Genoeg redenen om niet te chippen...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 10:01

Alane schreef:
Er is in principe geen stamboek (die erkend is om te mogen chippen/paspoort uit tegeven) die je rasloze paard mag weigeren..netzo min dat bijv. de KWPN je kan verplichten lid te worden als je daar een paspoort aan zou vragen...voor je niet op naam staande KWPN-er.

In Nederland toch alleen? Of alleen EU? Dan kunnen we toch met zijn allen gezellig naar Australië verhuizen? Volgens mij loopt Nederland ver vooruit op de wereld met het gechip.

Wij hebben tenminste thuis een merrie die een overgrootvader heeft die Chip heet Schijnheilig

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 10:15

Ver vooruit sowieso niet.... In 1973 was er al een onderzoek naar de invloed en werking van transponders bij paarden. Dat onderzoek duurde tot 1988. In 1985 werd er in Amerika nog een onderzoek opgestart. In Amerika worden paarden ook al langer gechipt dan 2004 Haha!
vwb import en export kan een land verplichten dat het paard gechipt moet zijn..... of dat voor Nederland richting Australië geldt weet ik niet.

Volgens de "geleerden" zouden de pony's/paarden die momenteel uit Engeland komen gechipt moeten zijn....

HHD_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 10:18

Citaat:
Volgens de "geleerden" zouden de pony's/paarden die momenteel uit Engeland komen gechipt moeten zijn....

Mooi niet Haha!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 10:54

daarom staat er ook "geleerden" men vond het vreemd dat een 4 jarige uit engeland afkomstige pony geen chip had.
Ik heb die pony vorig jaar laten chippen....ze had wel een paspoort en geen chip. Volgens hem was het zo dat alles wat uit Engeland kwam voorzien van een chip en dat waarschijnlijk mijn pony nog net voor die regeling zat...
Ik kon en kan er ook niets over vinden op www...vandaar dus "geleerden" ... Haha!

HHD_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 10:58

Sterker nog: wij hebben 1 x per jaar een 'overseas meeting' met het Engelse Stamboek en ik heb ze nog nooit over chippen gehoord. Ben allang blij dat het Engelse paspoort (wat bij ons tevens het stamboekbewijs is) een EU goedgekeurd paspoort is, anders zaten we mooi met dubbele paspoorten. Scheve mond

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 11:11

Dat had ik dus ook met die import merrie... maar dan stamboek papier, exportpapieren, paspoort...
Ik snap ook eigenlijk niet zo goed waarom er in NL naast dat paspoort nog een papier wordt uitgegeven... de gegevens van de ouderdieren staan in het paspoort, hoeft eigenlijk alleen maar een velletje bij in voor eventuele keuringsuitslagen...

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 18:05

smurf schreef:
als dat alles zou zijn, zou ik zo ontheffing kunnen krijgen met het brandnummer dat gekoppeld is aan het levensnummer

Simpel toch? Nummer op z'n gat en elke mens die kan lezen ziet zo of de nummer overeenkomt met de nummer in het paspoort.

En tjee, gaat dàt even sneller dan een chipnummertje lezen .... stukken goedkoper ook, kost je hoogstens een bril.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 18:11

hij heeft een Norikerbrand op z'n bil, maar het nummer staat onder de manenkam, niet op z'n bil hoor...... en j ekan het gewoon zonder brillie lezen zo groot zijn de cijfers Haha!

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 19:53

Feit is dat Britse fokkers met hand en tand zich gaan verzetten tegen chippen. Ik weet nog steeds niet of ze het paspoort al verteren. Als je 40 merries in de wei hebt lopen en ieder jaar 30 veulens fokt met een gemiddelde waarde van 150 Pond, dan ben je niet zo happig om een hoop geld het raam uit te gooien. In ieder geval de meeste grote Welsh Pony fokkers in Wales gaan dan stemmen om uit de EU te stappen..

In Nederland ken ik een fokker die mede door de chiptoestand zijn ponies heeft opgeruimd. Niet omdat hij het erg vindt voor de ponies, maar gewoon omdat hij die heisa niet aan zijn hoofd wil hebben. Als je je ponies gemiddeld een keer in het jaar in de hand hebt, dan is chippen een hele opgave.

Verder geen slecht idee hoor, dat chippen. het gaat meer over praktische uitvoerbaarheid.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 20:27

Is ook leuk een groot nummer op de hals of op de bil...
En van die gele flappen in de oren kun je ook zonder reader lezen...

Dat mensen tegen het chippen zijn omdat je dan gecontroleerd kunt worden..een stukje privacy prijs moet geven... dat idee had ik ook wel het Big Brother is watching you idee....

Aan de andere kant als ik dan denk aan de duistere kant van mijn kenissen/bekenden kring icm groeihormonen en kalmeringsmiddelen ... laat big brother lekker watchen richting mijn pony's.....

@ Joost: ik heb soms het idee dat engelsen gewoon overal tegen zijn.... waar ze maar kunnen Haha!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 20:35

Het vervoer van paarden zal in de toekomst net zo ingewikkeld worden als het vervoer van koeien en andere evenhoevige.

Als je met een koe op stap wilt, moet je dat van tevoren kenbaar maken, met de precieze route en de tijden wanneer je waar bent en 100000 formulieren invullen.

Bij mij op stal staat een os die voor de wagen loopt: Martin , als die een keer een bruiloft moet lopen, zijn ze langer met de papierwinkel bezig dan met het beest .........

