Van wratje naar sarcoïde naar genezing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nargorny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 09:07

geerke schreef:
Nargorny schreef:
Vorige eigenaars hebben bij mijn paard sarcoid laten wegsnijden, is dus in agressieve vorm teruggekomen.
Ik smeer nu die aldara creme en dat ziet er erg goed uit. Tumor is bijna helemaal weg. Moet nog een tijdje smeren, dus ik hoop dat het helemaal goed komt, dat het binnenin ook kapot is.

Hoelang na de operatie kwam het terug?
Mijn paard is 22 mei geopereerd en ik zie nog niets terugkomen.Ik ben benieuwd wanneer ik iets kan verwachten :D

Als ik me niet vergis rond zijn derde, kwam terug in zijn vijfde bijna zesde levensjaar.

Ik hoop voor je van niet. Terugkerende bijna altijd erg agressief.

rb_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 11:07

Vanmorgen is de dierenarst langs geweest om de hechtingen er bij mijn paard uit te halen. Alles ziet er tot nu toe heel netjes uit. De da was er heel tevreden over. Ik blij dat de hechtingen eruit werden gehaald zodat ik weer lekker kan rijden met haar, komt ze tijdens het rollen in de paddock met haar been tussen de planken van het hek. Vanaf haar kogel tot in haar lies een dikke jaap. Mijn paard is echt de eeuwige kluns maar goed. Op haar hoofd heeft ze nog een sarcoied die ik in de gaten moet houden, hopelijk blijft alles rustig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 23:11

Mijn paard heeft op haar hals achter het kopstuk, ook een wrat achtig plekje zitten. Eerst dacht ik dat het een korstje was maar toen dat na 2 maanden, nog niet weg was, begon mijn vermoeden van een sarcoid te groeien.. Nu vond ik op haar achterbeen ook 2, lang achtige, "wratjes". Ze zijn heel klein en dacht eerst dat het 2 teken waren maar bij nadere inspectie, zag ik net als op haar hals, een schub achtige structuur..
Ik weet nu eigenlijk niet zo goed, wat te doen. Dierenarts erbij halen?! Of behandelen met sovirax? Die laatste tip, kreeg ik van een kennis waarvan haar paard heftige behandelingen heeft moeten ondergaan wbt sarcoide. Dus die weet ook wel wat ze aanraad. Maar toch.. Ben er een btje onzeker over..

Anya

Re: Van wratje naar sarcoïde naar genezing

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 23:16

hoe kleiner, hoe makkelijker weg te krijgen.. dus ik zou behandelen.

Annabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 23:18

Wat interessant om te zien.. ik heb niet heel het topic doorgelezen, maar wel super veel info te vinden.
Pony bij ons op de manege had het ook, die is uiteindelijk ingeslapen omdat ie zo'n pijn had.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 23:22

Behandelen met sovirax of met een behandeling van de veearts ?

Annabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 23:23

Voor de geintresseerde heb ik ook nog een foto ervan (via pb graag) het is best een flinke wond op de nek..
maar zo zie je hoe snel het kan groeien!

ChevalNoir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 23:32

Share, Als ik zeker zou weten dat het sarcoid is, en het is nog in beginnend stadium, dan zou ik kijken of zovirax of tandpasta aanslaat. Andere stappen kun je later altijd nog nemen. Trouwens, niet alle dierenartsen zijn goed op de hoogte van sarcoids. Wegsnijden zou ik pas als allerlaatste overwegen!

Rb1990, wat fijn dat het zo goed dicht groeit. Bij mijn paard groeide de wond ook dicht, maar aan de randen kwam de sarcoid direct terug.
Hopelijk heelt ook de wond van de paddock snel!

Even een update over de BCG behandelingen van mijn paard. Ze heeft nu 3 injecties gehad. Het gezwel is aanzienlijk kleiner geworden. Helaas heeft ze op haar hoofd ook een beginnende sarcoid, dus die is ook ingespoten. Hiervoor hebben ze wel het weefsel eerst onderzocht. Ze is tot nu toe niet ziek geweest, dat valt mij erg mee. Over drie weken ondergaat ze de vierde injectie en zou het lichaam alle foute cellen afgestoten moeten hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 00:14

ChevalNoir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 09:52

Ik kan de foto's niet bekijken, want ze staan op prive.
Met beginstadium bedoelde ik eigenlijk meer qua grootte. Als het gezwel al heel groot gegroeid is, duurt het misschien heel erg lang met smeren. Maar als het nog redelijk oppervlakkig is, zou ik er mee beginnen.

