Maanblind of niet?!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 19:13

Ja snap ik en als het licht toch uit is... zo doe ik het ook hoor, vandaag trouwens gewoon met rijden ook opgelaten, ze stond zo te knijpen in het zonlicht en er ging vandaag voor het eerst een ander meisje op (ze is uberhengstig dus zo mak als een lam , hahaha) en ik zei dus kap op doen, vond ze dus eerst maar vreemd, nee zegt ze; ik zeg JA, ze moet gewoon haar zonnebril op, die dacht geloof ik dat ze niets meer kon zien door dat ding, Loon heeft er echt geen last van, goddank, ben ik echt blij om!
Ik wil de foto's wel zien, als jij het niet vervelend vind...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 19:17

myxlea schreef:
@Douraque edit heb alles verwijderd, heb je verhaal net gelezen in het topic, heftig!

Hoe functioneert jouw paard nu? En weet je toevallig ook hoe oud hij ongeveer was toen hij aan beide ogen blind is geraakt?

Ik weet namelijk niet wat ik ga doen wanneer de kans heel erg groot is dat hij aan beide ogen blind raakt, mijn paard is nog maar 3,5 en kan heel erg onstuimig zijn. Een paard wat blind is aan twee ogen en nog maar zo jong, dus nog weinig ervaring met álles.. ik weet niet of ik dat wel aandurf.. Rijden sowiesow niet, maar ook qua afrastering en alles niet.. Hoe weet jouw paard waar de afrastering etc. ophoudt? :)

Ik zou het afwachten eigenlijk; Ik zei in begin ook eigenlijk direct dat als Lona het aan 1 oog al zou krijgen ik me afvroeg of ze daar wel doorheen zou komen, maar heb en ik heb echt een heftig paard bij tijd en wijle toch al gemerkt dat ze veel meer aankunnen dan dat wij denken, ik snap dat je over alles nadenkt en het voor wilt zijn, maar voor hetzelfde geld, doet die van jou het fantastisch en blijft die wel vol met levenslust, je weet het gewoon niet joh...

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 19:17

Pff Leanne kom net dit topic tegen, zag het ook al op fb staan laatst, wat naar zeg! Staat ze nu bij Rita?
Hebben ze het Dinsdag nog over vitrectomie gehad?

myxlea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 19:23

Fijn dat Lona daar geen last van heeft! Dat is echt ideaal :). Is Lona haar oog nu weer helemaal 'goed' eigenlijk?

Nee hoor, geen problemen mee. Ik ga ze ook nog even mailen naar Christiane, omdat Easy zijn pupil geel was en ik geen idee heb of dat van de medicijnen komt..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

myxlea

Re: Maanblind of niet?!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 19:30

@Minimelona, ja ik snap absoluut wat je bedoelt. En als hij het aan 1 oog houdt is er voor mij ook geen probleem, een paard dat blind is aan 1 oog kan ik (waarschijnlijk/hopelijk) prima mee functioneren. Maar het treft wel een 3,5 jarige waarbij de nieuwe aanval nu al na 1 maand was. Dit betekend waarschijnlijk dat hij alleen nog maar sneller en meer aanvallen gaat krijgen.. We gaan er deze maand ook absoluut voor hoor, en ik wacht af tot de volgende afspraak wat er mogelijk is. Maar het moet wel allemaal reeël blijven, ik bedoel ik ben nog maar 19 en werk zoveel ik kan (en dat is veel naast mijn studie, +/- 16/20 uur id week). Ik ben namelijk echt wel bereid om 2000/3000 euro of meer voor een operatie te betalen, of voor medicijnen, of iets anders, maar het moet wel op wegen tegen alle pijn die hij heeft.. En de kansen die hij daarmee krijgt..

We gaan er nu gewoon voor en we hopen op het allerbeste. :)

@Undefined, Nee hij staat daar nu niet, hij staat nu ergens anders hier in de buurt, omdat hij nu zo'n intensieve behandeling krijgt dat redden we allemaal niet met het werk etc. Nu staat hij ergens bij iemand waarvan paarden hun bedrijf is, dus zij zijn daar de hele dag.

Ja, ze heeft het inderdaad over vitrectomie gehad. Vitrectomie werkt naar haar zeggen alleen maar als het paard een ontsteking in het achterste gedeelte van het oog heeft. Easy heeft dit, dus bij hem zou vitrectomie mogelijk zijn, als zijn oog hier nog in aanmerking komt qua zicht/zijn netvlies niet al los laat..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 19:33

Jeetje, zie het ook gelijk zeg van dat gele, apart! Ik heb ook geen idee , maar zal waarschijnlijk vast door de medicijnen komen als je zon waslijst hebt gekregen...
Ik zie geen verschil meer met het andere oog eigenlijk, alleen wel dat ze erg gevoelig is voor alles wat er in waait en zonlicht en het eeuwige traanstreepje bij het "slechte" oog... Die kap mag ook echt niet meer af hoor van mij, ik ben te erg geschrokken van jullie nieuws eigenlijk...

