Lucht zuigen, kan het overgaan??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

c_alsemgeest

Re: Lucht zuigen, kan het overgaan??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 09:44

Ja vervangen... Bij die van mij is het aanvullen, maar dat is een verhaal apart :')

Paddy's choice is een goede speciaal voor zuigers.
Maar van cavalor, pavo ed zitten er ook goede meusli's tussen... Maar het ligt er ook heel erg aan wat je paard doet qua arbeid en wat je erbij aanvult.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 10:29

Ik heb zelf pavo nature's best en die van mij doet het er prima op. Care4life schijnt nog iets meer structuur te hebben. Echter er zijn paarden die van Pavo jeuk krijgen. Marstall heeft ook een goede muesli, maar is wat lastiger te verkrijgen dacht ik.

Lolala73

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 19:16

Mijn paard wordt elke dag gereden, dressuurmatig of een bosrit, het voelt wel raar om dan zijn brokken helemaal te vervangen door muesli, is dat echt voldoende? Hij krijgt nu Pavo sportbrok

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 19:24

Dan vervang je toch door een muesli die ook hoog in energie is... op www.voervergelijk.nl kan je dat uitzoeken. Een muesli betekend niet dat er geen/minder energie inzit dan een brok.

Handje extra luzerne erdoor om te zorgen dat ze langer kauwen en dus meer speeksel moeten aanmaken is vaak ook wel handig.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 20:05

Overigens wel even 4 scheppen brok wegen en 4 scheppen muesli. 1 schep brok weegt tussen de 800 en 1250 gram (meestal 1150), een schep muesli tussen de 600 en 900 gram (meestal 800). Door 4 scheppen te wegen en dat te delen door 4 weet je een gemiddelde en kan je daarna berekenen hoeveel scheppen muesli je moet voeren. Ik zou het trouwens altijd mengen met luzerne. Bij mij gaat er een volle (aangestampte) schep luzerne bij beide krachtvoerbeurten.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 11:09

Lolala73 schreef:
Mijn paard wordt elke dag gereden, dressuurmatig of een bosrit, het voelt wel raar om dan zijn brokken helemaal te vervangen door muesli, is dat echt voldoende? Hij krijgt nu Pavo sportbrok

Daarom moet je ook kijken of de hoeveelheid energie, suikers, vezels ed ongeveer gelijk zijn.
Maar het is zeker genoeg... Die van mij loopt redelijk niveau dressuur (z1) en ik maak ook bos en strandritten van een uur tot vier uur twee keer per week

Wyb_ster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 20:56

Het verbaast mij ten eerste hoeveel paarden en pony's luchtzuigen ;(
Ik mag mezelf ook ervaren noemen als eigenaresse van een kribbebijter. Onze 'oplossing' was het onmogelijk maken van lucht. Hooi werd vanaf de vloer toegediend, drinken vanaf de grond met emmers en overal schrikdraad zonder randjes, dus ook geen randjes om op te kribbebijten en alles wat ze bedenkt (en dat is veel, slimme pony :D ) dat toch maar weer onmogelijk maken. Creativiteit is vereist :+ Maar nu moet ik eerlijk zeggen dat er geen opties meer zijn en dat een vriendinnetje echt wel helpt. Ik denk achteraf dat eenzaamheid zeker de boosdoener was, alhoewel ze het bij haar oude eigenaren ook deed en daar stond ze in een kudde met vriendinnetjes.

Bij mij lopen ze 24/7 buiten, ze krijgt 2x per dag ('s winters 3x) 600 gram subli basisbrok (als het straks zomer is en ze zelf altijd toegang heeft tot de wei wordt dat nog minder tot geen) en 4x per dag een plak hooi (hier ben ik nog niet uit, hoeveelheid hooi, ik begon met onbeperkt maar dan wordt ik leeg gegeten) toch heb ik nog steeds het idee dat ze zich verveelt. De twee pony's kunnen het wel met elkaar vinden, dit levert zeker geen problemen. Uit verveling gaat ze zich vol eten, maar dat beperken we nu. Als ik bij haar ben geniet ze van de aandacht en ze pakt zeker mijn minuutjes, maar als ik aan het mesten ben en ik zie haar lopen, straalt de verveling er van af. Ik hoop dat als de wei klaar is dat over gaat, ik gooi dr af en toe los in de bak en dan gooi ik weer een bal naar binnen, maar de verveling blijft.

