Slappe mest....

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 18:46

Anoniem

Re: Slappe mest....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 09:37

O gaaf, zeg, heb jij dat boekje ook? Wat staat er in over citroen.

Moet ik maar eens op mijn verjaardagslijstje zetten..leuk..

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 10:44

Ik meld mij hier ook even. Mijn jonkie had vorig jaar na zijn castratie ook last van dunne mest, natte scheten en ladingen water bij 'normale' hopen. Vanalles aan gedaan, bloed geprikt, maar niets te vinden.
Afgelopen zomer nergens meer last van, dus ik was blij dat het over was.
Sinds januari is het eigenlijk weer erin geslopen. Van af en toe een natte scheet, naar weer wat kleffere mest en nu sinds 2 weken eigenlijk elke keer wel water bij een normale hoop, of echt diarree.
Ik twijfel om weer bloed te laten prikken, omdat er de vorige keer ook niets uit kwam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 17:25

Het verbaast mij dat er zoveel paarden zijn die dat dan zomaar krijgen.....mijn da zei dat al en die zei, leer er maar mee leven...

Maar hij wordt schraal en dat wil je niet, want je moet zo uitkijken wat je geeft...maar met die citroenolie heeft hij nog een droge bips, een klein straaltje wel hoor, maar niet dat het langs zijn benen loopt....en dat hij konstant staat te winden....want dat is ook niet fijn voor hem zelf, dan heeft hij toch veel gassen...
Maar dan denk ik weer, gassen is bacterien en als de bacterien niet in juiste samenstelling zijn, dan kan hij ook niet fatsoenlijk verteren en dan krijg je gassen.........en voer doet weer iets met bacterien

Nu is suiker weer funest voor darmbacterien....

Ik ga nog horen wat de bloed en mest onderzoek zegt...tot dan blijf ik dat druppeltje maar gebruiken.

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 18:28

Citroen zou de darmstructuur weer steviger/sterker maken, maakt cellen aan.
Misschien is een kant en klaar kuurtje iets? Dacht dat je dan 2 verschillende soorten olie krijgt en groene leem. Voorheen gaf ik mijn paard dat elk jaar. Nu al tijden niet meer gedaan, misschien maar weer eens doen.
http://shop.silverlinde.com/products/pr ... argil.html

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 09:33

Dat is ook mooi, die groene leem heb ik thuis en als ik die 2 olieen zou kopen met een gebruiksadvies, heb ik het zelfde?

Waarvoor geef jij jouw paard dat?

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 09:48

Ik heb nog een pot probiotica staan, maar ja, al het echt aan het voer zou liggen, heeft het weinig zin om te geven denk ik. Dan moet hij eerst iets heel anders gaan krijgen. (overigens krijgt hij nu ander rantsoen dan vorig jaar, dus lastig te zeggen of het daar van komt of van iets anders)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 10:12

laat die maar in de koelkast staan, zonde van je geld, heb ik dus ook geprobeerd, maar dat werkt dus niet.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 10:20

Daar was ik al bang voor..Heb inmiddels ook al zoveel geprobeerd dat ik er misschien idd maar mee moet leren leven. Straks gaan ze weer op het gras en dan gaat het (waarschijnlijk) weer beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 10:23

Met het gras gaat het hier helemaal fout....en dat is zo jammer.....

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 10:30

Oh, dat is balen! Je zou ook verwachten dat ze van gras eerder aan de reutel gaan, maar hier werkt dat toch anders blijkbaar. Dat schraal worden valt hier gelukkig wel mee, al kan ik niet zeggen dat hij echt 'vet' is, ondanks sober ras en zo goed als onbeperkt ruwvoer.

Zeep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 11:31

Ik haak ook even aan ;) Mijn paard heeft dit probleem ook, maar echt alleen tijdens de 'paddock' maanden, op het gras
heeft hij nergens last van.. Het lijkt, net als bij jullie paarden, bij die van mij ook aan het hooi/kuil te liggen.
Een aantal weken kreeg hij super grofstengelig, bijna op stro lijkend spul, en daar had hij helemaal geen last van.
Nu is het weer wat fijner en compacter, en hup meteen water mesten (ik zag er een paar weken terug echt een halve
emmer uitkomen) en afwisselend goede en slappe mest. Ik ben 2 weken geleden begonnen met digesticur en stopcur van
Simicur en ik moet zeggen dat het steeds wat beter gaat. Vooral het watermest probleem is echt stukken minder nu.
Ook kreeg ik nog een bakje lavameel om te proberen, en ik geef hem nu alle drie de middelen dus ik moet binnenkort even
alles apart geven om te zien wat nu precies het meeste effect heeft :)* . Het is echt een lastig probleem, en ik kijk vooral
uit naar het weideseizoen omdat het dan zoveel beter gaat. In de winter valt hij ook best veel af en voer ik hem altijd bij,
in de zomer is dat allemaal niet nodig en heb ik een mooi glanzend en gezond uitziend paard :)

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 16:45

russel schreef:
Dat is ook mooi, die groene leem heb ik thuis en als ik die 2 olieen zou kopen met een gebruiksadvies, heb ik het zelfde?

Waarvoor geef jij jouw paard dat?

Ja dan heb je hetzelfde. Ik heb het toen gegeven om haar lichaam te reinigen. Niet tegen diarree of zo.

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 16:58

Zeep schreef:
Ik haak ook even aan ;) Mijn paard heeft dit probleem ook, maar echt alleen tijdens de 'paddock' maanden, op het gras
heeft hij nergens last van.. Het lijkt, net als bij jullie paarden, bij die van mij ook aan het hooi/kuil te liggen.
Een aantal weken kreeg hij super grofstengelig, bijna op stro lijkend spul, en daar had hij helemaal geen last van.
Nu is het weer wat fijner en compacter, en hup meteen water mesten

Ik heb ze nu weer op het land lopen en gelijk weer prachtige mestballen.

