Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

danoesje

Re: Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 14:56

hippipippi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 15:42

Wat mensen al niet overhoop halen om te kunnen RIJDEN.Een spierenkwestie is te versterken en los te werken.De rest kun je alleen ontzien door omliggende spieren sterker te maken..niet om weer te kunnen rijden,maar om je paard een zo' n fijn mogelijk verder leven te gunnen met zo min mogelijk pijn...en zelfs dan heb je de garantie niet!! Paarden zijn door ons bestempeld om ons te dragen.Paarden krijgen de kans niet meer om uit te groeien en om op een rustige manier alles op te bouwen...en zelfs dan heb je geen garantie.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 15:46

hippipippi schreef:
Paarden krijgen de kans niet meer om uit te groeien en om op een rustige manier alles op te bouwen...en zelfs dan heb je geen garantie.

Ben het eens met je verhaal maar hier moet wel een kanttekening bij. Paarden die ongetraind al KS tonen bestaan ook. Niet alle KS is zomaar terug te voeren op jong overbelasten, het verhaal is wel genuanceerder.

Maar ben het wel eens met het feit dat je moet kijken hoever je moet gaan om weer te willen rijden.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 15:53

Noem me egoïstisch, maar ik heb toch echt een paard om erop te rijden. Waarom hebben we überhaupt huisdieren? Toch ook uit egoïsme? Omdat we het zo leuk vinden om te knuffelen met een hond/kat/konijn? Ik kan/wil/ga geen 100en (en in dit geval vele 100en) euro's uitgeven aan een paard, alleen om ernaar te kijken. had ik er dan geen moeten kopen? Misschien wel. Maar hij is er, ik heb er heel veel pech mee gehad, hoogstwaarschijnlijk buiten mijn eigen toedoen om. Hij is 4 en ik geloof niet dat ik hem heel blij maak met alleen maar in een weitje staan. Voor de kar is niet echt handig hier in Amsterdam en ik zie mezelf niet nog tot zijn 20ste grondwerken. Dus tja, het blijft een moeilijke kwestie waarover de meningen verdeeld zijn qua insteek...

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 16:11

Ja inderdaad Danoesje, ik ga met je mee hoor. Heb ook een paard om mee te rijden, maar ook niet ten koste van het paard. Vandaar alle moeite. Een nieuw paard ging mij veel geld, bloed, zweet en tranen minder gekost hebben hoor...
Natuurlijk als je niet graag rijd of de keuze maakt het niet te doen. Oke, elk zijn keuze.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 16:18

Als ik het zo teruglees is mijn stukje wat feller dan bedoeld. Maar het blijft gewoon heel lastig. En inderdaad, het was veel makkelijker en goedkoper geweest om er maar gewoon de spuit in te doen, want dat was de andere optie. Maar dan zal ik me altijd blijven afvragen of ik hem geen kans had moeten geven. Maar nee ik ga hem niet doorrijden als hij daar pijn bij heeft, dat spreekt voor zich. Bovendien krijg ik dan vliegles, want dat pikt hij niet. Gaat hij dan op het land? Waarschijnlijk een tijdje, voor mijn eigen gemoedsrust. Maar of hij daar beter van wordt en het leuk vindt? Geen idee. Was hij 15 geweest en had ik jaren met m gewerkt had ik hem uit een soort van plichtsgevoel misschien langer gehouden. Nu denk ik: dat beessie is 4, die heeft nog een heel leven voor zich als het goed is!

Grass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 16:21

hippipippi schreef:
Wat mensen al niet overhoop halen om te kunnen RIJDEN.Een spierenkwestie is te versterken en los te werken.De rest kun je alleen ontzien door omliggende spieren sterker te maken..niet om weer te kunnen rijden,maar om je paard een zo' n fijn mogelijk verder leven te gunnen met zo min mogelijk pijn...en zelfs dan heb je de garantie niet!! Paarden zijn door ons bestempeld om ons te dragen.Paarden krijgen de kans niet meer om uit te groeien en om op een rustige manier alles op te bouwen...en zelfs dan heb je geen garantie.

