'knorrend' veulen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 00:36

Ik heb vanaf het begin mee gelezen, en ik hoopte zo zeer dat het mee zou vallen. Gewoon iets onbenulligs wat snel te verhelpen was.
Doen wat je hart je ingeeft, alles op een rijtje zetten.
Ze geniet op haar manier van het leven, geniet nog van elkaar zolang het kan!
Ik wens je heel erg veel sterkte met welke beslissing je ook gaat nemen.
(denk eens na om nog veulen melk bij te gaan geven, van Sprayfo, ook al is het alleen voor het aansterken van de kleine)

wolter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 00:57

__YSB__ schreef:
Ik heb vanaf het begin mee gelezen, en ik hoopte zo zeer dat het mee zou vallen. Gewoon iets onbenulligs wat snel te verhelpen was.
Doen wat je hart je ingeeft, alles op een rijtje zetten.
Ze geniet op haar manier van het leven, geniet nog van elkaar zolang het kan!
Ik wens je heel erg veel sterkte met welke beslissing je ook gaat nemen.
(denk eens na om nog veulen melk bij te gaan geven, van Sprayfo, ook al is het alleen voor het aansterken van de kleine)

Dat genieten zal denk ik tegenvallen, ja alleen omdat ze niet beter weet.
Wat die melk aangaat: wat wil je hier mee bereiken? uitstel van executie?
Het enige wat je bereikt is het ophogen van de nota's.
De kliniek heeft eigenlijk [in nette bewoordingen] het oordeel al gegeven.
TS, jammer je hebt het geprobeerd, maar ik denk dat je je aandacht beter kunt richten op een gezonde opknapper.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 01:10

:( wat een bericht.

Kunnen ze niet dat schot wegknippen/snijden?
Zoals amandelen in een neus of keel?
Dan heeft ze een goed neusgat en krijgt ze meer lucht.

Derest zie je later dan wel..

BelleFleur

Re: 'knorrend' veulen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 01:18

Het lijkt allemaal mooi, even dat schot wegknippen. Maar het is een anatomische afwijking waarvan je niet zomaar kunt weten hoe de samenstelling (bot of weke weefsels) en de doorbloeding is. Dat maakt het een stuk complexer en zorgt ervoor dat de operatie langer duurt. De mogelijke toegangswegen zijn beperkt en allemaal kwetsbaar/sterk bezenuwd. Tel daarbij de slechte conditie van het dier en de zware revalidatieperiode die ook nog eens reserves (die er niet zijn) zou vergen en dan weet je het wel. Jammer, maar wijs van de dierenarts om zulk advies te geven.

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 06:37

Wat ontzettend triest, deze diagnose. Ik wens jullie heel veel sterkte met het nemen van jullie beslissing.

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-13 06:43

het is echt niet even een simpele operatie, het zit heel ver naar achteren de blokkade , zou een zeer risicovolle operatie zijn, en de dierenarts zei duidelijk zelf hebben ze dit nog nooit gedaan, dus ze weten niet wat ze aantreffen.
In haar slechte neusgat zit volledig een bot voor, kan je niet langs/doorprikken, wat ze zelf ook zei, wat zit hierachter.
Een operatie laten doen zou vooral interessant zijn, maar eerlijk naar haar, ik betwijfel het, ze is nu al zo zuur met momenten , en dan gaat ze weken zware pijn krijgen en wrs dwangvoeding enz enz.
Gevoelsmatig gezien hang ik in het midden, maar als ik met mijn verstand denk dan weet ik het wel....

vandaag wil ik de kliniek nog even bellen, nu hebben we alles wat kunnen laten bezinken, en de operatie plus kosten doornemen, en nog eens hun na een dag erover denken mening.
En of het nog even laten lopen een optie is , zo niet dan komt maandag de dierenarts, we hebben hem gisteren nog even gesproken, aangezien hij toch ook benieuwd was.
De kudde hebben we gisteren terug samen gebracht, zo mooi om te zien, en zo emotioneel, ze zijn zo sterk samen als kudde, 2 stonden in een andere weide nl, en dan kunnen ze afscheid nemen.

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 06:53

Wat een verschrikkelijk nieuws.. Na alles wat je voor dit beestje hebt gedaan. Ik zou eigenlijk ook niet weten wat ik zou doen. Als er een grote kans is van overleven en herstellen zou ik voor de operatie gaan (als het een kans van slagen heeft, paar weken pijnstilling en dan volledig gezond..), maar als er gezegd word dat zelfs dan niet alles verholpen is en het een lijdensweg zou zijn.. Ik denk dat het verstandig is om inderdaad nog even contact op te nemen met de kliniek, ook voor jezelf, weet je precies waar het opstaat nadat je het even hebt kunnen laten 'bezinken'.. Neem je alles ook wat beter in je op. Had echt gehoopt dat het niet zo ernstig zou zijn.. Sterkte en ergens duim ik nog mee

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 07:36

Pff wat een verschrikkelijk nieuws, wat je ook beslist het is zonder meer een moeilijke beslissing. Het is niet wat je gehoopt had, maar je hebt nu duidelijkheid. Voor een gezond dier zal dit al een zware operatie zijn laat staan voor dit veulen. Goed van je dat je alles laat bezinken en nog een keer alles met de dierenarts gaat door spreken.. Ik wens je heel veel succes en sterkte toe met het nemen van deze moeilijke beslissing.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 08:01

Wat een naar bericht TS, de uitkomst van de endoscopie is niet zoals we allemaal gehoopt hadden.

