Merrie met groeiachterstand, slechte vacht en lusteloos

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 10:18

Citaat:
Maar advies van fysio, da vind toch wel iets meer toegevoegde waarden dan lieve bokkers

Waarom open je dan een topic ?

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 19:27

Jannepauli schreef:
Citaat:
Maar advies van fysio, da vind toch wel iets meer toegevoegde waarden dan lieve bokkers

Waarom open je dan een topic ?

Lijkt mij toch vrij logisch, dat staat ook in de OP waarom ze dat doet.

Maar als bokkers haar adviezen door de strot gaan duwen wat ze moet gaan doen en er wordt tevens afgegeven op de manier waarop ze haar paard traint en dat wordt dan gebaseerd op een enkel plaatje, dan kan ik me voorstellen dat ze niet veel trek meer heeft om nog te reageren. Bokkers hebben haar nog nooit bezig gezien tijdens het trainen van haar paard, daar heeft ze waarschijnlijk goede instructie en fysio bij waar ze meer vertrouwen in heeft als in iemand die hier trainingsadvies geeft, gebaseerd op een enkele foto van een jong dier dat, logischerwijs, nog af en toe een beetje op de voorhand valt. Bovendien heeft ze niet om trainingsadvies gevraagd en ze heeft ook niet gevraagd of ze wedstrijden kan gaan rijden met dat paard en zoja, wanneer.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 19:56

Tja heel vaak kan je zoiets hier wel verwachten, je kan het beter in je achterhoofd houden als je een topic opent.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 20:22

Dit topic is verplaatst want het stond eerst bij voedingsadvies, dat wilde ik.
Maar door allerlei dingen uit te zoeken bleek niet dat dat het enige was. En ging het naar medisch

Merrie was vandaag mega druk zowel op het land als los in de longeerkraal. En daar wil ik naar toe.
Haar karakter moet eerst terug komen was een zombie op stal mijn 30jarige was drukker.

Thanks maikeltje.
Voor de rest zijn er wel wat mensen die het willen volgen hoe ze ontwikkelt.

Vala

Re: Merrie met groeiachterstand, slechte vacht en lusteloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 21:00

Fijn dat ze weer fitter oogt Tita! Dat geeft weer moed!

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 21:58

Fijn dat het wat beter gaat! Is natuurlijk ook niet in een paar dagen geregeld.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 22:13

tita schreef:
Dit topic is verplaatst want het stond eerst bij voedingsadvies, dat wilde ik.
Maar door allerlei dingen uit te zoeken bleek niet dat dat het enige was. En ging het naar medisch

Merrie was vandaag mega druk zowel op het land als los in de longeerkraal. En daar wil ik naar toe.
Haar karakter moet eerst terug komen was een zombie op stal mijn 30jarige was drukker.

En dan nu de fysiek nog.
Wat ga je doen om die rug weer gezond te krijgen?

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 22:15

Bovenste gedeelte wat uitsteekt afzagen en weer dicht naaien? Zie je niks meer van...

@Dees ze hoeft aan jou toch geen verantwoording af te leggen of wel?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 22:20

Verlopig niks, eerst zelf aansterken. Merrie heeft ong 3 weken nodig om zich goed te volen van de wormen. En ik nog veel langer :+

Verder is er volgende week zondag les in grondwerk daar vandaan verder met lange lijnen en pessoa.
Zal eind volgende week keer rijden enkel om te kijken of ze voorwaarts is. En of zadel goed blijft.

Over 3 weken komt fysio weer en zal met hem overleggen hoe of wat. Maar moest gewoon rijden van hem.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 22:22

Ik vertrouw (over het algemeen) op het advies van een DA.
Als de diagnose is gesteld (bloedwormen) en dit wordt behandeld, dan neem ik aan, dat de merrie herstelt . Tevens een goed voerbeleid en fysio, wat tijd en een goed trainingsschema, dan zal het vast goed komen!
Ik wens je alle succes met het herstel, ik vind haar namelijk erg aansprekend!

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 22:35

Tooske schreef:
@Dees ze hoeft aan jou toch geen verantwoording af te leggen of wel?

Pfff... er word een vraag gesteld?!

Wat krijgt de merrie inmiddels aan voer?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-12 06:25

4x per dag hooi
7 uur weidegang per dag tot ergens okt nov
1/2 brok
2x daags 1/2 muesli

Dit is het verlopig en nog vitamine.

