Peesblessure... en nu?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 21:56

Zeg haar maar dat ze gewoon met 4 beentjes op de grond moet blijven hoor :j

Gekkigheid kan later ook nog, nu even gedragen.
Maar allicht zal ieder paard best even zo'n moment hebben. Ik vond toch dat ze hetknap deed, zo uit je verhalen te lezen.

Peelie

Re: Peesblessure... en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-13 04:14

Tot nu toe gedraagt ze zich ook echt heel erg goed. Ook wat ik bind mijn staleigenaar hoor is dat ze er lekker rustig bij staat overdag. Maar dan kom ik en dan gaan blijkbaar alle remmen los soms.

Toen ze zo stond te steigeren, stond ze even in de stal van Nash (die naast haar stal is) en was ik haar stal aan het uitmesten. Ze hoorde en zag mij bezig en iedere keer weg lopen en weer terug komen. Ze werd helemaal gek. Ik kon haar ook niet rustig krijgen. Als ik er bij ging staan werd ze iets rustiger, maar het moment dat ik mij omdraaide,begon ze weer te steigeren en te doen. En niet te zuinig ook, iedereen moet dat haflingerkoppie boven de stallen hebben zien uitkomen. De enige optie is dan negeren. Ik kon haar ook niet op de poetsplaats kunnen zetten, dan had ze daar staan steigeren.

Gisteren wilde ze de trailer niet op met haar been. We hadden een trailercamera geïnstalleerd, dus ik kon onderweg kijken wat ze aan het doen was. In de bochten hangt ze normaal tegen de bocht in, maar nu liet ze zich gewoon bijna vallen, hoe langzaam en rustig we ook reden, of hoe flauw het bochtje ook was, vooral naar rechts. Ik heb het opgenomen voor jullie. Ik zal het even op YT zetten voor jullie wanneer ik tijd heb.

Tot overmaat van ramp ben ik vandaag hartstikke beroerd. Ik ben misselijk en draaierig en dan moet ik nu de hele dag op stal zijn om te koelen ;'( en ik moet vandaag naar de oogarts. Pfff... Even geen zin meer. Maar wat moet dat moet.

Wat wel grappig is, was dat Mara gisteren na de spuit pijnstilling en ontstekingsremmers weer een stuk vrolijker was. Op de heenweg heeft ze veel staan flemen (een teken van pijn en stres bij haar) en op de terugweg helemaal niet. Ze had ook iets verhoging, normaal 37,6 nu 38,7. Maar dat was wel vrijwel gelijk na transport opgenomen.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-13 11:18

Nou, eerste keer koelen zit er op. Al willen de coldpacks niet echt koud blijveb in het koelkastje wat ik mee heb. De koelkast zelf wil ook nog niet echt lekker koud worden. Dat duurd toch even.

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 11:26

Geeft wel aan dat je een goede band met haar hebt. Ze houdt je voortdurend in de gaten.
Maar ze moet maar niet steigeren hoor.

Balen dat je nu zelf niet lekker bent.
Ik heb zelf een coolpack van stubben. Daar zit een gel in die met anderhalf uur in de vriezer weer bruikbaar is, maar wel kneedbaar blijft, zodat je hem altijd mooi om het been kan vouwen.
Je had hem best van me mogen lenen, maar gebruik hem nu voor mijn eigen knie (ben geopereerd). Anders had ik hem gewoon naar je opgestuurd.
Geloof dat hij me destijds rond de Eur 40 gekost heeft en je kunt hem direct op de huid gebruiken wat bij de meeste coolpack niet mogelijk is.

Succes vandaag bij de oogarts.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-13 11:42

Ik heb nu gewoon 3 simpele coolpacks van de kruitvat, en 1 van de ruitersportzaak. Die van de kruitvat komen met een hoesje om ze in te stoppen en die van de ruistersportzaak doe ik een dun lapje tussen. Gaat op zich best gelukkig.

Ik heb ook zitte denken aan een koude natte bandage voor tussen door los er omheen (alleen dat het blijft hangen) zodat het dan ook koud blijft. Niks kouder dan doorweekte kleding weer ik uit ervaring. Dat ga ik zo misschien doen.

Zometeen weer koelen. Ik ben benieuwd.