Ik denk dat het niet fair is voor het paardje om door de complete malle molen gehaald te worden.
Het diertje heeft al zo veel mee gemaakt in z'n korte leven!
Maar dat het beestje zo weinig lucht krijgt, daar schrik ik toch wel even goed van ;(
En wat er zich achter dat schot te vinden is laat zich alleen maar raden...

Ik vind het goed dat je er nog even over wilt nadenken, welke beslissing je ook neemt ik sta er 100% achter!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 08:50

Jeetje wat een kl*te nieuws zeg! Ik zou persoonlijk kiezen voor afscheid nemen, het veulen heeft duidelijk moeite met het tekort aan zuurstof aangezien hij zo afvalt. Succes met je beslissing

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 08:52

jee wat een triest nieuws!
Ik zou persoonlijk niet laten opereren,haar conditie is veel te slecht.
Zoek voor jezelf een goed moment uit en neem uitgebreid afscheid.Je hebt meer dan je best gedaan en haar een kans gegeven...het heeft niet zo mogen zijn |(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 08:59

Heel nobel van je om dit veulen de kans te geven.
Maar nu toch blijkt dat dit veulen zo slecht is en de behandeling die zij na de risicovolle operatie moet ondergaan, hoop ik dat je de juiste beslissing neemt en dit mooie veulen laat gaan.
Het inslapen is veel minder pijnlijk en stressvol dan de hele operatie en behandeling.
Sterkte TS.

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 09:12

geerke schreef:
jee wat een triest nieuws!
Ik zou persoonlijk niet laten opereren,haar conditie is veel te slecht.
Zoek voor jezelf een goed moment uit en neem uitgebreid afscheid.Je hebt meer dan je best gedaan en haar een kans gegeven...het heeft niet zo mogen zijn |(

Ben het helemaal met Geerke eens !
Ook ik vind dat je alles gedaan hebt om haar te redden en heb daar enorm veel respect voor _/-\o_
Fay had geen beter baasje kunnen vinden en afscheid nemen is dan ook de laatste goede zorg die je haar kunt geven Y;(

Heel veel sterkte de komende dagen !

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 09:42

Respect dat je al zo ver ben gegaan voor dit veulen. Ik wens je veel sterkte in wat voor beslissing je ook neemt.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 09:54

Wat een naar nieuws... en het verklaart ook tegelijkertijd waarom jullie veulen eigenlijk alleen maar in stap liep en nooit speelde.
Heel veel sterkte met je beslissing!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 10:49

Heftig bericht waar ik wel een paar vragen over heb die misschien wat wrang overkomen. Wat zijn de gevolgen van het weghalen van alleen het extra schot aan de half open kant? Kan een paard dierwaardig leven met een werkend neusgat? En hoe zwaar is die operatie dan. Dan dus de dichte kant laten zitten en de open kant herstellen.

En als ze zo n zeldzaam geval is, loont het de moeite om contact te nemen met utrecht of kliniek in dld. Of dat ze desnoods naar Amerika bellen of diegene die in de literatuur het geval heeft vermeld. Dat ze haar willen opereren als studie geval en haar verloop volgen. Als ze nu een redelijk bestaan heeft kunnen zij er misschien ook van leren weer. Misschien een gedachte die wat wrang overkomt maar als ze dat niet overleefd heeft ze misschien de wetenschap nog kunnen helpen.

Wat je ook beslist naar is het wel en heb je er heel veel nadenken voor nodig.

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 10:55

Daar zat ik ook aan te denken. De "goede" kant vrijmaken en dan aansterken tot misschien de andere kant ook gedaan kan worden.
Lastig hoor.... Succes met je beslissing

puttertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 10:59

Ben het met karuna eens.....wij hadden iets met een kalfje wat niet veel voorkwam hebben ze hem geopereerd en als studie gebruikt...loopt weer oke en kosten vielen mee omdat het als studie was...
Misschien iets om ook aan te kaarten .
Nooit geschoten is altijd mis..
Heel veel sterkte de komende tijd met wat je ook beslist ..
Je bent een kanjer en heb alles voor haar over gehad!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 11:03

Vroeger deed Utrecht dat, en was Utrecht evengoed goedkoper omdat ze standaard als leerobject werden gebruikt.
Tegenwoordig worden ze daar natuurlijk nog steeds voor gebruikt, maar de kosten zijn daar niet meer naar.
Je betaald gewoon de volle pond.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 11:10

Wat een vreselijk nieuws maar goed je hebt een poging gedaan en dat siert je.
Heel jammer voor het veulen maar als het continu zuurstofgebrek heeft kan er inderdaad ook schade ontstaan aan de organen dus misschien komen er na een operatie nog andere dingen naar boven.
Goed dat je nog heel even wacht met inslapen en de eindconclusie van de dierenarts afwacht.
Een eventuele operatie is heel ingrijpend voor het veulen maar ook voor je portemonnee.
Emotioneel ook heel ingrijpend allemaal sterkte.

LesleyLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 15:40

Ik heb het hele topic doorgelezen, wat naar allemaal zeg! Ik kan me voorstellen dat jullie erg geschrokken zijn! En teleurgesteld, want je wilt dit beestje natuurlijk dolgraag helpen..

Ik snap dat je in het midden hangt, en goed dat je het even laat bezinken. Wellicht is informatie inwinnen bij een andere dierenarts ook nog een optie. Zelf heb ik op het gebied van luchtwegen goede ervaringen met de paardenkliniek in Wolvega. Zij hebben mijn paard geopereerd terwijl anderen geen kans gaven en die operatie is geslaagd.

Ik weet niet of ze verzekerd is? Anders zou. Je de operatie kunnen uitvoeren, en als dit lukt de operatie kunnen declareren. Mocht het niet lukken, dan zie je dit snel genoeg en kun je altijd de beslissing nemen om haar te laten gaan. Dan heeft ze nog een kans.
Aan de andere kant, ze moet daar wel met een goede conditie ingaan, dus zal je ervoor moeten zorgen dat ze toch meer voeding binnenkrijgt nu. Maar misschien lukt dat met melk wel.

Tja, moeilijk hoor. Ik zou het ook begrijpen als je haar dat wilt besparen. Sterkte met de beslissing!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 16:57

Achgos, lastig inderdaad....

Als het veulen zelf wel voldoende vechtlust / levenslust toont dan zou ik persoonlijk toch nog wel wat verder de boel willen laten bezinken en rondbellen.

En inderdaad uitzoeken wat de mogelijkheden zijn om dat ene neusgat vrij te maken, en of dat voldoende zou zijn voor het beestje om goed mee te kunnen functioneren.

Een canule daar zou ik persoonlijk niet aan beginnen, lijkt me dat zo'n beestje daar wel heel erg kwetsbaar mee wordt :(:)

Een paar weken ongemak en daarna nog jarenlang leuk kunnen leven, dat zou ik nog wel de moeite waard vinden :j

Maar als de kansen erg laag zijn, en er ook na een geslaagde operatie nog bij lange na geen "normaal" leven mogelijk is dan kan ik me ook voorstellen dat je al dat gedoe dit beestje wilt besparen en een "goed" diertje waarvan er ook dagelijks afgemaakt worden, in de plaats op wilt nemen :(:)

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-13 18:35

We hebben de kliniek vandaag nog gesproken en Dr Picavet haar persoonlijke mening gevraagd.
Omdat fay veel vechtlust en toch levensvreugde heeft zou ze als ze het kan een operatie wel aandurven.
Maar, dan moet de lever wel in orde zijn.
De kosten kon ze nog niks over zeggen omdat ze dit met de chirurg moet bespreken, ook rade ze ons aan om contact op te nemen de faculteiten in Merelbeke en Utrecht, wie weet dat er iemand is die hier een studieobject in ziet.

Maar dus...de lever, die moet in orde zijn, dus komt de dierenarts morgen of maandag bloed prikken, dit moeten wij dan naar Moerbeke brengen en gaan ze uitgebreid kijken en opsturen om te zien hoe de lever is.
Is deze nu niet in orde dan is inslapen het meest fair wat we kunnen doen.
Nog even afwachten nu dus...

Vandaag was ze erg lief trouwens, het doet haar erg goed dat de kudde terug compleet is, hun allemaal trouwens.

Ik heb overigens het filmpje van de endoscopie gehad en op youtube gezet, zal de link delen:
http://m.youtube.com/watch?v=eL3M4eDvx4I

dit is het slechte neusgat, het is misschien onduidelijk, maar ze zoomt op een gegeven moment in op een stuk waar het gat naar de luchtpijp moet zitten, dat deel dat op en neer gaat.
De gaten erna zijn naar de bovenkant van het hoofd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 18:40

Ik ga even realistisch zijn, het is natuurlijk goed om een doel te hebben waarom je het wel zou doen maar ik hoor vaak mensen zeggen ze heeft vechtlust en levenslust, dat is puur overlevingsdrang bij dieren en een dier zal doorgaan tot de dood. Zoals ik je veulen nu zie op foto's en filmpjes zou ik zeggen dat het veulen het nu al ontzettend zwaar heeft en lijkt ze me behoorlijk duf. Is er ook gekeken naar het zuurstof gehalte in het bloed? Doordat ze constant ademnood heeft kan ze natuurlijk oko te weinig zuurstof binnen krijgen en dat kan lijkt me ook schade toebrengen aan de hersenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 18:41

Oh ja ik zie het , het lijkt een vliesje die je even doorprikt maar in het echie is het zoveel erger..