Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

charysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 18:02

cthyy schreef:
JNY024 schreef:
ik hoorde dat een derde stal het ookal had..

Mag ik per PB weten welke stal dat is?

ja tuurlijk ;)

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 18:03

JNY024 schreef:
robeer schreef:
Daarnaast kan niet geënt worden tegen de abortus vorm.
Ik begrijp dat het om de neurologische variant gaat? Is meteen ook de vervelendste. Het virus trekt zich namelijk terug in het ruggenmerg nadat de paarden besmet en ziek zijn geweest. Bij verminderde weerstand steekt het virus dan toch weer in mindere of meerder mate de kop op. Zelfs ataxie kan een blijvend gevolg zijn van besmetting.

Ik vind het heel erg vervelend voor iedereen die er mee te maken heeft of in de gevarenzone zit. Vooral de onzekerheid en angst lijken me verschrikkelijk. Ik wil iedereen die het nodig heeft dan ook veel succes toewensen.

dankje wel! ben inderdaad heel onzeker
het is allemaal heel dicht bij ons in de buurt
hoop dat het niet jullie kant opkomt!! ;)

Ik denk dat we allemaal hopen dat het blijft waar het is. Niet dat ik het jullie gun hoor maar stel je voor dat zo,n virus zich landelijk zou verspreiden. |(
Het leed zou niet te overzien zijn.
Nogmaals heel veel sterkte.

paardenkwek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 18:11

hoi,

Er is in groesbeek bevestigt dat het om rhino neurologische vorm gaat. De uitslagen van de manege in Heumen komen op zijn vroegst vrijdag pas. Als het goed is zijn alle andere manege's en pensionstallingen geinformeerd. ( In Heumen en Wijchen )

de meeste stallen zullen preventief maatregelen treffen.

Rhino wordt overgedragen als een ziekpaard vlakbij een gezond paard staat.
Maar zodra je zelf een paard aait die het virus heeft en je gaat naar een andere stal kun je op de andere stal een paard besmetten.
Je kunt dus via je kleding en handen het virus perongeluk verspreiden.

Dus beste is niet naar andere stallen geen vreemde mensen op de stal toelaten, niet op wedstrijd.

Voor eigenaren van paarden.
Er is geen enting. wil je toch preventief iets doen. Kun je als je paard extra vitaminen geven. Om de weerstand van je dier te verhogen.
Meer kun je niet doen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 18:13

Ik hoop ook maar dat het niet verder uitbereid...

Waarom reageren mensen hier zo raar op anderen die willen enten? Ja het werkt misschien niet, het kan wel de gevolgen minder ernstig maken. Ja het is een dure enting en de hele stal moet enten. Maar als je Rhino hebt meegemaakt dan probeer je alles om dat te voorkomen.

Juist goed dat steeds meer stallen gaan enten!

Overigens zijn bij ons jaren geleden 2 GEZONDE paarden overleden...

Lizaa01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 18:17

cthyy schreef:
JNY024 schreef:
ik hoorde dat een derde stal het ookal had..

Mag ik per PB weten welke stal dat is?

Mag ik ook een PB?

youngster

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 18:19

Mag ik van iemand weten of het idd in Tiel is aangetoond??
Bij de kliniek weten ze namelijk nog van niks. En tiel is wel heel erg dichtbij..

paardenkwek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 18:20

Chaos schreef:
Waarom reageren mensen hier zo raar op anderen die willen enten? Ja het werkt misschien niet, het kan wel de gevolgen minder ernstig maken. Ja het is een dure enting en de hele stal moet enten. Maar als je Rhino hebt meegemaakt dan probeer je alles om dat te voorkomen.

Tegen deze variant is er geen enting helaas. Mocht je iets willen doen kun je de weerstand van je paard wat gaan verhogen doormiddel van vitamines.

charysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 18:22

nou zit ik met een vraagje

de een zegt wel enten
de ander niet? waarom wel of waarom niet?

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 18:25

Bij het enten gebruiken ze deeltjes van het rhinovirus, ze zullen er niet voor zorgen dat het paard ziek wordt. Maar het paard gaat op deze deeltjes antistoffen aanmaken, maar daaraan vooraf zal het dier eerst wat zwakker zijn. Dan zou het echte virus veel makkelijker toe kunnen slaan.
Daarom wordt het dus afgeraden.

charysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 18:28

Sushilla88 schreef:
Bij het enten gebruiken ze deeltjes van het rhinovirus, ze zullen er niet voor zorgen dat het paard ziek wordt. Maar het paard gaat op deze deeltjes antistoffen aanmaken, maar daaraan vooraf zal het dier eerst wat zwakker zijn. Dan zou het echte virus veel makkelijker toe kunnen slaan.
Daarom wordt het dus afgeraden.

dankjewel voor je uitleg +:)+

Naomi_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 18:35

Ik denk dat je ervan uit moet gaan dat het nu alleen om de stal in berg en dal gaat en vermoedelijk om de stal in heumen. Mocht het op een derde stal in de omgeving gaan horen we het vanzelf. Ook als het zou gaan om een stal in Tiel of Zeeland. Je of de staleigenaar moet er nu gewoon voor kiezen om de stal op slot te gooien. Net als bij ons, alleen de paardeneigenaren mogen nog op het erf komen, geen hoefsmeden,veeartsen, trainers. En niemand mag eraf, geen buitenrit en geen wedstrijden. En dat onze stal op slot is wil echt niet zeggen dat er iets heerst, gewoon puur uit voorzorg. Ik vind dat elke stal in onze omgeving dat moet doen. Dan maakt het ook niet uit hoe dichtbij het komt, want het vliegt niet door de lucht, het gaat alleen over door aanrakingscontact. Dus als we dat allemaal voorkomen, gaan we het hopelijk niet op andere stallen krijgen!

