[VOLG] jong (5), groot paard bouwt geen bespiering op

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DromenLies

Re: Volgtopic: jong (5), groot paard bouwt geen bespiering op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-15 11:43

Ja, dat doe ik inderdaad ook al. Gister aan de ene kant van de volte een klein sprongetje en aan de andere kant gewoon een balkje zodat ze toch een beetje moet opletten waar/hoe ze haar benen neerzet.

Weer iets nieuws: Ze staat nu sinds zaterdag 24/7 op het land en nu eet madam haar krachtvoer amper. Dit is des te meer jammer omdat ik haar op die manier vitaminebrok probeer bij te geven om te compenseren wat ze op het land te weinig krijgt. Iemand hier nog tips voor?

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-15 13:10

Het gaat de goede kant op met madam. Van de zijkant zag ze er al een stuk beter bij maar de kont gaat nu ook de goede kant op. Ze is al veel minder dakkerig en het bekken steekt ook veel minder uit. De flank aan de rechterkant is heel mooi opgevuld en de linkerkant wordt ook steeds beter. Ze staat nu sinds 2 weken 24/7 op het land en het gaat ook best hard.

zo was het.. je ziet hier aan beide kanten nog het bekken uitsteken
Afbeelding

en zo is het, rechts geen uitstekend bekken meer en links nog minimaal
Afbeelding

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 16:24

Fijn dat het de goede kant op gaat!

ankie2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 16:15

Hoe gaat het nu met je grote dame?

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 13:52

Hoi Ankie en de rest. Het gaat redelijk.... Ze trek bij maar niet erg snel. Krachtvoer eten gaat wisselend, meestal gooit ze na een paar happen de handdoek in de ring. Liggen en rollen lijkt ze nog steeds erg weinig te doen. Onder het zadel heeft ze wel erg veel progressie geboekt. Ik zou zelf heel graag willen uitsluiten dat ze geen last heeft van maagzweren maar de kosten van een endoscopie en de hele onderneming er omheen houden mij eigenlijk een beetje tegen. Na de 12e krijgt ze twee weken vrij dus dat zou een goed moment zijn om een scopie te laten maken of om eventueel een kuurtje omeprazole te proberen om te kijken hoe ze daarop reageert....

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 13:55

Mijn paardje knapt enorm op van Lucerne. Dit helpt ook enorm in haar bespiering........

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 14:00

ik denk dat gezien je verhaal de kans op een maagzweer wel heel groot is. Zou ook wel verklaren waarom de toename in bespiering niet heel hard gaat. Luzerne zou je sowieso kunnen proberen, echter kan de luzerne bij sommige paarden met een maagzweer ook heel prikkelend worden ervaren en gaan ze daar nog slechter van eten. Omeprazole kun je sowiso proberen, weet je binnen een aantal dagen al wel of ze reageert. Ik heb de zakjes van Abler gebruikt, maar je hebt tegenwoordig bij de dierapotheker ook ulcergold en gastrogard en nog een merk. succes iigv

ankie2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 14:21

Ik ben momenteel ook aan het testen met omeprazol. Heb bij Abler besteld. De mijne in verzekerd maar zelfs dan was ik rekening houdend met het eigen risico goedkoper uit als ik bij Abler bestelde. Ze staat er nu 10 dagen op. In gewicht en omgang zie ik niet heel veel verschil. En ze at altijd al erg goed. Maar onder het zadel lijkt ze wel alerter en meer voorwaarts. Dus ik ben benieuwd, en het kan verder geen kwaad. En wilde gewoon alles uitsluiten.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 14:22

Luzerne is al geprobeerd.... geen resultaat. Ze staat nu 24/7 op het land ook dus beter ruwvoer bestaat denk ik niet. DA raadde mij ook aan om te testen met omeprazole en geen scopie te laten doen.

Ik vind dat mijn paard het goed doet onder het zadel maar ik heb haar nooit gehad zonder deze klachten dus ik heb geen vergelijkingsmateriaal. Ze is eigenlijk wel echt te braaf voor haar leeftijd en volle dressuurafstamming.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 14:55

@dromenlies: Is ze wel opgetrokken of heb gaapt ze veel, lang haar, stijf schrikkerig iets van de typische kenmerken van een maagzweer? het niet eten van krachtvoer is wel een duidelijk teken.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 15:01

Symptomen (zouden) zijn:
Achterblijvende bespiering
Weinig energiek in de omgang
Reageren op aansingelen (zadel op maat gemaakt)
Doffere vacht (sinds dekenseizoen voorbij is)
Soms knarsen met rijden (dit is wel veel minder geworden)
Weinig liggen en rollen
Krachtvoer laten staan
Heeft een tijdje dunne mest gehad met rijden, met maagsupport was dit meteen over
Voordat ze op onbeperkt ruwvoer stond had ze wel opgetrokken flanken maar dat is nu met name rechts veel beter, links is het nog steeds minder vol.

