Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-12 16:14

Bojangles, volgens de oude voedingsregels was 1 kg per 100 kg paard genoeg. Tegenwoordig rekenen ze meer volgens 1,5 a 2 kg per 100kg maar goed je paard is ook nog aan het herstellen. Hoeveel kreeg ze vroeger denk je??
Dus op zich is het niet verschrikkelijk dat ze iets minder eet volgens de "oude" regels..

damian23

Re: Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 16:36

Fargo, wat ik me eigenlijk afvraag, hoe zijn ze bij Whizz erachter gekomen dat hij last had van maagzuur?
Bij Cil hebben ze toen met een camara in de maag gekeken en daar was niks spannends, maar hadden ze dan ook kunnen zien dat hij last zou hebben van maagzuur?

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 16:38

Bojangels, beter iets minder dan iets te veel. Heb hier trouwens een heel oud paardenboek liggen. Weet je wat ze in die tijd voerde aan een sportpaard? Tussen de 5 en de 6 kilo, dan wel aangevuld met een flink portie krachtvoer. Heb wel het idee dat koliek iets is wat de laatste jaren toeneemt. Heb dit laatst ook ergens in een medisch artikel gelezen. Jammer dat ik niet meer weet waar en of ze een oorzaak aangaven.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-12 16:54

@ Damian Ten eerste in de kliniek in Bodegraven omdat hij tandenknarste op de dag dat hij niet mocht eten en weinig mocht eten. Dat is een teken dat ze last van hun maag hebben. Verder gaapte hij heel veel op de dag dat hij wel iets mocht eten en heel lang achter elkaar

En vrijdag na het geven van de metacam en de koliekaanval die volgde, daaruit trok de DA conclusie dat hij waarschijnlijk veel maagzuur produceert en daarom ook niet echt gek is op bix. Moest ook even bix voorhouden om te kijken wat hij daarmee deed.
Zou ook een beetje verklaren waarom hij koliek krijgt vrijwel direct na het geven van bepaalde erg chemische wormenkuur.
Dus er is niet in zijn maag gekeken! Als hij erg last had van maagzuur hebben ze meestal ook een aangetaste maagwand denk ik, maar of dat altijd zo is...

Amelii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 17:11

@ bojangels: Met Eros gaat het goed! Sinds vandaag is hij verlost van zijn infuus! :) Het hooi daar lust hij nog steeds niet echt, maar hij eet wel een soort pulp (denk ik dat het is?). En zijn diarree is ook beter. Nu nog afwachten hoe het verder gaat. :) Maar alles was positief!

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 17:16

fargo schreef:
Als hij erg last had van maagzuur hebben ze meestal ook een aangetaste maagwand denk ik, maar of dat altijd zo is...

Dat vroeg ik me dus ook af. Cil zuigt ook wel eens lucht. De ene keer meer dan de andere. Daarom wilde ik destijds een maagonderzoek om maagzweren uit te sluiten, maar daarbinnen zag alles er heel rustig en mooi uit. Vandaar dat ik me afvroeg of hij misschien evengoed last van maagzuur heeft. Zeker omdat hij zo wisselend luchtzuigt. Hij heeft momenteel last van zijn haaktanden die doorkomen en dan zuigt hij weer meer dan normaal. Misschien heeft hij zich dit aangeleegd om pijntjes te verzachten. Ze worden er toch een beetje High van.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 17:18

amelii, dat is positief nieuws. Die van ons brak op dag 2 al de tent af omdat hij honger had. Hoewel, hij vond het hooi daar dus niks. Wij hebben toen een baaltje kuil meegenomen en toen het plastik eraf ging brak hij letterlijk de tent af. HONGER !! Nu lust hij gelukkig net zo lief hooi.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-12 17:24

Wij hebben erg lekkere toch vrij droge kuil op stal, geurt je op een positieve manier tegemoet, Whizz was helemaal blij toen hij dat de 2e dag thuis voorgezet kreeg.

Amelii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 17:59

Normaal gezien heeft hij hooi graag hoor! Alleen dat hooi van daar precies niet. :p Thuis doet hij er alles voor om een op de grond liggende spriet te kunnen bemachtigen! Als ik hem aan het borstelen ben en hij kan niet aan het hooi (staat in een opening waar hij vastgemaakt wordt om te poetsen) dan gaat hij er uit woede altijd opstaan of probeert alles met zijn hoeven op de grond te gooien in de hoop dat er ook maar iets in zijn mond zou vliegen. :p

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 18:43

Ik denk ook dat het aan het soort hooi ligt en de kwaliteit.
Tot nu toe goede darmgeluiden, net nog getraind aan de longe pfffff ontploffingsgevaar (en ik ging juist een stukje filmen dat ze zo mooi draafde haha) merk wel dat er dan ook weer wat gas af komt :P Eruit met die handel haha!
Hoeveel gas produceert een paard eigenlijk per dag O:)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-12 18:49

Mag die van jou al draven?? Ahhhh, jaloers :o

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 18:54

Nou ik moest 1 week stappen, daarna longeren en de week erna mocht ik er weer op en daarna mocht ze als ze energieloos was los in de bak...

Mijne zit nu op 10,5e week.

Maar denk aan nu 4/5 rondjes draf ofzo en dan rústig (voor zover het lukt). Of ik doe aan de hand bij het wandelen paar meter rustig draven.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 22:48

@Bojangles nou die ouwe van mij gast enorm met tijd en wijlen, ik heb hem nu maar weer gekort in zijn kuil. Ik gaf hem altijd ook hooi, maar dat is gewoon naast de kosten van mijn stalling en al zijn andere suplementen gewoon niet meer te betalen.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 22:53

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 00:31

Ik vind jullie heel prachtig samen, heel intiem en bijzonder, de liefde spat er van af, heel ontroerend :j <3

Whizz keek vandaag echt super goed uit zijn ogen, hij wordt al meer zichzelf maar nog steeds rustig gelukkig! Ben zo blij dat ie er nog is <3 <3
Gister zei iemand tegen me dat hij echt gelukkig keek en leek, zie echt uit naar later in het jaar, samen nu rustig blijven en door revalideren.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 20:40

Indy had er zin in !!!!! Super fimpje van jullie twee. Heel erg mooi..........

