Cpl .. Wat brengt de toekomst ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: Cpl .. Wat brengt de toekomst ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 20:11

Ik was eens in de paar weken. Die van mij heeft zijn sokken nog wel, en die beschermen de benen toch ook wel. Tegen modder, vocht, bacteriën enzo..
En ik gebruik gewoon de sproeier, gewoon goed in de sokken duwen om tot op de huid te komen, en dan met zo'n rug-schrob-borstel van de kruidvat doe ik de betadine shampoo erin schrobben. Die van mij vind het heerlijk :))

Beweging zou ik zeker blijven geven! Die van mij heeft vorig jaar heel veel stilgestaan en kreeg toen veel meer last, terwijl het jaar ervoor en ook dit jaar weer veel bewogen en geen wondjes te zien :) Beweging stimuleert de lymfeklieren.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 20:55

geerke schreef:
LovingTweety schreef:
Ik was wel regelmatig. Nu aan het minderen naar aanleiding van dit topic. Toch meer dan de rest hier, min of meer 2 keer per week nu.

Soms zonder shampoo. Soms met tea tree shampoo.

maar waarom?daar gaat het echt niet beter van,je moet het zo droog mogelijk houden.

Ze staat op een kinderboerderij, we kregen van bezoekers steeds meer klachten over de lucht en dat het er onverzorgd uitziet. Ondanks dat ik een brief op het hek gehangen heb.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 21:07

hoe bedoel je de lucht?Is het steeds ontstoken en met pus dan? :7
Dat is niet goed hoor,dan word het niet verzorgt zoals het hoort.En zitten er gewoon mijten.
Je kunt er van uitgaan dat als de knobbels open zijn en helemaal met pus dat er mijten zijn.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 21:28

Nee, er is geen pus, het ruikt gewoon....anders. Geloof mij maar dat ze goed behandeld wordt. Ik kan het ook niet uitleggen. Tis ook wel erger dan bij de foto's die ik hier gezien heb, overigens heeft ze dat dus vooral op warme dagen, in de winter is het aanzienlijk minder. Wassen doen we af en toe (in het schema 1,7 en 21 dagen met Neocidol. Dat zou, in geval van mijten, het ook moeten stoppen.

Overigens stampt en schuurt ze ook niet.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 07:00

Bij ons stinkt het ook, de eigenaar van de wei noemt haar zelfs stinkpoot. Het ruikt naar kadaver. Ik was ook om de stank te verminderen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 07:14

Die van mij stonk vorig jaar wel, maar toen zaten er toch echt wondjes en bulten. Nu die weg zijn stinkt het ook niet meer :)
Misschien een idee om eens te wassen met betadine ipv teatree? Dat ontsmet namelijk beter en zorgt dat de wondjes indrogen, en voorkomt nieuwe ontstekingen. Bij die van mij is een wasbeurt vaak al genoeg om alle wondjes dicht te krijgen.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 07:19

8nnemiek schreef:
Die van mij stonk vorig jaar wel, maar toen zaten er toch echt wondjes en bulten. Nu die weg zijn stinkt het ook niet meer :)
Misschien een idee om eens te wassen met betadine ipv teatree? Dat ontsmet namelijk beter en zorgt dat de wondjes indrogen, en voorkomt nieuwe ontstekingen. Bij die van mij is een wasbeurt vaak al genoeg om alle wondjes dicht te krijgen.

Ik was ook met betadine maar hier wel 30 bulten in 1 sok en sommige zo groot als een pingpongbal denk niet dat die nog weg gaan. Ga vandaag wel afscheid nemen van de 2 achtersokken.
Helaas is het waarschijnlijk al jaren zo. Paard komt uit opkoop van 5 Friezen bij overleden boertje en de vrouw heeft door dood van de man niet meer voor paarden gezocht. Ze is 1 van de 2 die nog leeft. Haar zoon heeft het ook gered de rest was te mager/ziek/onverzorgd

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 07:22

Betadine hebben we 4 jaar gedaan en werkte ook niet. TT zorgt er in ieder geval voor dat het rustig blijft, ze reageert er beter op dan op betadine.

