[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 02:38

IMJ schreef:
Ik zou zover niet eens willen gaan geloof ik, met oog op bijwerkingen. Ik weet niet waar de klaring plaatsvindt?

wat bedoel je met klaring? Ik begrijp je even niet geloof ik?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 02:48

Oh, de verwerking van het middel. In de lever of de nieren.
Kijk als je wat ouder bent kan je bijv. nierinsufficientie = nierfalen krijgen, als de eliminatie van een medicijn dan in de nieren plaatsvindt dan gebeurd dat als gevolg hiervan niet goed meer en kan het dus zijn dat je je nieren verder stuk maakt of dat je het medicijn gaat stapelen in het lichaam, met alle gevolgen van dien.
Dat zou ik het niet waard vinden, dan wacht je eigenlijk ook tot de bom barst en dat zou ik voor willen zijn. :)

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 10:17

Ohjajoh , als je geen kleinere tabletten kan krijgen dan de gewone 1 mg prascend tabletten , probeer het dan eens zoals ik je al eerder heb verteld.
Oefen desnoods met een kwart paracetamol , en verdeel die in 8 gelijke porties.
Gewoon proberen joh ;)

ps; begrijp je frustratie volkomen , het is gewoon absurd!!

Nammie

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 10:30

Ik ben blij dat 12 mg niet de standaard dosering is.
En dat er mensen hier in het topic echt duidelijk hebben aan gegeven langzaam op te bouwen.
Vind dat je met dit voorbeeld een beetje de boel ondermijnt JP.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 10:59

Nou dat is zeker niet de bedoeling Nammie!
Dit zijn de cijfers die ik in de USA tegenkom en eerlijk gezegd snap ik ook niet goed waarom zulke hoge doses gegeven worden. Om misverstanden te voorkomen: In de US hebben ze een heel ander systeem van ACTH bepaling en hun referentiewaardes liggen ook anders. Zij gebruiken een schaal van 2-10 ( althans het Cornell Lab doet dat). Wel vind ik dat het niet handig is om tegen iemand te zeggen dat je maar een kwart of half tabletje hoeft te geven want als je de uitslagen niet kent, kan de DA besluiten dat op den duur een hogere dosering nodig is. Maar misschien was mijn poging om enige nuance aan te brengen wel niet op z'n plaats - zoals ik al schreef wil ik niemand ontmoedigen om Prascend te gebruiken als dat nodig is. Ondermijnen vind ik ook wel wat te zwaar gesteld. :)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 11:12

Hier even een voorbeeldje - waarbij opgemerkt dat er niet in picogram gemeten wordt maar in pmol:
(conversie voor ACTH: pmol/L = pg/mL x 0.220)

The lab is Guelph, using pmol/L, reference range is 2 - 10.
Feb 2013 ACTH was 24.7 pmol/L at which point the pergolide was raised to 4 mg.
Sept.2013 ACTH was 19.5 pmol/L and pergolide was doubled to 8 mg.
November"s test showed ACTH at 16.7 pmol/L. The new dose will be 12 mg.
Do you think 10 pmol/L is a "good enough" target or is it better to increase medication until ACTH is still lower

Wat is dus niet begrijp is dat ondanks de ACTH daling, de pergolide toch verhoogd wordt. Ik ga dat 's fijn uitzoeken en als het iemand interesseert wil ik dat best hier nog een keer melden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 11:15

Aha bedoel je het zo IMJ, nu snap ik het bedankt!
Enne Nammie, je hebt gelijk! _/-\o_ En ik zal het gelijk maar eens goed gaan doen ook; bestel zo een "drugs" weegschaaltje op het internet, weeg 1 tablet uit en probeer die dan in 8 gelijke gewichten te verdelen ipv op "zicht", hahaha! nooit gedacht dat mijn stapdagen van voorheen nog eens zo handig zouden kunnen uitpakken <<) Dank je wel! Vond het de eerste keer dat je het zei al een goeie, stom dat ik daar niet verder mee gegaan ben...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 11:19

Nog even dan kun je je eigen handeltje beginnen ohjajoh ;)

Het strenge dieet doet mijn merrie goed. Ze liep zelfs minder gevoelig op het bospad :)

Fargo heel veel sterkte met je paardje!!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 11:29

Batlow schreef:
Het is sowieso ook heel vreemd dat de medicijnen 150 p maand moeten kosten... Tenzij die medicijnen natuurlijk van mooi, glanzend goud zijn :))

:D hoeft niet hoor...mijn pablo kost aan medicijnen straks 160 euro per maand.(als ik verplicht ben de prascend te nemen in plaats van pergolide)
Nu 120euro...Maar dat is ook de levothyroxine dagelijks.Iets wat een drol kost in America.Maar ja,we zitten hier in Europa,en daar is alles vreselijk duur.

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 11:32

geerke schreef:
Batlow schreef:
Het is sowieso ook heel vreemd dat de medicijnen 150 p maand moeten kosten... Tenzij die medicijnen natuurlijk van mooi, glanzend goud zijn :))

:D hoeft niet hoor...mijn pablo kost aan medicijnen straks 160 euro per maand.(als ik verplicht ben de prascend te nemen in plaats van pergolide)
Nu 120euro...Maar dat is ook de levothyroxine dagelijks.Iets wat een drol kost in America.Maar ja,we zitten hier in Europa,en daar is alles vreselijk duur.

