'Blind' paard na ongeluk bij trainingsstal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Blacky

Re: 'Blind' paard na ongeluk bij trainingsstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 14:00

Jeetje wat verschrikkelijk voor jou en je paard! Veel sterkte ..

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 16:16

Als het om een profesionele stal gaat zijn die toch wel verzekerd voor dit soort ongevallen? Ik weet van een kennis die hadden hun fries weg gebracht voor het beleren van de kar. Die fries is er vandoor gegaan en zo tegen een boom opgelopen. Paard was op slag dood. Eigenaren kregen van de verzekering van de stal geld uitgekeerd.

Ik neem dus aan dat hun ook zo´n verzekering hebben die voor de schade opkomt. Ook al kunnen ze er niets aan doen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 16:18

daar heb je wel een punt inderdaad.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 16:22

Bomba schreef:
We kregen van de stal te horen dan ze hun verzekering hadden gevraagd en die vond dat we het maar zelf moesten betalen. Maar dat laten we niet zomaar gebeuren.. Maar het is nog even de vraag hoe we het aan gaan pakken.

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 16:31

sorry niet gelezen. Gewoon zeggen dat je verzekering dit niet betaald (denk nl dat ze dat inderdaad niet doen), hun zullen dan wel zeggen dat hun verzekering het ook niet wil betalen. Dan kun jij zeggen geef mij maar het nummer van je verzekering dan geef jij die door aan jouw verzekering en die zoeken het wel uit.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 16:45

ik wou net zeggen, er wordt zovaak iets beweerd, zoek eerst maar eens goed uit hoe het zit en laat je niet afschepen met dat soort opmerkingen.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 16:51

bomba, heb je inmiddels al juridische stappen ondernomen?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 16:54

Verzekeringsmaatschappijen hebben eigen juristen in dienst. Die vechten het onderling uit. Heb jij een verzekering die je kunt inschakelen, dan hoef je misschien niet eens zelf via de juridische weg.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 18:01

Jannepauli schreef:
Uit het H&H artikel:
Citaat:
When a horse rears over backwards it is likely to sustain serious injuries, which can include a catastrophic fracture at the base of the skull. The brain inside is likely to be damaged too. Since there is minimal space inside the skull for it to swell, complications rapidly arise.

helaas niet zo positief.. en onderstreept de noodzaak om ervoor te zorgen dat de herseneen niet kunnen opzwellen..

Daar dacht ik dus ook meteen aan, helemaal in combinatie met die bloedingen.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 19:16

Candeletta schreef:
bij het zadelmak maken van paarden zijn er best veel paarden die achterover klappen.. dit gebeurt voornamelijk als je ze aan de gogue (?) zet en ze zelf niet denken te kunnen lopen..
mijn paardje is ook op een professionele stal zadelmak gemaakt, en ze had toen heel veel moeite om zich over te geven.. ze is toen weet ik niet hoeveel keren achterover geklapt, zelfs op het beton.. maar ze heeft er niks aan over gehouden.. dit komt mede doordat de mensen op deze stal wisten hoe je ermee moest omgaan ( als een paard steigert niet blijven trekken!)
Ik ben dus ook van mening dat je deze stal aansprakelijk kan stellen..!
Gelukkig vertrouwt jou paard jou nog! iig veel sterkte ermee!

Dit vind ik niet normaal en getuigt niet van kunde maar is prutsen..Ze kunnen hier ook nog eens ernstige blessures aan over houden..Kunde is voor mij dat als mensen alles met rust en beleid doen en weten wanneer het paard klaar is voor de volgende stap in de africhting..

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 19:29

mhollander schreef:
Als het om een profesionele stal gaat zijn die toch wel verzekerd voor dit soort ongevallen? Ik weet van een kennis die hadden hun fries weg gebracht voor het beleren van de kar. Die fries is er vandoor gegaan en zo tegen een boom opgelopen. Paard was op slag dood. Eigenaren kregen van de verzekering van de stal geld uitgekeerd.

Ik neem dus aan dat hun ook zo´n verzekering hebben die voor de schade opkomt. Ook al kunnen ze er niets aan doen.

in een vergelijkbare situatie heb ik een vervoerder een keer aansprakelijk gesteld voor schade; helaas komt het dan wel vaak tot een rechtzaak als de tegenpartij volhoudt dat zij niets fout hebben gedaan en dit niet hadden kunnen voorkomen, en dan is het een beetje de vraag of je het de kosten van een rechtzaak waard vindt om je gelijk te halen, ervanuitgaande dat je wint, want ook dat is niet zeker.

Jannepauli schreef:
Uit het H&H artikel:
Citaat:
When a horse rears over backwards it is likely to sustain serious injuries, which can include a catastrophic fracture at the base of the skull. The brain inside is likely to be damaged too. Since there is minimal space inside the skull for it to swell, complications rapidly arise.

helaas niet zo positief.. en onderstreept de noodzaak om ervoor te zorgen dat de herseneen niet kunnen opzwellen..