Kitsu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-14 07:33

Ik lees hier vaak verschillende middeltjes , maar gebruikt niemand van jullie dan Sarnacuran ?
Sebacil is verboden in belgie , en sarnacuran wijzen de meeste veeartsen dan aan. De ene zegt dat het rotvergif is , en dat je het nooit op je paard mag doen , maar als je dan naar alternatieven vraagt weten ze ook geen antwoord ! Morgen komt er een meid lymphedrainage doen bij mijn dikkerd. Dit zou goed zijn voor de zwelling te verminderen. Wat ik al gehoord heb is vanaf de rimpels zich vormen , ze heel moeilijk zijn weg te krijgen. Maar je moet ze natuurlijk onderhouden anders krijg je van die mega korsten.

Ik zag een foto paseren van wat ik denk dat een fries was , en zijn benen zien er hetzelfde uit als Sato zijn benen toen het net begon.

En uitzichtloos , tja .. Je hebt ontzettend veel werk aan je paard en zolang je het onderhoud kun je je paard een goed leven geven. Sato is nu 4 jaar ... Ik vind het mega erg en onlangs vroegen ze me of ik hem ooit zou verkopen.. Hij zou namelijk mega zijn voor kinderen enzo , maar veel eigenaars weten totaal niet wat het inhoud zo'n paard verzorgen , dus dan denk ik .. waarom ooit verkopen ? wie weet wat gebeurt er dan met hem .. Verzorgen ze hem dan wel correct ? Hij is al zo'n ontzettende schijtkous als het op water aankomt ! Zijn voorbenen gaat nog , maar zijn achterbenen ! Dan begint hij ontzettend hard in het rond te meppen. Dus dan moet je weer 5 min wachten tot meneer kalmeert , om dan verder te kunnen doen met de behandeling.
Laatst bijgewerkt door Kitsu op 05-06-14 07:42, in het totaal 1 keer bewerkt

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 07:41

Ik denk er vaak aan om een 2e dierenarts te laten komen, maar eigenlijk denk ik dat het geldverspilling is als ik het hier zo allemaal lees.

Kitsu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-14 07:43

Het probleem met dierenartsen is dat ze er zelf niets van weten.. Cpl is nog niet echt bekend denk ik zo

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 07:43

Kitsu: ik hebruik sarnacuran. Voorheen cydectin, veel beter, maar 250 euro per liter, 100 ml per paard per behandeling.
Sarnacuran is maar 33 euro voor 250 ml, en heb je 1cc per liter nodig ( ik verdubbel omdat ik minder water gebruik). Vandaar de sarnacuran...

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 07:44

Ik heb er ook wel eens over nagedacht, maar ben tot de conclusie gekomen dat ze 20 is en ze hier al heel erg lang (5+jaar) mee rond loopt. Ze heeft er nooit een pas kreupel op gelopen. Zolang het gaat gaat het en anders is het klaar.

Kitsu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-14 07:45

Ik vind dat sarnacuran wel heel goed werkt bij mijn paard. Ik heb ook sebacil gebruikt , maar daar heb ik mijn vingers letterlijk mee verbrand. En nadien kon ik het niet meer krijgen in België

Ik dacht dat sarnacuran al duur was .. maar die cydectin spant de kroon wauw

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 07:49

Ik gebruik neocidol maar onze dierenarts maakt kleine porties. Ik denk 100 ml voor 18,75 of zo. Doe ik nog best lang mee.

Kitsu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-14 07:51

Ik zou echt eens een dierenarts willen vinden waar ik niet de uitleg moet oven doen over Cpl ,maar die mij iets bijleerd.. pas op , mijn dierenarts is een gouden man , maar nog van de oude stempel

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 07:54

Kitsu schreef:
Ik lees hier vaak verschillende middeltjes , maar gebruikt niemand van jullie dan Sarnacuran ?
Sebacil is verboden in belgie , en sarnacuran wijzen de meeste veeartsen dan aan. De ene zegt dat het rotvergif is , en dat je het nooit op je paard mag doen , maar als je dan naar alternatieven vraagt weten ze ook geen antwoord ! Morgen komt er een meid lymphedrainage doen bij mijn dikkerd. Dit zou goed zijn voor de zwelling te verminderen. Wat ik al gehoord heb is vanaf de rimpels zich vormen , ze heel moeilijk zijn weg te krijgen. Maar je moet ze natuurlijk onderhouden anders krijg je van die mega korsten.

