Cushing: van beheersbaar naar onbetaalbaar?????

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 14:09

Focussed nu in gesprek met B.I.??? Pff....spannend. :):) :):)
Ik moet nu naar buiten om mest te ruimen van 9 paarden, ik haak straks weer aan....

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 14:14

Sammie schreef:
In hoeverre zijn da's hier al van op de hoogte?

Die van mij vertelde het afgelopen weekend toen hij voor iets anders bij mij op stal was. Hij heeft ons paard 6 jaar behandeld en altijd recepten voorgeschreven dus wij waren wat cushingfeiten aan het uitwisselen als het ware en hij gaf dus aan dat hij dat niet meer kon en mocht doen omdat Prascend er nu was.

Odysseus

Re: Cushing: van beheersbaar naar onbetaalbaar?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 14:20

Nou al 20 minuten aan de lijn en opeens blijft de lijn weg vallen :( :(

Heb 'm maar een sms gestuurd met de vraag om even op een ander moment te bellen.

Anker_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 14:40

anneve schreef:
Xanne schreef:

Ik heb het document gelezen en er zijn welgeteld twee onderzoeken nodig geweest voor deze registratie. Een Effectiviness Study onder 122 paarden en een Safety Study onder 32 paarden. Dat stelt helemaal niks voor. Absoluut niet te vergelijken met de ontwikkelingskosten van nieuwe medicijnen. Dit is heel erg makkelijk ontzettend veel geld verdienen aan een bestaand medicijn.

Oeps, deze reactie getuigd niet van enige kennis op dit gebied. Die 32 paarden b.v. zijn allemaal geeuthanaseerd (tbv TAS studie) om het voor jullie paarden mogelijk te maken het middel veilig te gebruiken. En dit betreft alleen het onderzoek in de US. Als je bij de FDA aangeeft dat je iets wil gaan registreren voor dieren moet je per jaar b.v. al € 67.000 dokken. Dan heb je nog niks. 122 paarden 180 dagen, dit onderzoek heeft heel wat jaartjes geduurd. Heel vaak €67.000 voor niks. Los van het onderzoek. Nogmaals dit red je niet met een miljoentje.

Het ontwikkelen van een generiek heeft niks met patenten te maken trouwens. Deze zaken staan los van elkaar. Volgens de diergeneesmiddelenwet mag je pas op zijn vroegst na 10 jaar een generiek maken. Patenten gelden altijd 20 jaar.

"Oeps", ik heb juist wél kennis op dit gebied. Je slaat de plank volledig mis. Ik zal morgen of overmorgen inhoudelijk reageren.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 14:42

Ik heb niet het hele topic gelezen, maar is het niet gewoon zo dat de versie in de mensen apotheek deels vergoed/gesubsidieerd word, en daarom goedkoper is?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 15:23

Heb 50 minuten gesproken met BI, ondertussen notities gemaakt die zal ik online zetten. Kan helaas niet eerder dan vanavond na 11 of dus morgen ochtend pas, moet nu voor m'n werk aan de slag en via het OV reizen. Dus heb alleen m'n telefoon.

Ik heb gevraagd om een tweede gesprek omdat nog niet alles aan bod is gekomen en ik jullie ook de kans wil geven opmerkingen te maken of vragen te stellen op basis van m'n notities van het gesprek.

Ik kan iig al wel vertellen dat er meer duidelijkheid is gekomen. Maar precieze cijfers en statistiek mogen helaas niet naar buiten gebracht worden. Dus dan is het geloven op het woord.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 15:23

Eiber, ik begreep uit je post al dat de insteek idd is dat mensen geen illegale of dubieuze oplossingen moeten gaan verzinnen, en ik werd wat dat betreft dan ook heel blij van dit topic :) Mn reactie kwam misschien iets feller over dan ik bedoelde. Maar ik had al een paar "alternatieve" opties gelezen, oa over het buitenland, en als ik me niet vergis (zou ik ff in mn boeken moeten opzoeken) is het toedienen van medicijnen die UDA of UDD zijn (dan wel alleen verkrijgbaar op voorschrift van de DA danwel alleen toe te dienen door de DA) ook verboden als je het middel zelf uit het buitenland haalt. En zeker bij paarden die uiteindelijk mogelijk naar de slacht gaan, is het toedienen van niet geregistreerde medicijnen, zeker als het niet word bijgehouden qua administratie, wel een risico voor de volksgezondheid. Vandaar dat ik er toch ff op wou reageren. (das meer een algemeen probleem dan specifiek nu, maar cushing medicijnen grijpen wel op metabool/hormonaal niveau in dus dat daar slacht risico's zijn zou ik me kunnen voorstellen).

