Op welke leeftijd castreren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 21:23

Buffelo schreef:
Hij is operatief gecastreerd en je mag hem morgen al halen? Wat snel!!

Bij ons breng je hem ook, volledige narcose en via de lies en de volgende dag naar huis :)

Fijn dat het goed is gegaan Sharon_Jims! Hopelijk is hij weer gauw de oude! (met een minder grote mond? ;) )

Sharon_Jims

Re: Op welke leeftijd castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 21:25

Thanks Succubi! Dat hoop ik ook! Volgens de arts moet hij binnen een week weer helemaal oke zijn. Ben erg benieuwd hoe hij is morgen! Bang dat ie mij niet ziet staan... ;-)

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 21:27

Het was ook absoluut niet negatief bedoeld hoor Sharon_Jims! Had het alleen niet verwacht dat hij zo snel terug mocht :) Veel sterkte morgen!

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 21:30

Weet ik Buffelo ben ook erg blij dat het maar 1 nachtje is. Vind dat nog het meest spannend hoor!

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 21:33

Ja je zal wel zenuwachtig zijn! Gelukkig kan mijn paard normaal gecastreerd worden dat scheelt in mijn ''portemonne'' en een hele hoop stress hihi ik maak me altijd zo druk!
Naja, al moest mijn paard ook op die manier gecastreerd worden had ik het er uiteraard ook voor over!! :)

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 21:38

Je bent echt niet de enige hoor! Heb echt wel slapeloze nachten gehad hoor sinds de beslissing! Ben benieuwd of ik vannacht kan slapen! Wees blij dat je hengst op de normale manier gecastreerd kan worden!

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 22:36

inesje15 schreef:
mylittlejoy schreef:
Dat geloof ik wel, maar je kunt het gewoon niet zo simpel stellen dat je als je een groot paard wilt, je moet ruinen, of een kleiner gespierder paard, je hengst moet laten. Dit hangt van de genen af. Je hebt wel kans dat je ruin iets groter wordt dan wanneer je hem hengst zou laten, maar dit staat zeker niet vast.

http://www.dierenkliniek-ridderkerk.nl/ ... engst.html

Wat ik meer probeer te zeggen is dat castreren om een groter paard te krijgen niet persé werkt. Sommige groeien inderdaad nog wat door, maar bij anderen zie je nauwelijks verschil.

Het lijkt me inderdaad logisch dat je als je een shetlander ruint, dat het dan geen shire wordt... Dat is ook niet wat ik bedoel. Maar het is wel zo dat testosteron een inhibitie geeft van het sluiten van de groeiplaten. (edit; het staat zelfs in je link) Het is geen 100% sluitende reden, maar vraag maar eens na bij fokkers etc, als het plan is om er toch geen dekhengst van te maken, en de hengst is klein,..; Dan ruin je hem beter vroeg zodat de groeiplaten langer open blijven staan. Het is niet omdat 1 website zegt dat het verschil minimaal is, dat dat heilig is hoor(en zoja, dan wil ik wel eens hun onderzoeken zien...). Is praten naar je eigen stem...

Je hoeft je niet zo aangevallen te voelen hoor. Ik reageerde alleen op een eerder bericht van Buffalo waarin ze zei dat als je een groot paard wilt, je moet ruinen. Hier wilde ik simpelweg een nuance in aanbrengen. Niet meer en niet minder. Ik zeg ook niet dat het niet zo is, ik geef alleen aan dat niet altijd wel zo is. Sommigen groeien namelijk wel langer door, anderen maakt het nauwelijks tot geen verschil bij. Ik kan je geen onderzoek laten zien, wel zeggen dat ik zelf bij verschillende paarden heb gezien.

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 09:53

mylittlejoy schreef:
inesje15 schreef:

Het lijkt me inderdaad logisch dat je als je een shetlander ruint, dat het dan geen shire wordt... Dat is ook niet wat ik bedoel. Maar het is wel zo dat testosteron een inhibitie geeft van het sluiten van de groeiplaten. (edit; het staat zelfs in je link) Het is geen 100% sluitende reden, maar vraag maar eens na bij fokkers etc, als het plan is om er toch geen dekhengst van te maken, en de hengst is klein,..; Dan ruin je hem beter vroeg zodat de groeiplaten langer open blijven staan. Het is niet omdat 1 website zegt dat het verschil minimaal is, dat dat heilig is hoor(en zoja, dan wil ik wel eens hun onderzoeken zien...). Is praten naar je eigen stem...

