Ben ik gek???? Ik kan het beest toch niet laten slachten....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-14 21:06

Normaal gesproken sta ik ook in paddock met inloop stal maar omdat mij paddock opgeknapt moest worden ben ik 3 maanden wezen overwinteren in "normale" stal.

Als alles goed is kan ik per 1 maart terug naar mijn oude stal:
Dit is een grote paddock met 2 inloopstallen. Mijn plan was dus om 1 van die inloop stallen af te sluiten. Dan kan hij lekker in dat stalletje staan lekker met ze hoofd naar buiten kan me merrie (die al vriendjes zijn) lekker bij hem komen buurten en zo kan hij haar altijd zien...... (behalve als ik aan het rijden ben, maar dat hou je toch)

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 21:08

IK begrijp je helemaal. Misschien niet het verstandigste om te doen, maar absoluut de moeite waard. Volg je eigen gevoel, niet dat van anderen, ook niet van bokkers... je gevoel heeft meestal gelijk.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 21:11

Lotte2001 schreef:
Ik zou hem laten slachten als je de keus heb tussen inslapen en slachten want met slachten voelen ze 1 keer een pijl in hun hoofd en verder niks maar als je hem laat inslapen dan krijgt die een spuitje voelt dan eerst al ze botten breken en daarna niks meer maar als ik jou was zou ik hem dus naar de slacht brengen maar dat is mijn keuze :D

Gelukkig is ze jou niet. Zag in je profiel dat je 12 bent :+

DDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-14 21:17

Lotte2001 schreef:
Ik zou hem laten slachten als je de keus heb tussen inslapen en slachten want met slachten voelen ze 1 keer een pijl in hun hoofd en verder niks maar als je hem laat inslapen dan krijgt die een spuitje voelt dan eerst al ze botten breken en daarna niks meer maar als ik jou was zou ik hem dus naar de slacht brengen maar dat is mijn keuze :D

hahaha, jij bent wel heel goed geïnformeerd zeg.......

Dus de dierenarts breekt al zijn botte...... nou dan is die bij die van mij snel klaar :P

Ik ben het met je eens dat ik slachten ook diervriendelijker vind, maar niet omdat een spuitje al ze botte breekt.
Maar met een spuitje valt hij lichamelijk al weg terwijl hij geestelijk nog bij is, dat is natuurlijk griezelig voor zo'n beest, hij heeft geen controle meer over ze lichaam...... maar hij breekt echt niet al ze botten hoor.
Slager is absoluut de snelste manier, maar alleen vriendelijker mits de genen die hem er heen brengt zelf niet een heleboel stress op het paard overbrengt.

MAar dit is NIET van toepassing

Sammyoo

Re: Ben ik gek???? Ik kan het beest toch niet laten slachten....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 21:48

DDara, ik had al eerder gereageerd dat je een goede keus voor het paard maakt!
De meeste mogelijkheden om hem afleiding te geven zijn al genoemd. Het sociale contact is denk ik het belangrijkste. Kan hij over de boxdeur ook fysiek contact met het andere paard hebben? En verder zijn hooi in een slowfeeder geven zodat hij daar lekker lang mee bezig is. En geef hem iedere dag een fijne poetsbeurt in zijn box.
Heel veel succes. Hou je ons op de hoogte?

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 08:56

flavlip schreef:
@m1992 aan mensen kun je het uitleggen, is wel een heel verschil. Ik snap de vergelijking mens paard hond echt niet. Een paard is een paard, punt.

Als ts 2000eur uit wil geven aan dit paard, dan moet ze het doen. Wat wij ook zeggen, het is haar keus. Echter vind ik wel dat iedereen zijn mening mag geven. Als eigenaar (al is t pas kort) sta je er dicht op, wij kennen alleen de feiten, niet het paard.

Het gaat mij niet om het geld, maar om de vooruitzichten. Voor 100eur zou ik het ook niet doen. Het lijkt mij een lange lijdensweg voor het paard, met slechte vooruitzichten. Ja 85% en dan?

Ik hoop dat ts alles tot zich neemt en er goed over nadenkt.

Dat is nou juist het fijne, dat het paard dat besef niet heeft. Ik heb het vaker gezien en die paarden voelen zich heus zo ellendig niet. Enig idee hoeveel paarden met peesblessures boxrust krijgen? Ook allemaal maar dood. Tevens vind ik de vooruitzichten prima :)

Mijn hond heeft toevallig ook een knie operatie gegad, mocht ook weken niet gek doen en rennen maar ze heeft zich prima vermaakt. En het gaat ontzettend goed met haar, kan weer alles doen wat zij wil. Gelukkig geen dierenarts die dan over euthanasie begint, ook volstrekt onnodig :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 09:21

simodi schreef:
easygoing schreef:
Dat begrijp ik wel. Wat ik ermee wil zeggen is dat die 3 weken niets is vergeleken met een heel leven.

