Accute paniek aanvallen? of ergens pijn?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Re: Accute paniek aanvallen? of ergens pijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 00:26

Mister01 Ik weet zeker dat je echt niet over 1 nacht ijs gaat. En het zit hem echt niet in "woorden" zoals afbinden of bijzetten. Dus wijsheid bij je beslissing. Jij kent je paard het beste.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 06:41

Ariebren schreef:
Mij kan je afkraken.
Ben maar een amateurtje met een koppeltje gezonde paarden.

Maar die profs zijn zeker weten allemaal zaligmakend ????

fijn voor je dat je gezonde paarden hebt en dat dat komt omdat je zo ontzettend goed met paarden bent,zowel met de training,verzorging en voeren..Er zijn er vast weinig die het beter doen en ik denk dat alle mensen met probleem paarden ze bij jou moeten brengen,dan zijn ze in een week genezen :7

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 08:53

Mister, ik vind het knap van je dat je het toch gaat proberen, met werk aan de longe/hand. Eventueel zou je nog kunnen kijken of iemand die erg ervaren is met paarden met KS om je bij te staan bij dit werk. (al is het maar in de vorm van een keer een les, gezien je het longeren zelf allang kent) Al is het maar dat je niets over het hoofd ziet.
Zelfs met veel ervaring kan het extra kennis eisen in geval van KS en sommige mensen hebben daar nu eenmaal hele brede kennis en ervaring in en weten uit die ervaring wat het beste werkt.
Het wiel opnieuw uitvinden is niet nodig.
Ik hoop voor je dat je hierin je weg vindt.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 09:07

Mijn merrie met moeilijke en gevoelige rug heeft heel veel baat gehad bij veel onbelast werk zoals op verschillende manieren longeren (dubbele longe, longeerhulp, pessoa) en werk aan de lange teugel.

Heel veel sterkte en succes ermee!

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 12:26

Hoi Ts. Wat een verschrikkelijk nieuws heb je gekregen. Ik was er al bang voor, gezien het gedrag je paard vertoont. Ik heb zelf verschillende keren te maken gehad met paarden met kissing spines {helaas}. Paarden die vanaf het moment dat ze onder het zadel kwamen altijd moeilijk waren {overigens zat er ook een jaarling bij, die uiteraard nog nooit een zadel op gehad had}. Het is inderdaad maar net hoe het karakter is van het paard. Ik had er 1 die voor het oog best goed liep {kon ook goed lopen}, maar die je echt niet "normaal" kon rijden {tenzij je levensmoe was}. Buitenritten ging ook probleemloos en dan liep ie ook gewoon normaal in aanleuning. Bij dit paard was het grootste probleem sluiten en linkerbuiging. Ik dacht dat het gewoon een kwestie van tijd was, aangezien het een heel groot paard was {1.85m} en groot bewoog, maar uiteindelijk toch na laten kijken en toen bleek dat ie tussen drie wervels kissing spines en atrose had. Verklaarde een hoop. Het andere paard was een driejarige merrie, die ook vanaf het begin al heel moeilijk was onder het zadel. {hebben dus ook maar een keer of 5 opgezeten, aangezien het al snel duidelijk was dat het paard echt wat moest mankeren}. Die had dus ook kissing spines. Op de foto in veel mindere mate dan de ruin, maar deze merrie liet zich echt niet rijden. Levensgevaarlijk. Ook na een half jaar longeren hoefde je er niet op te stappen. Kortom, veel heeft met karakter te maken. De ruin hebben we nog laten behandelen dmv Neuraaltherapie. Heeft geen klap geholpen. De jaarling is afgemaakt, dat dier had verschrikkelijk veel pijn en vertoonde echt gestoord gedrag {bij de eerste kliniek waar we kwamen met dat dier, werd verondersteld dat het dier gewoon een moeilijk karakter had, aangezien ze een nakomeling van Jazz was! Dier had een zeer ernstige vorm van kissing spines en atrose bleek bij de tweede kliniek}.
Dat rodeo voorstel van de kliniek zou ik echt niet aan beginnen. Vind het echt schandalig, zo'n advies. Mijn grote ruin heb ik een jaar gereden volgens de academische rijkunst. Vond alles echt kompleet tegen mijn gevoel in gaan, maar op deze manier liet hij zich dus wel rijden. En voor het oog liep ie best aardig, geen gestaak, gezwiep met staart of ander gedoe. Maar goed, als je weet hoe een goedgaand paard hoort te lopen, dan voel je dus ook dat deze manier van trainen gewoon nergens over gaat. Paard liep kunstjes te doen, zonder dat ie zich echt helemaal losliet. Ik denk dat als je echt een paard goed aan het lopen wilt krijgen, je uitgangspunt toch echt een gezond paard moet zijn! Sterkte met je beslissing in ieder geval, ik weet als geen ander hoe ellendig het is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 12:30

Ga alsjeblieft niet in op Ariebren, die zit alleen maar op bokt om te rellen, dus laat je daar niet mee in TS ;)
Als jij het vertrouwen hebt dat je er gewoon kunde voor hebt is dat goed toch? Desnoods doe je het in samenwerking met de DA?

