Rhino weer terug?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 21:09

Anya schreef:
Ik zou op dit moment in die omgeving niet op wedstrijd gaan, teveel paarden, teveel kans dat je er niet bij bent er en toch even contact is. Ik zou aan de andere kant wel weer rustig een buitenritje om de besmette stallen rijden. Omdat het virus zich niet zo verspreid. Dus ik denk idd dat ze haar gezonde verstand gebruikt ;)

Eens. Mbt de situatie hier (omg. Aerdenhout): De plaatselijke wedstrijd dit weekend is dan ook afgelast, een deel van de stallen heeft na het bekend worden van de besmetting een verbod op buitenritten ingesteld, maar dat is inmiddels opgeheven. Wel denk ik dat je rond deze tijd van het jaar, met al een paar gevallen, nog altijd voorzichtig moet zijn met bezoekers, die ik bij elke besmetting eigenlijk het grootste gevaar vind vormen...

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 09:39

Bij goede voorzorgsmaatregelen is de ziekte meestal snel onder controle. De ziekte heerst in een stal, maar omdat paarden tegenwoordig op veel verschillende plaatsen komen, is verspreiding van het virus groter. Daarom ben ik voor om de getroffen stal op slot te doen.

Onze paarden staan gelukkig privé en wij laten geen vreemde mensen toe in onze stal. Wij hebben 2 drachtige merries staan, dus we gaan geen onnodige risico's nemen.

Keet

Re: Rhino weer terug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 12:18

Gelukkig heb ik na de Wijdewormer en Aerdenhout geen andere meldingen meer gehad. Wijdewormer is al 2 weken geleden en sindsdien niets meer met koorts/andere symptomen. Die ander weet ik niet, maar aangezien daar ook vlot en goed gehandeld is zal het ook daar beperkt blijven tot die ene stal.
Het neemt in ieder geval nog niet de vormen aan zoals vorig jaar.

Juulxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 12:20

de neurologische vorm is al hier in de buurt..
maar ik maak me er niet zoveel zorgen om..
mensen bij mij op stal gaan al niet meer naar wedstrijden..

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 12:27

Waar dan juulxx?
Alleen het geval in aerdenhout is naar buiten gebracht dat wat relatief ver van noordwijk is. Zijn mensen in jou omgeving heerlijk aan het verzwijgen dat ze zieke paarden hebben staan?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 12:28

smurffie schreef:
Waar dan juulxx?
Alleen het geval in aerdenhout is naar buiten gebracht dat wat relatief ver van noordwijk is. Zijn mensen in jou omgeving heerlijk aan het verzwijgen dat ze zieke paarden hebben staan?

Wijdewormer is ook netjes naar buiten gebracht. Andere gevallen heb ik ook nog niet gehoord.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 12:31

Ja okee maar dat is helemaal een heel stuk weg zegmaar.
Maar inderdaad dat is ook netjes vermeld:)!

Juulxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 12:32

Bloemendaal.. heb ik horen zeggen... en dat is toch redelijk dicht bij ons en zeker als het over wedstrijden gaat

Juulxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 12:32

ohja en heemskerk weer..

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 12:38

Ik vraag me af of dat roddels zijn of werkelijk waar.
Overgens noem ik beiden niet in de buurt, zo'n ruim uur rijden met de trailer voor een wedstrijd?

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 12:51

Juulxx schreef:
Bloemendaal.. heb ik horen zeggen... en dat is toch redelijk dicht bij ons en zeker als het over wedstrijden gaat

Door wie heb je dat horen zeggen? Ennuh... Aerdenhout valt onder de gemeente Bloemendaal he? ;)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 13:13

Echt? Maar bloemendaal ligt nog achter haarlem :=
Aerdenhout is al een.aardig stuk weg, bloemendaal nog flink stukje verder.
Had eerder verwacht dat het onder gemeente haarlem zou vallen.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 13:46

smurffie schreef:
Echt? Maar bloemendaal ligt nog achter haarlem :=
Aerdenhout is al een.aardig stuk weg, bloemendaal nog flink stukje verder.
Had eerder verwacht dat het onder gemeente haarlem zou vallen.