Ik vind dit niet echt een sympathieke reactie. Het gaat mij niet eens meer om het rijden, maar ik wil gewoon een vrolijk paard terug. Dat ik nog goede hoop heb dat ik weer kan rijden komt alleen omdat dat tot de mogelijkheden behoort volgens de dierenarts en behandelaars. Zodra mijn paard ook maar iets aangeeft qua pijn, en geloof me dat geeft ze aan, je moet alleen leren de signalen goed te herkennen om hier op in te spelen, stap ik er echt niet op. Bovendien krijgt ze uiteindelijk lichamelijk meer klachten op het moment dat ze minder goed getraind wordt. Ik heb ook een hele periode alleen maar grondwerk en vrijheidsdressuur gedaan. En dat vonden en vinden we nog steeds heel leuk! Maar ja, in de oorsprong heb ik haar voor het rijden ja. Maar dit paard is echt mijn maatje, dus ik doe alleen wat het beste is voor haar. Kom ik op een punt waarop het beter is om haar bijv in te laten slapen, dan is dat zo en zal ik dit ook zeker doen. En mijn paard is pas vanaf haar 4e begonnen met longeren en heb heel rustig aan gedaan, dus dat ze de kans niet krijgen om uit te groeien gaat zeker niet altijd op. Die van mij is hoogstwaarschijnlijk een keer gevallen/uitgegleden. Maar moet ik haar daarom maar direct afschrijven en een spuit erin jassen. Dacht het niet. Ze is me meer waard dan dat. Dit komt misschien feller over dan bedoeld, maar ik wilde het toch even zeggen.

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 17:01

Ben wel benieuwd hoe dat zit, Mindfields?

Heftig, Suzanna :( Een blessure aan de aanhechting klinkt ook herkenbaar. Hoe kwam je op het idee om foto's van de rug te laten maken?

Ik geloof best dat op een paard met lichte KS (versmalde tussenruimte) nog prima te rijden valt, wanneer er qua management en training rekening mee wordt gehouden. Bij mijn paard raakten de spinaaluitsteeksels elkaar echter op meerdere plekken en was er al sprake van botoplossing in vergevorderd stadium , op zo'n paard moet je nooit meer willen rijden naar mijn idee.

Best eng om te lezen hoe snel zoiets kan gaan, Danoesje! Fijn dat je paard nu wel beter in zijn vel lijkt te zitten. Omrollen deed die van mij trouwens wel altijd. Bij de smid was het ook een makkelijk paard. Achteraf is vooral het zwiepen en haar gedrag onder het zadel kenmerkend geweest. Ook liep mijn paard achter soms wat stijf als ik het nu objectief bekijk.

Succes en sterkte met jullie paarden!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 17:21

Yelly schreef:
Ben wel benieuwd hoe dat zit, Mindfields?

Heftig, Suzanna :( Een blessure aan de aanhechting klinkt ook herkenbaar. Hoe kwam je op het idee om foto's van de rug te laten maken?

Ik niet, de kliniek. Het was te opvallend dat ze zo gelijkmatig kreupel was, dus beide banden hoefgewricht en beide voorknieen. En dat bij zo'n jong paard met weinig werk in de benen. Dus geen wedstrijdpaard en eigenlijk goed zadelmak. Dat vonden ze verdacht en ze wilden zoeken naar een oorzaak en wilden uitsluiten dat het vanuit de rug kon komen. Helaas was dat dus goed mis.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 21:21

ik wil eens even op een aantal dingen reageren, nadat ik een paar pagina's heb bijgelezen.

eerst van al (en ik wil hier echt helemaal niemand mee aanvallen!) ik rij al bijna 8 jaar western, en daar wordt de basis training en verder het rijden van jonge paarden toch vaak anders aan gepakt dan in de engelse sport.
mijn paard was 2,5 jaar toen hij uit de opfok kwam, en was 2 jaar en ruim 9 maanden toen we begonnen met longe training. hij heeft totaal 8 maanden longe training gehad, en daarna ben ik thuis daar verder mee gegaan.
dat betekend dat ik een zeer gespierd en sterk paard al aan het maken was voordat er iemand met zijn kont op is gaan zitten! hij zat vol in bespiering en was enorm sterk! veel laag getraind, zowel rechtuit als met stelling, dus echt alle rugspieren zijn sterk gemaakt voordat we erop gingen.