Ik begrijp voor de volle 100% waar je vandaan komt en vind dat je het erg realistisch houd Myxlea, _/-\o_ zal wederom mijn duimen blauw draaien voor jullie deze maand!

myxlea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 20:11

Heel erg bedankt! Het is heel moeilijk, maar hij staat nu echt op een super plekje waar hij heel erg goed verzorgd wordt en de medicatie en verzorging krijgt die hij nodig is. En natuurlijk kom ik hem lekker elke dag knuffelen en poetsen. Hij was vandaag wel enorm onder de indruk haha, er is daar ook een binnenbak met daarbij een poetsplek waar ik hem lekker ging poetsen, nou meneer wist niet wat hem overkwam haha.

Degene die hem nu zijn medicatie geeft viel het ook op dat zijn zicht waarschijnlijk niet zo heel goed meer is, hij probeert heel erg zijn hoofd bij te draaien om met zijn goede oog bij je te kijken en soms moet ze hem corrigeren dat hij niet met zijn slechte oog kant - schouder (snap je het nog? haha) tegen een muur/deur aan loopt. Verder is hij gelukkig wel heel vrolijk, eet goed en hij staat nu in een buitenstal dus heeft hij de hele dag wat te kijken en te doen, en dat vind hij zeker leuk haha. (naast het buitenlopen)

Afbeelding

Ik ben blij dat Lona haar oog zo goed gaat, dat is fijn nieuws om te horen! En groot gelijk dat de kap opblijft :).

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 20:45

mag ik vragen waar je die kap vandaan hebt :)?
Ik zag ze wel ergens maar ze waren daar erggg duur

myxlea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 20:47

Uhm ik heb geen idee, ik heb hem gekregen van een collega van mij toen net bekend was dat hij maanblindheid had. Zij had hem nog liggen, omdat ze een paard had die zonne allergie had.. dus vrees inderdaad dat hij nieuw heel erg duur is. Misschien tweedehands? Hij is UV-werend in ieder geval :).

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 20:56

Ik heb er nu eentje dat wel een hele fijn alleen daar zakken de ogen toch in en
zon harde kap is wel fijner
Wat ik heb gezien loop ik al gauw tegen de 80 euro aan voor een nieuwe :x

Om even terug te komen op de belletjes in zijn oog
ze zijn nu weg heb niks eraan gedaan dus ben benieuwd wat het was
en of het iets heeft beschadigd en of het nog terug komt

myxlea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 21:03

Hmm, balen dat je daar nu nog steeds niks over weet.. Wist Christiane ook niet wat het was?

En ik snap wat je bedoelt inderdaad, ik ben écht heel erg blij met mijn kap en als je het zou kunnen missen zou ik er zeker voor gaan. Mijn paard heeft de kappen soms helemaal wit als hij in de trailer heeft gestaan, want ze gaan toch overal tegenaan en dit houdt alles echt mooi tegen en ik hoef helemaal niet bang te zijn dat er iets met het oog gebeurt. Moet alleen om de paar dagen even de binnenkant schoonmaken, want haar van zijn hoofd (hij verhaart) gaat er wel een klein beetje inzitten, maar als je het elke dag/om de dag even doekje doorheen haalt niet

myxlea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 21:04

Ik zal eens kijken of ik wat tegenkom voor je, zo'n harde kap is namelijk wel ideaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 21:06

die wil ik ook wel dan zeg, ziet er inderdaad ideaal uit, maar die ik heb gezien gingen zwaar over de 150 euro heen..

RobinSputnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 21:10

Goh wat vervelend zeg! -O- Mijn vorige paard (inmiddels in moeten laten slapen) had ook maanblindheid aan haar ene oog. De ene dag nog les gehad op de manege, de volgende dag hele oog dicht, dik en pijnlijk en de dag daarna wel weer open maar een hele blauwe waas erover. Dierenarts erbij en die wist het niet zo goed. Ik had zelf al wel wat op internet zitten kijken en nadat ik alles had gelezen vermoedde ik zelf toch wel maanblindheid, maar goed de DA zei van niet dus dan maar niet he. Belt 'ie vervolgens terug dat het hem toch niet lekker zat en nog even de boeken in gedoken was en dat het toch maanblindheid was. Moesten ook zalf in haar oog doen (en een poedertje door haar voer) maar die zalf ging totaal niet, dus daar uiteindelijk mee gestopt (het was echt met gevaar voor eigen leven die zalf in dat oog doen). Wij ook te horen gekregen dat de kans groot is dat het iedere keer terugkomt en dat het over gaat op het andere oog. Gelukkig heeft die van mij nooit een aanval gehad en het is ook niet over gegaan op haar andere oog, enkel haar zicht aan haar ene oog werd heel slecht en dat kon je soms een klein beetje merken en ze had wat vaker zo'n traan bij dat oog + met felle zon een vliegenkap op wat wel hielp. Nooit echt meer ergens last van gehad goddank, ook niet met rijden! Nog steeds best opgelucht over ondanks dat ze er niet meer is want het is natuurlijk echt niet leuk zoiets :(

