Paard vermagerd ernstig in 4 dagen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xxsalinaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-12 14:15

Ariebren schreef:
Ik voer al 15 jaar de vipagraan.
Maar doordat er geen vet in zit blijven de paarden droog op de spieren en ribben.
Ik houd ze "spekkig" op gewoon goed hooi en of de grote groene weide.

En een paard wat wat invalt op zijn bespiering, zoals mijn oude hengst, krijgt de veulenbrok erbij.
Zit wat meer eiwit in wat de spieren nodig hebben om te ontwikkelen.

TS moet maar eens gaan kijken op de wei naast de voetbal.

Ow de paarden van de ranch? Die zien der idd altijd goed uit! Ik vind die witte er zo mooi uit zien!

xxsalinaxx

Re: Paard vermagerd ernstig in 4 dagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-12 14:16

Nog steeds niet gebeld!! Word nu toch best wel zenuwachtig!!

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 14:25

Misschien hebben ze het druk met een spoedje ertussendoor, of is het gewoon druk met andere patiënten. Maak je niet teveel zorgen :(:) !

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 14:29

nynke55 schreef:
Dat was ik, die zei dat je niet bij moest gaan voeren. :+
Ik zag trouwens dat Russel adviseerde om hooi te geven van maximaal 8 weken oud. Dat moet je dus noooooit doen, hooi moet 8 weken liggen voordat je het voert, het broeit dan nog en daar kan je paard behoorlijk last van krijgen.
Wat betreft de mensen die twijfelen, een gezond paard die de hele dag in de wei loopt en nog wat brok bijgevoert krijgt, word niet in 4 dagen zo mager, daar is wat aan de hand.

Nou, het paard was al niet zo vet hoor, de eerste foto is niet zo duidelijk maar daar vind ik haar ook al mager.
Dus er was al niks bij te zetten.
Ik wil niet zeggen dat ze niet ziek is hoor, alleen dat als je vergelijkt met gezonde paarden op een vette wei die niet/weinig werken zien er ook al niet zo uit, tenminste, bij mij niet :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 14:33

Hooi maximaal 8 weken oud, moet idd minimaal 8 weken oud zijn := , daar bedoel ik dus hooi van dit voorjaar vanwege de voedingswaarde...en niet het bagger hooi van vorig jaar...daar heb ik nog 2 pakken van liggen is helemaal bruin en verpieterd, dat is niks meer.

Specje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 14:34

Ik hoop dat ze erachter komen wat er mis is Salina! En anders zou ik tegen 4 uur voor de zekerheid zelf nog even terug bellen als je dan nog niets gehoord hebt. Zonder info het weekend in is ook niet fijn..

sjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 14:35

kom nu hoe lang duurt het om een bloeduitslag te lezen, 3 minuutjes en je bent klaar. Zou je niet nog keertje terugbellen misschien hebben ze het gewoon vergeten?

En anders zeg je maar dat wij niet zoveel geduld hebben :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 14:41

Voorjaarsgras is het allang niet meer en met deze regen en temperaturen groeit alleen het onlruid flink door, het gras blijft achter...

Ik zie meer magere paarden, die zijn allemaal slecht deze winter door gekomen, leven vaak nog op het oude hooi van vorig jaar, hebben even een opleving gehad met het beetje voorjaarsgras maar hebben nu gewoon een goede voeding nodig. Kijk of je een brok met een laag suikergehalte kan voeren, dus zakken vergelijken.

Innd zijn er paarden die van de lucht al dik worden, die moet je niet ergelijken met jouw paard. Losstaand van het feit dst ze wat mankeert, kan ze heel goed een voedingsprobleem hebben opgelopen....

Ken meer paarden die mee moesten eten in pensions die vanwege de hoge hooikosten en slechte kwaliteit booi erg hebben moeten inboeten, dan ken ik pension bazen die daar makkelijk over denken, " ze kunnen zich weer te goed doen aan het gras, komt vanzelf goed" maar dst geldt niet voor ieder paard..