H&H schreef:
In the same way human head injuries can require a lengthy convalescence, it can take almost a year before a horse has recovered as much as it is going to from serious head trauma, so be patient. Time and mother nature can be extremely effective healers.

ze geven tevens aan dat herstel bijna een jaar kan duren, in dat opzicht is er dus nog wel hoop op verbetering :)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 23:59

Jade schreef:
Ze geven tevens aan dat herstel bijna een jaar kan duren, in dat opzicht is er dus nog wel hoop op verbetering :)

Dat zou het paard en de eigenaren natuurlijk gegund zijn - het punt is echter dat het grootste deel van het artikel over hoofd-trauma's gaat aan de voorzijde (head on) van het hoofd, daar waar het paard weliswaar ook zwaar beschadigd kan worden, maar wat een gunstigere uitkomst lijkt te hebben dan verwondingen en bloedingen in de hersenpan aan de achterzijde....

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 12:24

Ik heb heel veel paarden zadelmak gemaakt en mijn vriendin nog veel meer.
Ik denk dat ik er geen één kan herinneren die zich achterover liet klappen.
Dan ben je als trainer toch echt niet voorzichtig genoeg.
Ik ben sowieso een tegenstander van ''hulpteugels'' bij het zadelmak maken, daar komen vaak de ongelukken van.

mustara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 20:31

Sorry dat ik het vraag maar ben erg benieuwd hoe die trainingsstal heet?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 21:42

mhollander schreef:

volgens mij kan een trainingsstal zich wel verzekeren voor schade aan derden maar geen paarden verzekeren die ze in training hebben, dat gebeurt op eigen risico van de eigenaar (vaak moet je daar ook voor tekenen).

dus als een trainer met een paard dat hij in training heeft op een auto klapt is hij wel verzekerd voor de schade aan de auto maar niet aan het paard...
zo heb ik het tenminste eens begrepen...

maar goed, betreffende stal zal zelf ook wel weten waarvoor ze verzekerd zijn en als zij zich ook hebben kunnen verzekeren voor schade aan de in training staande paarden zullen ze dit ook vast wel laten weten mag ik aannemen...

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-12 22:11

Nouvel schreef:
mhollander schreef:

volgens mij kan een trainingsstal zich wel verzekeren voor schade aan derden maar geen paarden verzekeren die ze in training hebben, dat gebeurt op eigen risico van de eigenaar (vaak moet je daar ook voor tekenen).

dus als een trainer met een paard dat hij in training heeft op een auto klapt is hij wel verzekerd voor de schade aan de auto maar niet aan het paard...
zo heb ik het tenminste eens begrepen...

maar goed, betreffende stal zal zelf ook wel weten waarvoor ze verzekerd zijn en als zij zich ook hebben kunnen verzekeren voor schade aan de in training staande paarden zullen ze dit ook vast wel laten weten mag ik aannemen...

Alleen hebben wij dus geen contract getekend, dus ik hoop dat dat positief voor ons is.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 22:35

ik hoop het ook heel erg voor jullie! :j

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 08:58

Heb je nu al contact opgenomen met je rechtsbijstand of met de paardenadvocaat?

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 09:03

Ik lees meerdere vragen of er inmiddels al stappen ondernomen zijn. Wellicht mag / kan ze er nu even niets over zeggen... Laten we eerst maar duimen voor het herstel van het arme dier en hopen dat het geluk met de TS is!

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 20:46

Hoe gaat het nu met de merrie?

Sonraffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 20:56

Jeetje wat heftig zeg... echt zwaar balen...Arm paard hoe gaat het nu?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 20:57

Candeletta schreef:
mijn paardje is ook op een professionele stal zadelmak gemaakt, en ze had toen heel veel moeite om zich over te geven.. ze is toen weet ik niet hoeveel keren achterover geklapt, zelfs op het beton..

>;)
Op een proffesionele stal zou een paard misschien twee keer achterover kunnen gaan maar daarna zouden ze dat voor moeten zijn.
En dan ook nog op beton achterover gaan, waarom?
Of staat jouw paard al rechtop als je haar alleen maar aankijkt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 20:57

Candeletta schreef:
mijn paardje is ook op een professionele stal zadelmak gemaakt, en ze had toen heel veel moeite om zich over te geven.. ze is toen weet ik niet hoeveel keren achterover geklapt, zelfs op het beton..

Ik word hier ook een beetje misselijk van... -O-

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 22:18

svdijk schreef:
Hoe gaat het nu met de merrie?

Het is nog steeds hetzelfde met haar.. Krijg nu alleen wel de indruk dat ze er zelf echt zat van is. Maar voordat ik een beslissing neem wil ik wel eerst zeker weten wat er met haar is. Dus zodra er geld vrij is voor onderzoek dan gaan we een MRI laten doen.

Er is voor mij inmiddels meer bekend over hoe ik de zaak met de trainingsstal aan moet pakken, maar wegens een kans op meelezen van de trainingsstal, wil ik hier daar liever niks over neerzetten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 22:24

Begrijpelijk, sterkte ermee iig!