Dat is dus een mensen-redenatie. Wij kunnen zo denken en relativeren. Een dier niet.

Het feit paarden dat niet zo kunnen beredeneren als een mens wilt niet zeggen dat het niet klopt.
Als je ieder paard moet laten inslapen dat door omstandigheden 3 weken pure boxrust moet, dat dan de slager en de dierenarts maar in hun handen spuwen, want dan is er werk aan de winkel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 09:32

Eigenlijk is het met dit soort zaken heel simpel...

Is er kans op slagen en een pijnvrij leven én kan het paard gebruikt worden voor het gekochte gebruiksdoel?

En nog belangrijker heb jij het geld ervoor (over) om een dure operatie te betalen?

Als je beide met ja kunt beantwoorden dan gewoon doen :)

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 09:34

DDara schreef:
simodi schreef:
Jammer trouwens dat er na 7 bladzijden reacties nog steeds geen reactie van TS is ...

Het waren 7 bladzijde in 1 dag....... dus was nog een beste lees klus

het is maar hoe je het bekijkt... dat er na zoveel pagina's nog maar 1 zinnige (in mijn ogen) opmerking is geplaatst Door Geerke is ook jammer.

sterkte TS

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 09:41

TS ga er voor, jou paard, jou geld dus ook jou beslissing.

Ja paard is met een bepaald doel gekocht maar het doel kan ook aan gepast worden, niet élk paard hoeft een hoogwaardig dressuurpaard te worden.

Wat de manier van stalling betreft, moeilijk omdat je het paard nog niet zo goed kent. Kun je niet voor de operatie eens een paar dagen uit proberen waar hij zich het prettigst en relaxed voelt ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 09:56

Ik vind ook dat je een goede keuze maakt. Dat paard staat dan 3 week op stal ja, en kan waarschijnlijk daarna nog jaren pijnvrij leven.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 10:06

Hoe groot is de kans dat het dier daadwerkelijk zonder pijn oud kan worden? Het is nu 85%, maar het dier is nog jong... Voor hetzelfde geld ben je over 5 jaar weer 2000 euro kwijt. Je geeft in de OP aan dat je hoopt dat je er een leuk dressuurpaard aan over houdt, al rekening mee gehouden dat het wellicht niet verder komt dat recreatief? En als je dan een nieuw baasje zoekt, zadel je die dan niet met de problemen hebt waar jij nu ook tegenaan loopt?

In ieder geval: Gezien je de keuze voor operatie al gemaakt hebt: De box met sociaal contact.

Gonda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 10:16

Kun je niet een advovatenburo vtagen om advies.? Ik vind het sneu voor jou en je paard, je kunt niemand meer vertrouwen.
die handelaar is ook een misselijke vent. Veel succes met wat je gaat doen. :(:)

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 10:19

Eindelijk iemand die een fout heeft gemaakt, daar zelf haar verantwoordelijkheid voor neemt en er niet een ander de dupe van laat worden, krijgt ze nog van die domme reacties..
Ik vond de tip van Sizzle (die zei het geloof ik als eerste) wel heel goed, zet voor je opereert ook hals en rug op de foto en beslis daarna of het zinvol is z'n knie te opereren.

Ik zou met water gaan zeulen, (al zou ik het wel ophangen) maar dat is even afhankelijk van hoe groot klein is...

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 10:23

Lotte2001 schreef:

Al z'n botten breken??? Waar haal je die wijsheid vandaan??

@TS Ik vind de beslissing die je neemt heel dapper en ik hoop voor jou en het paard dat het helemaal goed komt. Persoonlijk zou ik er niet aan beginnen denk ik, al weet ik niet hoe ik zou reageren als ik in jou schoenen stond.

original_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 10:25

TS respect voor je keuze dat je dit dier toch een kans bied!
Wat betreft de boxrust, die 9 weken is wel te overzien, die van mij heeft 8 maanden op box rust gestaan vergelijkbaar met jou eerste optie, overdag stond de rest gewoon op het land maar daar was ze al snel aan gewend en deed er niet zo moeilijk over om alleen te staan. Afhankelijk van hoeveel kleiner de box in optie 2 is zou ik voor deze gaan, ik denk dat het paard er weinig om geeft of z'n drinkbak nu wel óf niet automatische is :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 10:35

DDara schreef:
Voor wie ik het doe lijkt me in dit geval wel duidelijk toch......
Voor het paard..... als ik het voor me zelf zou doen zou ik het paard terug brengen me geld terug halen en een ander paard kopen...... dat is makkelijker sneller en goedkoper....