Mara en ik hebben ook een heel bijzondere band. We zij al ruim 7 jaar samen, dus dat kan ooi niet anders. Nash is ook helemaal verlieft op me, en die is nu 4 (zelf gefokt). Dus die weet niet beter dan dat ik er ben.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-13 19:43

De eerste dag van koelen zit er op. Mara heeft zich redelijk gedragen. Naarmate de dag vorderde merkt eik dat ze weer meer pijn kreeg. Ze stond ook weer een paar keer te flemen op stal.

De oedeem trekt heel langzaam weg vanaf haar hoef om hoog. De pijp is nog dik, maar boven de hoef, de kroonrand zijn weer slank en koud. Dus daar ben ik bij mee. De Metacam nam ze ook gewoon goed in, dus dat is lekker makkelijk :)

Morgen weer koelen en contact opnemen met de DA. We gaan het zien :)

jollyjoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 20:02

Mijn lieve merrie besloot gisteren ongegeneerd uit haar dak te gaan op het land! Echt volledig uit haar panty, bokken, springen, rennen en draven zoals ik in de proef graag zou willen! Dus met angst & beven vandaag haar box in..... Maar been was super mooi dun & koud! Ik ben zo blij!

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-13 21:13

Gelukkig.

Tot overmaat van ramp is mijn jonge ruin wat onregelmatig vandaag. ik kon niks vinden aan zijn benen, geen bult, geen warmte. Niks. Ik denk dat hij lomp heeft gedaan op het land. Hij is nogal van het ruig spelen en rennen op het land. Hij zal wel een spiertje verrekt hebben. Hij was ook wat loom en rustig voor zijn doen. Hij is nogal een druktemaker normaal gesproken. Hij staat voor vannacht dus ook even op stal en morgen ga ik eens even kijken hoe hij loopt...

Fiero6

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 21:20

Ik duim voor je Peelie en Mara! Ik hoop dat het oedeem goed wegtrekt en dat alles mooi herstelt!

Vandaag ben ik met mijn pony naar de DA geweest voor een scan. 10 weken geleden heeft hij de peesblessure opgelopen en dit is de eerste controle scan. Hij had een gat van 70% in zijn checkligament maar er zat vandaag alleen maar mooi litteken weefsel zonder verklevingen ofzo. Ik mag zelfs al weer gaan opbouwen onder het zadel! De prognose is nu dat ik over 2 maanden mijn eerste galop onder het zadel mag doen! Ik ben zo blij! Ik hoop echt dat het met Mara ook snel beter gaat!

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-13 21:26

Dat is wel de bedoeling. Het idee is nu dat we met 3 maanden (vanaf vrijdag gerekend) wat mogen gaan doen. Hij noemde het een meer bruikbare pees die meer belastbaar is. Ik neem aan dat hij daarmee bedoeld dat we ohz mogen gaan stappen oid? Tot nu toen moeten we aan de hand moeten gaan stappen.

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 21:40

Jouw jonge guppie is gewoon jaloers en wil graag een beetje meer aandacht denk ik :+

En die krijg je door................. een beetje kreupel te gaan lopen ;)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-13 21:46

ja idd :')

gekke powny :P Hij loopt morgen (vast wel) weer goed. ik denk dat hij gewoon even gekke bokkensprongen heeft gemaakt. Hij liep zondag namelijk super goed aan de longe. Zelfs zo goed dat mensen kwamen kijken. hij liep geen pas kreupel. Hij was nu ook niet echt kreupel, maar meer dat zijn rechter achterbeen niet helemaal onder de massa kwam als links. Ik heb dus veel gestapt en een paar kleine rondjes gedraafd.

Ik ga het zien morgen.

ArlandoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 14:02

Wat een fijn nieuws van Mara :D
Hopen dat je nu de stijgende lijn te pakken hebt. Wel balen van je ruintje, hopen dat het meevalt!

Ik mag ook weer gaan opbouwen, om een lang verhaal kort te maken:
Ijzers eronder, vandaag osteo geweest, conclusie rust roest en DA die verkeerd behandelplan maakt, dus nu SO bij Lingenhoeve en stapschema aanhouden onder controle van de osteo

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-13 18:02

Op lange termijn rust roest ook ja. Ik was ook niet van plan om de aankomende 3 maanden maar 5 minuten per dag te stappen.