Sterkte zeg!

myxlea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 21:19

Ik heb even voor jullie twee rondgekeken, maar kan zo snel niks vinden. Ik hou het voor jullie in de gaten :j. Welke had je al wel gevonden Suzan? (Die van 80 euro)

Fijn dat je paard het maar een keer had RobinSputnik, natuurlijk niet fijn dat hij het uberhaupt een keer heeft gehad, maar gelukkig was het niet chronisch.

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 21:20

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 10:54

SuzanLarissa schreef:
Pfoe had de Engelse naam ervoor gevonden..
Moek ff in mijn geheugen graven wat dat ook al weer was haha

Edit: dat duurde niet lang haha
had deze gevonden
http://www.horsemask.com/products.html

SuzanLarissa, deze heb ik dus serieus overwogen, maar het schijnt dat de oogkappen zelf de randen van klittenband zijn en daar zus letterlijk het halve weiland aan blijft hangen, wat de levensduur van het masker niet bevordert, je kan dus ook 2 losse oogkappen bestellen en als het nog maar 1 oog is die op een stevig masker (zoals die van harry's horse) bevestigen ; ik had het dan zo bedacht dat ik het gaas van het masker over het klittenband bevestig zodat de oog kap vast zit en niet van alles er aan blijft hangen , dan kan je voor die zelfde 80 euro 2 maskers maken (2 losse oogkappen waren geloof ik 30 euro 2 x masker van 10 euro en hooguit wat sterk garen en andere helft van klittenband kopen kost je misschien 5 euro)

Misschien een idee?

myxlea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 21:14

Ik ga hier ook nog over nadenken minimelona, ik wil eigenlijk een aantal verschillende maskers gaan maken, die lijken op wat hij nu heeft, want dat is echt perfect.

@SuzanLarissa, had eigenlijk een vraagje voor jou. Want het oog van jouw paard bleef toch ook 4,5 maand onrustig? Hoe gaat het nu met dat oog? En weet je al wat je ermee gaat doen?

Easy gaat oké. De ontstekingen zijn beiden heel goed te zien en oog was vandaag erg troebel. Verder is hij heel erg afgevallen door de pijn en is hij er helemaal klaar mee, hij werd zo ongedurig en onrustig en hij wist gewoon echt niet meer wat hij met zichzelf aan moest. Vandaag mocht hij lekker de grote weide op voor het eerst met 3 oudjes. Hij is helemaal vriendjes geworden met 1 van hen en dat deed hem zoveel goed, Easy is namelijk echt een paarden-paard en vind het geweldig met andere paarden te zijn. Toen Easy om 9 uur weer op stal moest vanavond stond zijn nieuwe vriendje helemaal heel hard te hinniken omdat hij weg moest, o-zo-lief <3

Ik hoop zo dat Eas snel opknapt.. :(:) Het is echt verschrikkelijk hem zo te zien.

myxlea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 08:11

Voor iedereen hier in het topic die ook op zoek was naar zo'n kap als ik had, ik heb een topic geopend en hier staat een link in naar een zadelmaker die ze maakt.

Easy heeft die van hem gesloopt dus ik wilde graag wer een nieuwe..

http://m.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f ... #p84636285

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 19:05

myxlea schreef:
Voor iedereen hier in het topic die ook op zoek was naar zo'n kap als ik had, ik heb een topic geopend en hier staat een link in naar een zadelmaker die ze maakt.

Easy heeft die van hem gesloopt dus ik wilde graag wer een nieuwe..

http://m.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f ... #p84636285

Verrek zeg!! Thanks voor de tip, maar eh weet je al wat die nieuwe kosten gaat?

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 06:25

myxlea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 17:52

Fijn zeg dat het zo goed verlopen is Bravura, zou je het weer doen als je opnieuw voor die keuze zou komen te staan?

En Minimelona, ik ga morgen even bellen naar de man die ze maakt. Ik heb nu deze (http://www.paardendrogist.nl/data/produ ... 0-V-01.jpg) en die bevalt echt super goed! Blijft heel goed zitten als je deze deels onder het halster vast maakt en er is enorm veel ruimte om de ogen heen en het gaas is ook stevig genoeg dat het niet inzakt. Prima tijdelijke oplossing dus, waardoor er wat minder haast achter het andere masker zit.