Je hoeft je niet zo aangevallen te voelen hoor. Ik reageerde alleen op een eerder bericht van Buffalo waarin ze zei dat als je een groot paard wilt, je moet ruinen. Hier wilde ik simpelweg een nuance in aanbrengen. Niet meer en niet minder. Ik zeg ook niet dat het niet zo is, ik geef alleen aan dat niet altijd wel zo is. Sommigen groeien namelijk wel langer door, anderen maakt het nauwelijks tot geen verschil bij. Ik kan je geen onderzoek laten zien, wel zeggen dat ik zelf bij verschillende paarden heb gezien.

Voel mij ook niet aangevallen hoor, sorry als dat zo overkomt! :j
Vind alleen raar, je kan nl helemaal geen verschil meten bij een dier die wel of niet gecastreerd is, aangezien je geen referentiepunt hebt ;-). Hangt ook af van de leeftijd waarop je ze castreert natuurlijk.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 10:32

Ok! Dan begreep ik het verkeerd! :o

Dat is natuurlijk waar, maar je ziet wel degelijk sommigen de lucht in schieten na castreren en anderen bijna stilstaan qua groei. Alleen hoe vroeger je castreert, hoe moeilijker het is om daar iets over te zeggen natuurlijk. Daar moet ik je gelijk in geven. :j

Ik bedenk me net, ook al schieten ze de lucht in...dan weet je nog niet of dit komt door het castreren of dat het gewoon een groeispurt is. Onze kleuter schiet regelmatig nog ineens omhoog (en gaat dan weer even als duikboot door het leven :') ) terwijl de balletjes er nog hangen.

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 10:41

Juist daarom zeg ik dat je geen referentiepunt hebt ;-). Niemand weet op voorhand of de hengst dan wel veel of weinig zal groeien indien wel of niet gecastreerd. Wat wél bewezen is dat de groeischijven pas later gaan sluiten ;-)

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 10:47

Jawel hoor, ik heb net de DA gebeld omdat er weer een paar mooie dagen aankomen en over 2 weken of volgende week gaat het gebeuren ssssst tegen buffel. Hij heeft zo'n last van zijn hormonen en is zo SCHIJT irritand dat ik het zo snel mogelijk wil laten doen. ( hij is nu 1,6 mnd)

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 12:17

*\o/* jeeeh mooni zijn castratie is helemaal goed gegaan!!
buffelo heeft hem ook al gepland staan, ga jij naar de klinioek of laat je het thuis doen?

Ik ben nog steeds aan dubben, wat jullie zeggen over groeispurt na de castratie heb ik ook zeer vaak gezien.. Elijah is zo mooi in verhouding (zelfs nooit overbouwd geweest) zit mooi in zijn spieren... Ben ergens bang dat het ineens zo'n slungel wordt _O-

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 13:11

Joepie!!!! Goed dat het goed is gegaan zeg! Zal wel een hele last van je af zijn!!
Hij word op een normale manier gecastreerd alleen op een weilandje achter de dierenartspraktijk aangezien ik niet genoeg schone grond heb! Dierenarts vind dat ook prettiger!
Gaat gebeuren over 2 a 3 weken! Moet even kijken wanneer het goed weer is en wanneer mijn pappie kan rijden met de trailer!

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 22:55

ja nu gaan we ineens vorst krijgen :roll: vond het eigk wel een prima winter geweest zo maar helaas we zijn er nog niet :=

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 20:20

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 20:36

Ben blij dat ik mijn paard dan nooit heb laten castreren... Die is als hengst-zijnde uitgegroeid tot 1.83m :wow: Dat had ik nooit voorzien en ik had er niet graag nog meer centimeters bij gehad.

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar ik vind het punt van Cassidy in het begin wel goed. Denk niet alleen aan de hengst en zijn manieren ten opzichte van de mens, maar ook aan de mogelijke consequenties voor zijn latere leven in een kudden. Ik zou het persoonlijk heel rot vinden als hij niet in de groep zou kunnen enkel omdat ik zo graag hengstenuitstraling zie bij mijn paard.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 09:48

cheyentic schreef:
*\o/* jeeeh mooni zijn castratie is helemaal goed gegaan!!
buffelo heeft hem ook al gepland staan, ga jij naar de klinioek of laat je het thuis doen?

Ik ben nog steeds aan dubben, wat jullie zeggen over groeispurt na de castratie heb ik ook zeer vaak gezien.. Elijah is zo mooi in verhouding (zelfs nooit overbouwd geweest) zit mooi in zijn spieren... Ben ergens bang dat het ineens zo'n slungel wordt _O-

Die van mij schoot idd ook wel even de lucht in na zijn castratie, maar het stelde niet heel veel voor hoor, ik denk zo'n 2-3 cm ofzo. Daarna is hij ook wel even wat afgevallen, want zo'n castratie kost best nog wat energie. Dus dat was dubbelop. En dunner en groter, dat maakt ook wat slungeliger.
Hij is daarna een tijdje aan de dunne geweest, kreeg last van mok en had nog wat kleine kwaaltjes. Het had allemaal blijkbaar zo'n aanslag op zijn lichaam en weerstand, dat hij echt even moest bijkomen. Binnen een jaar was hij weer mooi in verhouding en uitgezwaard.