Nou, de oedeem begint af te nemen. Op de voorkant van de pijp is het bijna helemaal weg. De koot en kroonrand tot onder de kogel is helemaal droog. Dus daar ben ik blij mee. De DA is ook heel even langs geweest en vind het er goed uit zien ivm afgelopen maandag. We mogen ook weer verder met het stap schema, dus dat is mooi :)

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 20:41

Dat is goed nieuws Peelie. Dan kun je de draad weer oppakken en vooruit kijken.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 18:28

Ik Mara's been nu echt per koelbeurt slanker worden! AJOEPIE AJOEPIE!

andor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 22:26

Jeetje wat een gebeurtenissen allemaal zeg!! Heb ik even een paar dagen niet gekeken...
Ben blij dat het nu weer goed gaat met Mara!! Al moet ze niet die rare dingen gaan doen... Als Andor dat zou doen dan zou ik hem muisjes voeren, puur om hem rustig te houden.. Hoe is het met je ruintje? Loopt die al weer wat beter?

Ik heb vandaag mijn dierenarts gesproken over Andor. Andor heeft idd een peesscheur in zijn diepe buigpees iets boven de kogel. De radioloog had er naar gekeken en de combinatie van peesblessures die Andor op dit moment heeft is niet best (zeer kleine beschadiging in de oppervlakkige buigpees vlak onder de voorknie/ vlak onder het haakbeen, waar zijn vorige peesblessure ook zat, maar nu een stukje meer naar de buitenkant.. Als je nog begrijpt waar ik bedoel). Het wordt voor mij ook weer een lang traject stappen aan de hand. Anderhalf jaar geleden ook gehad dus we gaan weer van voor af aan beginnen...
Tevens bij Andor (en ook andor is een te dikke haflinger), verhoogde kans op hoefbevangenheid ivm mogelijk een geringe zakking van het hoefbeen van beide voorvoeten, met rechts ook mogelijk iets kanteling. Dat was op de foto's te zien.

Wat ik nu doe is Andor behandelen met Magneetveldtherapie (2 keer per dag) en koelen met de Ice Vibe (ook 2 keer per dag). Verder moet ik 's ochtends een stuk stappen naar het land ('s nachts staat hij op stal) en dat duurt ongeveer 25 minuten (zeker in andor zijn slome tempo) en dan 's avonds weer terug naar stal. Vanaf zondag blijft hij op stal staan en dan kan hij overdag in een soort paddock met een stenen bodem. Hij staat inmiddels op zooltjes en siliconen en moet zeggen dat hij het hier wel goed op doet.
Verder voer ik hem redelijk wat supplementen namelijk: Glucosamine, MSM en Gelatinaat maar deze voerde ik al. Nu geef ik hem ook Magnesium Citraat en vanaf (hopelijk) morgen ook Hippo-EX-Laminitis om verdere hoefbevangenheid te voorkomen.

Ik zit nog te twijfelen of ik een bloedonderzoek moet laten doen om zeker te weten of hij het Metabool Syndroom heeft of te wel Insuline resistent is. Geloof dat de dierenarts dan ook op Cushing/PPID wilde testen... maar denk eigenlijk niet dat hij dat heeft. Heeft hij geen symptomen van...

Heel veel sterkte iedereen die ook een paardje heeft met pees/ beenproblemen, hoop dat het bij allemaal weer helemaal goed gaat komen.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 08:23

Mara is ook een IR patiënt, maar ik heb haar er niet voor laten testen. Dat vind ik niet nodig. Ik weet hoe ik haar onder controle moet houden en hoe ik haar op gewicht moet houden, al is dat nu zonder beweging wel lastiger. Ze krijgt minimaal hooi en staat op stro. Dus z. Kan de hele dag stro knabbelen en de boel lekker op gang houden. Ze krijg 3x per dag een pluk hooi om haar toch wat mineralen en vitaminen te geven.

Gisteren een klein primeurtje. Ik kon haar gisteren echt niét binnen laten net het mooie weer. Dus ik heb haar buiten op een klein paddockje gezet. Ze stond helemaal trots om zich heen te turen. Totdat ze gek ging doen heb ik haar binnen gezet. Ze heeft zeker 10 minuten buiten gestaan. Ze heeft lekker gerold en gedaan.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-13 17:27

Was ik zomaar in eens mijn eigen topic kwijt!

Goed, weer terug gevonden. Mara haar metacam is op. Ze heeft vandaag het laatste beetje gekregen. Haar been word het laatste stukje niet slanker met koelen, dus ze staat in een licht drukverband om zo een beetje tegendruk te geven aan het been. Verder loopt ze goed, ze is weer vrolijk, eet weer goed en ze gaat weer wat beter in haar vel en vacht zitten.