Ik zag een foto paseren van wat ik denk dat een fries was , en zijn benen zien er hetzelfde uit als Sato zijn benen toen het net begon.

En uitzichtloos , tja .. Je hebt ontzettend veel werk aan je paard en zolang je het onderhoud kun je je paard een goed leven geven. Sato is nu 4 jaar ... Ik vind het mega erg en onlangs vroegen ze me of ik hem ooit zou verkopen.. Hij zou namelijk mega zijn voor kinderen enzo , maar veel eigenaars weten totaal niet wat het inhoud zo'n paard verzorgen , dus dan denk ik .. waarom ooit verkopen ? wie weet wat gebeurt er dan met hem .. Verzorgen ze hem dan wel correct ? Hij is al zo'n ontzettende schijtkous als het op water aankomt ! Zijn voorbenen gaat nog , maar zijn achterbenen ! Dan begint hij ontzettend hard in het rond te meppen. Dus dan moet je weer 5 min wachten tot meneer kalmeert , om dan verder te kunnen doen met de behandeling.

Mijn Fries? Met die eieren in de sokken?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 07:58

Kitsu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-14 07:59

friesam schreef:
Kitsu schreef:

Mijn Fries? Met die eieren in de sokken?

Ja wat ik ervan zag leek het toch vandie dikke korsten onder zijn beharing. Of zijn het echt dikke knobbels ? Kan zijn dat ik ergens heb overgelezen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 08:00

Een dierenarts die er veel vanaf weet: Dhr de Leeuw uit Kerkrade, praktijk de Biomentor. Die weet er echt veel vanaf en is op het moment trekpaard Guus aan het behandelen (van die veiling, met die enorme ontstekingen). Hij heeft ook een facebook pagina met een filmpje over Guus.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 08:00

Kan niet quoten maar die heeft echt enorme knobbels. pingpongballen in de sokken

Kitsu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-14 08:03

Friesam , ik ga dat voor jou eens navragen bij een vriendin die erg veel afweet van friezen.

8nnemiek , Die volg ik ook al , maar het is voor mij wat ver om naar hem te gaan met Sato. Wat een prachtwerk hij met guus heeft gedaan wel !

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 08:04

Kitsu schreef:
Friesam , ik ga dat voor jou eens navragen bij een vriendin die erg veel afweet van friezen.

8nnemiek , Die volg ik ook al , maar het is voor mij wat ver om naar hem te gaan met Sato. Wat een prachtwerk hij met guus heeft gedaan wel !

VIND ik leuk!

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 08:10

Zo, ik meld me hier ook nog eens.

Zoals reeds eerder gezegd heb ik de cursus lymfedrainage voor paarden gevolgd, waar in de vervolgopleiding wel wat aandacht werd besteed aan CPL. Volgens mij zijn ze er bij de Blauwe Hengst mee bezig om een aparte dag te gaan doen rond CPL, indien daar genoeg interesse voor is. Ik zou dus zeker eens contact met hen opnemen indien daar vraag naar is of indien er mensen zijn die zelf willen leren hun paard te behandelen. De eigenaresse van de Blauwe Hengst heeft al meerdere CPL paarden behandeld en kan jullie zeker verder helpen.
Website: http://www.paardenlymfedrainage.nl/

Mijn kennis beperkt zich voorlopig nog tot wat ik heb geleerd op deze cursus, samen met wat algemene fysiologische kennis uit mijn studie diergeneeskunde.
Zo heb ik het dus begrepen, maar aangezien ik nog geen ervaring heb met echte CPL paarden, wil ik niet beweren dat alles echt 100% zeker zo is natuurlijk.