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 18:36

Ik weet niet of het zo is, maar als dat derde bedrijf de Diervoort is: Daar is geen besmetting! Geen van de dieren is nog ziek. Het slot op de deur hangt daar alleen om te zorgen dat de mensen niet naar binnen komen om de dieren te aaien. (Ik sta daar met mijn paard en kom ook net van stal af).

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 18:39

Heb de staleigenaar hier ingelicht, maar die doet voorlopig niks. Om paniek te voorkomen :roll:

Golan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 18:45

Cyntje schreef:
Ik zit momenteel ook aan de Aciclovir :') Maar ernstig,... kheb gewoon regelmatig een koortslip :+

Citaat de hoefslag: 'Rhinopneumonie werkt als een herpesvirus' dus dat is misschien best logisch

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 18:52

Naomi_Star schreef:
Je of de staleigenaar moet er nu gewoon voor kiezen om de stal op slot te gooien. Net als bij ons, alleen de paardeneigenaren mogen nog op het erf komen, geen hoefsmeden,veeartsen, trainers. En niemand mag eraf, geen buitenrit en geen wedstrijden.

Geen veearts is wel een beetje apart.. een ziek paard moet tch de veearts bij kunnen komen..

veeartsen hebben van die speciale witte soort wegwerp overals die ze dan aandoen.

HenJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 18:55

Tuurlijk wwel als het moet, maar niet wanneer het niet nodig is.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 18:56

paardenkwek schreef:
Chaos schreef:

Tegen deze variant is er geen enting helaas. Mocht je iets willen doen kun je de weerstand van je paard wat gaan verhogen doormiddel van vitamines.

Je kunt wel domweg herhalen wat je net ook al schreef maar dat is geen antwoord op mijn post.

Ik weet een heleboel van Rhino, werk op een praktijk voor paarden en we zijn er thuis op onze stal helaas ervaren mee.

Lees mijn andere posts is terug, misschien snap je dan wat ik bedoel.

Ik ben trouwens wel nieuwsgierig naar een onderzoek waarbij duidelijk is dat de enting NIETS helpt.. ;)

Hier gaat men er nog steeds vanuit dat de enting wel helpt een bepaalde weerstand op te bouwen tegen het virus en het zou de gevolgen, in sommige gevallen ook bij de neurologische variant kunnen verminderen. Dus ja ze worden nog steeds ziek, maar ze zouden er wel sneller en beter bovenop kunnen komen. Dit is speculatie, maar ik geloof er graag in. Waarom? Zie vorige post.

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 18:56

Christiene schreef:
Naomi_Star schreef:
Je of de staleigenaar moet er nu gewoon voor kiezen om de stal op slot te gooien. Net als bij ons, alleen de paardeneigenaren mogen nog op het erf komen, geen hoefsmeden,veeartsen, trainers. En niemand mag eraf, geen buitenrit en geen wedstrijden.

Geen veearts is wel een beetje apart.. een ziek paard moet tch de veearts bij kunnen komen..

veeartsen hebben van die speciale witte soort wegwerp overals die ze dan aandoen.

denk dat je het iets te letterlijk leest, bij ziekte van een dier mag uiteraard de da het terrein op

Naomi_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 18:57

Christiene schreef:
    Naomi_Star schreef:

Uiteraard wel bij noodzaak, maar niet zonder dat ze ontsmet zijn..

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 19:00

heb trouwens toe straks mijn eigen da gebeld
    enten had voorals nog nu geen zin
    awachten, streng zijn dat niemand ons terrein op komt, is het enigste wat we nu kunnen doen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 19:13

Nee idd niet nu gaan enten. Heb dat klanten van mij zojuist ook afgeraden.
    Zelf enten we al 10jaar Rhino geloof ik. Pensionklanten doen dus verplicht mee.

Kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 19:45

Ik heb een jas die ik altijd aantrek als ik naar paarden (manege+verzorgpony's) ga, maar nu heerst er in de regio Rhino. Uit voorzorg wil ik dus mijn jas voor de zekerheid desinfecteren, maar stel: in mijn jas zit het rhinovirus, is het dan genoeg gedesinfecteerd als ik het in de wasmachine doe? en hoe kan ik het beste mijn schoenen desinfecteren?

Naomi_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 19:48

Ik denk dat je beter andere kleren naar de manege aan kan trekken en andere naar de verzorgpony's. Ik neem aan dat goed wassen voldoende is. En je schoenen misschien met dettol schoonmaken. Al denk ik dat de beste keuze is om er even voor te kiezen om of niet naar de manege te gaan of even niet naar de verzorgpony's

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 19:55

Ik ben het met Naomi_Star eens. De mensen bij die bij ons op stal komen om te rijden mogen nu ook even niet meer komen als ze een verzorgpony nog hebben. Gewoon voor de zekerheid.

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 19:56

ik heb net al onze paarden getemp, maar dan puur om per paard te weten wat hun normale temp is.
    en tussen de paarden scheeld dat best wel is me nu duidelijk geworden