Atypishe myopathie; eerste gevallen zijn weer gemeld

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 19:30

zag deze link van het vlaams paardenloket vandaag langskomen:
http://www.vlaamspaardenloket.be/_html/ ... age=nieuws

Citaat:
Recent onderzoek heeft aangetoond dat de oorzaak van deze aandoening een vergiftiging is door een stof (hypoglycine A) die aanwezig is in de zaden van de gewone esdoorn (Acer pseudoplatanus) of de vederesdoorn (Acer negundo).

Citaat:
De vorige uitbraken stopten meestal na de eerste vorst. Momenteel lijken de temperaturen nog een tijd hoog te blijven en blijft het risico op atypische myopathie bijgevolg aanwezig.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 20:40

quintusgl schreef:
Mijn Da had dit weekend 2 gevallen op dezelfde wei. Lag esdoornblad in het land. Ze hebben het niet gered helaas.

Vreselijk sterkte voor de eigenaren.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-13 22:31

Gisteren was ik blij omdat er geen nieuwe posts waren in dit topic...helaas ;(

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 22:44

tjady schreef:
quintusgl schreef:
Mijn Da had dit weekend 2 gevallen op dezelfde wei. Lag esdoornblad in het land. Ze hebben het niet gered helaas.

Vreselijk sterkte voor de eigenaren.

Ik ken ze niet hoor. Maar de DA was er om van een vd paarden bloed af te nemen en ik denk, ik vraag eens of hij al gevallen heeft gehad. Toen zei hij dat hij dit weekend de eerste 2 had gehad. Kwam idd door de storm. Rond de wei geen esdoorn, maar bij de buren verderop wel. Die waren dus het land in gewaaid.

SecretLIN

Re: Atypishe myopathie; eerste gevallen zijn weer gemeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 23:10

wij blijken ook alleen de es te hebben gelukkig! die kan geen kwaad?

Evelyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 23:22

Gewone es is niet schadelijk, 't is specifiek de esdoorn (species zie boven) en dan nog wel z'n zaden...

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 00:17

oke gelukkig heb vanmiddag even goed gekeken en wij hebben de gewone es :)

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 01:42

Hier in de buurt (Eelde) vandaag 2 sterfgevallen: gisteren een veulen, die is vanochtend geeuthanaseerd en tegelijkertijd begon de merrie... Die is met spoed naar Wolvega gegaan, was nog niet slecht qua verschijnselen maar wat een dramatisch slechte bloedwaardes. De merrie zal het waarschijnlijk niet gaan redden.
Dezelfde middag een oud paard met koliekachtige verschijnselen, maar het bleek meer op AM te wijzen. Dat paard is ook geeuthanaseerd.
De merrie en het veulen kwamen uit een wei die vol lag met esdoornbladeren. Het oude paard stond, voor zover bekend, niet in de buurt van esdoorns.
Wat een ellende zeg. Binnen een paar uur doodzieke dieren. Het zijn niet mijn paarden, maar ik ben er beroerd van.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 02:03

Vreselijk DonCamillo! Ook al zijn het niet je eigen paarden, ik snap heel goed dat je van zoiets echt ziek wordt. Het is zo'n takkeziekte, hopelijk vinden snel alle ins en outs ervan en kunnen ze zorgen dat het uitgebannen wordt.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 02:45

Oh bah wat een enge ziekte is dat toch! Vreselijke manier om je paard kwijt te raken...

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 09:52

Ben er stil van. ...... wat een k zieke. en wel heel dichtbij. .

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 17:21

Hier ook stil van. Het lijkt wel het "ideale najaarsweer" voor AM. Ik had afgelopen twee jaar het idee dat er weinig gevallen in het najaar waren.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 17:33

ik denk hoe natter het is hoe groter het risico.
Vooral in combi met temperaturen die niet koud zijn.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-13 17:52

zondag op maandag de eerste nachtvorst !!!!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 18:00

Hoorde hier in de buurt net weer eentje die verdacht is. Gisteren kolieksymptomen, vandaag trillen, niet goed, staat op het land, wordt niet bijgevoerd, esdoorns in de buurt...

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 18:17

Begrijp alleen niet dat het nog steeds hebben over niet bijvoeren. De twee paarden bij ons op stal die eraan zijn overleden kregen zo goed als onbeperkt ruwvoer. ( hooiruif waar steeds een baal in werd gezet, soms als eentje op was kon het even dat ze niks hadden, maar voornamelijk onbeperkt dus ) en sowieso 1 paard kreeg ook krachtvoer bij de dagen dat gereden werd. Denk dus dat wel/niet bijvoeren niet zoveel uitmaakt..