dit zijn precies de spieren die de rug omhoog brengen, en dus ervoor kunnen zorgen dat het paard geen last heeft van de KS, omdat de spieren de ruglijn vergroten en daarmee de wervels elkaar niet meer raken. maar wanneer je een paard hebt staan wat al volledig bespiert en gesterkt is in zijn rug, wat moet je dan gaan doen?

dus ik denk dat het in veel gevallen misschien wel zo is dat je kan gaan trainen, omdat die paarden gewoon slecht getraind zijn en niet over hun rug lopen en verzameld blijven. ik bedoel dit op niemand speciaal, is mijn visie!!

Mindfield: ik heb geen idee natuurlijk hoe dit specifieke paard liep voor de training, dus ik kan geen vergelijking maken. maar ik vind dit paard niet fijn lopen, totaal niet voorwaarts en erg weinig plezier straalt het uit. maar misschien zie ik het helemaal verkeerd.
edit: ik las dat dit dus geen succes verhaal is geworden na een aantal maanden.

essy87: ik denk niet dat je het zo bedoelt, maat ik voel je reactie een beetje overkomen alsof degene die hun paard hebben in laten slapen er geen zin in hadden om er moeite voor te doen, of dat ze gewoon een nieuwe wilden hebben omdat deze kapot was.
ik kan je vertellen dat in mijn situatie er heel wat aan vooraf is gegaan voordat ik tot deze verdrietige beslissing ben gekomen.
[MD] Accute paniek aanvallen? of ergens pijn? dit is de link naar het topic wat ik heb gemaakt toen ik geen idee had wat er aan de hand was, en mijn hele zoektocht en hoe ik tot die beslissing ben gekomen.

Yelly: hier ook problemen met de peesaanhechting op het bot. daarvoor heb ik hem toen op speciaal beslag gezet voor. ik had nog helemaal niet zo door dat dat echt in relatie stond met KS, maar lees nu wel heel duidelijk dat dat dus wel heel duidelijk mee speelt bij veel paarden met KS.

SuzanneF: als ik alle kennis die ik nu heb toen had gehad, had ik direct hem mee genomen naar de kliniek toen hij zo reageerde op het zadel. maar zowel ik als mijn trainster (die toch zeer veel paarden zadelmak heeft gemaakt) had hier geen ervaring mee.
een paar maanden geleden belde mijn trainster me op om me nog eens het een en ander te vragen over Smoke, ze was bezig met het trainen van een paardje waar anderen al een hoop rotzooi mee uit hadden gehaald, en ze liep tegen wat dingen aan die haar bekend voorkwamen. helaas bleek dit paard ook zwaar KS te hebben en is afgemaakt. dus "gelukkig" wordt de opgedane kennis nu wel goed gebruikt, zowel door haar, als door mij, en door ieder ander die mijn verhaal met Smoke heeft mee gemaakt.

Danoesje: mijn paard heeft altijd omgerolt, vanaf baby al, en zelfs op zijn eerste keer op het strand (was onze afscheidstocht voordat ik hem liet inslapen) heeft hij gerolt.
[ITP] Afscheidstocht naar het strand

hiippipippi: ik vind je reactie wat kort door de bocht, net alsof iedereen alleen maar perse wil rijden en dat alle paarden al met 2 jaar ingereden zijn, omdat ze anders alleen maar geld kosten. zo is het dus niet.
maar wanneer je een paard hebt waarbij KS is aangeboren of is ontstaan op hele jonge leeftijd (dus voor zadelmak maken) kan je ze laten uitgroeien totdat d\ze 20 zijn, maar dan nog verhelp je daarmee geen KS.
en zoals ik hier de meeste reacties lees is de hoofdzaak dat het paard PIJNVRIJ is, en dat rijden eventueel een leuke bijkomstigheid is, maar niet het hoofddoel.