Algemeen:

CPL ontstaat altijd vanuit trauma. Dat kan een minuscuul wondje zijn ter grootte van een naaldenprik, maar ook grotere wonden kunnen aan de oorzaak liggen. Wanneer er zich trauma voordoet gaat er epitheel en weefsel beschadigd worden, zeker wanneer er ook nog eens een pathogeen van buitenaf (denk aan een bacterie bvb) binnendringt in het weefsel. Normaal gezien zou het lichaam hier zelf een proces in gang zetten om aan herstel te doen, maar bij gebrek aan bouwstoffen gaat dit herstel 'krakkemikkig' gebeuren. Zo gaat altijd eerst een bloedvat hersteld worden voordat een lymfevat hersteld wordt (er zijn sommige weefsels prioritair aan andere). Wat er dan nog van bouwstoffen over schiet wordt dus in de lymfevaten gestoken, waardoor deze hun werk niet voldoende kunnen uitoefenen. Resultaat: vocht in de benen. Natuurlijk is dit proces veel ingewikkelder dan wat ik nu even uitleg en zijn er nog veel meer andere verhalen (zoals bvb de ontsteking die die bacterie veroorzaakt) die hier ook invloed op hebben, dat weten jullie zelf ook wel. Maar om het even op die bouwstoffen te houden: weefsel wordt opgebouwd vanuit hoogwaardige eiwitten, samen met de juiste co-factoren zoals vitaminen en mineralen. Wat nefast is voor herstel, zijn suikers (bij paarden vnl. opgenomen dmv granen).

Zeker een heleboel koudbloeden zijn hier erg gevoelig voor (en ik las ook dat vele onder jullie de voeding sowieso al enorm gewijzigd hebben), waardoor hierbij alle soorten krachtvoer, brood, muesli... nefast werkt voor het herstel. Daarnaast is enkel ruwvoer vaak niet voldoende als het aankomt op de vitaminen en mineralen die je paard nodig heeft. We geven meestal maar 1 soort ruwvoer + gras, waardoor onze mineralenhuishouding eenzijdig wordt aangevuld. Wat je kan gaan doen is een algemene goede vitaminenkorrel op basis van gras of luzerne te gaan geven en daarnaast nog te berekenen (ev. door ruwvoeranalyse) wat je paard nog meer tekort komt.

Verder brengt kauwen het proces van herstel op gang (door de aanmaak van enzymen en de continue vertering), dus: zoveel mogelijk ruwvoer binnen bereik, dat is gras maar ook bijvoorbeeld grof hooi en luzerne (wel lange, ongesneden luzerne). Wandelen op een harde ondergrond werkt ook herstel bevorderend, ik las hierboven dat veel mensen dit ook zelf al ondervonden hebben.

De meeste paarden zitten ook met vitaminen tekorten die helpen bij het herstel: vit. A, B en C zijn daarin erg belangrijk, net als D. Er zijn regeneratieolies op de markt die deze vitaminen aanvullen, net als dat er goede websites zijn waar je supplementen kan aanschaffen (voor meer info mag je me pb'en, ik ben zelf ook nog zoekende met mijn eczemers wat nu precies wel helpt en wat niet!).

Wat mij interessant lijkt mocht ik een CPL paard hebben, is om zelf de manuele massage te gaan aanleren. Net zoals er nu veel tijd kruipt in de behandeling ervan, kan je zo je tijd steken in het stimuleren van het immuunsysteem vanuit het lichaam zelf.

Morgen ga ik voor de eerste keer langs bij de TS, ik heb wel gezien dat het voor mij enkele reis al een uur reizen is, maar ik wil echt gaan proberen om samen zo'n jong paard weer een stuk beter te krijgen!

Nogmaals, ook ik ben nieuw in dit gebied en ik ben zelf net aan de slag gegaan met mijn eigen haflingers voor andere redenen, maar hoe meer kennis we wisselen, hoe meer we te weten kunnen komen over wat deze paarden echt vooruit helpt :) .

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 08:18

Ine23
Als het voor de opleiding interessant is ik ga vandaag de sokken kortwieken en dan kan ik wel foto's van de ballen/eieren aan haar benen maken. Omdat dit toch weer anders is dan plooien.