algemeen: dat een medicijn al jaren met succes word gebruikt bewijst helaas vrij weinig. Het zou zo maar een toegevoegd stofje kunnen zijn waardoor het werkt, aanvullende therapie etc. Ga ik niet vanuit en is vergezocht, maar het kán wel. Ook bijwerkingen worden heel vaak niet gemeld, en daar is voor humane middelen die bij dieren worden toegepast naar ik weet ook geen meldpunt voor. Het wel of niet aanwezigzijn van bijwerkingen, op korte dan wel lange termijn, is dus zonder een gedegen onderzoek helaas écht niet aan te tonen. En afgezien daarvan moet het voor de wet in alle gevallen worden uitgezocht, omdat de meeste humane medicijnen die voor dieren worden geregistreerd lang niet zo veel of langdurig zijn gebruikt als dit specifieke middel. En voor 1 medicijn kan een wet geen uitzonderingen maken.

(ik ben het overigens met de actie eens, maar probeer duidelijkheid te scheppen over wat moet, mag en kan. Is tevens een handige afleiding van het studeren wat ik eigenlijk moet doen nu :P )

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 15:29

Medicijnen waar je in Nederland een recept voor nodig hebt mag je wel voor eigen gebruik uit het buitenland meenemen. De dosis voor paarden is hetzelfde tot lager dan die voor mensen, dus met een beetje overtuiging kan je wat meenemen na je vakantie.
Maar bestellen uit het buitenland zou ik niet durven.

bimmezs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 15:43

Dit is gewoon een belachelijk iets!
Ik ben zelf in het bezit van een 40-jarige pony die ook ziekte van Cushing heeft.
Hij krijgt al jaren een half tabletje Pergolide per dag en hij doet het er onwijs goed op +:)+

Vorige maand is ons bij het afhalen van zijn medicatie verteld dat aankomende maand (deze maand dus)het een andere verpakking zou hebben en de tabletten een andere vorm zouden hebben, maar verder was er niks veranderd.

Jaja totdat we gingen afrekenen.... het dubbele!! -:(-
Inderdaad wel even om een uitleg gevraagd.

Ik vind het onwijs goed dat hier iets tegen gedaan word, want dit kan gewoon niet.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 15:44

bimmezs, als je op FB zit, kun je de reactie van Focussed liken, elders staat wel een linkje

bimmezs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 15:51

ok, thanx

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 15:51

@Airborn: fijn dat je e.e.a. zo toelicht dat het duidelijker wordt.
Over het slachten: mijn D.A. dacht aanvankelijk dat het nog wat uit zou maken als hij mijn paard officïeel zou registreren als gezelschapsdier en dus niet bedoeld voor de slacht. Echter ook op deze manier kan hij de Cascaderegeling niet omzeilen.
Hoewel er op dit moment ook geen aantekeningen van de medicijnen die ik haar geef, in haar paspoort worden bijgehouden. Er is dus een systeem maar dat is beslist niet waterdicht. (overigens ben ik niet van plan haar te laten slachten, laat daar geen twijfel over bestaan ;) ).

Over dat "opnieuw door de molen gaan"was me al wel wat bekend. De woordvoerder van BI kwam desgevraagd ook met deze informatie.
Maar wat dat feitelijk inhoud en hoeveel geld dat kost, geen idee.

Feit blijft dat BI de meeste Cushingpaarden in Nederland geen dienst heeft bewezen met de registratie van het middel Pergolide.
De bestaande situatie was veilig en goedkoop. Juist omdat er al zoveel informatie vanuit US is, waar het middel al uitputtend is onderzocht.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 16:40

BI zal natuurlijk nooit uit zichzelf de prijzen gaan verlagen en zullen daar genoeg argumenten voor weten aan te dragen. Toch blijft het een rare zaak: bij humane medicatie zijn er allerlei maatregelen genomen om er voor te zorgen dat mensen genoegen nemen met goedkopere ( maar gelijkwaardige) medicatie om dure medicatie te vervangen, en hier is het precies andersom. Dankzij de cascaderegeling moeten artsen nu duurdere medicatie voorschrijven (terwijl de inhoud EXACT hetzelfde is, er is géén stofje aan toegevoegd waardoor het nog beter zou werken).