Dus tja het is een vaag plaatje... het is ook een jong paard in de groei. Ze is sinds augustus 2 cm gegroeid heb ik laatst gemeten.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 15:25

Voor mij eerlijk een heel duidelijk plaatje. Denk dat je wel kan spreken over een maagzweer, ook omdat je paard reageert op de maagsupport. dunnere mest, weinig liggen, doffere vacht, niet aankomen in bespiering, krachtvoer laten liggen zijn echt wel duidelijke tekenen. Mijn reus is echt mega opgeknapt en nu idd wel heel energiek en druk hiervoor ook niet namelijk. ik zou wel of scopen of starten met een kuur en dan wel echt lang behandelen, ik heb 6 weken op een volle dosis gestaan en daarna afgebouwd. hij loopt nu op maagcomp en digest voor de darmen, hij heeft heel zwaar gehad door de maagzweren en maagzuren dat darmen wel veel langer nodig hebben om te herstellen.

ankie2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 16:09

knarsen is vaak ook wel een teken wat kan wijzen op maagzweren evenals de andere klachten die je noemt. Je hebt op internet ook wat filmpjes mbt pressure points voor maagzweren (ulcers). Hele makkelijke testjes, maar wellicht reageert ze erop.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 22:36

Dus jullie geven een tijdje omeprazol en kijken dan of het paard anders is in zijn gedrag?

Ik ken dit wel van metacam bij pijn maar omeprazol ken ik het niet van. Heb hier ladingen liggen voor mijn hond dus zou het makkelijk kunnen testen.
Wat zouden de meest opvallende verschillen moeten zijn?
Over wat voor periode geven jullie het dan?

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-15 16:46

Ik heb gister DAP Middenwaard gesproken. Bij mijn eigen DA hebben ze niet de mogelijkheid om een endoscopie te doen dus vandaar dat ik daar uitkwam. Zij raadde mij aan om gewoon te starten met een week omeprazole. Na 3 a 4 dagen moet je dan verandering zien. Bij Middenwaard hadden ze voornamelijk over een gedragsverandering, bv paard is veel levendiger en kijkt alerter uit zn ogen. Maar in het maagzwerentopic kun je hier nog veel meer over vinden alsook welke medicijnen en nazorg men toepast. Als het niet aanslaat is de kans dat ze zweren heb nihil. Je moet wel Omeprazole voor paarden gebruiken want dat is zo 'ontworpen' dat de werkbare stof in de maag vrijkomt. Omeprazole voor mensen of andere dieren is niet toereikend.
Madam heeft afgelopen 2 dagen goed krachtvoer gegeten. Vandaag gingen ze helaas net in de weer met een trekker voor haar stal net toen ik haar voer had gegeven en dat was natuurlijk een beetje spannend waardoor ze weer wat minder gegeten maar nog steeds wel voldoende.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 16:55

wat krijgt ze voor voer?Je zou,als ze echt opknapt van de omeprazole je voer dusdanig kunnen veranderen dat ze geen maagzweer meer krijgt.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-15 17:22

Ze krijgt met name gras... en na het rijden voer ik haar een mix van muesli/merriebrok om aan te zetten. Maar als ik die kuur ga doen, dan krijgt ze even/weer vakantie een ook geen krachtvoer meer.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 17:29

tja,muslie en brok gaat niet goed samen met maagzweren.Lucerne,geweekte pulp wel.Beter is om voor het rijden haar lucerne te geven,maakt het klotsende maagzuur de bovenwand niet stuk.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-15 17:36

Het is nog helemaal niet duidelijk of ze een maagzweer heeft dus totdat ik met de kuur start, blijf ik haar gewoon ondersteunen met krachtvoer.

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 00:20

Kan het geen kwaad te starten zonder endoscopie te hebben gehad? Geen bijwerkingen wanneer ze geen maagzweren heeft?

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 01:55

Heyhey, wat een gedoe zeg, maar respect dat je er zo mee bezig bent!

Ik gooi het eens op een andere tour: slaapt ze überhaupt wel (voldoende)? Sommige paarden slapen te weinig en dat vreet ook energie. Ze zijn continue alert. Ik geloof dat dit meerdere oorzaken kan hebben maar is meestal een chemisch gebeuren in de hersenen of iets "tussen de oren".

Of misschien is ze door haar scheefheid of iets gerelateerd niet goed in staat te gaan liggen, te blijven liggen (vervelende spierspanning bijvoorbeeld) of op te staan?

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-15 13:04

Nee, het is een maagzuurblokker. Op korte termijn levert dat geen tekorten op maar voor echt lang gebruik zou dat wel kunnen.

@Xyris, ik heb ook contact gehad met een cardio sascraal therapeut. Die was erg overtuigd dat ze wat voor mn paardenkind kon betekenen dus dat zit eventueel ook nog in de pijplijn.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 17:33

scheefheid kan je ook terug relateren naar maag en darm klachten. die van mij was ook echt mega scheef, na behandeling maagzweer 80% minder scheef

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 17:46

Je zou maagcompositium van Groene Os kunnen geven. Wordt gegeven bij maagzweer in onderhoudsdosis.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 17:52

ja goede optie als onderhoud maar denk dat je nu echt meer baat hebt bij de omeprazole