Kan je niet online kopen vandaar of met iemand in contact komen die ze daar voor jou koopt en opstuurt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 11:33

bel91 schreef:
Nog even dan kun je je eigen handeltje beginnen ohjajoh ;)

Het strenge dieet doet mijn merrie goed. Ze liep zelfs minder gevoelig op het bospad :)

Fargo heel veel sterkte met je paardje!!

Hahaha! Als ik toch zo een slimmerik was geweest, was ik 20 jaar geleden wel al stinkend rijk geweest, ipv in de kartonnen doos onder de brug waar ik nu woon...

Jeetje, Geerke, dan zou het bij mij hier toch echt einde oefening zijn, dat kan ik niet meer betalen, hoe graag ik dat ook zou willen... lijkt me een heerlijkheid, de wetenschap dat je dat soort bedragen nog kan ophoesten.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 11:34

geerke schreef:
Batlow schreef:

Poeh wat een investering, maar die van jou moet dan meer medicijnen? Ik weet namelijk niet precies wat levothyroxine is.. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 11:37

Maar bij deze; Als er iemand is, die aan de 0,25 mg pergolide kan komen voor me, please do tell! Die mag er van mij echt wel wat aan verdienen dan!

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 11:37

@Geerke, wat is de hoeveelheid dat jou paard nodig heeft?

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 11:38

ohjajoh6 schreef:
Maar bij deze; Als er iemand is, die aan de 0,25 mg pergolide kan komen voor me, please do tell! Die mag er van mij echt wel wat aan verdienen dan!

En gewoon prascendpil in vier snijden met een pillensnijder? lukt dat niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 11:41

een kwart tablet is voor haar eerder een einddosis, ik durf bij 200 kg en ACTH van 58 bij seizoensstijging domweg niet met zoveel te beginnen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 11:42

Jannepauli schreef:
Hier even een voorbeeldje - waarbij opgemerkt dat er niet in picogram gemeten wordt maar in pmol:

Do you think 10 pmol/L is a "good enough" target or is it better to increase medication until ACTH is still lower

Wat is dus niet begrijp is dat ondanks de ACTH daling, de pergolide toch verhoogd wordt. Ik ga dat 's fijn uitzoeken en als het iemand interesseert wil ik dat best hier nog een keer melden.

Ja graag JP, leeft die pony nog eigenlijk? Vind het bizar hoge hoeveelheden eigenlijk...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 11:45

Pablo krijgt levothyroxine (schildklierhormoon)voor zijn te trage schildklier.Je begrijpt dat als hij een poot breekt het meteen einde verhaal is :+ (Zei ze flink |( )

Hij is nu nog veel te goed om in te slapen,hij kost dit al 7 jaar....120 euro per maand.
Ik ben nu eenmaal dat traject ingegaan en kan niet meer terug.Het is een flinke aderlating. :D
En dan tel ik nog niet de supplementen erbij en het dure kokosmeel wat hij krijgt.

Hij staat op 1mg pergolide.Ik zou het iets kunnen verhogen omdat ik wat slagen zie,en de goudkleurige vacht weer een beetje.Maar aangezien hij binnenkort op prascend komt vind ik het financieel wel genoeg nu.
Hij is in hele goede doen verder.
Loopt nieteens kreupel.

0.25?...het is haast niet te doen om die pillen in vieren te snijden.En die dosering humaan mag ook niet?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 11:47

Jee geerke, vind het wel erg knap dat je het traject bent in gegaan en het ook goed vol houdt. Veel mensen hadden denk ik al aju gezegd. Petje af hoor +:)+

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 11:49

Batlow schreef:
Jee geerke, vind het wel erg knap dat je het traject bent in gegaan en het ook goed vol houdt. Veel mensen hadden denk ik al aju gezegd. Petje af hoor +:)+

dankje :o mijn vriend betaalt dit allemaal,anders was het lang geleden al einde verhaal geweest. ;)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 11:54

geerke schreef:
Batlow schreef:

dankje :o mijn vriend betaalt dit allemaal,anders was het lang geleden al einde verhaal geweest. ;)

Poeh, wat een geluk! Ik heb gelukkig mijn ouders die eventueel zouden willen investeren mocht het echt fout gaan. Maar meneer is ook al 22, zeker niet oud maar natuurlijk meestal wel meer complicaties... Maar het gaat goed zo die gaat, dus optimistisch blijven!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 11:55

Jannepauli schreef:

Wat mij nog meer interesseert is overige bloedwaardes zoals alat/yGT, kreatinine/MDRD (eGFR als dat bij paarden ook gemeten wordt), dat soort waardes zou ik bij deze doseringen echt heel belangrijk vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 11:56

Lucky you! heeft dat vriendje van je niet toevallig nog een loslopende broer rondlopen ofzo? O:)

Ik krijg het niet voor elkaar , om de humane 0,25 pergolide tabletten te kopen, ben nog geen jaar geleden naar andere kant van het land verhuisd en heb een netwerk van likmevessie, wel fijne DA hoor, maar ja die man kent mij ook verder niet, dus ik begrijp het wel, dat hij vooralsnog nogal op de letter is...

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 12:04

Chapeau Geerke

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 12:06

Ik kom even tussendoor zeilen, in het vorige topic heb ik wat vragen gesteld over mijn 2 shets die beide Cushing bleken te hebben. Helaas heb ik de oudste deze week in moeten laten slapen. Helaas ontdekte ik de ziekte te laat en gezien haar leeftijd (34 jaar) toch maar in laten slapen. ;(

Mijn 23 jarige staat nu ook op de Prascend sinds 8 weken en die lijkt nu langzamerhand eindelijk een beetje bij te komen in gewicht. *\o/*