@
ik snap Tooske wel Dees is een al negativisme daar heb ik niks aan. De rug kun je niet ff aanpakken en verwachten dat dat ff verandert. Zij doet echter alsof ze zelf ervaring mee heeft. Het zijn botten die staan zo kan haar moeilijk in een korset stoppen.

Dat stukje lendenen staat omhoog en daar moet je mee leren omgaan. Zij kraakt enkel mijn paard af wat natuurlijk haar goed recht is, maar ze kent de merrie niet en weet dus ook niet hoe de merrie, loopt en beweegt.
Ik heb er mensen bij laten komen en zoals jord zegt niet zomaar iemand.
Heb contact met 3 verschillende artsen, foto's zijn opnieuw bekeken. Er is op dit moment geen reden om de rug grondig aan te pakken.
Eerst moet energie omhoog en conditie. En als iemand daar over door blijft gaan, lijkt het wel alsof men er een spel van maakt in afbranden.

Kijk en nogmaals mijn foto in profiel afkeuren is natuurlijk helemaal vervelend. Dan hou je totaal geen rekening met totaal plaatje.
Merrie loopt wel degelijk op eigen benen maar advies is juist niet op eigen benen laten lopen.
Ze is neerwaarts gebouwd, net onder het zadel, en zoekende naar balans. Mag ze iets op de voorhand lopen.

Commentaar is goed, graag kan ik van leren. Maar moet wel relevant zijn en kijken naar de omstandigheden.
Nu ben ik niet bang voor de toekomst met haar want zelf en correct gebouwd paard kan naar de knoppen gereden worden.
Maar voor benen ben ik niet bang........ Mijn paarden (2 en niet deze merrie ) zijn nog nooit kreupel geweest of blessure gehad waarvan er een 15 is geworden ( verkocht en dood nu ) en de ander is nu bijna 30 en loopt nog onder het zadel.

En omdat ik bewust ben van haar rug, let ik er meer op en zoals je ziet in foto profiel zijn de lendenen "gezakt"
Je ziet daar alleen een punt van kont, maar ik ben bewust dat ik een apart paard heb...... En als ze lekker loopt en los door het lijf is en alles wil leren ben ik blij met deze eigenschappen.
De tijd zal het leren of ze geschikt is voor de sport, haar gangwerk en wilskracht zijn pre.

Foto's komen na het weekend

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 09:01

[naam verwijderd] is niet een en al negativisme, [naam verwijderd] is realist ;)
Paard loopt giga op de voorhand, is zo overbouwd dat je er nog geen passend zadel op kunt vinden en heeft nu opbollende lendenen. Ja, daar was ik ook wedstrijden op gaan rijden. Super paard toch?!

Maar eh,... succes ermee. Je hád wat kunnen leren en zelfs je paard kunnen helpen maar kiest ervoor om vooral te doen alsof je op de goede weg bent.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 09:06

Rijdt de TS wedstrijden dan? Nee, ze heeft er even aan gedacht toen het destijds beter ging maar heeft nog niet gestart en geeft haar paard nu alle tijd om te herstellen en om het probleem aan te pakken met begeleiding van een gerenomeerde fysio. Lijkt me prima.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-12 09:28

Liever dat ze bij mij naar de slager gaat, zonder veel pijn gehad te hebben dan helemaal kapot bij een ander.
Ben blij dat jij alles zo goed weet en fantastisch kan rijden. :D
Gedane zaken nemen geen keer, en moet nu roeien met de riemen die ik heb.
Maar ga dus niet de merrie naar de slacht brengen omdat jij dat vind :') elk jaar dat ze het doet is het mooi meegenomen.
Heb wel vermoeden dat ze gewoon gezond "oud" gaat worden.
Maar als je toch alleen maar gal gaat spuwen heb ik liever dat je gewoon niet meer post.

Citaat:
Maar eh,... succes ermee. Je hád wat kunnen leren en zelfs je paard kunnen helpen maar kiest ervoor om vooral te doen alsof je op de goede weg bent.

Nee ik help haar niet absoluut niet heb een team achter me staan...maar jij weet hoe het moet. Ook da zeker
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-09-12 23:04, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: quote uit pb verwijderd

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 10:31

Jeetje Dees, kan het iets minder??? Heb jij de wijsheid in pacht ofzo? TS is met een heel team aan profs aan de slag!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 10:37

TS, ik herken veel in je topic,ik ben inmiddels een jaar bezig met mijn merrie,waaronder positieve en negatieve reacties op bokt en van de buitenwereld.
Wil je veel sterkte wensen!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-12 12:01

Ik heb toch aantal dingen gedaan, en de merrie is nog steeds niet aan het werk maar aansterken door middel van eten, wormenkuur en de vitamine van de da. Fysio en TA is geweest.. een osteo of chiro is nu nog even niet aan de orde..je kunt niet gelijk alles erop los laten.