Danoesje: waar het allemaal op neer komt, wanneer je ALLE feiten naast elkaar hebt gelegd. of JIJ als eigenaar, voldoende vertrouwen hebt in je paard, de behandeling en het hele traject waar jullie doorheen zullen moeten, of je daarna overblijft met een leuk en pijnvrij paard waar jij een toekomst mee kan hebben.
nadat ik al die feiten naast elkaar had gelegd, zijn KS, de vele malen kreupel, zijn reactie op de pijn in zijn rug, en dan ook alle bijkomende kosten en de tijd die het hele verhaal gaat duren, had ik er geen vertrouwen in dat hij pijnvrij zou zijn daarna, omdat ik zijn benen ook niet meer vertrouwde.

sorry voor deze lange reactie, en ik hoop niemand tegen de schenen te hebben gestoten, zo bedoel ik het absoluut niet!
ik vind dit een zeer fijn topic waar iedereen eerlijk en netjes op elkaar reageert.

Grass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 21:31

Ik vind zo'n lange reactie helemaal niet erg, juist wel fijn dat je alles zo uitgebreid toelicht. Mijn reactie was absoluut niet bedoeld alsof degene die hun paard hebben laten inslapen geen zin hadden om er moeite voor te doen. Ik neem aan dat als dit besluit genomen wordt, hier goed over na wordt gedacht. Het was meer een reactie op Hiippipippi, dat ik de behandelingen bij mijn paard absoluut niet doe omdat ik persé weer op mijn paard wil rijden, maar inderdaad zoals jij later ook reageert: zodat mijn paard pijnvrij is. Als de dierenarts mij had verteld dat behandelen bij mijn paard niet mogelijk was of een hele kleine kans van slagen had, dan had ik daar ook gehoor aan gegeven en haar in laten slapen. In veel gevallen met KS is dit ook het gevolg en de meest humane beslissing. De dierenarts zei ook tegen mij dat ze ook verwacht had dat het bij mijn paard ook zo'n vervelend verhaal zou worden en er niks meer mogelijk zou zijn qua behandeling. De foto's wezen gelukkig wat anders uit. Dus het spijt me als dit zo op je is overgekomen, want dat was niet eens bij mij opgekomen en zeker niet mijn bedoeling. Ik heb je topic niet gelezen, ga zo eens even kijken, maar ik denk dat je een moedig besluit hebt genomen.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 21:44

ok, dan heb ik je reactie verkeerd opgepakt :o

ik kreeg vanuit de kliniek wel te horen dat ze er alle vertrouwen in hadden met een behandeling en dat alles goed zou komen. maar ik wist hoe hij reageerde, hoe erg hij in paniek was daardoor!
hij is meerdere keren (ook aan de longe al) aan de run gegaan en gewoon de weg op gerend, en dat deed hij ook wanneer hij de ruiter had afgegooid.

waarschijnlijk is mijn eerste val de grootste boosdoener geweest, toen heeft hij "geleerd" dat de ruiter er ook af kan door iets wat hij doet. en de keren daarna dat ik of mijn trainster zijn gevallen kwamen totaal uit het niets. mijn laatste keer was ik rustig slangervoltes aan het draven. keurig los en kalm, alle bochten gingen super! en opeens neemt hij een gigantische sprong onder mij uit en crosst weg! hij was al weg toen ik nog in de lucht hing ongeveer! tja wat moet je daar dan mee?

Grass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 21:50

Ik heb met tranen in mijn ogen je topic gelezen... Vreselijk. Jij hebt meegemaakt waar ik zo bang voor was en eigenlijk nog steeds ben. Die van jou had inderdaad wel een erg heftige paniekreactie en je hele afweging over waar de grens ligt, pff wat moeilijk zeg! Echt knap vind ik het van je. De paniek herken ik wel, dat had die van mij ook als alleen al de longeersingel in beeld kwam. Gelukkig is de paniek grotendeels weg inmiddels. Na de behandelingen zijn haar reacties weer ietsje heftiger, maar gelukkig heeft ze na een week of 2 rustig aan doen weer door dat haar rug eigenlijk wel goed voelt.