KimberleyE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 09:53

Goed om te horen dat het allemaal is goed gegaan met Mooni ! :)

Afvallen?! hmm dat lijkt me hier geen slecht plan! haha!
Als het goed is krijg ik zaterdag te horen of het doorgaat of niet! 19 februari kan ik zelf de kliniek eindelijk een keer bekijken en de dokter/proffesor ontmoeten en het gelijk met hem doornemen of het mogelijk is en hoe hij het wilt gaan doen .. ( Als het mag natuurlijk )

Ben zo benieuwd of ze ja gaat zeggen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 10:14

Heb niet hethele topic doorgelezen maar laat hem goed nakijken voordat je hem laat castreren, ik had met mijn hengstje van 18 maanden een mislukte castratie, da zei dat het kon en achteraf bleek dat ze maar 1 bal hadden weggehaald omdat de ander nog niet ingedaald was. Is pas een jaar later nog een keer gecastreerd om z'n andere bal weg te halen, waardeloos dus. Maarja ik had dan ook wel verwacht dat de da dat wel zou zien. (was ook nog best jong toen dus had er zelf geen verstand van).

KimberleyE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 10:19

@ Annickkii, weet niet voor wie je dit bericht plaats, mocht het gaan om mijn vorige berichtje;
bij mij is het geval 5 hengsten die gecastreerd moeten worden.
1 veulen 2 maand oud maar dat is nog uitgesloten ! :-)
de andere zijn 3, 5, 7 en 8..

Dus het word sowieso wel een iets risicovollere operatie denk ik..!
En zeker gezien de situatie waarin ik verkeer met het land waar ik woon! :-)

Maar kan me voorstellen dat dat heel erg vervelend is geweest om je paard 2 keer die operatie te moeten laten ondergaan! Nu is alles wel weer goed toch ? hij heeft er niks aan over gehouden toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 10:31

@kimberleyE ging niet om jou berichtje hoor, was voor ts bedoeld en ook andere mensen, om ze te waarschuwen dat het niet altijd goed gaat zoals in mijn geval. Gelukkig alles goedgekomen hoor, heb hem inmiddels niet meer maar hoor er nog wel eens wat van dat hij nog steeds een stoer en eigenwijs mannetje is alleen dan zonder hengstenstreken haha.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 10:41

Cassidy schreef:
Een hengst die laat is geruind en weet wat een merrie is, zal in een gemengde kudde bij hengstige merries "all te way" gaan. Daar kun je nog zoveel opvoeding tegenover zetten, dat werkt in die gevallen niet. En als merrie eigenaar ben ik niet blij met een dergelijke ruin in de kudde, krassen op de rug van mijn merrie, bijtplekken op de schoft, kans op infecties en blijvende steriliteit voor de fok doordat de ruin met hengstengedrag "de daad" iedere keer weer verricht.
Een laat geruind paard in een gemengde kudde met andere ruinen en merries kan ook voor onrust zorgen, als hij de merries tegen de andere ruinen wil verdedigen.
In mijn ogen is het het beste als je een hengst castreerd voordat hij doorkrijgt wat hengst zijn inhoudt. En dan is het nog geen garantie dat ze in geval van een hengstige merrie deze niet bespringen.

Mij ruin is (voor ik hem kocht) met 5 gecastreerd, heeft twee veulens rondlopen en heeft nooit meer een merrie besprongen toen hij in een gemengde kudde stond. Maargoed, misschien heb ik geluk en heb ik een uitzondering in mijn stal staan, die het hengstenuiterlijk behouden heeft maar geen hengstengedrag. Maar wetende dat ik zeker niet de enige brave ruin heb die geen merrie dekt, misschien overdrijf je in jou post dan ook, wat zal het zijn?

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 00:22

ik heb er ooit 2 jong gedaan, 1 jaar oud en beide kregen complicaties.
dus ik zeg vanaf dat moment, 2 jaar, mooie leeftijd, voor ze te mans worden.

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 08:53

En Kimberley weet je al wat??

KimberleyE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 08:55

eigenaar komt vandaag terug uit Engeland.. Vandaag begint hier het weekend dus ik hoop zaterdag of de daarop volgende dagen iets te horen !

Gisteren was hij weer eens onhandelbaar en behoorlijk gevaarlijk ! Merk gewoon echt dat ze die opvoeding gemist hebben.. Zo zonde