We werken haar los met grondwerk...waar ze sinds zondag weer liet zien van geweldig gangwerk en loslaten in haar rug.
Vanuit grondwerk gaat ze aan de lange lijnen en pessoa.

Ze zal vaste klant blijven van fysio (wanneer het nodig is maar hij zal vaker komen dan bij mijn andere paard) verder zal ik heel veel op haar karakter letten. Ze uit dat echt.
Op een of ander manier blijf ik wel geloven dat ze de sport in kan :D ach kan het altijd proberen toch
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-09-12 23:06, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: deel tekst ivm persoonlijke aanval verwijderd

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 12:28

tita schreef:
4x per dag hooi
7 uur weidegang per dag tot ergens okt nov
1/2 brok
2x daags 1/2 muesli

Dit is het verlopig en nog vitamine.

@
ik snap Tooske wel Dees is een al negativisme daar heb ik niks aan. De rug kun je niet ff aanpakken en verwachten dat dat ff verandert. Zij doet echter alsof ze zelf ervaring mee heeft. Het zijn botten die staan zo kan haar moeilijk in een korset stoppen.

Dat stukje lendenen staat omhoog en daar moet je mee leren omgaan. Zij kraakt enkel mijn paard af wat natuurlijk haar goed recht is, maar ze kent de merrie niet en weet dus ook niet hoe de merrie, loopt en beweegt.
Ik heb er mensen bij laten komen en zoals jord zegt niet zomaar iemand.
Heb contact met 3 verschillende artsen, foto's zijn opnieuw bekeken. Er is op dit moment geen reden om de rug grondig aan te pakken.
Eerst moet energie omhoog en conditie. En als iemand daar over door blijft gaan, lijkt het wel alsof men er een spel van maakt in afbranden.

Kijk en nogmaals mijn foto in profiel afkeuren is natuurlijk helemaal vervelend. Dan hou je totaal geen rekening met totaal plaatje.
Merrie loopt wel degelijk op eigen benen maar advies is juist niet op eigen benen laten lopen.
Ze is neerwaarts gebouwd, net onder het zadel, en zoekende naar balans. Mag ze iets op de voorhand lopen.

Commentaar is goed, graag kan ik van leren. Maar moet wel relevant zijn en kijken naar de omstandigheden.
Nu ben ik niet bang voor de toekomst met haar want zelf en correct gebouwd paard kan naar de knoppen gereden worden.
Maar voor benen ben ik niet bang........ Mijn paarden (2 en niet deze merrie ) zijn nog nooit kreupel geweest of blessure gehad waarvan er een 15 is geworden ( verkocht en dood nu ) en de ander is nu bijna 30 en loopt nog onder het zadel.

En omdat ik bewust ben van haar rug, let ik er meer op en zoals je ziet in foto profiel zijn de lendenen "gezakt"
Je ziet daar alleen een punt van kont, maar ik ben bewust dat ik een apart paard heb...... En als ze lekker loopt en los door het lijf is en alles wil leren ben ik blij met deze eigenschappen.
De tijd zal het leren of ze geschikt is voor de sport, haar gangwerk en wilskracht zijn pre.

Foto's komen na het weekend

Let op daar kan je je lelijk in vergissen. Een verhoging ter hoogte van de lendenen kan héél goed ook vanuit de weke delen komen. De wervels kunnen ook omhoog 'geduwd' worden, dat is niet per sé de natuurlijke bouw van een paard.
Als het om een echte karperrug gaat, zal daar inderdaad niet veel aan te doen zijn.
Ik denk dus ook dat het geen slecht idee is om die rug in de toekomst goed in de gaten te houden (maar het lijkt me dat je dat al doet) Verder hoop ik voor je dat het in een stijgende lijn blijft gaan!
Wat betreft die wormenbesmetting: vervelend is dat. Mijn paard heeft er iedere winter (in mindere mate) last van, ondanks zeer regelmatige ontwormingen. Dit mede omdat hij erg veel op de weide vertoeft en de kudde uit 10 paarden bestaat. Met ontwormen heb je geen zekerheid

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 12:31

Unicorn,aan wat voor probleem denk je dan in de weke delen?