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 12:41

Nog een vervolgje, ik ga wel enigzins mee met de opmerking van de dierenarts dat longeren alleen niet voldoende is. Het punt is gewoon dat ze aan de longeerlijn, hoe handig je ook bent met dubbele lijnen etc, zich altijd net ergens aan kunnen ontrekken, wat ze onder het zadel niet lukt. En dat is vaak het punt waarbij ze onder het zadel in protest komen. Je blijft dan dus de hele tijd maar een beetje om het probleem heen fietsten. Mijn paarden konden namelijk gewoon heel makkelijk voorwaarts neerwaarts, in alle drie de gangen. Maar onder het zadel voel je dan dat ze net te scheef worden en net teveel van het achterbeen aflopen. Oftewel...het net niet op de goede manier doen. Datzelfde geld voor correcte lengtebuiging. Buigen ze net niet op de juiste plek. Maar goed, ik kan me voorstellen dat je het nog wilt proberen, heb ik zelf ook gedaan.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-12 13:02

Ik heb een zware nacht gehad, alles bleef maar malen door mijn hoofd.

Ik wil even iets rechtzetten: het idee van die rodeo ruiter is hem proberen te leren niet zo heftig te reageren op de pijn, door juist veel te trainen en rijden is natuurlijk het de bedoeling dat zijn spieren sterk genoeg worden om hem pijnvrij te laten lopen, het is niet de bedoeling dat die ruiter hem agressief gaat rijden, maar juist hem rustig probeert te houden wanneer hij paniekeerd van de schrik.
Maar deze optie ga ik sowieso niet doen, het idee staat mij niet echt aan en heb het geld niet om hem bijna een half jaar weg te brengen.

Vanmorgen heb ik opnieuw de kliniek gebeld en heb eens specifiek gevraagd naar de mogelijkheden van inspuiten en dan zelf longe training te gaan doen.
De da gaf aan dat dit niet de ideale optie is, maar omdat smoke al zo heftig op het zadel reageerd zonder ruiter, is het wel een mogelijkheid om te bekijken of er verbetering in zit. Daarna zal hij wel weer gereden moeten worden als hij opknapt natuurlijk.

Dus ik ga even kijken wanneer ik weer terug ga naar de kliniek om hem te laten inspuiten en dan longeren de komende 5 maanden.

Ik was gisteren best negatief over alles en zag eigenlijk geen mogelijkheden meer en dacht dat ik er beter mee kon stoppen, maar gelukkig heeft gisteravond mijn beste vriendin me een flinke schop onder mijn kont gegeven om hem in ieder geval deze kans te geven, werkt dit niet dan houdt het wel echt op, maar dan weet ik ook dat ik er alles aan gedaan heb.
Ik weet ook dat ik heel erg veel spijt zou krijgen als ik hem nu laat inslapen zonder nog iets te proberen.

Dus nu is het gewoon afwachten of het gaat helpen. Voorlopig staat smoke lekker op de wei en ga ik regelmatig een eind met hem wandelen, totdat we naar de kliniek gaan.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-12 13:08

Joolien schreef:
Ga alsjeblieft niet in op Ariebren, die zit alleen maar op bokt om te rellen, dus laat je daar niet mee in TS ;)
Als jij het vertrouwen hebt dat je er gewoon kunde voor hebt is dat goed toch? Desnoods doe je het in samenwerking met de DA?

Dankjewel!
Ik kan het gewoon niet laten om zijn beweringen te ontkrachten en aan te geven dat ik geen penny ben. :o

Ik ga de da ook zeker vragen om een trainingsschema waarmee ik aan de slag kan gaan, ik zat ook nog te denken aan het aanschaffen van een passoa teugel, om nog meer zijn achterhand te motiveren. In verhouding met dubbele longe werkt een passoa wat stabieler in zijn druk op de kont, en is misschien beter om te doen, maar dat ga ik ook eerst overleggen met de da voordat ik dat ga doen.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 19:27