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 17:21

Ik ga dit even volgen, ik werk in een gezelschapsdierenartspraktijk. Mocht ik binnenkort een vertegenwoordiger langskrijgen van BI zal ik dit eens voorleggen.
Maar het is vaker zo dat middelen die ineens wel voor dieren geregistreerd worden dan een stuk duurder zijn. Je bent namelijk als DA verplicht dit middel af te nemen, je mag geen andere middelen meer gebruiken als er een middel is wat voor de ziekte en dier geregistreerd staat, dan ben je in overtreding.
Vaak komen er na verloop van tijd wel goedkopere versies op de markt, maar tot die tijd is dit erg zuur zeg!

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 17:26

@Wendy: ja, dat klopt allemaal wat je zegt. Dat is het cascade systeem. En als er een patent op dit geneesmiddel is verstrekt, gaat het min. 20 (TWINTIG!!!) jaar duren voordat er een vergelijkbaar middel goedkoper mag worden verkocht. Lees de overige berichten in dit topic nog maar 'es, dan is het duidelijk dat "zuur" zelfs een understatement is in dit geval.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 17:28

Of een vertegenwoordiger de juiste persoon is.. die willen alleen maar verkopen!
Ik ben eigenlijk benieuwd of er niet een bepaald orgaan is waar dierenartsen/paardenartsen bij aangesloten zijn - en waar we het probleem ook kunnen aankaarten. Ik denk dat iedereen best kan leven met een kleine prijsstijging, maar deze wereldwijde, exorbitantie prijsstijging kan niet goed zijn!

Is er uit te zoeken of er daadwerkelijk een patent verstrekt is voor Prascend?

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 18:20

De mensen die je hiervoor moet aanspreken is denk ik de KNMVD, maar of die hier nu echt iets aan kunnen doen... Die moeten helaas namelijk ook roeien met de riemen die ze hebben, en hebben wettelijk maar een beperkte controle over wat wel en niet kan en mag en moet. Veel dingen worden van hoger af bepaald, regerings niveau, en dat zijn helaas niet altijd degene die er daadwerkelijk verstand van hebben. Wie verder nog invloed hebben op de diergeneesmiddelenwet... geen idee. Maar denk dat je in dit geval wettelijk gezien geen kant op kan. Een uitzondering voor 1 dgm zullen ze denk ik niet gaan maken. (vraag me ook af of nederland dat uberhaupt zou mogen, gezien de europese regelgeving)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 18:43

Ik heb even pauze, de man die ik aan de lijn had het erover dat we de inkoop prijs kunnen ziek bij VKP? VPK? Dan kon ik kijken wat de marge is van de dierenarts.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 19:07

Mijn da zei dat de inkoop prijs 1,20 was per 1 mg.

bonoenpepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 19:42

Ik heb even voor jullie nagevraagd bij diegene uit Duitsland, die mij vroeg wat Pergolid hier kost. In Duitsland is het nu ook Prascend, maar wat zij heeft gedaan:
met het recept van haar DA via een Nederlandse kennis naar een apotheek ik Amsterdam gegaan en hier dus Pergolid gekocht, voor € 122,00 i.p.v. € 675,00 voor Prascend in Duitsland!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 20:25

gipsy_turbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 21:24

Hoi,

in welke landen is het wel zonder voorschrift verkrijgbaar?
Want tegen de prijs dat ik de prascend nu betaal, kan ik wel eens verder voor rijden als die ergens anders goedkoper is zonder voorschrift.

Groetjes

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 22:01

Bij mijn apotheek verkopen ze zoal van 4 verschillende merken Pergolide.
Dus er zijn wel degelijk verschillende fabrikanten, maar dat is allemaal voor menselijk gebruik.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 22:02

De reactie van Bi staat op Facebook. Ik zal het even kopieren.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 22:07

Op een of andere manier kan ik niet van Facebook kopieren :n