Pff, ik moet even weer bijkomen :')

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 22:05

tja, het is een hele heftige tijd geweest, en nog steeds denk ik af en toe wel van: wat als dit of dat....
maar ik heb toen alles goed overwogen, ben niet over 1 nacht ijs gegaan, en ben heel eerlijk tegen mijzelf geweest. ik weet ook echt dat ik de juiste beslissing heb gemaakt, maar jank nog heel vaak om hem!

ik mis hem enorm, en het was zo'n speciaal paard!
zo een kom ik nooit meer tegen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 22:22

kan het me voorstellen, zo jong, nog zoveel toekomst...

en juist doordat ze wat mankeren en je gaat zoeken naar oorzaken en oplossingen wordt je band zo sterk...
en herken het maar al te goed...

hippipippi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 22:25

Ook ik wil niemand tegen de schenen schoppen...en weet ik best wel dat er een hoop mensen zijn die alles voor hun paard over hebben.Het is waardeloos om mee te maken..maar zoals mister01 al zei: veel paarden worden snel even "ingerden" voor de verkoop.Maar zijn soms nog maar een paar keer onder t zadel geweest...vooral als het een braaf paard is ga je dat echt niet merken.En qua training gaat het dan vaak fout..met alle gevolgen van dien.

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 01:06

sophia69 schreef:
Mindfields wel eerlijk blijven he?, dit paard (ons paard) is al een half jaar geleden ingeslapen omdat de pijn toenam en hij van ellende de hele dag stond te weven. Je mag mensen geen valse hoop geven. HEb ook liever niet dat je dit filmpje gebruikt voor promotie doeleinden

:= := :=

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 01:08

Suzanne F. schreef:
Ja de mate lijkt me inderdaad erg belangrijk. Ik zag laatst een foto op bokt voorbij komen van een rug waarvan je op 2 plekken de wervels dichter bij elkaar zag dus met weinig tussenruimte. Verder niet echt veel aan de hand. Daar kan je denk ik nog veel mee indien goed gemanaged. Correct trainen, goed beslag etc en je kan een heel eind komen.
Maar wat als er echt wervels elkaar overlappen? En er botoplossing te zien is op andere plekken waar de wervels elkaar echt raken? Dan zijn het merendeel van de wervels niet goed, hetzij overlappend, hetzij tegen elkaar aan.
Dan lijkt het me toch dat correct trainen en goed beslag het niet meer beter gaat maken.

Ik weet dat er paarden zijn die vreselijke KS hebben en op het hoogste nivo gestart worden, die zijn echter klinisch helemaal goed.

Maar ja, zo ken ik meer verhalen. Vriendin van mij heeft een pony, rontgenologisch knettergezond, echter al een jaar hardstikke kreupel en de Lingehoeve en meerdere klinieken kunnen het niet vinden. Zelfs niet met scinti en CT.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 08:35

chikohaa schreef:
Ik weet dat er paarden zijn die vreselijke KS hebben en op het hoogste nivo gestart worden, die zijn echter klinisch helemaal goed.

Maar ja, zo ken ik meer verhalen. Vriendin van mij heeft een pony, rontgenologisch knettergezond, echter al een jaar hardstikke kreupel en de Lingehoeve en meerdere klinieken kunnen het niet vinden. Zelfs niet met scinti en CT.

Klopt. Je moet het per individueel geval bekijken. Een volledig 'gezond' paard op de foto geeft geen garantie voor een blessurevrij leven.Ik ken ook van die vage kreupelheidsgevallen bij gezonde paarden. Kunnen ze niks meer mee en niks specifieks te vinden. Dier blijft wel kreupel. Zelfde verhaal dus.

Klinisch goed is het belangrijkste.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 10:36

hippipippie,helemaal mee eens dat ze even snel worden ingereden. En liefst natuurlijk zo jong mogelijk want dan je ze met zo min mogelijk onderhoudskosten verkopen. Ik heb hem gekocht als licht aangereden, hij zou een paar maandjes 10-20 minuten, 2 keer per week gereden zijn. Dat vond ik nog acceptabel voor een van 3,5. Pas sinds deze week weet ik dat dat verhaal niet klopt en daar ben/was ik vreselijk boos om. het heeft hen geld gescheeld, mij bakken met geld gekost en belangrijker: een paard levenslang verpest want helemaal 100 % zal hij niet worden.
Klinisch is mijn paard in december nog gewoon goedgekeurd. Hij is niet kreupel geweest en werd alleen een paar weken geleden wat onregelmatig op het harde na een paar weken stilstaan. Is nu overigens weer goed. Maar zijn lijf is niet goed en daarbij gaf hij het vrij duidelijk aan ;)

