Fries die al 4 dagen koliek heeft, word erger!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 12:21

Ik ben het met Shirley eens. Ik heb drie keer een merrie met ernstige koliek naar de kliniek gebracht. Alle drie zeer kritiek en ik moest rekening houden met een operatie en of ik dat dan ook zou laten doen. Maar dat is een ander verhaal.
Alle drie de merrie zijn zonder operatie er door heen gekomen. Als ik zie hoe er in de kliniek mee omgegaan wordt, dat is in mijn ogen zo veel betere zorg. Puur omdat de apparatuur het toelaat. Mijn huisdierenarts ben ik zeer tevreden over, alleen zij heeft niet de middelen om die zorg thuis te geven.
Direct bloed onderzoek, buik echo. Wel of geen paraffine. Als je moet opereren wil de DA er geen paraffine in hebben zitten. Daarnaast hebben ze 24/7 toezicht en geven ze direct weer zorg. Ik hoef niet snachts te waken en weer bellen etc.
Bij koliek is mijn ervaring, hoe eerder je ingrijpt hoe groter de kans op herstel.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 12:23

Knappe merrie.
Ik hoop dat jullie ondanks dat het iets beter lijkt te gaan, wel alsnog een bloed/urine test laten doen en eventueel nog een stofwisselingsonderzoek.
Je verhaal lijkt mij nog het meeste op myopathie. Ik begrijp ook eerlijk gezegd niet dat de da niet direct bloed- en urineonderzoek heeft gedaan. In het geval van myopathie is lopen enorm pijnlijk door de afbraak van spierweefsel en is juist stilhouden het advies, in tegenstelling tot een gaskoliek.
Indien hier niets uitkomt kan je middels een echo blaas- en/of nierstenen uitsluiten. De donkere urine zou mij het meeste zorgen baren.... Ook vraag ik me af of er geen orgaanschade is, daar je merrie een aantal dagen niet of nauwelijks heeft gedronken.

Ik weet niet of het al eerder gevraagd is, maar liggen er niet toevallig veel eikels in je weide?

Ineke2

Re: Fries die al 4 dagen koliek heeft, word erger!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 12:29

Wat fijn ts dat het de goede kant opgaat!

IriLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 12:33

SaskiaKa schreef:
Knappe merrie.
Ik hoop dat jullie ondanks dat het iets beter lijkt te gaan, wel alsnog een bloed/urine test laten doen en eventueel nog een stofwisselingsonderzoek.
Je verhaal lijkt mij nog het meeste op myopathie. Ik begrijp ook eerlijk gezegd niet dat de da niet direct bloed- en urineonderzoek heeft gedaan. In het geval van myopathie is lopen enorm pijnlijk door de afbraak van spierweefsel en is juist stilhouden het advies, in tegenstelling tot een gaskoliek.
Indien hier niets uitkomt kan je middels een echo blaas- en/of nierstenen uitsluiten. De donkere urine zou mij het meeste zorgen baren.... Ook vraag ik me af of er geen orgaanschade is, daar je merrie een aantal dagen niet of nauwelijks heeft gedronken.

Ik weet niet of het al eerder gevraagd is, maar liggen er niet toevallig veel eikels in je weide?

We zullen vanmiddag even kijken. Het bloedonderzoek gaan we zeker doen. Ookal was het slecht afgelopen, we willen toch weten wat het is!

nikitabanana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 12:42

ik heb niet alles gelezen, wel dat het geen verstoppingskoliek was, is het dan gaskoliek?
zoja, dan mag je haar voerpatroon wel aan gaan passen anders heb je kans dat het zo blijft. en sneller terug keert.
heb namelijk ook een fries die gevoelig is voor gaskoliek, kan niet tegen suikers en voer wat gaat gisten.
mocht je wat info willen (als het gaskoliek is) mag je me altijd pb-en..