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-13 18:24

twinducklin schreef:
Begrijp alleen niet dat het nog steeds hebben over niet bijvoeren. De twee paarden bij ons op stal die eraan zijn overleden kregen zo goed als onbeperkt ruwvoer. ( hooiruif waar steeds een baal in werd gezet, soms als eentje op was kon het even dat ze niks hadden, maar voornamelijk onbeperkt dus ) en sowieso 1 paard kreeg ook krachtvoer bij de dagen dat gereden werd. Denk dus dat wel/niet bijvoeren niet zoveel uitmaakt..

Ik ook niet twinducklin, ik had in het begin ook het gevoel dat ik veilig zat omdat mijn paarden maar een dagdeel in de wei doorbrengen. Zo staat dus ook verkeerde info in de boktwiki;
http://www.bokt.nl/wiki/Atypische_myopathie heel slecht!

Bij dit topic krijg ik ook een raar gevoel; [MD] Paard weer op gewicht laten komen

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 18:57

Klopt Mist. Wel een beetje typisch dit.

Ik denk niet dat je er van mag uitgaan dat als je paarden bijgevoerd worden de kans miniem is dat ze het krijgen. Ik hoor teveel bijgevoerde paarden die wel doodgaan.

Mijn pony's komen voorlopig nog niet buiten. Van die paar weken stal gaan ze niet dood. bijvoeren dan zou er niets aan de hand zijn, maar je hebt altijd voorkeureters in je kudde die eerst gras en blad eten en dan pas hooi, rangorde, waarbij de jongsten en de laagsten in rang pas laatste keus krijgen,...
Ik neem geen risico. Mijn veulens hebben gister wel even de benen gestrekt, meer van race naar de andere kant van het land en race weer naar binnen, doe ons dat voer maar ;) dus de nood is nog niet zo hoog.
Overigens heb ik veulens in loopstal staan, merrie is een grote box met 2, alleen de jaarlinghengst staat apart, maar ook die heeft een 3x3 box. Niet ideaal maar ik durf het risico niet zo nemen.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 19:02

Ik blijf het een akelige ziekte vinden.. En al staan die van mij in een andere wei als de groep waar de paarden ziek zijn geworden blijf ik het toch wat eng vinden. Onze groep staat aan de andere kant van het terein, zij hebben geen bomen in/naast de wei maar toch.. Het helpt niet mee dat ik al 4 dagen ziek thuis ben en dus niet naar de paarden kan gaan. Hoop dat het snel gaat vriezen wat dat betreft, al weet ik ook niet of ze daar dan wel gelijk in hebben.. Ik houd mezelf maar voor dat ze overal wat kunnen krijgen, het is ook een beetje kwestie van pech/geluk hebben..
Mijn paarden staan dan ook nog altijd 24/7 buiten, kan wel stal gaan huren maar heb niet voor niks 24/7 buiten gekozen met een paard op pensioen en ook de ander doe ik geen plezier met binnen zetten.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 19:08

Bah op de laatste 2 pagina's gevallen in Eelde en Glimmen.. Komt heel dichtbij zo, bij ons staat ook een Esdoorn en daarvan waait wel eens wat de wei in, en de pony's staan dag en nacht buiten. Ik weet niet zo goed wat ik moet doen nu.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 19:09

set_elkol schreef:
Bah op de laatste 2 pagina's gevallen in Eelde en Glimmen.. Komt heel dichtbij zo, bij ons staat ook een Esdoorn en daarvan waait wel eens wat de wei in, en de pony's staan dag en nacht buiten. Ik weet niet zo goed wat ik moet doen nu.

mogelijks ook buurt sappemeer

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 19:10

Glimmen niet........DA van mij heeft geen plaats genoemd.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 19:11

Ik ken ook een geval van een paard die in een zandpaddock stond met onbeperkt ruwvoer. Er waren geen esdoorn bomen in de buurt en snachts op stal. Het is nog steeds zo dat het factoren zijn die mogelijk een rol spelen. Mijn Angel werd ziek op 15 december. Het was toen al lange tijd koud. De avond dat zij overleed, reed ik met mijn laatste moed in een sneeuwstorm naar Wolvega. Ze heeft nooit de sneeuw kunnen zien.
Je kan dus niet voorzichtig genoeg zijn.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 19:12

Oh excuses quintusgl, maar in elk geval in de buurt, en Sappemeer zie ik nu. Of het nou in de buurt is of niet, het is erg verontrustend.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-13 19:12

Geeft niets hoor ;-).