ik ben me dood geschrokken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ilikex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-14 16:19

Heb de bak weer onder laten lopen met water, maar ze weigert om daar in de te gaan staan,

Hen nog wel even haar benen gekoeld met Dr waterslang, maar daar had ze op een gegeven moment genoeg van. Probeer het vanavond wel met emmers water..

Vanmorgen heeft ze 2 uurtjes in de bak gelegen, toen heb ik er bij gelegen :) lekker in de zon. Nu staat ze weer en knabbeld op haar hooi.

Lopen gaat aardig goed. Ze loopt wel heel voorzichtig dus hopelijk gaat dat gauw over..

ilikex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-14 19:46

zouden bandages met azijn helpen? heb ik namelijk wel eens geprobeerd toen ze kreupel was & dat hielp

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 19:52

Nee, HB is een heel andere kreupelheid dan pezen / spieren / gewrichten. Heel belangrijk is nu een sobere voeding en haar medicatie. Voor de rest heel veel geduld :)
Succes met haar herstel !

ilikex

Re: ik ben me dood geschrokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-14 19:54

jammer! maar bedankt voor je advies!

ilikex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-14 22:34

Ze ligt nu weer in het stro. Vind t echt akelig haar zo te zien. Ik ga poging doen tot slapen.. maak me echt veel te veel zorgen om haar..

Morgen sws weer vroeg wakker, kan niet anders..

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 22:37

Je doet je uiterste best voor haar.. Meer kan je niet doen.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 09:25

Natuurlijk is het naar om je paard zo te zien. Als je dat niet vond dan gaf je ook niet om haar :)

Geef je paard de tijd om te genezen en blijf ondertussen goed voor haar zorgen. Meer kun je niet doen :(:)

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 10:05

Hoefbevangenheid is een nare ziekte die helaas niet 1, 2, 3 opgelost is, dat heeft tijd nodig. Hou je paard zo sober mogelijk, ook geen krachtvoer, boterhammen, appels, wortel etc. Hopelijk knapt ze snel op, sterkte!

ilikex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 10:50

Ik wil haar ook van het krachtvoer af halen, alleen krijgt ze ook glucoasamine omdat ze artrose heeft.. maar ik weet niet hoe ik dat moet geven..

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 12:47

Liever gister als morgen van het krachtvoer af ! Zo gaat het echt niet opschieten :7 Ook niet onbeperkt hooi laten eten hoor !
Die glucosamine kan je eventueel in een spuit met water trekken en zo in haar mond geven, maar even geen glucosamine lijkt mij niet zo erg...eerst maar eens die HB onder controle zien te krijgen....

ilikex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 13:16

Nee weet ik, ik zal er nu mee ophouden! Onbeperkt hooi krijgt ze ook niet. 2x daags krijgt
Ze.

Glucosamine in een spuit is ook een goed idee!
Da had alleen niks gezegd dat ik met voer moest stoppen..

nieniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 13:23

melody7 schreef:
Kom op jongens doe nou eens niet zo flauw in die reactie's! Laatst las ik er nog een topic over waar iedereen het er mee eens was dat er op bokt veel kwetsend gereageerd wordt en hier wordt het weer doodleuk gedaan, jullie moesten je schamen.. Jullie hebben geen idee hoe oud ts is voor hetzelfde geld is het een (jong) kind en gaan haar ouders erover, kom op zeg :n

Ts, goed dat de DA komt! Dan zou ik even afwachten wat hij zegt :)

Precies! Wat een fel gedoe hier altijd zeg! Help elkaar! En boor elkaar toch de grond niet zo in

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 13:32

Hoeveel hooi krijgt ze 2x daags? Ben bang dat 2 x daags hooi wel wat weinig is..Je zou kunnen overwegen een slowfeeder te gebruiken, zoals een fijnmazig hooinet..

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 14:21

ilikex schreef:
Nee weet ik, ik zal er nu mee ophouden! Onbeperkt hooi krijgt ze ook niet. 2x daags krijgt
Ze.

Glucosamine in een spuit is ook een goed idee!
Da had alleen niks gezegd dat ik met voer moest stoppen..

Oeh...jammer dat je DA niets zei over het krachtvoer...is even slecht voor hb'ers als gras namelijk... :(
Kijk ook even op de verpakking van die glucosamine of daar niet veel suiker inzit...vaak wordt in dat spul zoetigheid gestopt om het wat smakelijker te maken :9 en dat kan paardlief nu even niet hebben...

ilikex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 15:17

Hooinet heb ik wel! Ga haar zo nog wel een keer hooi geven..