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 12:45

SaskiaKa, ik ben het ook met je eens dat het verhaal kenmerken heeft van Atypisch Myopathie. Alleen deze merrie is daar helemaal niet tegen behandeld. Helaas heb ik zelf AM op stal gehad 5 jaar geleden en is de kans dat een paard het overleefd zeer klein. In mijn beleving is een paard met AM die niet behandeld wordt, dan kansloos. Daarom denk ik dan dat AM niet aan de orde is.
TS, goed dat jullie een bloedonderzoek laten doen, maar mogelijk is daar nu minder aan te zien, dan op het moment dat de merrie echt ziek was. Een tip voor een volgende keer (hopelijk nooit) is dan om het bloedonderzoek te laten doen, als een paard ziek is en een eerste behandeling niet aanslaat. Als je dan bloedonderzoek laat doen, dan kan het zijn dat je betere informatie krijgt en daardoor gerichter kan behandelen.
Mijn merrie had bijvoorbeeld dat er ontsteking waarneembaar was in het bloedbeeld en de behandeling werd daar op afgestemd. Worm besmetting werd uitgesloten, dus daar hoefde dan niets tegen gedaan te worden.

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 14:15

Indy; Hoe kom je daar nou bij? De kliniek waar wij waren (en al vrij snel heen zijn gestuurd door de eigen DA) adviseerde ons wel een operatie, maar dat wilden wij niet. Je beslist dat uiteindelijk toch zelf! Alternatief was de 'standaard' behandeling (paraffine, bloedonderzoek, echo, pijnstilling enz), en die hebben ze keurig uitgevoerd. Mijn merrie is er daardoor goed doorheen gekomen, en nu weer zo fit als wat. Opereren doen ze in Wolvega alleen als er kans op slagen is en het dier nog niet teveel verzwakt is. Als je pas laat naar de kliniek gaat is die kans al veel kleiner dus, en is opereren niet verstandig (behalve als noodgreep misschien?)

Fijn dat het beter gaat en dat ze ook drinkt TO! Geef je haar bietenpulp? Daar kreeg mijn oudere merrie ook wat donkerdere urine van, misschien dat dat ook meespeelt?

Deugenietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 15:43

Fijn om te lezen dat het beter gaat. *\o/*

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 15:53

Eens met je Caroline_max dat je uiteindelijk zelf beslist en dat dit vaak de goede besluiten zijn. Het lijkt dat TS en haar moeder het ook goed gedaan hebben samen met de dierenartsen. Dat het paard paar dagen nodig heeft om weer helemaal de oude te worden lijkt me normaal en zolang het beter en beter gaat is het fijn.
Je moet ook altijd goed kijken en je gezond verstand gebruiken. Zo mocht onze ruin na de koliek aanval (is behandeld als darm koliek en later bleek het nier koliek te zijn geweest) absoluut geen gras, hooi of iets anders eten. Dus wij hem op advies van de dierenarts naar de paddock gebracht. Dierenarts was vertrokken en ik zag het paard vol in het zand happen om te eten. Paard voelde zich goed en die had honger :Y) .
Dus mijn vriendin en ik keken elkaar verschrikt aan, hebben gelijk paard bij de kladden gepakt, met tuinslag mond goed uitgespoeld en weer mee naar voor het huis genomen. Alle verlichting weer terug gebracht en klein stukje afgezet voor hem en de merrie zodat ze gras konden eten. Zand is natuurlijk veel slechter. Met een pilsje erbij hebben we daar die nacht gezeten, wachtend op de eerste kak, dolgelukkig want we waren hem bijna kwijt geweest. Paardje doet het nog steeds super goed.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 10:14

Hoe blij je kan zijn met een drol dan hé? *\o/* :D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 10:20

DatBenIkNou schreef:
Hoe blij je kan zijn met een drol dan hé? *\o/* :D

Jazeker, tranen met tuiten en daar zit je dan als oude muts naast vriendin (ook een oude muts) met het biertje in de hand te janken als een klein kind. We hadden een feestje gehad een tijd ervoor dus mijn vriendin die rent bij ons naar binnen en pakt een klein NL vlaggetje en zet hem zo in de kak :D *\o/* .

