6 jarig paard atactisch zenuwprobleem oorzaak niet te vinden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gohya

Re: 6 jarig paard atactisch zenuwprobleem oorzaak niet te vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 11:31

Kan het niet de sluitspier zijn die miss. niet werkt of miss. wel verlamd is?
Zijn darmen werken blijkbaar wel,want er word wel mest aangemaakt,alleen kan hij het er zelf niet uit persen.Toch?

Karoune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 11:53

Geerke, hij had die ataxie verschijnselen niet voor de enting. Die kwamen pas 3 of 4 dagen erna. Vorige keren liep hij ook wat stijf enkele dagen na de enting maar dat ging over en dit werd ataxie.
Ik heb een email naar de kliniek gestuurd met de vraag hoe dit kan wat er aan de hand is etc maar ze weten het natuurlijk ook niet of het van de zenuwen af komt.

Gohya, ja hier denk ik ook aan. Hij kan het er inderdaad niet zelf uit persen. Althans alleen hele kleine beetjes. Het laatste stuk functioneert misschien nog maar ervoor niet denk ik.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 11:56

Ja het klinkt dat zijn buitenste sluitspier niet of zeer weinig spant om de mest eruit te persen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 13:33

Darmen zijn heel lang,als er voor de endeldarm een gedeelte van de dikke darm niet goed functioneert dan komt het er ook niet uit.Bij een sluitspierverlamming zou het er juist steeds uit moeten vallen

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 13:38

Geerke dat is bij de binnenste sluitspier het geval,dan loopt de ontlasting er zo uit.Bij de buitenste sluitspier is dat niet zo.Die moet je juist activeren,aanspannen,om je ontlasting kwijt te raken.

Karoune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 13:41

Tja wist ik het maar. Heb hem net op de wei gezet maar het lopen ging vandaag ook niet zo goed. Hoe houden we moed en hoe weet je of je door moet gaan of niet?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 13:42

Blijf moed en hoop houden! ik weet [bijna] zeker dat het toch wel goed gaat komen met je paard.
Soms duurt het gewoon erg lang en gaat het maar heel langzaam.Geef niet op hoor.

Karoune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 13:54

Dank je Gohya, ik heb verhalen gelezen van paarden die atactisch waren en 13 maanden in beugels hebben gehangen en waar nu weer op gereden wordt. Maar dat zou ik toch echt niet aankunnen. Ik wacht nog op bericht van de kliniek. Zal wel even op zich laten wachten die zijn daar ook de hele dag druk bezig.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 14:34

zenuwschade heeft 2 jaar nodig om te kunnen herstellen, wat dan niet is hersteld herstelt meestal ook niet meer...
(is zo ong. wat ze ons in Utrecht hebben verteld, en mij destijds ook in het ziekenhuis)

Wij zijn nu zo'n 9 maanden onderweg, hoe lang ga je door he...

heel veel sterkte!

Karoune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 14:41

Jeetje nouvel dat is lang. Zie je wel vooruitgang in die 9 maanden?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 14:44

Ja als je weet waar hij vandaan komt zie je wel vooruitgang, maar als je hem niet kent schrik je toch nog wel (van het weekend nieuw stalgenootje gekregen en die schrok van hem qua bewegen, terwijl wij hem nu eigenlijk al heel veel verbeterd vinden... :+ ).

Hij wordt stabieler in zijn lopen, maar bij te snelle bewegingen kan hij zich nog steeds niet in balans houden en ligt hij zomaar weer languit op de grond... -O-
Dus nog steeds een te groot risico om hem in te spannen of onder het zadel te pakken, ik moet er niet aan denken dat hij voor de wagen valt of als je er op zit...

