Cassidy schreef:Een hengst die laat is geruind en weet wat een merrie is, zal in een gemengde kudde bij hengstige merries "all te way" gaan. Daar kun je nog zoveel opvoeding tegenover zetten, dat werkt in die gevallen niet. En als merrie eigenaar ben ik niet blij met een dergelijke ruin in de kudde, krassen op de rug van mijn merrie, bijtplekken op de schoft, kans op infecties en blijvende steriliteit voor de fok doordat de ruin met hengstengedrag "de daad" iedere keer weer verricht.
Een laat geruind paard in een gemengde kudde met andere ruinen en merries kan ook voor onrust zorgen, als hij de merries tegen de andere ruinen wil verdedigen.
In mijn ogen is het het beste als je een hengst castreerd voordat hij doorkrijgt wat hengst zijn inhoudt. En dan is het nog geen garantie dat ze in geval van een hengstige merrie deze niet bespringen.
Mij ruin is (voor ik hem kocht) met 5 gecastreerd, heeft twee veulens rondlopen en heeft nooit meer een merrie besprongen toen hij in een gemengde kudde stond. Maargoed, misschien heb ik geluk en heb ik een uitzondering in mijn stal staan, die het hengstenuiterlijk behouden heeft maar geen hengstengedrag. Maar wetende dat ik zeker niet de enige brave ruin heb die geen merrie dekt, misschien overdrijf je in jou post dan ook, wat zal het zijn?