Ik stap nu 5 minuten per dag met haar wat ze braaf en rustig ondergaat. Ik probeer overleg te hebben met de DA over het uitbreiden van de tijd dat we mogen stappen, maar ik heb nog niet echt reactie gehad van hem (waths app).

Ik blijf nu dus 5 minuten per dag stappen en ik ga hem morgen even bellen om even te overleggen.
Ik ga morgen ook weer naar school, dus dan kan ik niet de hele dag koelen. Daarom heb ik er nu een licht drukverband omheen.

ArlandoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 18:56

@Peelie.. Wij hebben een schema dat we het stappen per week met 5 min mogen verlengen zolang hij goed loopt. Gaat het niet beter of slechter moeten we hetzelfde aantal minuten nog een week aanhouden.
Als hij een week lang 20 min goed loopt, dan mogen we 10 minuten gaan stappen o.h.z. over de weg, En dan weer zo naar de 20 min opbouwen voor de draf erbij mag.
Voor het draven laat ik hem weer scannen .. om te kijken wat het stappen met de pees heeft gedaan. Hij was dinsdag wat warmer dan zijn 'goede' been. Dus ook even 10 min gekoeld.

Wat fijn dat er weer wat vooruitgang in zit :D :D :D !
Vasthouden die positieve vibe

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-13 19:08

Ja, zoiets zat ik ook te bedenken om zo'n schema aan te houden. Maar ik moet dat even met de DA overleggen. Hij wilde met 3 weken weer scannen (dat zou nu over 2 weken zijn dus). Maar daar heb ik nu even de financiële middelen voor en de tijd niet voor. Morgen weer naar school toe, studeren, studeren, studeren. Dus dan heb ik ook gewoon minder tijd.

Wat een gedoe!

ArlandoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 19:53

Ik had al zoiets van waar haal jij de tijd vandaan om meerdere keren per dag te koelen :P hihi.
Ik moet eigenlijk 2x per dag stappen, maar dat is voor mij echt niet haalbaar, en ik moet zeggen dat ik hem liever zelf stap om te kijken of het niet slechter gaat ;)

Ja de kosten lopen aardig op he met zo'n rotblessure.. Bah..
Kzal maar niet zeggen wat wij al kwijt zijn :n

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-13 20:08

Ja, afgelopen vrijdag was mijn laatste vakantie dag. Morgen weer naar Amsterdam 1,5 uur heen, 1,5 uur terug per dag :( zo'n gedoe. Als ik een autootje had was het een stuk sneller (30 minuten).

Ik heb wel het idee dat de DA m een beetje een poot probeert uit te draaien door veel te laten scannen. Ik ben student, ik heb 2 paarden, ik werk me uit de naad om de paarden te betalen en houden. Mijn ouders helpen mij helemaal niet met de financiën.

Ik betaal iedere maand 500 euro stalling, en probeer aan de kant te leggen om een potje op te bouwen, wat nu na bijna 400 euro wel even een beetje klaar mits het niet super erg nodig is. Zoals vorige week maandag dat Mara op 3 benen staat, dan gaat ze per direct naar de kliniek, daar doe ik echt niet moeilijk over. Maar ik ben eigenlijk wel even klaar met om de 2 a 3 weken scannen ed. En dan binnenkort om de 6 weken. Daar moet ik ook wel tijd voor hebben.

De DA heeft gezegd dat hij verwacht met 3 maanden een bruikbare pees te hebben. Ik ga hem morgen ook wel vertellen dat het even een beetje op is. Als ik het geld er wel uitgebreid voor had, zou ik het zeker doen!

Zo, even mijn frustratie er uit :+

Angeline1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 20:40

Zo wat een verhaal. Heel veel sterkte met revalideren. Gelukkig gaat het steeds beter.
Ik heb ook een pony gehad die 3 peesblessures heeft gehad. Ik kon toen om de 6 weken scannen.
Wel raar dat jij om de 2 weken moet scannen dat is wel veel.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-13 21:23

Angelie, het was eerst na 2 weken om te kijken of het drukverband werkte of niet, nu wil hij met 3 weken weer een controle echo maken. Ik snap niet helemaal waarom zo snel. Misschien om te kijken of het stappen helpt? Ik weet het niet?