iemand die echt verstand heeft van een paardenlijf ??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 22:51

Moderatoropmerking:
Graag vriendelijk houden naar elkaar. Ik zal de berichten die direct na elkaar geplaatst zijn samenvoegen zodat het fijner leest.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 23:02

Tabaluga12 schreef:
fanta2 schreef:
dry needling bestaat nog niet zo lang begreep ik? dus hoe kan het dat ie nu nog slechter is? dan lijkt het bijna een spierprobleem in plaats van artrose en dat is wat de dry needler ook zegt

Het probleem is mi dat het paard zijn rugspieren niet kan ontspannen dat veroorzaakt meer pijn. Dus niet de dry needling is het probleem en de rugspieren maar dan denk ik aan artrose, ks of spondylose. Naar een goede kliniek en volledige rug/halsfoto's / echo.

Ik ga mee met Tabaluga: pijn geeft doorgaans een holle rug. Om KS te ""voorkomen"", zorgen dat de doornuitsteeksels (van de spine) elkaar niet raken (kissing) heeft een bolle houding zin, en voor rijden geldt ook dat 'de achterhand onder hoort te treden, bekken kantelt, buikspieren spannen aan en de rug wordt *lang en bol*'.

fanta2

Re: iemand die echt verstand heeft van een paardenlijf ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 23:15

uiteraard kan ik aan iedereen in nederland die foto s gaan doorsturen maar kissing spines was niet de diagnose, dus moet ik dat verder uit laten zoeken, na een half uur voelt ie wel beter aan en daarom zeggen ze tegen mij juist meer en langer te rijden, maar ik weet niet of dat juist goed is

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 23:20

Nee, zucht. Probeer svp niet blind te varen "oh, je zegt ks - dat is het niet dus hup weg ermee".

Als sprake zou zijn van fractuur is het akelig.

Het protptypische beeld bij artrose is, dat beweging verlichting geeft van de pijn en dat het de aandoening zelf vertraagt.
....en ik schetste een beeld van het belang van pijnbestrijding, ontspannen van 'de rug in het algemeen', aanspannen van de spieren in de onderlijn en correct rijden.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 23:32

Het is dus artrose aan de facetgewrichten in het thoracale deel van de wervelkolom, met name bij een gedeelte onder het zadel. Dit is wel een aparte plek voor artrose aan de facetgewrichten, meestal komt het bij de cervicale wervels ( de hals) of bij de lumbale wervels ( lendenwervels) voor.
Dit gedeelte dat jij aangeeft ligt precies onder het zadel, ik kan me goed voorstellen dat jouw paard daar net rijden juist wel last van heeft. Ik kan me niet helemaal goed voorstellen dat die dry-needling persoon zich daar in heeft verdiept, als het lumbaal zit kan het minder kwaad omdat de wervels daar minder beweeglijk zijn en omdat die wervels niet door een zadel en ruiter belast worden.
Ik ben inderdaad wel benieuwd naar de foto's, omdat de wervellichamen waar de facetgewrichten slecht op de foto te krijgen zijn. Op het gedeelte dat je aangeeft kan het wel, maar verderop in de rug wordt dat lastiger, dan wordt het vaak een witte waas op röntgenfoto's.
In het kissing spines topic staan hier en daar foto's, daarop kan je ook al zien dat de wervellichamen met de facetgewrichten slecht te zien zijn.
Ik blijf erbij dat de Lingehoeve de aangewezen plek is met meer mogelijkheden tot onderzoek dan Bodegraven.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 03:51

Het ene paard heeft nu ook eenmaal een hogere pijngrens dan het andere paard Er is al artrose in de rug vastgesteld Wat doe je om de artrose te verzachten denk bv aan glucosamine om bij te voeren Oefeningen om het paard soepel te houden Met niks doen zal het alleen maar stijver worden Zou dan ook even een mnd of wat in vrije beweging te longeren beginnend met 10 minuten per dag en als het goed gaat steeds wat verder uitbouwen

Heeft paard een deken op om de artrose warm te houden Door kou verslechterd het

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 04:43

Ik mis in dit verhaal een goede tandarts die voornamelijk de achterste kiezen eens goed bekijkt.. Als het bij binnenkomst niet goed gaat kunnen ze ook veel moeilijker verteren. Verder gekeken naar een maagzweer?

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 08:12

TS ik zou een andere kliniek eens geheel "blanco" naar het paard laten kijken. Dus een afspraak maken voor een kreupelheids onderzoek, hierbij wel vertellen hoe het paard zich gedraagd maar alle andere "onderzoeken en behandelingen" erbuiten laten.