TS hoe gaat jouw paard inmiddels. Ik hoop zo elke dag een stukje beter. Duim voor jullie en hoop dat je net als wij met de schrik vrijkomt!

xSterretjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 07:14

Stille meelezer hier. :P
Hoe gaat het ermee? Knapt ze op?

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 20:10

Ik ben ook benieuwd hoe het inmiddels met de fries gaat.

IriLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 15:31

Omdat het zondags nog slechter was,(buik inval, trillen) hebben we DA weer gebeld, die wou weer komen. Maar toen zelf het onderwerp kliniek van toepassing gebracht.
We zijn gelijk trailer gaan halen en met spoed naar kliniek naar Belgie gereden.
Daar staat ze nou al vanaf afgelopen zondag, ze was uitgedroogd, en staat aan infuus. Nog steeds niet veel eten, en al veel magerder, vandaag iets meer. Ook hoefbevangen, dat was zondag begonnen. Bedoeling was eigenlijk dit weekend ophalen, maar nog steeds geen goede ontlasting dus ze blijft zeker nog tot maandag. Uitslag was zandkoliek en maagzweren. Staat nu op speciale schoenen voor hoefbevangen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 15:32

Sterkte!
We blijven voor haar hopen en duimen!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 15:34

Heel veel sterkte! Bedankt voor het plaatsen van je bericht.

Gekkie10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 15:36

Hier een stille meelezer!

TS: heel veel sterkte en de duimen draaien hier overuren!
Hopen dat ze snel opknapt!

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 15:39

Hoop voor je dat ze heel snel weer opknapt.

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 15:43

Hopelijk knapt ze snel weer op, sterkte

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 16:08

Heel veel sterkte, nou zie je maar wel dat je zelf kritisch moet blijven.

Deugenietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 16:58

Jeetje, schrikken.

Achteraf is alles heel makkelijk te beoordelen. Toch zandkoliek en uitgedroogd. \

Dus mensen, achteraf is alles makkelijker om te zeggen van hadden we dit maar gedaan of dit. Of eerder naar kliniek. Achteraf is alles makkelijker te beoordelen.

Jullie heb het beste gedaan voor jullie Fries. Daar twijfel ik niet aan.

Ik ga duimen dat de reacties beetje netjes zullen zijn. En niks over van hadden jullie maar eerder naar de kliniek gegaan. Dat is nu erg gemeen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 17:04

Stilzwijgend meegelezen, maar ik zie niet in waarom men NIET zou mogen vinden dat de merrie rijkelijk aan de late kant naar een kliniek is afgevoerd. Want dat is gewoon zo, met de betreffende symptomen.

Ik hoop uiteraard van harte dat ze er bovenop komt, en er niets van overhoudt. Ze staat nu ieg onder gedegen toezicht.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 17:16

Deugenietje schreef:
Dus mensen, achteraf is alles makkelijker om te zeggen van hadden we dit maar gedaan of dit. Of eerder naar kliniek. Achteraf is alles makkelijker te beoordelen..

hoezo achteraf?
Is toch al juist eerder geopperd, heb hoop dat de discussie hier mede ervoor gezorgd heeft niet de da weer te laten komen, zoals hij voorstelde, maar het dier op te laden en goed na te laten kijken en specifieke zorg te laten geven

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 17:17

Niks achteraf. Iedereen zei vooraf al kliniek. Zoals ik al zei je had jezelf flink kosten kunnen besparen door gelijk naar de kliniek te gaan.

Anyhow, heel veel sterkte toegewenst, ik hoop dat ze snel opknapt.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 17:18

mensen moeten leren om altijd zelf kritisch te blijven en niet puur op het advies van een DA af te gaan, laatst was er ook een topic van een dier dat vreselijk kreupel was en op een gegeven moment niet eens meer in de benen kon komen.
Bleek wat gebroken te hebben, nou dan wil je niet afwachten en een beetje pijnstiller geven.

je moet opkomen voor je dier, zef kan hij het in zo'n geval niet