Plotselinge gedragsverandering wat zich uit in zichzelf..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 09:26

bij mij was het probleem achteraf zo goed als over, ik heb wel voor de zekerheid een 2de kuur Ecuchol gegeven en een magnesiumsupplement na zware inspanningen. Voor de maag geef ik nu continu Maagcompositum en dat gaat goed.

oh en je hoeft geen pismerrie te hebben om op een bepaald moment last te krijgen van de hormoonbalans. Eentje die amper toont dat ze hengstig is (er moet al een hengst of ruin in de buurt zijn wil je iets merken). Na 3 jaar ook plots gevoelig voor aanrakingen op de spieren tijdens borstelen en zeer nukkig bij opleggen van eender wat, zadel, dekje, longeersingel, vliegendeken,... Het was dus niet louter zadel/arbeid gerelateerd. DA erbij => ontregelde hormoonbalans. Behandeld en al de haren rond de ogen vielen uit, maar de volgende hengstigheid verliep terug normaal maw moest ik geen zijgangen gevraagd hebben, had ik het niet geweten (ze plakt dan bij de zijwaarste hulp een klein beetje aan het been)

ik hoop dat je snel vind wat er mis is met je merrie. Van deze onzekerheid zou ik horendol worden.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 17:42

Even een update,kans dat deze morgen pas tegen de avond volgt,afankelijk van hoe het gaat :-)
Ze loopt nog steeds niet zo slecht als vrijdag,wel komt de rest vrolijk aandraven bij de voerbeurt en mijn merrie komt er als laatst sloom en al strompelend aan.
Eten doet ze nog steeds goed.wel staan haar oogjes mat,ze ziet er moe/vermoeid uit.

Ik heb vandaag sinds lange tijd intens kunnen genieten van haar,voor mij een hele fijne dag.
Ik en een dinnetje zijn regelmatig gewoon enkele uurtje in de paddock te vinden, observeren,kroelen en krabbelen en gewoon lekker even in de aanwezigheid van de paarden zijn.
Zo ook vanmiddag en haar beste vriend mijn bonte ruin kwam ons gezellig op zoeken en Kyana kwam er bij staan.
Uit automatisme streelde ik haar hals en spontaan volgde een groepsknuffel.Zij krabbelde mij of mijn ruin en ik kon haar krabbelen in haar hals en manen.Gewoon lekker ontspannen,ze liep niet weg maar bleef echt bij ons staan.Geen irritatie,alleen ontspannen,oogjes half dicht.
Ik heb gruwelijk misbruik gemaakt en heb haar volgens mij nog nooit zo intensief/intens aangeraakt en geaaid :o , aan haar geroken en tegen haar aan gestaan.
Zo hebben we een anderhalf uur samen gestaan, krabbelend en zij hierna slapend,1 voetje op rust en de oogjes dicht.Is lang geleden dat ze zelf zo toenadering zocht en dat aanraken uberhaupt kon.
Heel apart....maar even ook heel fijn...

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 17:48

Dat ze het aanraken zo fijn vond en zo goed toeliet klinkt erg positief :)

timokyana

Re: Plotselinge gedragsverandering wat zich uit in zichzelf..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 17:49

Het was zo fijn! Ook het sociaal contact met haar maatje was iets wat ze lang niet heeft laten zien.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 17:54

Wat bijzonder zeg!Dat geeft denk ik echt wel hoop!?

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 18:20

Niet gedwongen (vaststaan) maar vrij en ongedwongen op één lijn (rangorde) elkaar kroelen is een teken van acceptatie en vriendschap !
Ik denk dat de verandering in werken en doen ....dus eigenlijk spierafbraak door niks te doen..., wel degelijk de reden kan zijn van de ontstane problemen...
Deze merrie haalt ontspanning uit het werken en inderdaad kan haar bouw hier ook mede de oorzaak van zijn...
Zo te lezen is het tij al wat gekeerd...jouw aandacht is weer bij haar...dat heeft ze duidelijk ook gemist !

