Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Jannepauli schreef:Uit het H&H artikel:Citaat:When a horse rears over backwards it is likely to sustain serious injuries, which can include a catastrophic fracture at the base of the skull. The brain inside is likely to be damaged too. Since there is minimal space inside the skull for it to swell, complications rapidly arise.
helaas niet zo positief.. en onderstreept de noodzaak om ervoor te zorgen dat de herseneen niet kunnen opzwellen..
Candeletta schreef:bij het zadelmak maken van paarden zijn er best veel paarden die achterover klappen.. dit gebeurt voornamelijk als je ze aan de gogue (?) zet en ze zelf niet denken te kunnen lopen..
mijn paardje is ook op een professionele stal zadelmak gemaakt, en ze had toen heel veel moeite om zich over te geven.. ze is toen weet ik niet hoeveel keren achterover geklapt, zelfs op het beton.. maar ze heeft er niks aan over gehouden.. dit komt mede doordat de mensen op deze stal wisten hoe je ermee moest omgaan ( als een paard steigert niet blijven trekken!)
Ik ben dus ook van mening dat je deze stal aansprakelijk kan stellen..!
Gelukkig vertrouwt jou paard jou nog! iig veel sterkte ermee!
mhollander schreef:Als het om een profesionele stal gaat zijn die toch wel verzekerd voor dit soort ongevallen? Ik weet van een kennis die hadden hun fries weg gebracht voor het beleren van de kar. Die fries is er vandoor gegaan en zo tegen een boom opgelopen. Paard was op slag dood. Eigenaren kregen van de verzekering van de stal geld uitgekeerd.
Ik neem dus aan dat hun ook zo´n verzekering hebben die voor de schade opkomt. Ook al kunnen ze er niets aan doen.
Jannepauli schreef:Uit het H&H artikel:Citaat:When a horse rears over backwards it is likely to sustain serious injuries, which can include a catastrophic fracture at the base of the skull. The brain inside is likely to be damaged too. Since there is minimal space inside the skull for it to swell, complications rapidly arise.
helaas niet zo positief.. en onderstreept de noodzaak om ervoor te zorgen dat de herseneen niet kunnen opzwellen..
H&H schreef:In the same way human head injuries can require a lengthy convalescence, it can take almost a year before a horse has recovered as much as it is going to from serious head trauma, so be patient. Time and mother nature can be extremely effective healers.
Jade schreef:Ze geven tevens aan dat herstel bijna een jaar kan duren, in dat opzicht is er dus nog wel hoop op verbetering
mhollander schreef:Als het om een profesionele stal gaat zijn die toch wel verzekerd voor dit soort ongevallen? Ik weet van een kennis die hadden hun fries weg gebracht voor het beleren van de kar. Die fries is er vandoor gegaan en zo tegen een boom opgelopen. Paard was op slag dood. Eigenaren kregen van de verzekering van de stal geld uitgekeerd.
Ik neem dus aan dat hun ook zo´n verzekering hebben die voor de schade opkomt. Ook al kunnen ze er niets aan doen.
Nouvel schreef:mhollander schreef:Als het om een profesionele stal gaat zijn die toch wel verzekerd voor dit soort ongevallen? Ik weet van een kennis die hadden hun fries weg gebracht voor het beleren van de kar. Die fries is er vandoor gegaan en zo tegen een boom opgelopen. Paard was op slag dood. Eigenaren kregen van de verzekering van de stal geld uitgekeerd.
volgens mij kan een trainingsstal zich wel verzekeren voor schade aan derden maar geen paarden verzekeren die ze in training hebben, dat gebeurt op eigen risico van de eigenaar (vaak moet je daar ook voor tekenen).
dus als een trainer met een paard dat hij in training heeft op een auto klapt is hij wel verzekerd voor de schade aan de auto maar niet aan het paard...
zo heb ik het tenminste eens begrepen...
maar goed, betreffende stal zal zelf ook wel weten waarvoor ze verzekerd zijn en als zij zich ook hebben kunnen verzekeren voor schade aan de in training staande paarden zullen ze dit ook vast wel laten weten mag ik aannemen...
Candeletta schreef:mijn paardje is ook op een professionele stal zadelmak gemaakt, en ze had toen heel veel moeite om zich over te geven.. ze is toen weet ik niet hoeveel keren achterover geklapt, zelfs op het beton..
svdijk schreef:Hoe gaat het nu met de merrie?