De DA die je noemde ken ik niet (maar dat komt waarschijnlijk omdat ik al tien jaar niet meer in NL woon) maar een DA zal bijna nooit een collega tegenspreken als je hem verteld dat je die erbij hebt gehad. Het wereldje paarden DA'sen is klein.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 08:48

fanta2 schreef:
uiteraard kan ik aan iedereen in nederland die foto s gaan doorsturen maar kissing spines was niet de diagnose, dus moet ik dat verder uit laten zoeken, na een half uur voelt ie wel beter aan en daarom zeggen ze tegen mij juist meer en langer te rijden, maar ik weet niet of dat juist goed is

Een paard moet gewoon meteen goed voelen vanaf het moment dat je opstapt, een half uur is echt te lang. Persoonlijk ga ik ook niet eerst een half uur hardlopen met pijn ;)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 11:10

Dat soort symptomen zijn kenmerkend voor artrose.

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 14:43

fanta2 schreef:
ja het rijden is het probleem echt niet zelfs aan een longeertouw en los loopt ie moeilijk dus dat rijden laat ik uit mijn hoofd dat het dat probleem is, heb nog nooit een paard gehad wat slecht is geworden door mijn rijden of wat dan ook, maar nogmaals zelfs aan de deken eraf of erop leggen doet ie lelijk

Als jij de hele dag zware dingen (verkeerd) hebt getild, heb je de volgende dag toch ook last van je rug als je niks doet? Dus het kan wel degelijk óók met rijden te maken hebben.
Maar ik zou maar laten kijken naar die atrose. En idd wat Jess zegt, ook een goede tip ;)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 18:58

fanta2 schreef:

Maar hij was toch helemaal niet meer vooruit te krijgen onder het zadel?

Is het niet een idee (met jouw gebrek aan hoofdletter- en interpunctiegebruik) om een overzichtelijke tijdlijn in dit topic te plaatsen? Met data en soorten behandelingen... Puntsgewijs...
Want dit soort uitspraken maken het behóórlijk verwarrend en zorgt er duidelijk voor dat er niet heel veel mensen hier jou nog serieus nemen.

En om eerlijk te zijn, je taalgebruik/schrijven doen me ook eerder denken aan een klein meisje van 12/13 dan een volwassen vrouw van 27...

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 21:12

Nu even los van die artrose, even terugkeren op die stijfheid: ik zou toch even bloed laten onderzoeken op bepaalde zaken die die stijfheid in de hand kunnen werken. Net DA hier bij mijn paard gehad (wou echter geen foto's nemen, paard zag er te goed uit, en liep te netjes, wel bloedonderzoek op tekorten - vooral om mij gerust te stellen), en die is goed bevriend met een andere DA, die heel alternatief is, anti krachtvoer, maakt zelf voer op basis van spelt, luzerne en nog wat, maar zonder toevoegingen. Mijn DA zei dat ie heel vaak achter die andere DA aan komt: paarden schakelen over op zijn gezond voer, maar lopen na een tijdje voor geen meter meer.

Maar idd, wat wil je nu eigenlijk? Zoek je adviezen, of wil je gewoon van ons horen dat dry needling slecht is en je paard om zeep geholpen heeft? Want dat zal je hier niet horen, is niet omdat een behandeling niet aanslaat, dat de behandelaar daarom slecht is. Mocht ik iedere behandeling zonder resultaat voor mij of mijn paarden willen laten terugbetalen, dan kan ik me een tweede auto kopen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 21:25

hwn schreef:
Nu even los van die artrose, even terugkeren op die stijfheid: ik zou toch even bloed laten onderzoeken op bepaalde zaken die die stijfheid in de hand kunnen werken. Net DA hier bij mijn paard gehad (wou echter geen foto's nemen, paard zag er te goed uit, en liep te netjes, wel bloedonderzoek op tekorten - vooral om mij gerust te stellen), en die is goed bevriend met een andere DA, die heel alternatief is, anti krachtvoer, maakt zelf voer op basis van spelt, luzerne en nog wat, maar zonder toevoegingen. Mijn DA zei dat ie heel vaak achter die andere DA aan komt: paarden schakelen over op zijn gezond voer, maar lopen na een tijdje voor geen meter meer.

Laat me raden: ernstige tekorten in de mineralenhuishouding?

Stijfheid/kreupelheid KAN verband houden met magnesiumgebrek. Het heeft me 1,5 jaar gekost voordat ik daar achter kwam......

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 21:31

ikke schreef:
hwn schreef:

Laat me raden: ernstige tekorten in de mineralenhuishouding?

Stijfheid/kreupelheid KAN verband houden met magnesiumgebrek. Het heeft me 1,5 jaar gekost voordat ik daar achter kwam......

vooral een scheve mineraalbalans.Iedere vitamine of mineraal heeft een ander nodig om goed opgenomen te worden.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 21:42

Om aan de juiste hoeveelheid mineralen en vitamines te komen moet je best veel krachtvoer voeren. Omdat voerproducenten het voer niet zo geconcentreerd kunnen maken omdat ze niet weten wat iedereen totaal voert, is dat een probleem. Als je weinig krachtvoer voert, dan heb je snel de kans dat je te weinig vitamine en mineralen voert. En dus een tekort krijgt. Vooral omdat er maar weinig stallen zijn die echt goed ruwvoer hebben.

fanta2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 21:55

ja ik weet het, en al eerder aangegeven dat hij magnesium krijgt en vitaminebrokjes van marstall

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 22:24

Kun je ons vertellen waarom je geen kliniek belt? Is dat een geldkwestie?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 10:26

fanta2 schreef:
ja ik weet het, en al eerder aangegeven dat hij magnesium krijgt en vitaminebrokjes van marstall

Maar magnesium kan alleen goed worden opgenomen bij een juiste calcium/fosforverhouding. Die verhouding kon jij wel eens heel scheef getrokken hebben met je speltvoerbeleid!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 10:27

Mijn eerste reactie in dit topic was al om al die onzin te laten staan.