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 18:36

De laatste keer gedwongen vaststaan was tijden het filmpje op de eerste pagina,hierna niet meer.
Toch heeft ze al die tijd geen toenadering gezocht,ze kwam wel even kijken wat je aan het doen was maar zodra je een hand uitstak was ze weg,of liet met haar oren plat zien dat ze er geen behoefte aan had.
Ik kan me nog steeds niet indenken dat ze ontspanning haalt uit het werken ( trouwens ook weer wel als ze het leuk vind) maar aangezien ze nooit niet veel heeft moeten doen in haar leventje en de afgelopen periode al helemaal niet.
Mijn aandacht is al een hele poos bij haar,echter vandaag was haar aandacht ook even bij mij.
Ik weet nog niet of ik het positief moet zien (klinkt erg cru). voor mij was het heel fijn.
Echter hoe ze uit haar ogen kijkt,mat/moe en donker en hoe ze loopt baart me nog steeds veel zorgen,vooral haar ogen omdat dit eerst nog niet zo (erg) was.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 18:47

Wat heb je heerlijk genoten meis. Wat het was was het maar dit heb je wel gekregen. <3

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 18:50

Je slaat de spijker op de kop,wat het was was het...en wat het is zal het zijn...

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 20:23

wat een fijn moment joh! Kan me voorstellen hoor dat je het moment ook gebruikt hebt! Denk dat dat juist ook voor haar goed is!
Maar las ik nu dat je Steffi inmiddels ook geraadpleegd had? Wat zei zij?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 20:29

Helaas heeft steffi niet gerageerd op mijn mail.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 20:33

Oh wat jammer en eigenlijk ook heel vervelend zeg! Weet wel dat ze echt heel druk is maar goed, een reactie zou toch wel zo netjes zijn!
Hopelijk zet de ontwikkeling, zoals het vandaag ging, zich voort.
Mag ik nog even zeggen dat ik vind dat je echt enorm je best voor haar doet? Echt top!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 21:35

Wat is een polyneuropathie?
Een neuropathie is een aandoening van de zenuwen van de armen en benen, de 'bedrading'. Polyneuropathie wil zeggen dat op meerdere plaatsen in het lichaam de zenuwen aangedaan zijn. De spieren en het gevoel kunnen hierdoor niet meer naar behoren functioneren.
Bij een polyneuropathie is er een stoornis met name bij de uiteinden van de zenuwen en kunnen óf alleen de sensorische (gevoels)zenuwen, óf alleen de motorische (bewegings)zenuwen, of beide zijn aangedaan.
De sensorische zenuwen koppelen gevoelsinformatie terug naar het centrale zenuwstelsel, waardoor wij kunnen voelen. De motorische zenuwen geven signalen door aan de spieren waardoor wij ons kunnen bewegen. De klachten die ontstaan door een polyneuropathie kunnen dus zowel sensorisch als motorisch zijn.
Klachten van het sensorisch systeem bij polyneuropathie zijn: doof gevoel, prikkelingen, tintelingen, veranderd gevoel, pijn, evenwichtsstoornissen. Klachten van het motorisch systeem zijn: kramp, dunner worden van spieren en zwakte.

De ziekte is langzaam progressief, dat wil dus zeggen dat het steeds erger wordt.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 21:49

Denk je hieraan?
Zit zelf in de gezondheidszorg en meestal is er niet veel aan te doen.
Wel laat ik het bloed vaak bepalen op vit B12 tekort. Dit kàn nl neuropathie veroozaken.
Meestal begint het in de langere zenuwen (uiteindes) zeg maar (dus bij voeten, vingers).
Waarom denk je hieraan?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 21:57

Ik kan er weinig over vinden bij paarden.
Wel gaan er veel belletjes bij rinkelen.
Ik herken het gevoelsprobleem hierin, verder ook het slechte lopen.
Dit kan natuurlijk door veel dingen veroorzaakt worden,maar iets zegt me al heel lang neurologisch/rug.
Ik kan niet uitleggen waarom ..een gevoel..