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 19:52

danoesje: ik snap dat je heel boos bent over wat je nu te weten bent gekomen, maar het is niet met zekerheid te zeggen dat dit de oorzaak is van dat jou paard nu KS heeft.
ieder paard heeft van nature aanleg voor KS, en wanneer en of dat ook echt naar boven gaat komen is afhankelijk van zo ontzettend veel factoren!

het kan bv heel goed dat hij eens een keer over de kop is geslagen als veulen.
het kan ook door het vroege inrijden zijn getriggerd.
maar het kan ook zijn gekomen door iets wat bij jou is gebeurt! iets met rijden, of misschien heeft hij een keer vast gelegen in zijn boks, of een schuiver gemaakt in de wei, of met losgooien een keer een hele rare beweging gemaakt.

begrijp me niet verkeerd! ik zou ook om te spetteren zijn wanneer ik erachter zou komen dat het hele verhaal niet klopte, maar helaas kan je daar nu niks meer aan veranderen.
ik vind het wel echt heel sneu voor je! en hoop echt dat al jou moeite zich zal gaan terug betalen!

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 20:22

Weet ik hoor,mister. Maar ze hebben er wel bewust een risico mee genomen. Het hoeft inderdaad de oorzaak niet te zijn,maar vergroot wel het risico dat je paard niet heel oud gaat worden door zo jong zo te belasten en lijkt me nooit goed voor dat jonge lijf.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 21:02

nee dat snap ik, en geloof me ik zou ook echt laaiend zijn!

gisteren zat ik met mijn mams te kletsen en hadden we het over Smoke en opeens bedacht ik me weer dat ik heel lang in mijn hoofd heb gehad: dat paard wordt geen acht jaar oud. en dat idee is me toen door mijn vriendin uit mijn hoofd gepraat, maar toch bleek het dan toch zo te zijn.

in ons geval hadden we gewoon aan alle kanten pech, en was het wachten tot er iets naar boven zou komen.

we hebben een 19 jarige drachtige merrie gekocht met veulen (Smoke) aan de voet van 4 maanden oud.
na een paar maanden hebben we de merrie laten checken bij de kliniek om dat ze steeds zo slecht liep (natuurlijk hadden wij ook wel verzonnen dat die merrie niet 100% schoon zou zijn) maar daar kregen we te horen dat zij spat, artrose, hoefkatrol en een kapotte meniscus had. dus wel behoorlijk meer dan we hadden verwacht.
we kregen als advies om haar mee te nemen, het veulen te laten krijgen en kijken hoe lang ze het nog zou trekken.

ze heeft haar veulen gehad, en met 5,5 maanden heeft ze zelf het veulen gespeend en was het genoeg, ze gaf het op. we hebben haar toen in laten slapen.

het kleine veulentje is toen de opfok in gegaan en later met 2 jaar oud eruit gehaald, om al een beetje hem wat meer in de hand te hebben voordat de training zou gaan beginnen. maar hij liep raar, en dat bleef een paar weken zo. mee genomen naar de kliniek en attactie gradatie 4, dus zelfs als wandel paard eigenlijk niet geschikt, en zeker nooit geschikt als rijpaard. dus ook in laten slapen.

en 2 jaar later was Smoke aan de beurt.

dus in 4 jaar tijd zijn we alle drie onze appies kwijt geraakt aan allemaal serieuze aandoeningen.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 21:13

He getver wat vreselijk!! Heel leuk die paarden maar wat komt er veel pech bij kijken. Met wat ik nu zelf heb ervaren en nu ook weer van jou hoor,vraag ik me steeds meer af of ik er weer aan zou beginnen als eagle niet goed komt. Zoveel geld,stress maar vooral verdriet. Zoveel plezier als het goed gaat maar het gaat o zo vaak fout...

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 21:23

iemand heeft een aantal jaren gelden eens tegen mij gezegd:

je ergste vijand moet je een paard geven, want het is niks anders dan ellende!

als het mooi is dan is het ook echt mooi, maar wanneer je ellende hebt lijkt het ook wel per dozijn te komen!