Ze heeft btw een loopstal met straat waar ze met z'n tweeën leven! Dus daarom staat ze 24/7 buiten zonder wei :P

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 22:52

Voer je het hooi nog steeds los van de grond Wyb_ster? Want als je het via een slowfeeder voert, eventueel ook op de grond, dan doen ze veel langer met hun hooi. En uiteraard voldoende voeren, minimaal 1.5% lichaamsgewicht aan droge stof ruwvoer per dag (dus 1.8kg hooi per 100kg lichaamsgewicht of 2.3kg voordroog per 100kg lichaamsgewicht).

Emz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 12:51

http://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/001/8 ... 001_AC.pdf

Hier wat leesvoer! Het is wat lang en saai van stof maar zeker de moeite waard! Bij mij op stal denken ze nogsteeds dat het besmettelijk is of dat ze het overnemen.. Domme koeien. Zijn oude dames van de oude stempel die niet verder kijken dan hun neus lang is.. Niemand wil dan ook bij mijn paard staan.. Waardoor het sociaal isolement zich verergert.. Ik heb en nu een pony bij gekocht. Morgen ophalen! Hoop dat het helpt.....

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 15:45

Wyb_ster schreef:
Het verbaast mij ten eerste hoeveel paarden en pony's luchtzuigen ;(
Ik mag mezelf ook ervaren noemen als eigenaresse van een kribbebijter. Onze 'oplossing' was het onmogelijk maken van lucht. Hooi werd vanaf de vloer toegediend, drinken vanaf de grond met emmers en overal schrikdraad zonder randjes, dus ook geen randjes om op te kribbebijten en alles wat ze bedenkt (en dat is veel, slimme pony :D ) dat toch maar weer onmogelijk maken. Creativiteit is vereist :+ Maar nu moet ik eerlijk zeggen dat er geen opties meer zijn en dat een vriendinnetje echt wel helpt. Ik denk achteraf dat eenzaamheid zeker de boosdoener was, alhoewel ze het bij haar oude eigenaren ook deed en daar stond ze in een kudde met vriendinnetjes.

Bij mij lopen ze 24/7 buiten, ze krijgt 2x per dag ('s winters 3x) 600 gram subli basisbrok (als het straks zomer is en ze zelf altijd toegang heeft tot de wei wordt dat nog minder tot geen) en 4x per dag een plak hooi (hier ben ik nog niet uit, hoeveelheid hooi, ik begon met onbeperkt maar dan wordt ik leeg gegeten) toch heb ik nog steeds het idee dat ze zich verveelt. De twee pony's kunnen het wel met elkaar vinden, dit levert zeker geen problemen. Uit verveling gaat ze zich vol eten, maar dat beperken we nu. Als ik bij haar ben geniet ze van de aandacht en ze pakt zeker mijn minuutjes, maar als ik aan het mesten ben en ik zie haar lopen, straalt de verveling er van af. Ik hoop dat als de wei klaar is dat over gaat, ik gooi dr af en toe los in de bak en dan gooi ik weer een bal naar binnen, maar de verveling blijft.

Ze heeft btw een loopstal met straat waar ze met z'n tweeën leven! Dus daarom staat ze 24/7 buiten zonder wei :P

Maar dan verhelp je het probleem niet waardoor een paard lucht gaat zuigen... ze zuigen niet uit verveling maar meestal door lichamelijke problemen zoals maagpijn door maagzweren.
Schrikdraad vind ik persoonlijk echt niet kunnen... je zal erachter moeten komen waardoor je paard zuigt en dat oplossen, dus de oorzaak. Niet het symptoom (luchtzuigen)
Dat ze het niet doen betekend niet dat het probleem opgelost is, je paard kan best nog erge last hebben maar het nu te eng vinden om te zuigen.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 18:30

Emz schreef:
http://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/001/8 ... 001_AC.pdf

Hier wat leesvoer! Het is wat lang en saai van stof maar zeker de moeite waard! Bij mij op stal denken ze nogsteeds dat het besmettelijk is of dat ze het overnemen.. Domme koeien. Zijn oude dames van de oude stempel die niet verder kijken dan hun neus lang is.. Niemand wil dan ook bij mijn paard staan.. Waardoor het sociaal isolement zich verergert.. Ik heb en nu een pony bij gekocht. Morgen ophalen! Hoop dat het helpt.....

Heb het helemaaal gelezen, wel enorm saai maar oh zo intressant!!