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 22:21

Geen idee of bij paarden een B12 gebrek dit ook zou kunnen veroorzaken maar je zou het kunnen laten testen?
Is bij magnesiumtekort neuropathie ook mogelijk doordat er geen goede geleiding van de prikkels plaatsvindt?
Geen idee waarom maar staat me iets van bij.. is googlen..
edit: als je neuropathie en magnesium aanklikt dan zie je wel wat linkjes.
Laatst bijgewerkt door IMJ op 18-10-11 22:25, in het totaal 2 keer bewerkt

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 22:24

Er zijn vele oorzaken lees ik bij mensen,ik kan weinig terug vinden bij paarden.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 22:25

Bij mensen met Diabetes komt neuropathie het meest voor.
Zou het dan zo kunnen zijn dat insulineresistente paarden ook eerder neuropathie ontwikkelen en heb je enig idee of ze dat heeft of daar aanleg voor heeft?

Ik denk ook maar hardop hoor!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 22:28

[MD] Wie weet meer over polyneurophatie?
tis natuurlijk ook vooral een aandoening die je voelt. Is voor paarden nogal moeilijk aan te geven dat ze het idee hebben op watten te lopen zoals ik altijd van mijn patiënten hoor...

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 23:04

IMJ, ik doe ook niets anders dan hardop denken,juist bedankt hiervoor!
Voor paarden is het zeker moeilijk aan te geven.
Ze lijkt op eieren te lopen,weet niet of dat vergelijkbaar is als op watten.

Ik ben even aan het nagaan welke neurologische onderzoeken er zijn voor paarden.
Ik kom op een EMG?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 23:07

EMG... nooit van gehoord!
Wat is het?

Wat betreft op watten lopen: Mensen geven aan het niet te voelen als ze hun voet op de grond zetten (of op trapper van fiets bijvoorbeeld).
Dat maakt dat ze onzekerder gaan lopen dan dat ze normaliter deden.
Dus tja, of het te vergelijken is met op eieren lopen.. mogelijk wel?

Ah wacht, een EMG ik weet het al. Doen ze dat bij paarden?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 23:11

Ja het is mogelijk bij paarden las ik.
electromyogram
Om de zenuwgeleiding te meten, worden er verbindingen aangebracht tussen de huid en het EMG-apparaat. Dit gebeurt door middel van kleine metalen plaatjes (elektroden en/of ringelektroden) die de elektrische signalen van de zenuwen en de spieren kunnen opvangen.

Om de zenuw te prikkelen, worden vervolgens op enkele plaatsen bij de zenuw elektrische schokjes gegeven. Dit kan een vervelend gevoel zijn.

Om de activiteit van de spieren te onderzoeken, wordt gebruik gemaakt van een zeer dunne elektrode, waarmee de spier wordt aangeprikt. Dit kan wat gevoelig zijn. Op aanwijzingen van
de arts moet u de spier aanspannen of juist ontspannen. Bij dit onderzoek wordt de elektrische activiteit van de spier zowel in geluid omgezet als op beeld weergegeven.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 23:13

En waar doen ze dat?

Ben je verzekerd eigenlijk? Want het zal vast flink wat kosten! Weet dat dat niet het belangrijkste is maar je moet het wel hebben natuurlijk!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 23:21

Ik ben helaas niet verzekerd nee.Tuurlijk is geld niet belangrijk echter je moet het inderdaad wel hebben.
Er komt vast een oplossing voor en anders moet ik er een creeeren..

Ik zal bovenstaande morgen over eventueel neurologisch onderzoek bespreken met de dierenarts en een plan van aanpak maken.
Ik weet niet wat zijn mening erover zal zijn.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 23:23

Ben heel benieuwd.
Mogelijk is het bloed nog aanwezig en kan het eerst nog is bekeken worden op B12 of magnesium (of wat neuropathie dan ook zou kunnen veroorzaken bij paarden)?
Wanneer wij patienten de B12 weer toedienen komt het gevoel terug..