Misschien wel een goed idee want ik kan niet hooi gaan geven als ik op school zit..

Ga ook even naar dat glucosamine kijken..

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 15:30

Ze mag geen krachtvoer en appels. Niks waar suiker inzit. Ze mag in het begin alleen heel beperkt hooi, geen gras. Onze pony werd al snel erg mager, toen zei de DA dat we haar wel luzerne konden geven (opletten want er is luzerne met en zonder melasse, melasse mag ze niet). Sommige paarden doen het daarop heel goed. Onze pony werd er nog erger hoefbevangen van. We zijn dus snel weer met luzerne gestopt.

Wat wij wel mochten geven was een beetje seniores priores (met water geweekt), daardoorheen zou je de glucosamine ook kunnen doen.

Vraag even een voedingsadvies aan je DA.

ilikex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 16:30

Hevonen schreef:
Ze mag geen krachtvoer en appels. Niks waar suiker inzit. Ze mag in het begin alleen heel beperkt hooi, geen gras. Onze pony werd al snel erg mager, toen zei de DA dat we haar wel luzerne konden geven (opletten want er is luzerne met en zonder melasse, melasse mag ze niet). Sommige paarden doen het daarop heel goed. Onze pony werd er nog erger hoefbevangen van. We zijn dus snel weer met luzerne gestopt.

Wat wij wel mochten geven was een beetje seniores priores (met water geweekt), daardoorheen zou je de glucosamine ook kunnen doen
Vraag even een voedingsadvies aan je DA.

Bedankt voor je tips! Ik denk dat ik nu maar gewoon even stop met de glucosamine. En daar weer mee begin als ze weer enige tijd gezond is.
Zou het misschien verstandig zijn als ze weer beter is, dat ik de glucosamine die ze krijgt over 2x eten verspreid? Ze kreeg nu 's avonds 3schepjes (echt heeeeeeel klein schepje, van pharmahorse) en dat dan naar smorgens 1.5schepje & savonds 1.5 schepje?

Hooinet heb ik gevonden! Hangt al klaar in de stal! Vanavond geen krachtvoer voor haar, alleen hooi! Als ze magerder word, moet ik er even wat voor verzinnen.. in principe moet het lukkken, want bij haar vorige baasje kreeg ze alleen hooi.
En toen was ze ook niet mager .

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 12:29

Fijn dat je de glucosamine hebt van Pharmahorse. Ik begrijp van de site dat dat gewoon 100% zuiver is en er geen suikers aan toegevoegd zijn. Dan is het voor je paard qua suikers in ieder geval niet gevaarlijk om het toch te geven. Zou wel even met je dierenarts overleggen of je het ergens mee kan mengen.

Misschien inderdaad met de Seniores van Subli of bijvoorbeeld een beetje geweekte bietenpulp (volgens mij is dat ook laag in suikers).

ilikex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 12:53

Misschien dat ik dat wel in het spuitje kan doen? Mn ouders willen nu niet ander voer gaan kopen, dus moet het met de dingen doen die ik heb..

ilikex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 12:55

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 14:24

Het beste is echt (even) geen krachtvoer, ook geen muesli! Gewoon even de glucosamine mengen met water en in een spuitje geven, zal vast geen problemen opleveren ;)

ilikex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 14:42

Oke! Dan doe ik het met water in een spuitje!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 15:35

Wat ook nog kan is een vitamine korrel geven met je glucosamine en een scheutje olie zodat het blijft vast plakken de de korrels, je geeft er immers maar weinig van.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 15:44

Voor mijn begrip:

Waarom zou je een paard tijdens een aanval van acute hoefbevangenheid nu glucosamine voeren?
Wat gaat dat doen voor het paard om nu uit de acute aanval te komen? in mijn ogen helemaal niets. Dus op dit moment niet belangrijk en belast alleen maar het systeem.

TS
ik zou me eerst focussen op het stoppen van de acute aanval van hoefbevangenheid samen met je veearts en hoefsmid. De rest is van latere bijzaak.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 18:36

Moderatoropmerking:
Zojuist enkele off topic berichten verwijderd. Het is verstandig om eerst het hele topic door te lezen voordat je een bericht plaatst, dan mis je de moderatoropmerkingen ook niet.