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 12:33

timokyana schreef:
Unicorn,aan wat voor probleem denk je dan in de weke delen?

als je even zoekt op 'hunter's bump' dan vind je heel veel informatie over verhogingen op de kont en op de lendenen.
Er kan bv. spierweefselschade zijn in de rugspieren of in de verbinding met SI gewricht. Of een 'simpele' blokkade. Jammergenoeg weet ik er zelf niet heel veel over (mijn paard heeft het namelijk ook), maar ik ben me er nog over aan het inlezen

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 12:46

Ik herken het verhaal en ook de bouw van het paard in een paard van kennissen. Deze had ook een bloedworm besmetting, ook raar in het haar niet dik willen worden enz. De rug was ook bol. Na een goede ontworming, veel goed voer is de merrie enorm opgeknapt en wel 5 cm gegroeid (was 3,5 jaar oud) en de rare opgetrokken rug verdween ook. Een paard dat zich zo voelt kan ook een bepaalde houding aan nemen door pijn of iets dergelijks. Paard heeft wel een paar massage's gehad om de spieren weer los te kunnen krijgen.

Hoop dat je hier wat mee kan :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 13:06

tita schreef:
Ik heb toch aantal dingen gedaan, en de merrie is nog steeds niet aan het werk maar aansterken door middel van eten, wormenkuur en de vitamine van de da. Fysio en TA is geweest.. een osteo of chiro is nu nog even niet aan de orde..je kunt niet gelijk alles erop los laten.

Groot gelijk, je hebt de afgelopen tijd al van alles gedaan. Nu eerst wachten dat ze hersteld is van de bloedworminfectie die een weerslag heeft op haar gehele lichaam. Grote kans dat ze straks nog een groeispurtje krijgt als ze weer energie over heeft om te groeien.
Een paard wat zich niet lekker voelt zal ook met een bolle rug gaan staan, schreef iemand hierboven ook al. Dat benadrukt nog extra haar rug.

Waarom iemand je gaat bestoken met zulke pb's is mij een raadsel..

Mijn eigen merrie is ook overbouwd en heeft een welving bij haar lenden. Inmiddels is zij 20 en vertoond weinig tekenen van slijtage ondanks intensief rijden. Laat haar wel iederen 8-9 maanden behandelen door een chripractor om problemen voor te zijn maar that's it.

Tita, trek gewoon lekker je eigen plan (maar dat je volgens mij ook wel)

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 20:57

Mijn veulen is heeft ook een bol buikje en wat warrig in de vacht, ondertussen twee keer ontwormd met Equimectin 600 op 02-08-2012 en 15-08-2012 er kwamen wat witte lange wormen uit (was er toen zelf niet bij was een weekend weg en is sinds dien wel wat bijgekomen, een stuk gegroeid. Moet wel zeggen dat ik hem ook vitamine pasta heb gegeven dus wellicht dat dit ook hielp, en lijnzaadolie.

Vandaag was de dierenarts er voor het tweede keer enten (basisenting en vond dat hij nog een bol buikje had) en hij is vandaag ontwormd met volgens mij Strongid P dit zou ook tegen bloedwormen zijn. Het was in ieder geval een rode verpakking ga het voor de zekerheid morgen even nakijken.

Ik hoop dat het met jouw paard snel goed gaat komen.

equitation

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 22:05

Ik vind wat hier gebeurt ook erg flauw. TS is harstikke druk met haar merrie maar wil nu gewoon de uitwerking van een aantal dingen afwachten. Ik geef haar groot gelijk. Zo flauw dat sommige hier doen alsof TS geen tijd of geld genoeg aan haar merrie wil spenderen. Ik heb dit al in meerdere topics gezien en ik erger me hier dood aan. Sommige mensen denken dat alleen hun weg de juiste is en geven adviezen waarvan ik denk dat ze gewoon anderen napraten. Je kan best adviezen geven maar iemand voor mongool uitmaken omdat die niet gaat doen wat jij als de juiste weg acht vind ik wel zo ontzettend misselijkmakend. Hier op dit forum geeft iedereen duizenden euros uit aan hun paard per maand en houden hun dieren 24/7 gezelschap. Maak dat de kat maar wijs. TS, ik denk dat je goed op weg bent en dat het best goed komt met je merrie. Het hoeft niet altijd volgens het boekje te gaan, volg gewoon je gevoel!!