Hoop voor je dat het een simpel probleem is.......duimduim

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 14:46

Nou, mijn paard is niet de enige die makkelijk op gewicht blijft hoor, er is juist een groot probleem met paarden die te dik zijn!
Maar wat jij zegt, dat veel paarden mager zijn omdat ze niet goed gevoerd worden, daar ben ik het mee eens!
Dus daarom zeg ik ook, dit paard zag er op de eerste foto ook al niet zo goed uit, dus het probleem is niet pas de laatste 4 dagen ontstaan, ben ik bang.
De vipagraan vind ik ook niet zo'n goede keuze, dat bestaat vooral uit energie, dat lijkt me geen goed voer voor dit paard in deze situatie.

terrific

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 15:07

jongens wat kunnen mensen toch eigenwijs zijn en slecht lezen.. ik ben de eigenaresse van het paardje dat bij dit paard staat en heb dus alles gezien en meegemaakt. ze krijgt meeeer dan genoeg te eten en ook goed voer dus niet hooi van vorig jaar enz! ze krijgt tussendoor vaak nog extra's als slobber en muesli. en ze is ook pas ontwormd dus dat kan het allemaal NIET zijn! mijn paard krijg hetzelfde te eten en heeft juist overgewicht dus het zou heeel apart zijn als zij hierdoor zou vermageren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 15:12

Omdst jouw paard dik is, iets wat wij niet kunnen zien, zegt nog niets over de kwaliteit voer...overigens vind ik niet dat het magere paardje genoeg te eten krijgt...ik zie wel wei, maar ik kan niet zien hoe de kwaliteit wei is en hoe groot, of het nu bijna alleen nog maar uit mestplekken en onkruid bestaat....

De meeste problemen bij paarden ontstaan door verkeerd voeren.

Dan is mij het ontgaan dat het dier voorjaarshooi van 2012 krijgt....

Natuurlijk moeten wij de bloeduitslagen afwachten, maar TS vraagt zelf advies...

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 15:15

Ieder paard heeft niet hetzelfde nodig, terrific.
Ik zeg niet dat dit paard slecht gevoerd is, (dat kan ik immers niet weten) wel vind ik dat ze vóór de vier dagen ook al te schraal was.(komt waarschijnlijk door de bloedwormbesmetting)
En vipagraan is gemaakt om een paard dat hard werkt veel energie te geven, daar worden ze dus niet dikker van, maar eerder dunner, het is energie voor de korte termijn.
Dat is geen goed voer voor een paard in deze conditie.
Het is wel een waarheid dat veel te veel paarden te weinig ruwvoer krijgen, vaak maar 2 x per dag , dat is gewoon te weinig, ook al zou de kwaliteit nog zo goed zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 15:21

xxsalinaxx schreef:
ik mag/kan haar niet meer brok geven. daar word ze onhandelbaar van. het gras is zeker te weten goed, want het andere paard word er namelijk wel heel erg dik van.zij werd in het begin ook voller van dit gras.

ik wacht gewoon af wat de DA zegt, zij zei over het voer dat dit meer dan genoeg zou moeten zijn.

vroeger stond ze namelijk op 1/4 biks (2x per dag) en 2,5 plakken hooi (kleine balen)

Ik lees hier dat ze vroeger een halve kilo biks per dag kreeg en 2,5 halve plak hooi, als ik dit mijn paard geef, sorry voor mijn sarcasme, maar dan leeft hij niet lang meer. ik begrijp dus dat ze dat nu niet meer krijgt en dus geen hooi meer en die brok wellicht nog wel? Eiwitarm voer, wat voor hooi voerde je dan in de winter, wat kreeg hij op een dag dan te eten?

Moet hij nu van het gras leven? Dat zou best kunnen, maar als de problemen in de winter zijn ontstaan, dan heb je daar nu even niets aan.

Hoe is haar eetlust? Heel de dag gras eten en blijft ze dan ook buiten?

Overigens heb ik door de jaren heen uit eigen ervaring en om mij heen het vertrowuen in DA's al verloren........het handje vol echt goede daargelaten
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-07-12 15:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 15:22

Hebben we al een uitslag?

Dat lijkt me veel interessanter dan dat gespeculeer over voer.
Dit paard is ziek, mogelijk ernstig ziek. De vraag is wat het mankeert.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 15:22

xxsalinaxx schreef:
Ariebren schreef:
Ik voer al 15 jaar de vipagraan.
Maar doordat er geen vet in zit blijven de paarden droog op de spieren en ribben.
Ik houd ze "spekkig" op gewoon goed hooi en of de grote groene weide.