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 20:28

Nou, saai vond ik het niet! Veel wisten we natuurlijk al, maar het is mooi om betrouwbare info te kunnen verkrijgen.

Emz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 06:25

Ja veel wisten WIJ al, maar menig paardenmens geboren anno 1960 lijkt het toch maar niet te willen geloven.
Ik kwam hiermee aan.. 'Ja maar ik geloof het niet. Al heb je een brief van de kliniek. Want ik ken iemand die iemand kent die iemand kent die z'n zuster z'n broer had eens dat er een LZ op stal kwam en toen pardoes 5 andere paarden LZ.' Tja en ik dan maar uitleggen dat de stalbaas waarschijnlijk hooi aan het bezuinigen was oid.
En saai.. Het is niet saai maar je moet wel goed lezen, staan wat lastige woorden in helemaal voor de wat jongere meiden misschien.

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 07:20

Daar heb je gelijk in Emz, de eigenwijzigheid van de medemens is soms lichtelijk aan de irritante kant *uhum*.
En dat is jammer, want zo blijft de vooruitgang in de paardwelzijn op dat gebied staken.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 11:23

Ja... meerdere paard doen het op stal dus ze nemen het van elkaar over :')

Neeeeeeeee... het stal- en voerbeleid is blijkbaar ruk, waardoor er zo veel problemen ontstaan en paarden gaan luchtzuigen :+

Emz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 20:03

Ja.. En ik ben nu zo ver dat ik niet bij die theemutsen wíl staan. Want als hun paarden spontaan gaan zuigen heb ik het natuurlijk gedaan!!! Heb nu zelf een mini van 80 cm gekocht voor bij mijn paard in de stal! Opgelost. Maar had het liever anders gezien.

charellelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 20:06

een paard op de manege zet altijd zijn tanden achter het tralies en hapt dan naar lucht
en komt dan echt een raar geluid uit en zijn tanden zijn bijna weg

Lolala73

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 22:33

Ik dacht het onder controle te hebben met voer, slowfeeders, afleiding, volle dag paddock etc maar vanavond gaf ik hem een snoepje en hup daarna ging hij naar zijn drinkbak en zo'n 20 keer achter elkaar volop zuigen, ik ben bang dat dit niet meer overgaat....

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 05:37

Je moet dan geen snoepjes geven.....mijn paard luchtzoog altijd van appels....dus daar gelijk mee gestopt...heb dr wortels en roggebrood gegeven....

Je kan een anti bijt middel op drinkpot smeren...dan pakt ze die ook niet meer vast...ik smeerde altijd van dat bruine stugge pasta...kan zo naam niet meer bedenken...

Die van mij zoog ivm maagzweer ed...dus appels niet geschikt..

Emz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 08:09

Ik heb sinds 2 weken een minipaardje erbij. Deze staat in mijn stal bij mijn grote paard en mijn paard krijgt sinds een paar dagen (moesten even wennen aan elkaar natuurlijk) heel veel babbels!! Hij voelt zich 100 % beter als een paar weken geleden. Hij heeft veel energie en is heel happy. Zuigen word als ietsje minder maar dat zal wel een jaar duren voordat dat is afgenomen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 09:19

sigrid1182 schreef:
Je moet dan geen snoepjes geven.....mijn paard luchtzoog altijd van appels....dus daar gelijk mee gestopt...heb dr wortels en roggebrood gegeven....

Je kan een anti bijt middel op drinkpot smeren...dan pakt ze die ook niet meer vast...ik smeerde altijd van dat bruine stugge pasta...kan zo naam niet meer bedenken...

Die van mij zoog ivm maagzweer ed...dus appels niet geschikt..

Cribbox :D dat is dat bruine spul. Bij de mijne werkte het niet. Die lust alles, zelfs cribbox :')

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 09:42

Dat is er toch ook voor eten van staart en manen?

Lolala73

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 10:01

Is er een soort van test om vast te stellen dat het om een maagzweer gaat?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 10:13

Ja die is er. Dan moet er een endoscopie gemaakt worden. Daar moet t paard voor vasten en dan lichtverdoofd. Dan gaan ze met een slang naar binnen. Prijs durf ik niet zo te zeggen.

Lolala73

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 10:45

tja dat lijkt een kostbare actie, is er niet een ander foefje? Want het lijkt erop dat mijn paard enorm fijn in zijn vel zit dus ik heb niet het idee dat hij ergens last van heeft maar om alles uit te sluiten zou ik het graag willen weten maar alles lijkt zo duur