Mister ik begrijp goed dat je toch ingaat op de beterwetende Arabrien, maar zoals je zelf al zei, hoe serieus kun je iemand nemen die quaters heeft, en vol blijft houden dat de juiste tandarts alles kan oplossen, of desnoods hijzelf, wellicht kun je zijn paardentandarts eens vragen smoke zijn rug te behandelen?
nu even serieus, vind het geweldig dapper dat je dit gaat doen, RESPECT!, of het gaat werken moet de tijd leren, maar tussen jou en Smoke kan nu iig een boel hersteld worden, tis een echte schat denk ik, ondanks de pijn en daardoor dus angst is ie niet lelijk tegen jou gaan doen, stikbraaf met opzadelen en zelfs met opstappen, hij heeft echt een goed karakter en is nog maar een grote peuter, hij zal je dankbaar zijn, voor zover een paard dat kan. heel veel sterkte en succes en vooral ook nog plezier met de nieuwe weg die je voorlopig inslaat met hem, hoop over een tijd een topic te zien als: Smoke met KS, relaxed op buitenrit, mijn kanjer <3

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 19:33

Toch moesten jullie eens gaan doordenken over de vragen die ik stel.

Ik ben geen type van, ach wat zielig, veel sterkte, haal alle goeroe instanties er maar bij.

Ik zie een probleem op Bokt, stel vragen en geef advies naar mijn ervaring.

Maar bij elk nieuw topic kijk ik ook elke keer in het profiel van de TS.

:7

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 19:39

Wat fijn dat je hem toch nog een kans geeft :j

Er is er hier maar een in dit topic die ts een beetje penny vindt,maar volgens mij is hij zelf de grootste penny ;)

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-12 19:44

freeride schreef:
Mister ik begrijp goed dat je toch ingaat op de beterwetende Arabrien, maar zoals je zelf al zei, hoe serieus kun je iemand nemen die quaters heeft, en vol blijft houden dat de juiste tandarts alles kan oplossen, of desnoods hijzelf, wellicht kun je zijn paardentandarts eens vragen smoke zijn rug te behandelen?
nu even serieus, vind het geweldig dapper dat je dit gaat doen, RESPECT!, of het gaat werken moet de tijd leren, maar tussen jou en Smoke kan nu iig een boel hersteld worden, tis een echte schat denk ik, ondanks de pijn en daardoor dus angst is ie niet lelijk tegen jou gaan doen, stikbraaf met opzadelen en zelfs met opstappen, hij heeft echt een goed karakter en is nog maar een grote peuter, hij zal je dankbaar zijn, voor zover een paard dat kan. heel veel sterkte en succes en vooral ook nog plezier met de nieuwe weg die je voorlopig inslaat met hem, hoop over een tijd een topic te zien als: Smoke met KS, relaxed op buitenrit, mijn kanjer <3

Thanx meis!
Ik heb nu voor mijzelf de knop om gezet, en ga met allebei mijn paarden strijden om pijnvrij te worden!
Ik geef smoke deze kans en ga er ook voor, mocht na een half jaar echt serieus longe training blijken dat er geen verbetering in zit, dan houd het gewoon op, maar weet ik wel dat ik alles heb geprobeerd.
Dus de toekomst zal het leren :D

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 19:48

*komt van vingers af* Ik zie ariebren in elk topic zulke zinnige dingen zeggen en vragen, heb hem zelfs eens het advies zien geven dat een goed westernzadel op elk paard past dus arie: :evaw: Ga je lekker in een ander topic mengen waar de mensen niet zelf kunnen denken. Mister: +:)+ en sluit me verder volledig aan bij freeride. (Je hoeft je hier niet tegenover arie te verantwoorden, tegenover niemand zelfs!)
*gaat weer op vingers zitten*

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-12 19:50

Ariebren schreef:
Toch moesten jullie eens gaan doordenken over de vragen die ik stel.

Ik ben geen type van, ach wat zielig, veel sterkte, haal alle goeroe instanties er maar bij.

Ik zie een probleem op Bokt, stel vragen en geef advies naar mijn ervaring.

Maar bij elk nieuw topic kijk ik ook elke keer in het profiel van de TS.

:7

Dat je meedenkt is heel fijn, maar wil niet zeggen dat jij god bent en het altijd bij het goede eind hebt, misschien is dat eens iets om over na te denken.

Ik persoonlijk hoef niet getroost te worden, dat is ook niet de rede van dit topic, dan zou ik er wel een openen in de trand van: oh oh oh wat ben ik zielig!

Als je iets hebt aan te merken op mijn profiel hoor ik het graag, daar staat alleen het verhaal van de paarden die ik heb gehad en nu nog heb.
En ik denk dat iedereen in de tijd bijleerd, er zijn veel dingen die ik vroeger deed die ik nu anders zou aanpakken, maar dat zal over 10 jaar ook wel over nu zijn.

Ik zou het in ieder geval zeer waarderen als je iets zou gaan aannemen en echt serieus neemt wat ik achrijf.
Alvast bedankt!

