waarden van zijn voorbenen waren een beetje afwijkend. De arts krijgt bij niet-atactische paarden bijna altijd een waarde van 19. Bij hem was het 21. Maar zijn rechterachterbeen was meer afwijkend, dus is er zeker sprake van ataxie. Ook zijn hals is op de foto gezet en daar was duidelijk zichtbaar dat het ruggemergkanaal vernauwd is. Hij heeft hierdoor geen pijn!! maar dat verklaart wel de afwijkende waarden van de MMEP-test en bevestigt de ataxie.
Maar de meeste van zijn symptomen kunnen hierdoor niet verklaard worden.
Er was ook een vermoeden van EMND (steile stand achterbeen, slepende achtervoeten (soms), niet dikker worden en weinig spieren, bijna niet stil kunnen staan maar dus steeds in beweging willen zijn,..). Een paard met EMND heeft vaak niet alle (typische) symptomen.
Een eerste test is gedaan door een EMG te nemen van de staartspier. Het leek in begin vrij positief, maar naarmate ze de naald dieper in de spier stak werd het beeld slechter en wordt dus wel EMND vermoed. Er is een spierbiopt genomen dat onderzocht zal worden en dan definitief kan zeggen of hij dit al dan niet heeft.
(Behandeling bestaat uit vitamine E. 40 % van de paarden wordt hierdoor beter, 20% wordt toch nog slechter, de rest blijft stabiel)
Verder werd ook gesproken over Stiff Horse Syndrom. Dit is een syndroom waar nog niet veel over bekend is, maar wat ze daar in de kliniek wel al een paar keer hebben gezien. Paarden met dit syndroom doen wel vaker zo'n dansje als hij doet. De symptomen verergeren, net als bij hem, onder stress. Ook het gestrekt staan kan hierdoor verklaard worden.
Bij paarden met dit syndroom werken de inhibitoren van de zenuwen naar de spieren niet goed. Daardoor hebben deze paarden vaak gespannen spieren, maar ook spiertrillingen, of tics.
Er is bloed getrokken dat nu naar Engeland wordt opgestuurd en daar wordt onderzocht. De test staat bij paarden nog niet op punt dus het is niet zeker of ze er iets uit kunnen halen. Indien hij positief test, wordt hij behandeld met cortisone. Bij een deel van de paarden verminderen de symptomen dan, maar bij een deel ook niet..
Beide dierenartsen (orthopedist en neuroloog) zijn er vrij zeker van dat hij geen pijn heeft!! Het beeld dat hij vertoont past er niet bij.
Ik mag ook met hem aan het werk (van zijn knieën zijn ook foto's genomen en hij heeft geen losse fragmentjes en geen gevaar ervoor ook niet). Ik mag hem longeren, rijden,.. maar moet uiteraard niet verwachten dat hij ooit op hoog niveau zal lopen.
Maar daar kan ik mee leven, ik wou vooral weten of hij pijn heeft en dat blijkt nu niet zo te zijn! :-)
En bovendien kan ik ook nog eens met hem aan de slag.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 20:54

dat is toch niet heel slecht nieuws?Wie weet knap hij wel op met hoge dosering vitamines?
Fijn dat hij geen pijn heeft in iedergeval!

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 21:10

Wat fijn TS, dat is niet heel erg slecht nieuws!! Ik heb zelf ook een paard met een beetje een vergelijkbaar verhaal; beweging heeft hem echt heel erg goed gedaan. Wellicht gaat je paard wel een stuk beter als hij aan het werk is en beter in zijn spieren ziet. Ik hoop het in elk geval voor jullie! Super dat je hem zo uitgebreid hebt laten nakijken, waar ben je geweest?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 21:10

Fijn dat je nu wat meer zekerheid hebt en in ieder geval met hem aan de slag kan gaan met de wetenschap dat hij geen pijn heeft.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 22:01

Mooi dat je in elk geval weet dat hij geen pijn heeft en dat je nu weer wat met hem kan gaan doen. Wie weet helpt alles wat je doet wel om hem toch weer "beter" te krijgen, niet in de zin van volledig gezond, maar wel beter dan hij was toen hij bij je kwam.

Ik ben wel benieuwd naar welke kliniek je geweest bent en wanneer je de uitslagen krijgt die je nog niet hebt.

Nu lekker rustig met hem aan de slag gaan, heerlijk voor je hoor!

arwen21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 05:16

Ik ben naar de Bosdreef geweest (Moerbeke-Waas, België).
Ben zeer tevreden van de kliniek en vooral van Dr. Katleen Vanschandevijl.
Mijn dierenarts had aangeraden om naar daar te gaan omdat zij één van de enige neurologen voor paarden in België zou zijn.
De bloeduitslag heb ik met wat geluk vrijdag, de uitslag van het spierbiopt weet ik niet juist.