Easy's witte ontsteking in zijn oog is geslonken tot een smal streepje, was goed op de foto te krijgen, dus deze ga ik even doormailen naar de dierenarts. Hoe gaat het hier met de paarden?

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 20:37

Ja, zou het zo weer laten doen. Het is wel even een kostenplaatje maar het paard is er mee geholpen. Zeker als je paard op die manier het zicht kan behouden en geen pijn meer heeft. Je ziet niks van dat implantaat, maar laat ik niet te vroeg juichen...we krijgen weer een zomer met veel zon. Hij heeft wel altijd de vliegenkap om als de zon schijnt, als is dat 's winters, sneeuw kan ook verblindend werken en 's zomers is stof een boosdoener.
Als je gaat druppelen heeft het paard al pijn en het heeft vele nadelen. Niks doen is geen optie, dan gaat het oog met de tijd achteruit en je paard krijgt flinke oog- en hoofdpijn plus dat het zicht steeds verder achteruit gaat. Binnen 2 jaar na de eerste maanblindheidsaanval kan ook het andere oog het krijgen. De shet zit dus nog steeds in de gevarenzone.
Oorzaak was denk ik een oogbeschadiging doordat hij door de draad vloog en daarna kennelijk die infectie kreeg in de stal (vlas was losgewroet door de muizen en daar werd wel mee opgestrooid). Tegenwoordig gooi ik al het losgewroette vlas op de mesthoop. Jammer dat je zoiets vaak te weten komt als het te laat is voor je paard.

Ravenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 20:50

hoi myxlea,

ik zag toevallig deze topic en kan je veel antwoorden geven op maandblindheid..
ik heb een merrie (engels volbloed v.d duitse renbaan) gehad die maandblindheid had.
dat gele gaat vanzelf weg nadat je een tijd lang de druppels van de DA geeft (het begint met een witte waas en dan gaat het over na geel en wordt de vlek telkens kleiner).
ze krijgen per aanval minder te zien en langzaam aan worden ze blind aan het oog

heeft je DA wel een verdovingdruppel gegeven?
althans die van mij kreeg een druppel tegen de pijn en 1 voor de ontsteking.
elke keer na gebruik moest ik ze weer weg gooien en na een tijd kreeg ze het weer en moesten we weer nieuwe kopen..

helaas hebben we dit paard in moeten laten slapen, een volbloed die later ook aan haar 2e oog blind zou gaan raken omdat op een dag ze ook de waas aan haar goede oog had was fataal..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 21:46

Ik moet zeggen dat het af en toe wel lijkt of Lona aan head shaking syndroom begint te lijden ofzo...
Ik dacht in het begin van haar paniek bij aanraking van mij, dat dit kwam omdat ik van de winter wel zo vreselijk erg statisch was dat ik haar per ongeluk een aantal gemene schokken heb verkocht in gezicht als ik haar aanraakte, deed mijn pennyhartje meer dan pijn eigenlijk...

Maar merk nu hoewel ik geen slechter oog zie wel dat ze soms om niets echt heel fanatiek en dramatisch begint te schokken en schudden met hoofd en toch wel snurken erbij hoor (= angst bij haar) en dan soms weer als ze een gewone aanraking voelt van iedereen trouwens; Want het is nogal jammer dat manager het niet aan mij heeft gemeld , maar zelfs zij krijgt kap zowat niet meer om en dan ga je toch denken, want manager vond lona toch zo ontzettend geweldig lief en goed opgevoed paard? Dus wat gaat er mis? Ja de communicatie tussen eigenaar en manager dat mag duidelijk zijn, maar ik begin toch te vermoeden dat ze misschien wel meer last aan het krijgen is?

Fijn trouwens om te lezen dat het dus geen overdreven zeikgedrag is van mij dat ik die kap er op eis bij lona, eigenlijk altijd wel, want heb idd gemerkt dat sneeuw, regen, hagel haar irriteerd, in veel grotere mate dan ieder ander gezond paard/ zon is zowiezo pijnlijk voor haar en wil dus idd ook zo veel mogelijk het vuil en wind en alles eigenlijk uit haar ogen houden... word serieus moe van het gevecht dat je voor zoiets doodnormaals en zeer belangrijks moet knokken om het erin te houden, want voor je het weet, worden de rollen omgedraaid als ze er geen zin meer in hebben omdat het vast niet altijd even gemakkelijk zal gaan en te gaan stellen dat die kap erg vervelend is voor je paard en hij beter zonder kan, ben je daar gevoelig voor, stem je daar mee in en wij weten hier allemaal wat voor gevolgen dat luiigheid en spelletjes spelen met eigenaarr voor je paard kunnen betekenen, pfff moet je toch niet aan denken eigenlijk?