Niet allen het gemakkelijker, sneller en goedkoper, maar ook het meest verstandig.
Want zoals Listiglistje al zegt; een 2 a 3 op het straalbeen is een groot risico, zeker als hij pas 2 jaar is. Je kunt er vrij zeker van zijn dat hij daar kreupel op gaat worden, ook al duurt dat mogelijk nog even.
Stel dat de operaties allemaal goed verlopen dan nog blijft dat over.
Dat moet je je wel realiseren. Een grote dure operatie, geen garantie op herstel en als hij wel herstelt een paard dat mogelijk over een paar jaar alsnog kreupel gaat op het straalbeen.
Ik zou er niet aan beginnen.

En de vraag waar doe je het voor. Daar moet je ook reeel in zijn. Voor het paard? Die heeft er geen weet van dat ie naar de slacht gaat. Dat is niet zielig voor het paard, maar jij vindt het zielig. Conclusie: dan doe je het dus toch voor jezelf.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 10:45

Heb je een foto van het paard? Ben gewoon benieuwd hoe je paard eruit ziet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 10:54

geerke schreef:
wat is 9 weken nu op een paardenleven?Ik snap het probleem ook niet hoor.
Veel sterkte met je paard!Ik hoop dat het helemaal goed komt en dat je veel plezier van hem hebt in de toekomst!

Hier sluit ik mij volledig bij aan! En volgens mij vraagt TS ook niet of ze wel of niet moet laten opereren???? Ze vraagt alleen tips om de revalidatie NA de operatie zo goed mogelijk te laten verlopen.

Ik denk dat je het even moet aankijken in welke stal hij zich het prettigst voelt. Is het mogelijk om na enige tijd nog van stal te wisselen? Ik denk wel dat sociaal contact met een ander paard van vrij groot belang is, maar dat is ook weer per paard verschillend.

Als mijn paard als enige achterblijft in het land wordt ze knettergek, springt over het draad om mee te kunnen met de rest. Er staat bij ons een Fries en die doet werkelijk niets als ze alleen overblijft. Kijkt niet op of om, graast rustig verder.

Veel succes met de operatie! +:)+

AartjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 10:58

Ik wil even zeggen dat ik het een heel dappere beslissing van je vind DDara. Wat heeft dit paard het getroffen met jou.
Wat betreft het tegen gaan van verveling. De meeste paarden voelen zich het veiligst in een open omgeving. In tegenstelling tot roofdieren die zich juist veilig voelen in een'grot'. Een paard voelt zich het veiligst als hij veel overzicht heeft over zn omgeving. Stallen met veel daglicht schijnen ook een prettig gevoel te geven. Omdat het dier niet veel kanten op kan, kun je het wel bezig houden. Zo kun je een soort netten maken van wilgentakken. Of gewoon wat simpele stronkjes op hangen. Dan heeft je paard wat te kouwen. naast gewoon hooi/ruwvoer. Het boomschors van wilgen schijnt bovendien heel gezond te zijn. Hoe moeilijker je het voor je paard maakt om makkelijk te kouwen, hoe langer hij ermee bezig zal zijn. En dus eigenlijk een prima manier om zn tijd door te komen. Daarnaast heeft een paard behoefte aan regelmaat. Vaste tijden dat je langs komt en hem zn aandacht geeft.
Heel veel succes de komende periode!

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 11:04

Heb bewondering voor je keuze en inzet. Veel succes!! Hopelijk komt ie er goed door en hebben jullie nog heel veel plezier samen!
Ik zou zelf een dergelijk paard gaan trainen volgens de klassieke dressuur, met een instructeur die veel weet van biomechanica. Zo heb je een goede kans hem lang goed te houden.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 11:11

Ik zou je paard verkopen of slachten /3

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 11:18

Verkopen ? Goede tip, daar wordt het paard echt wijzer van. :? Dan heb ik het nog niet over de mentaliteit om het probleem naar iemand anders te verschuiven, daarbij is dat niet de vraag waar advies voor werd gevraagd maar goed......

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 11:41

Ik vind dat de handelaar zich onttrekt aan zijn plichten.

Van jou vind ik het erg nobel! Er hangt een behoorlijk kostenplaatje aan en dan nog niet gesproken over de nazorg en mogelijke zorgen in de toekomst.

Maar, wat wil je gaan doen met je paard? Dressuur zei je, op welk niveau? Of kan je er ook mee leven als het paard enkel recreatief bereden kan worden? En misschien vervroegd een grasmaaier wordt.

De boxrust, dat valt wel te overzien. Mijn Carry heeft ook erg lang op boxrust moeten staan. Zeker 3 maanden (andere ingreep). Ik heb een ander paard van me ook naar huis gehaald zodat ze samen waren. Elke dag poetsen, radio aan, open stallen, Carry vooraan zodat ze het hele erf kon overzien. (Carry is overigens een recreatie paard en grasmaaier)

myrt3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 11:59

Als jij het geld, tijd en moeite er voor over hebt, dan zou ik het zeker doen!
Hou je ons op de hoogte?