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-12 19:53

fanci_mike schreef:
*komt van vingers af* Ik zie ariebren in elk topic zulke zinnige dingen zeggen en vragen, heb hem zelfs eens het advies zien geven dat een goed westernzadel op elk paard past dus arie: :evaw: Ga je lekker in een ander topic mengen waar de mensen niet zelf kunnen denken. Mister: +:)+ en sluit me verder volledig aan bij freeride. (Je hoeft je hier niet tegenover arie te verantwoorden, tegenover niemand zelfs!)
*gaat weer op vingers zitten*

Thanx meisie!
Ik was net een antwoord aan het maken toen ik jou berichtje zag :D

Ik ga er echt voor knokken, voor allebei!
Smoke gaat niet meer verkocht worden, of hij nu wel of niet verbeterd, hij blijft bij mij tot het einde!
:D

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 19:57

Maar ik ben en blijf eigenwijs.

Daarom blijf ik kritische vragen stellen.

En niet voor mij zelf maar voor iedereen met de reden, denk eens door.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 20:05

En daarom beweer je dat je zeker weet dat het paard iets mankeert, wat achteraf niet zo blijkt te zijn? En vervolgens stug volhouden dat jij wel weer weet hoe het moet. Je irriteert iedereen hier omdat je antwoorden en vragen nergens op slaan. Nee, natuurlijk gaat TS zonder proffesionele hulp aan de slag want ze wil haar paard verpesten! :)* En natuurlijk had het paard last van de tanden waardoor het zo reageerde, en uiteraard was ts zelf het probleem omdat die niet goed omging met haar paard.. lees je berichten nog eens terug en denk eens na voordat je iets beweerd beter te weten dan de rest aub.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 20:30

Ik heb alles terug gelezen.

Vooral wat me opviel waren de supplementen.
De osteo adviezen.
De zadelpas service, ook voor western ??
Enz, enz, enz.
Jonge paarden hebben vaak door wisselen van de kiezen vaak een pijn probleem.

KS, is een continue pijn en juist dan zal het paard nooit met geweld uitbreken, want dat doet heel erg zeer.

KS geeft een zadel en opstap probleem, geen explosie.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-12 20:48

Ariebren schreef:
Ik heb alles terug gelezen.

Vooral wat me opviel waren de supplementen.
De osteo adviezen.
De zadelpas service, ook voor western ??
Enz, enz, enz.
Jonge paarden hebben vaak door wisselen van de kiezen vaak een pijn probleem.

KS, is een continue pijn en juist dan zal het paard nooit met geweld uitbreken, want dat doet heel erg zeer.

KS geeft een zadel en opstap probleem, geen explosie.

Je bent geweldig!
Je kan dus aan een foto uit mijn profiel contact leggen met mijn paard en daarom weten dat hij pijn in zijn mond heeft, waren die rontgenfoto's die ik heb gezien dan van een ander paard?

Je begint nu wel echt onzin uit te slaan hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 20:51

paasei Arie, jij bent goed!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 20:52

Nee hoor, als jouw rontchen foto's uitwijzen dat het KS is.
Zal de laatste zijn die het ontkend.

Maar waar ik wel mijn bedenkingen bij hebt.

Het gedrag met KS klopt niet.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 20:53

Reageer nu toch gewoon niet meer op die berichten van Ariebren, jammer van dit topic.....
Mister01: fijn dat je je paard een kans geeft, ik blijf je berichten volgen. En ik moet zeggen dat ik dat 'rodeo'verhaal echt heel naar vond, lijkt me heel erg paard-onvriendelijk. Dus ik ben blij dat je daar niet voor kiest.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-12 21:05

TJolieke schreef:
Reageer nu toch gewoon niet meer op die berichten van Ariebren, jammer van dit topic.....
Mister01: fijn dat je je paard een kans geeft, ik blijf je berichten volgen. En ik moet zeggen dat ik dat 'rodeo'verhaal echt heel naar vond, lijkt me heel erg paard-onvriendelijk. Dus ik ben blij dat je daar niet voor kiest.

Dankjewel!
#gaat nu ook proberen op haar handen te blijven zitten als er weer van die onzin wordt geschreven #
Het rodeo verhaal is moeilijk te omschrijven wat de da bedoelde, het klinkt op schrift erger dan het werd uitgelegd, maar het gaat gewoin niet gebeuren.

We gaan nu zien wat de toekomst brengt, even kijken wanneer ik hem kan laten inspuiten.
Voorlopig staat hij lekker op de weide en ga ik met hem wandelen.

Vanmorgen ook heerlijk gewandeld, en hij vond het ook zooooo leuk! :D

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 21:11

Maar Mister01, sterkte met het besluit wat je gaat doen met je paardje.

Maar bij mij staat er geen R.I.P paardje in mijn profiel.