Dit jaar is het hier redelijk goed gegaan. In november (dacht ik) was mijn paard weer begonnen met hele dunne mest, waterdun. Wat ik het gedaan is het volgende.
-Ander kuil gegeven, van het kruidenweiland. Had ik apart gehouden maar helaas maar een paar pakjes van, voor 1 maand.
-Kuurtje probiotica
-3 maal daags een bak Luzerne erbij
-kuil wat wij voeren is praktisch hooi, grofstengelig en het gras heeft gebloeid daarna pas gemaaid.

Qua krachtvoer krijgt ze ongeveer 300 gram per dag, daarnaast krijgt ze apart mineralen en spoorelementen (zomer en winter gelijk) en weidegang maar daar stond niets eetbaars meer in.

Na alle aanpassingen is het best goed gegaan. Geen diarree meer maar ook geen mooie mestballen. Het zat tussen breiig en mestballen in. Als het volgend jaar weer zo gaat ben ik blij.

Debski

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 17:05

Mijn paardje heeft hier al last van zo lang ik haar heb en maak me er ook niet teveel zorgen over omdat ze er verder super uit ziet. Maar ook bij mij is het in de wintermaanden erger dan wanneer ze op het land staat. Mijn dierenarts gaf aan dat dat kan komen doordat ze op het land relatief meer bewegen (ook in vergelijking met een paddock).

Zeep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 18:59

@Odi, ja voor volgend jaar ga ik ook ongeveer jouw schema aanhouden. Misschien met nog wat grasbrok oid erbij. Luzerne geef ik nu ook, ik heb het idee dat dat wel echt helpt. Op het moment kan ik niet veel veranderen qua ruwvoer omdat hij in pension staat. Het gras mogen ze nog niet op, hier op de veengrond is het nog te nat helaas.

@Debski, het zou best met de beweging te maken kunnen hebben, op het land zijn ze echt voortdurend bezig op zoek naar gras en dat is in de paddock idd wel anders. Of misschien wordt gras gewoon beter verteerd? Het blijft soms een raadsel.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 19:21

Hier is de wei nog geen optie, veel te nat.
En zoals je kunt lezen speelt het al vanaf het UIT de wei halen vorig jaar....heb ik werkelijk alles geprobeerd wat voer, supplementen, medicijnen, dierenartsen en bloed / mestonderzoeken aan toe.Paard heeft stilgestaan en loopt nu weer dagelijks...maakt óók niks uit...BAH!!!!
Juist het grovere hooi zorgde voor ellende en niet het kuil....
Afijn...we weten het gewoon niet meer. Ik hoop dat met het nieuwe weideseizoen het beter gaat.

Het gaat nu met ups en downs...ene dag slappe mest, andere dag ballen, volgende dag geen natte winden, de dag erna een soort "douche" wanneer hij een scheet laat.
Zolang paard er goed uitziet, vrolijk is en lekker dooreet probeer ik er makkelijker mee om te gaan.
Ben nu halverwege de haylage Balancer, heb nog 1 ander ding in de kast staan en daarna kap ik een tijdje met troep in mijn paard stoppen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 20:48

Nog steeds droge bips.....ga eens die druppel citroenolie proberen.........baat het niet schaadt het niet...zou de olie van Chi adviseren bij een goede drogist of reformzaak te koop...een paar euro..

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 20:56

Had eerder een verwijzing naar een ander topic gepost. Mijn paard had hetzelfde...
Had vanalles geprobeerd en ik moet zeggen dat het nu zo goed als over is. Met stress (ander paard weghalen/nieuwe omgeving) dan is het nog wel, maar goed dat is niet heel vreemd.
Gewoon thuis zijn de ballen niet zo mooi als die van m'n andere paard, maar z'n kont en benen zijn schoon (nou ja, poep/drab vrij)

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 10:14

Ik merk dat die van mij ook erger reageert op grofstengelig hooi en kuil. Vorig jaar stond hij nl. op een trainingsstal waar hij echt heel zacht, donkergroen (ik zeg koeienkuil..) kreeg en daar mestte hij super op.
Gras gaat ook beter, dus bij hem zou je zeggen dat zacht en waterig spul juist positief werkt op zijn darmen.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 17:11

Dat heb ik dus ook !! Wel raar want het is nooit zo geweest....
Enfin, vandaag voor het eerst even de wei op....we zullen straks in de bak zien wat er gebeurt van binnen.
Verder gaat het super met ze

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 12:26

Nou....het is nu de 20e en ze staan elke dag nu een uurtje in de opbouwfase....en wat zag ik vanmorgen: een mooie drollenberg van Chico....even op de wei gestaan en de drollen zagen er prima uit.... ook nog een slappe erbij maar goed....blijkbaar is de wei een goede remedie...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 16:46

Staan nu op een schraal stukje en ook nog goede mest....maar is niet veel wat er op staat....ik juig nog niet te vroeg....staart weer gewassen met goudzeep.....ziet er nog goed uit...

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 17:05

Wat is goudzeep?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 10:05

Ik heb zitten zoeken naar groene zeep, maar volgens mij wordt dat niet meer verkocht, dus kwam ik aan een potje goudzeep, is denk ik de oude glycerinezeep...maar de witte staart werd daar best goed schoon van en droogt het haar ook niet zo uit...gewone shampo doe niet zijn werk...dat is als de staart niet zo vies is wel fijn...kost heel weinig, bij supermarkt of boerenbond...groene plastic ronde deksel.