Sammie schreef:
Laarakkers mag m.i. flink links laten liggen in dit stadium. Die biedt iedereen standaard een pot met magnesium aan (zoek maar op Bokt). Weg met die wiggelroedes, detoxen en dan eens naar een reguliere kliniek brengen. Eerst een reguliere dierenarts opzoeken en als dat niet werkt kun je altijd nog het (fatsoenlijke) alternatieve circuit in.

Maar daar komt geen enkele reactie op. Elke vraag over een reguliere arts en kliniek wordt nagenoeg onbeantwoord. Ik houd er totaal niet van om dit te doen, maar ik kap er mee ts. Wat jij wil met dit topic is mij totaal onduidelijk. Je lijkt van alles te willen, behalve je paard gezond krijgen. Succes ermee, ik hoop dat he paard ooit de aandacht krijgt die het verdiend.

fanta2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-14 10:59

spelt stimuleert zijn darmen goed wat ik er van begreep en zijn mest is beter, eerder kon ie tijdens rijden of lopen nooit poepen en nu wel, dus er zal best een kern van waarheid achter zitten dat het beter is voor de spijsvertering, en voorheen kreeg die marstall vito daar bleef ie gewoon nog te dik op en had ie toch nog last, en als je over geld kwesties zeurt is dat voor mij alleen maar een lachertje, denk dat niet iedereen zo gek is als mij, spelt is trouwens veel duurder als al dat andere voer dus , en onbeperkt hooi ook, en dat krijgen ze niet veel elders hoor, en wat nog van de rest van de vitaminen en dat soort dingen, heb een dure hoefsmid bla bla alles het beste , nogmaals ik vroeg iets anders als waar mensen over komen zeuren en daar heb ik niks aan lekker links laten liggen,

en heb al gezegd een kliniek op te zoeken wat past en waar ik helaas ook al meer over hoor dat niet allemaal goede zijn , en gelukkig is mijn paard bij mij want hiervoor had ie het niet zo best als nu, hij is verder volaan happy
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 31-12-14 19:35, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd die direct na elkaar zijn geplaatst.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 11:08

fanta2 schreef:
en heb al gezegd een kliniek op te zoeken wat past en waar ik helaas ook al meer over hoor dat niet allemaal goede zijn , en gelukkig is mijn paard bij mij want hiervoor had ie het niet zo best als nu, hij is verder volaan happy

Kortom: jij bent niet van plan alle goede adviezen die gegeven worden op te volgen want dan los je problemen op en dan kun je niet meer verder jammeren.

fanta2 schreef:
spelt stimuleert zijn darmen goed wat ik er van begreep en zijn mest is beter, eerder kon ie tijdens rijden of lopen nooit poepen en nu wel, dus er zal best een kern van waarheid achter zitten dat het beter is voor de spijsvertering, en voorheen kreeg die marstall vito daar bleef ie gewoon nog te dik op en had ie toch nog last, en als je over geld kwesties zeurt is dat voor mij alleen maar een lachertje, denk dat niet iedereen zo gek is als mij, spelt is trouwens veel duurder als al dat andere voer dus , en onbeperkt hooi ook, en dat krijgen ze niet veel elders hoor, en wat nog van de rest van de vitaminen en dat soort dingen, heb een dure hoefsmid bla bla alles het beste , nogmaals ik vroeg iets anders als waar mensen over komen zeuren en daar heb ik niks aan lekker links laten liggen,

Dan nog steeds; spelt is op zich niet verkeerd maar ik lees nergens dat jij de scheve verhoudingen van spelt (en luzene) compenseerd met andere stoffen die de verhoudingen weer in balans brengen.

Je kunt leuk schrijven over hoe goed je het doet maar het moge duidelijk zijn dat je geen inhoudelijke kennis hebt over waar je mee bezig bent.

danielle80

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 11:15

Een osteopaat erbij halen?

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 11:45

Gewoon naar een goede kliniek gaan simpel zat keus genoeg;

Lingehoeve
Universiteitskliniek Utrecht
Bosdreef - Moerbeke
Wolvega
Raaphorst
Bodegraven

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 11:49

fanta2 schreef:

uh hoezo is jou paard happy? Kan niet bereden worden, longerern kan niet en ook los is die ontzettend stijf, dat klinkt niet als een happy paard.
Je ging Bodegraven toch bellen aankomende week? Of is die niet goed genoeg.
Ik denk eerlijk gezegd dat jou gebrek aan zelfreflectie het grootste probleem is voor je paard