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 00:36

Zijn er nog updates van de recente patienten? Gaat het goed met ze?

Whizz was vandaag heeel erg wakker bij het buitenlopen, moest echt een beetje uitkijken dat ie zich gedeisd hield. Zijn temperatuur was weer netjes 37,5 graden.
Zijn achterbeen wordt echt steeds netter, er zit nog wel wat vocht om de kogel maar de bovenkant wordt echt heel netjes en het wondje houdt zich ook goed. Bandage zit er weer om en daar komt zijn been echt goed uit 'smorgens. Ben er blij mee in ieder geval.
Het eten gaat ook prima, het smaakt hem nog steeds prima allemaal. Heb echt het idee dat het geven van de luzerne voor de slobbers aan hem goed bevallen en de mueslie ook.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 01:04

Ja gaat fijn!
Net nog geweest, geen rommel in de buik! Dus lekker kilootje hooi te knabbelen gegeven :)

Amelii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 09:28

Bij die van mij gaat het ook goed!
Ze hebben hem wel eventjes een medicament gegeven, omdat hij veel afvalstoffen in zijn bloed had doordat zijn maag en darmen een tijdje stilgelegen hebben. Maar dat was niet zo erg zeiden ze. :) Hij eet goed, geen diarree meer en ook de wonde zag er héél mooi uit. Binnenkort zal hij wel naar huis mogen. :)

Wat ik me afvroeg, die wonde, als je paard terug thuis is en die gaat liggen in de stal, gaan daar dan geen houtkrullen aan gaan plakken? Of moet hij nog zo een mooie 'strik' rond zijn buik? Maar bij ons gaat de wonde nu wel al iets ouder zijn, aangezien hij al bijna 2 weken daar, is in vergelijking met jullie...

@bojangles: prachtig filmpje!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 10:58

Amelii: Whizz staat op houtkrullen en die moet je wel een beetje schoon proberen te houden, maar ik heb er geen last van gehad dat het aan de wond gaat zitten hoor. Dat viel reuze mee eigenlijk. Fijn dat het de goede kant opgaat. Whizz heeft ook de eerste dagen medicijnen gekregen om de afvalstoffen zo snel mogelijk af te voeren die zich in de darm en darmwand hebben opgehoopt. Dat helpt bij het herstel. Whizz had een bodypack/verband om dat hij nog een week om moest houden tot de hechtingen eruit gingen en daarna alleen 'snachts, maar dat doet/heeft niet elke kliniek.

Bojangles misschien heb ik het al gevraagd, maar wanneer wordt de peesplaat bij jullie gecontroleerd? Of is dat al gebeurd?
Ehmm en ik las iets over dat jij zouten aan je merrie ging voeren :o :o mag ik daar meer over weten??

Stanzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 19:31

Hier ook alles goed, nog steeds boxrust. Nog 1 weekje en dan mag hij eruit.
Verder krijgt hij nog steeds onbeperkt hooi.

Ook die van mij staat op houtkrul. Ideaal spul.

Fijn dat het met alle patienten goed gaat. Duimen dat het zo blijft.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 12:12

Stanzie en Fargo, is dat houtkrul makkelijk in onderhoud? Haal je dat dagelijks eruit ofzo? In de kliniek staat ook altijd alles op houtkrullen. Probleem met een dieet is dat die van mij verse boxvulling opeet. Of dit nu koolzaadstro, vlas of hennep is. Als ik nu uitmest moet ik het altijd mengen met de oude stalvulling (heb nu koolzaadstro).

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 12:14

Ik zal straks even reageren.
Wat betreft de celzouten ga ik je wel even PB-en. En heb ook meer inzichten gekregen wat betreft maagzuur/zweren etc, dus wie weet heb je er wat aan.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-12 12:16

Het valt mij niet tegen. Ik heb als start 2 verpakkingen er in gegooid met het idee dat ik elke dag dan een halve er bij zou moeten gooien maar dat is niet zo. Ik kan dan echt meerdere dagen toe en na 3 a 4 dagen gooi ik er weer een halve of 3/4 bij.
In eerste instantie haalde ik 'smorgens en 'savonds de natte plek er onder weg, dat doe ik nu 1 keer per dag in principe. Over een week mag ik weer terug op vies vlas (om te voorkomen dat hij het eet) maar ik twijfel nog even, het is best schoon namelijk en licht om mee te werken.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-12 18:08

@ Bojangles ik houd me aanbevolen!

Vandaag is Whizz al 3 weken thuis!! Hij wordt al alerter en gisteren was ik op Bodegraven geweest om de bodypack terug te brengen en om even bij te praten. Heb ook even gevraagd over het rollen en hoe lang hij dat niet zou mogen. Nou zeiden ze, rollen is op zich niet altijd helemaal te voorkomen en mag ook wel, maar bokken en uitslaan ja dat mag echt niet.
Het was alsof Whizz meegeluisterd heeft want gisteravond kwam ik stal in en kijk naar zijn box, zie geen paard??? Kijk over het randje zie een heel vrolijk hoofd en daarna even de beentjes door de lucht gaan en hem daarna weer heel voldaan op staan. Dat doet ie dus echt nooit ;-) Het was alsof hij me wilde zeggen "ik begreep dat dat inmiddels mocht :D :D ??" heel voldaan en tevreden.