Best wel offtopic maar om verwarring mbt de locaties te voorkomen: Aerdenhout, Vogelenzang, Bennebroek en natuurlijk Bloemendaal zelf vallen onder de gemeente Bloemendaal... :) Oh, en om dan wel enige verwarring te zaaien, er is een station Heemstede-Aerdenhout, maar Heemstede is dan weer een op zichzelf staande gemeente. :D En ze liggen allemaal ongeveer ten westen en zuiden van Haarlem. Is het nog te volgen? :P

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 13:54

Ik kom uit regio Bloemendaal / Santpoort en we hebben hier nog helemaal geen gevallen van Rhino.
Voor zo ver nu bekend blijft het dus bij Wijdewormer (abortus) en Aerdenhout (neurologisch).

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 13:55

En als men constant van en naar de stallen gaat overal in de buurt, dan is een besmetting heel makkelijk.

Niemand is tegenwoordig voorzichtig meer.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 14:00

Ragdollcat schreef:
En als men constant van en naar de stallen gaat overal in de buurt, dan is een besmetting heel makkelijk.

Niemand is tegenwoordig voorzichtig meer.

Precies. Daarom zei ik al eerder dat je het bangst moet zijn voor bezoekers die zichzelf en hun kleding niet wassen tussen de bezoekjes door.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 14:02

Hartje schreef:
Ik kom uit regio Bloemendaal / Santpoort en we hebben hier nog helemaal geen gevallen van Rhino.
Voor zo ver nu bekend blijft het dus bij Wijdewormer (abortus) en Aerdenhout (neurologisch).

En van Aerdenhout is de incubatietijd nu verstreken..
Geen nieuwe gevallen dus dat is goed nieuws *\o/*

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 14:05

Dan nog is voorzichtigheid geboden.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 14:44

Ragdollcat schreef:

Maar dat is het altijd in deze tijd.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 14:58

smurffie schreef:
Ragdollcat schreef:

Maar dat is het altijd in deze tijd.

So wie so altijd.
Ik laat mijn paard nooit aan vreemde paarden oid snuffelen.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 16:07

Juulxx schreef:
ohja en heemskerk weer..

Juulxx, dit is speculeren op niets af?!? Waar in Heemskerk, wat is je bron? En bedoel je Heemstede of Heemskerk?

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 19:44

Karlijnxxx schreef:
Juulxx schreef:
ohja en heemskerk weer..

Juulxx, dit is speculeren op niets af?!? Waar in Heemskerk, wat is je bron? En bedoel je Heemstede of Heemskerk?

Of dus gewoon Aerdenhout? ;)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 20:11

De wedstrijd hier in de omgeving is niet afgelast vanwege het besmettingsgevaar ivm de Rhino , maar omdat er teveel afzeggers waren. Geeft net weer ander beeld.
Het aantal stallen dat de poorten gesloten hield viel ook wel mee, alleen de echt grote stallen met veel bezoekers.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 21:18

knollentuin schreef:
De wedstrijd hier in de omgeving is niet afgelast vanwege het besmettingsgevaar ivm de Rhino , maar omdat er teveel afzeggers waren. Geeft net weer ander beeld.
Het aantal stallen dat de poorten gesloten hield viel ook wel mee, alleen de echt grote stallen met veel bezoekers.

Weet ook van ruim een handvol kleinere stallen. Dat vond ik er nou juist zo goed aan, dat het risico dat het via mensen zou kunnen worden verspreid zo klein mogelijk was (bijvoorbeeld van vriendinnetjes die met elkaar mee naar verzorgpaarden op verschillende stallen gingen). Al ging het om een op zichzelf staand, geïsoleerd geval, dan nog, better safe than sorry...

Logisch trouwens, dat dat de reden was van de afgelasting. Zonder deelnemers geen wedstrijd. Heb over die afzeggingen eigenlijk geen mening. Kan me indenken dat mensen er voor kiezen een paar weken later te gaan starten, kan me ook in het argument vinden dat het misschien een beetje overdreven is, omdat het om een buitenterrein gaat en paarden echt geen onderling contact hoeven te hebben. Blijf je, ook daar, wel zitten met 'neuzen-aaiers', die het virus alsnog van hun eigen stal kunnen hebben meegenomen.

Schaapje8

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 11:58

Is het Rhino virus nog steeds?