En een paard wat wat invalt op zijn bespiering, zoals mijn oude hengst, krijgt de veulenbrok erbij.
Zit wat meer eiwit in wat de spieren nodig hebben om te ontwikkelen.

TS moet maar eens gaan kijken op de wei naast de voetbal.

Ow de paarden van de ranch? Die zien der idd altijd goed uit! Ik vind die witte er zo mooi uit zien!

Je bedoeld deze ??

Afbeelding

Dat is een zeven jarige Cremello Quarter merrie die 4 tot 5 keer in de week vrij intensief getraind wordt.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 15:27

Dees schreef:

Mee eens
Kan je de spanning nog aan TS? :(:)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 15:27

Dees schreef:

we zullen zien of het inderdaad ziek is....niet te hopen natuurlijk.
Of dat het weer een wormbesmetting is.Het feit dat er twee eitjes worden gevonden in de mest wil namelijk niets zeggen.De wormen hebben namelijk ook een cyclus en laten niet altijd eitjes los.
Een paard met een fikse bloedwormbesmetting op hetzelfde weiland laten staan is vrij onverstandig.

terrific

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 15:31

russel schreef:
xxsalinaxx schreef:
ik mag/kan haar niet meer brok geven. daar word ze onhandelbaar van. het gras is zeker te weten goed, want het andere paard word er namelijk wel heel erg dik van.zij werd in het begin ook voller van dit gras.

ik wacht gewoon af wat de DA zegt, zij zei over het voer dat dit meer dan genoeg zou moeten zijn.

vroeger stond ze namelijk op 1/4 biks (2x per dag) en 2,5 plakken hooi (kleine balen)

Ik lees hier dat ze vroeger een halve kilo biks per dag kreeg en 2,5 halve plak hooi, als ik dit mijn paard geef, sorry voor mijn sarcasme, maar dan leeft hij niet lang meer. ik begrijp dus dat ze dat nu niet meer krijgt en dus geen hooi meer en die brok wellicht nog wel? Eiwitarm voer, wat voor hooi voerde je dan in de winter, wat kreeg hij op een dag dan te eten?

Moet hij nu van het gras leven? Dat zou best kunnen, maar als de problemen in de winter zijn ontstaan, dan heb je daar nu even niets aan.

Hoe is haar eetlust? Heel de dag gras eten en blijft ze dan ook buiten?

Overigens heb ik door de jaren heen uit eigen ervaring en om mij heen het vertrowuen in DA's al verloren........het handje vol echt goede daargelaten

het paard is pas sinds 8 maanden bij ons daarvoor kreeg ze inderdaad zo weinig te eten .. dat heeft ook te maken met haar eiwitallergie maar dat terzijde..
ze staat nu op een gezonde weide en krijgt daarbij ook nog 2 kilo vipagraan en als de weide leeg begint te raken worden ze op een andere weide gezet.
ze staat inderdaad altijd buiten maar haar eetlust is niet normaal op dit moment.. ze werkt voeding naar binnen voor 3 paarden dus er is toch echt iets anders aan de hand. het heeft niks met de voeding te maken.. het is gewoon nog even wachten op de uitslagen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 15:31

Spiertjes?

xxsalinaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-12 15:32

@ariebren ja die bedoel ik! Ik vind alle paarden op die wei gaaf haha!

Heb net weer naar de DA gebeld, maar de DA zelf zit in een operatie, ze hebben de uitslag al wel,
Ik word eind van de middag terug gebeld door de DA zelf

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 15:32

heeft ze een allergie of wordt ze er heftig van?

terrific

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 15:33

Rider01 schreef:
Dees schreef:

Mee eens

ik ben het er ook heeeelemaal mee eens! de TS zit hier behoorlijk te stuiteren en kan niet wachten.. we hebben zojuist de DA nogmaals gebeld maar ze bellen pas eind van de middag terug de DA zelf was bezig operatie

xxsalinaxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-12 15:34

Rider01 schreef:
Dees schreef:

Mee eens

Idd, en haha het word steeds erger idd! Wachten duurt lang!!!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 16:15

Ik duim met je mee dat het meevalt..

La_ruette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 16:45

Ik hoop ook op een meevaller voor je! Ben jij dat meisje die altijd met touwhalster over het dorp rijdt?