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 20:42

ik denk niet dat dat zo'n vaart zal lopen........
paarden worden anders ingezet dan bijv. koeien...daar geloof ik niet zo in.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 20:44

1 keer eenuitbraak van iets heel erg besmettelijks en voila.....

er wordt met schapen overigens enorm gesjoemeld, die moeten ook oormerken in en er is ook meldingsplicht als je die gaat verplaatsen, maar bij ons heb je de Grazerie, een kudde die de bermen kaalgraast, het zijn er heel veel en die schaapherder zal toch echt niet iedere dag al die nummers door gaan geven, neem ik aan..... (zal het hem eens vragen, hij graast nu weer in de buurt)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 20:51

Die herder zal s'avonds wel uitgeteld zijn Haha!

Nee, ook bij de uitbraak van een besmettelijke ziekte blijft het gebruiksdoel en de manier van inzetten gelijk...
Ten tijde van de MKZ vlak na stanstill... mochten duiven weer vervoerd worden...(waren traceerbaar dmv eigendomsbewijzen en vaste voetringen + geen overbrengers van) met de pseudovogelpest.... mochten grote delen van Nederland gewoon de duiven vervoeren omdat die een andere status hebben (= benaming van het type) dan het broertje de slachtduif...waarom: de postduif is in NL geen consumptie dier (in veel andere landen wel) dus.....
Dat de NL postduif frankrijk niet inmocht lag weer aan het feit dat een postduif daar wel een slachtduif is... en het kromme een wedstrijdduif mag verzameld worden, tbv wedstrijden maar je mag ze niet verhandelen op de markt ivm besmettelijke ziektes.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 20:55

Citaat:
Die herder zal s'avonds wel uitgeteld zijn

hij heeft 3 Border Collies die het werk voor hem doen en die sheepies staan achter zo;n plezant oranje netje met stroom erop..... tot er eentje ontsnapt, dan lopen ze door het hele dorp en bij iedereen op het erf Haha! Clown , maar ze hebben gelukkig oormerken in, dus ze komen altijd weer terug bij het baasje Schijnheilig

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 21:04

Kinke schreef:
't is mij nog steeds een raadsel, dat chippen. Stel...je bent je paard aan het vervoeren in de trailer....je paard heeft paspoort en chip. Je wordt aangehouden door de politie....denken jullie nu echt dat iedere politieagent in het bezit is van zo'n leesapparaat voor transponders? Hoe gaan ze op DAT moment controleren of dat paard het paard is wat in het paspoort staat en hoe weten ze of JIJ de eigenaar bent?????
Hetzelfde probleem schijnt ook op wedstrijden te ontstaan? Dat ze pas een aantal weken later de identiteit gecontroleerd hebben? Of ben ik nu blond? Lachen

In mijn sport wordt elk paard dat voor het eerst in de baan komt gecontroleerd. De baancommissarissen lopen standaard met een chipreader in de hand. Als je een half jaar niet gestart bent, wordt het paard weer gecontroleerd. Bij ons is er dus geen enkele manier om onder het chippen uit te komen (gelukkig ben ik er ook niet tegen Lachen )

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 21:09

Wat ik me af zit te vragen is waar die "vreemde" veronderstellingen vandaan komen....
paard vervoeren en hoe men dan kan weten wie de eigenaar is....
chip en antidiefstal...
controle en wel of geen reader aanwezig bij de politie....
chippen omdat brandmerken pijn doet.....
hoge prijzen voor het chippen...

HHD_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 21:15

Citaat:
Wat ik me af zit te vragen is waar die "vreemde" veronderstellingen vandaan komen....

Misschien door de geweldige informatie die er verstrekt wordt op de enorm duidelijke website van de PVE ? Tong uitsteken Knipoog

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 21:26

dat is info van het laatste jaar... en die periode daarvoor?
Een paspoort is al veel langer verplicht... er was al sprake van een paspoort invoering in 1997 of 1998 per 1 januarie van dat jaar.. en toen werd het stil.. niemand kon er het juiste over vertellen...
Daarbij ben ik geen wonderkind/mens... als ik die info kan vinden dan moet een ieder dat kunnen... en dan daarbij ga je toch geen veronderstellingen plaatsen/innemen die nergens op berust zijn?
politie controleerd...denk je nu dat alle politieagenten zo'n reader bij zich hebben......

Daarbij vind ik de site van de PVE wel duidelijk, moet je wel even lezen wat er staat....

HHD_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 21:51

Daarover verschillen we dan van mening, ik vind hun info niet echt duidelijk. Daarbij neem ik het ze behoorlijk kwalijk dat ik automatisch naar het KNHS werd doorverwezen voor de chipregistratie terwijl het bij een ander stamboek voor veel minder geld kan. Dat riekt naar vriendjespolitiek.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 22:46

dat automatisch doorverwezen..vat ik dan niet...
staat en stond toch duidelijk dat je bij de erkende stamboeken een paspoort aan kon vragen met als * advies gelijktijdig te chippen...met het oog op de onkosten

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 07:28

net also iedereen die met zijn paard en trailer de baan opgaat voor een training of een buitenrit of wedstrijd altijd het paspoort bij zich heeft. Scheve mond

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 08:41

petraaken schreef:
net also iedereen die met zijn paard en trailer de baan opgaat voor een training of een buitenrit of wedstrijd altijd het paspoort bij zich heeft. Scheve mond

*proest* Ik heb eigenlijk niet eens m'n autopapieren bij me, en ik rij toch al bijna 20 jaar zonder problemen rond, ook al ben ik dan best wel eens aangehouden, toch nooit een bon Tong uitsteken

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 09:21

anderhalve week geleden...bij de paardenmarkten gecontroleerd. Geen paspoort = 120 euro boete.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 09:54

petraaken schreef:

Nou, dat heb ik dus altijd wel...