Karoune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 14:53

Ja dat vallen ben ik ook doodsbang voor hoewel hij niet meer gevallen is sinds hij uit de kliniek is maar af en toe wankelt hij toch flink. Komt die van jou wel goed overeind dan als hij valt? en heeft hij pijn?
Hoe oud is jouw paard?
Als het goedkomt, denk ik dat het heel lang duurt voordat ik erop durf te gaan zitten.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 15:15

Hou moed hoor, zolang hij in de wei vrolijk is en lekker zijn grasjes eet. Benieuwd wat voor antwoorden je vd kliniek krijgt.
Een echte voorspelling zullen ze niet aandurven,
Diike knuf

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 15:26

Karoune schreef:
Tja wist ik het maar. Heb hem net op de wei gezet maar het lopen ging vandaag ook niet zo goed. Hoe houden we moed en hoe weet je of je door moet gaan of niet?

het zal de ene dag beter gaan als de andere...het is een jong paard,jij kent hem het best.
Ik zou zeker nog niet opgeven!Zolang hij eet en vrolijk is zou ik gewoon nog geduld hebben :(:)

Karoune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 16:09

Er is nog geen antwoord van de kliniek binnen. Misschien vanavond dan zal het daar wat rustiger zijn.

Tja Geerke in zijn hoofd zit het wel goed, het is geen paard dat geen zin meer in het leven heeft. Na alle vervelende oliespuiten krijgt hij altijd wat lekkers van me om het te compenseren. Hij snapt goed dat er iets mis is en hij is erg op mij gericht geworden. Vlak voordat hij dit kreeg had ik hem geleerd zijn benen voor te kruisen voor een snoepje, ik was pas met clickertraining begonnen. Onlangs deed hij dit uit zichzelf om nog een snoepje te krijgen. Dan schiet je wel even vol.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 16:11

Mest hij helemaal niet zelf meer dan of niet zoveel? Misschien dat de boel ook gewoon weer even goed op gang moeten komen? Maar als die helemaal niet zelf mest dan zou ik inderdaad ook bang zijn dat er meer aan de hand is..

Karoune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 16:45

Hij mest een heel klein beetje zelf. Gisteren toevallig wat meer.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 18:19

Karoune schreef:
Ja dat vallen ben ik ook doodsbang voor hoewel hij niet meer gevallen is sinds hij uit de kliniek is maar af en toe wankelt hij toch flink. Komt die van jou wel goed overeind dan als hij valt? en heeft hij pijn?
Hoe oud is jouw paard?
Als het goedkomt, denk ik dat het heel lang duurt voordat ik erop durf te gaan zitten.

Die van ons valt helaas dus nog wel steeds bij het maken van een onverwachte beweging, terwijl hij verder wel vooruit lijkt te gaan, dat blijft dus ook wel griezelig, omdat je steeds hoopt dat het niet meer gebeurt en je weer een stapje kunt zetten...

Hij wordt in mei 7.
Ik geloof niet dat hij pijn heeft, hij vindt het wel heel vervelend dat hij valt en beperkt wordt in de mogelijkheden van zijn eigen lijf, dat kun je soms wel merken.
Maar aan de andere kant merk je ook dat hij er steeds handiger mee om leert gaan.
Hij staat meestal vliegensvlug weer op als hij op de grond ligt.

Geef jij extra vit E?
Wij moesten een extra hoge dosis vit E geven voor de spieren en zenuwen.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 21:55

hij krijgt al een tijdje paraffine, maar zie je dat ook terug in de mest inmiddels? (ziet er een beetje schilferachtig uit rond de anus)

Karoune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-15 09:29

De mest is inmiddels zachter maar hij kan nog niet zelf mesten. Antwoord van de kliniek heb ik nog niet, ik ga dadelijk maar bellen. Vanochtend had hij 1 oog weer half dicht zitten. Weet niet of het van het buiten staan komt gistermiddag of dat dit weer een neurologisch verschijnsel is. Ik probeer moed te houden maar heb het vandaagh heel moeilijk.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 09:35

Ik heb je hele topic gevolgd, en het enige wat ik kan is je heel veel sterkte wensen en een virtuele knuffel geven.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 09:37

Voor jou TS.

Afbeelding

joke165

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 10:31

Sterkte TS en houd moed. Snap dat je het moeilijk hebt. Je kunt niet meer dan je uiterste best doen. Hopelijk heeft de kliniek nog goede ideeën.

Karoune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-15 10:42

Wat lief van jullie, word er emotioneel van.
Dank jullie wel voor het medeleven.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 10:45

Ik heb alles gelezen en heb respect voor je inzet naar je paard toe.
Ik vroeg me af of er homeopatische ondersteuning bestaat voor je paard zijn klachten? Ik ben absoluut voor regulier diergeneeskunde maar een middeltje dat BV zenuwen of spieren- darmen ondersteund? Weet iemand iets?