Voorbeeld; bij mijn merrie groeide de nodulair sarcoid (onder de huid). Van een kleine pinda groeide het in enkele maanden uit naar een formaat 'ei'. Omdat het precies op het wrijvingsvlak zit tussen de beide achterbenen (in de lies) kon ik haar daar niet langer mee laten lopen. Ik heb overigens geen cremes geprobed, omdat deze plek dus regelmatig tegen het goede been aankomt. Misschien had ik het toen het formaat pinda was, wel kunnen smeren. Dat had ik liever gedaan, maar mijn veearts adviseerde mij af te wachten. Dat moet je dus niet doen, want hoe eerder je er bij bent, des meer kans dat het goed te behandelen is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 11:27

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 20:41

Tempus schreef:
Ik ben vandaag met mijn oudere ruin naar de kliniek geweest. Hij had een gezwel en de dierenarts durfde het niet aan om zelf een biopt te nemen. In de kliniek dachten ze ook aan een sarcoid. Iemand ervaring met zo een sarcoid op die plaats ( ze dachten aan een nodulair fibroplastisch sarcoid). Hij is best groot en er is nu een biopt van genomen om uit te zoeken wat het is.
[ Afbeelding ]

Heb vandaag de uitslag van het biopt. En het is dus een sarcoid, voorlopig reageert die niet op de bioptie. Hopelijk blijft dit zo want wil wachten tot het najaar voor de operatie. Volgens de dierenarts is de kans dat het terug komt klein als ze voldoende wegsnijden

Voor diegene met kleinere sarcoiden. Ik ga bij mijn ander paard een poeder proberen wat bij anderen een heel goed resultaat gaf.

rb_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 13:19

Voor diegene met kleinere sarcoiden. Ik ga bij mijn ander paard een poeder proberen wat bij anderen een heel goed resultaat gaf.[/quote]

Mag ik vragen om wat voor poeder het gaat? Mijn paard heeft een kleine sarcoid op de zijkant van haar hoofd, die ik liever niet weg laat snijden.

Nargorny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 13:07

Is achter het kopstuk een veelvoorkomende plaats of zo? Vandaag daar ook ineens wat ontdekt.
Ga eerst eens beginnen met die zovirax te smeren. Ook al meer van gehoord. Kan dan nog altijd over gaan naar (het dure :') ) Aldara

Iemand enig idee of een sarcoid overdraagbaar is?
Ik smeer die andere plekken momenteel met aldara en dat zijn dus vieze plekken. En nu met die honderden dazen en vliegen die overal zitten. -:(-

dummylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 13:13

Anya schreef:
verrucose is een wratvorminge sarcoid. Fibroplastisch is een veel agressiever groeiende van erg rode variant. Ziet er totaal anders uit.

Indd....

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 13:14

Naar aanleiding van dit topic kreeg ik ook het idee dat mijn paard geen wrat had maar een verrucoze? sarcoid. Toen de dierenarts er was (en ik op mijn werk zat) heeft mijn vriend ernaar laten kijken. Vertelde hem dat ik er niets aan wilde laten doen. Toen vertelde mijn vriend dat de dierenarts het weg wilde laten halen omdat hij dacht dat het een schimmel was. Heel stom maar ik dacht dat hij die plek bedoelde en stemde ermee in maar dat het materiaal dan wel onderzocht zou worden. Later thuis bleek dus dat de dierenarts arts dacht dat mijn paard een schimmel was. Tja dat wist ik ook wel. Ben 2 dagen er ziek van geweest dat het dus wel weg gesneden is.
Het zit al jaren in de hals op de plek van de teugels. Een enkele keer reed ik het open. De wond is open gegaan en we hebben toen bijenzalf gekregen. Dat werkte inderdaad. Alleen kwam er wildvlees waar ik van een andere dierenarts nu een zal voor heb. Het is nu dicht en vrijwel vlak. Maar vind het wel heel spannend of het terug komt en dan in de agressieve vorm.

Misslucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 21:04

Interessant bij mijn paard gaan ze maandag zijn sarciode aanstippen met stikstof. Mijn da raadde het strek af om het weg te snijden bedankt voor de info!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 21:06

Nargorny, het is door vliegen/horzels direct of via koeien overdraagbaar, maar alleen als de ontvanger er een genetisch bepaalde gevoeligheid voor heeft.

Nargorny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 12:57

Thanks.
Nieuwe plekken zijn bij hetzelfde paard.
Gisteren stipje aldara opgesmeerd :o , ziet er gelijk beter uit. Zit aan mijn laatste 2 weken van smeren, zal ondertussen even blijven aanstippen.

Wat mij betreft mag het wel gaan ophouden. Het is toch ook niet de bedoeling dat je een paard hebt dat je constant ergens moet behandelen. Pfff.

Nargorny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 12:58

Nog eens een vraagje voor zovirax smeerders.
Is dat ook zo agressief? Wordt dat ook zo'n vies, korsterig, etterig iets?

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 10:46

Ik helaas van dr. Knottenbelt nog geen antwoord terug ontvangen, nu net verstuurd naar het andere emailadres.

Zijn er mensen hier die dierenartsen in omgeving Alkmaar/Noord-Holland kennen die ervaring hebben met sarcoïds?

ChevalNoir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 11:14

Wat doen jullie om de vliegen wat op afstand te houden? Ik smeer nu de vliegenspray maar een beetje rondom de sarcoid...in de hoop dat ze er niet te veel aan zitten.
Nargorny, van BCG injecties krijg je ook van die vieze etterige plekken. Er groeit steeds weer een korst op en daarna valt het er weer af (zwart). Ik heb het idee dat het lichaam de cellen aan het afstoten is, zodat het afsterft. Dat zou mooi zijn :) Mijn merrie heeft een sarcoid in de lies. Maar na de 3e BCG ontwikkelde zich ook een op haar hoofd. Vervolgens gaat het lichaam die ook te lijf, waardoor het helemaal opzwol en nu steeds openbreekt. Vies gedoe hoor!
foto's: https://plus.google.com/photos/11028177 ... banner=pwa

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 11:34

madelief88 schreef:
Ik helaas van dr. Knottenbelt nog geen antwoord terug ontvangen, nu net verstuurd naar het andere emailadres.

Zijn er mensen hier die dierenartsen in omgeving Alkmaar/Noord-Holland kennen die ervaring hebben met sarcoïds?

Ik kom ook uit die regio ben dus ook benieuwd.

Nargorny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 12:30

Dat is misschien een voordeel van die injecties, die gaan door het hele lichaam. Geen idee hoe ver die zalf gaat.
(Als zal dat ook wel ergens rondzwerven, komt toch ook wel in het bloed terecht. Zwangere vrouwen mogen het niet gebruiken, dus ja...)

Raar dat ze ineens op haar hoofd ook een ontwikkelde.
Of... (even gedachtengang van mezelf) zou die 'kern' er al gezeten hebben en zou door de stof die nu inens door hun lichaam gaat die kern ook aangepakt worden? (Laten we hopen, ik heb geen zin in een paard dat constant van die dingen ontwikkeld, heb er nu al mijn buik van vol.)

Dierenkliniek had me ook van die injecties gesproken. Maar dat die dus erg duur zijn, dat ze meerdere paarden verzamelen en dat ik dan steeds naar daar moest voor een injectie.

ChevalNoir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 13:13

Ja dat is het voor en nadeel van de injecties. Het hele afweersysteem wordt aangesproken. Gelukkig is mijn paard er niet echt ziek van geweest.
Na BCG injecties mogen paarden ook niet meer geslacht worden. Het is inderdaad behoorlijk duur, maar ik hoop dat ze er nu een flink aantal jaren vanaf zal zijn. Het kan zijn, bij ziekte en verminderde weerstand, dat het weer kop op steekt :S

Die op haar hoofd was alleen een kalige plek. Die ontstond een paar dagen na de eerste injectie in de lies.Toen ze daarvan weefsel onderzocht hebben, bleek dat ook sarcoid te zijn. Vervolgens is dat dus mee behandeld en ging het zich pas echt ontwikkelen. Deze sarcoid werd aangewakkerd door de behandeling en de punctie.