Zeer erge zomerexceem... en nu?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

intel_1x

Re: Zeer erge zomerexceem... en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 12:59

Klopt, misschien verwoord je het beter als ipv er is van alles mis; ZE paarden zijn erg overgevoelig.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 13:02

toch geweldig dat Stef het zo goed doet bij jou, Aerdenhout.

Ik weet er anders nog wel ene staan die naar jou mag komen. :D (Is niet van mij helaas, anders had je nu een pb in je inbox :D )

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 13:02

Aerdenhout: Succes, ben benieuwd of t lukt voor de lange termijn, ik gun deze 2 jarige een fijn leven zonder ellende van ZE.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 13:21

intel_1x schreef:
Als dat zo is Aerdenhout1 kun je het nog weleens druk krijgen met aanvragen :D . Speciaal ZE pensionstalling (voor woekerprijzen) _O-
Goudmijntje :)*

Wel opmerkelijk dat er bij happytime wel excemers/jeukers rondlopen. Wat is het verschil qau omgeving van jullie? en idd staan de paarden altijd buiten?

Waarom denk je dat ik Stef heb opgenomen? }> }> }> Ik dacht....als het lukt is die goudmijn is binnen!!!!

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 14:32

opisop_shop schreef:
bij heel veel eczemers is wel van alles mis. Hoeft niet aan het paard zelf te liggen of zichtbaar/merkbaar te zijn (kunnen prima gezond zijn) maar heel vaak komt het van binnenuit (voeding/afvalstoffen/tekorten/overschotten) en als dat aangepast wordt is de mug soms geen trigger meer.

Dat kan zijn maar bij mijn paarden is dat niet het geval. Het voer e.d. heeft geen enkele invloed op de jeuk alleen het feit of ze wel of niet gestoken worden door die vliegjes. Jeukt jou paard in de winter ook dan? En hoe weet je dan dat er overschotten en tekorten etc zijn? Laat je dat in het bloed testen?
Ik heb recent nog het bloed van mij zeer zware exceem paard laten testen op alles wat maar mogelijk is(was voor iets anders) maar dat was 100% goed, niks geen overschotten of tekorten.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 14:48

aisie schreef:
Ik ben het met bovenstaand bericht eens. Ik denk niet dat je de pony nu midden in het jeukseizoen goed krijgt. Als ze eenmaal jeuk hebben dan is dat heel lastig in te dammen. Ik heb mijn friese merrie het eerste jaar dat ze het had niet op stal kunnen zetten omdat ze de boxwand er gewoon uit drukte door haar geschuur. Ze heeft toen tot oktober/november 24/7 buiten gestaan achter de stroomdraad. Pas het jaar daarop kregen we het onder controle door smorgens haar pas na 9 uur naar buiten te doen en rond 4-5 uur weer op te stallen. En een exceemdeken om die alles heel goed afsluit in combinatie met anti-vliegenspray.

Wat bij mijn paarden goed hielp om de meest acute jeuk wat te stillen was om haar met teerzeep helemaal te wassen en heel lang na spoelen met koud water, dat stilt de jeuk ook. En dan gelijk een goede exceemdeken erop.
Ik heb mijn merrie nu 9 jaar en ze heeft de meest extreme vorm van zomerexceem en kan het nu wel goed onder controle houden ondanks dat we ook in een zeer bosrijk gebied wonen.

Kon het toch niet laten dit even terug te halen. We zijn nu een kleine week verder en op zijn hoofd komen de haren terug! Nog steeds geen enkel teken van wat maar op jeuk lijkt! De wond bij zijn oren is rustig en ik smeer momenteel dan ook niets in. Je kan wel zien dat hij moe is, heel erg moe. Hij staat af en toe midden in de bak te dromen met zijn ogen stijf dicht en valt dan bijna om van de slaap. Ik wacht nu het moment af dat hij gaat liggen in de bak, wat al de paarden hier in de paddocks wel doen als het mooi weer is....het weiland niet, want stel je voor dat je een spriet gras mist! :D ....maar op mooie dagen ligt vaak de hele meute languit in het zonnetje.
Ook dat komt nog wel, maar hij doet het zo geweldig goed!
" aisie" ook voor jou de vraag...staat hij 24/7 buiten of stal je hem op?

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 15:52

aerdenhout1 schreef:
aisie schreef:
Ik ben het met bovenstaand bericht eens. Ik denk niet dat je de pony nu midden in het jeukseizoen goed krijgt. Als ze eenmaal jeuk hebben dan is dat heel lastig in te dammen. Ik heb mijn friese merrie het eerste jaar dat ze het had niet op stal kunnen zetten omdat ze de boxwand er gewoon uit drukte door haar geschuur. Ze heeft toen tot oktober/november 24/7 buiten gestaan achter de stroomdraad. Pas het jaar daarop kregen we het onder controle door smorgens haar pas na 9 uur naar buiten te doen en rond 4-5 uur weer op te stallen. En een exceemdeken om die alles heel goed afsluit in combinatie met anti-vliegenspray.

Wat bij mijn paarden goed hielp om de meest acute jeuk wat te stillen was om haar met teerzeep helemaal te wassen en heel lang na spoelen met koud water, dat stilt de jeuk ook. En dan gelijk een goede exceemdeken erop.
Ik heb mijn merrie nu 9 jaar en ze heeft de meest extreme vorm van zomerexceem en kan het nu wel goed onder controle houden ondanks dat we ook in een zeer bosrijk gebied wonen.

Kon het toch niet laten dit even terug te halen. We zijn nu een kleine week verder en op zijn hoofd komen de haren terug! Nog steeds geen enkel teken van wat maar op jeuk lijkt! De wond bij zijn oren is rustig en ik smeer momenteel dan ook niets in. Je kan wel zien dat hij moe is, heel erg moe. Hij staat af en toe midden in de bak te dromen met zijn ogen stijf dicht en valt dan bijna om van de slaap. Ik wacht nu het moment af dat hij gaat liggen in de bak, wat al de paarden hier in de paddocks wel doen als het mooi weer is....het weiland niet, want stel je voor dat je een spriet gras mist! :D ....maar op mooie dagen ligt vaak de hele meute languit in het zonnetje.
Ook dat komt nog wel, maar hij doet het zo geweldig goed!
" aisie" ook voor jou de vraag...staat hij 24/7 buiten of stal je hem op?

Super dat het zo goed gaat! Echt dit had ik niet verwacht maar wat fijn voor het paardje dat hij geen jeuk meer heeft. Een hele goede zet geweest om hem bij jou neer te zetten. Hoop zo dat het zo goed blijft gaan!
Mijn paarden staan vanaf 5 uur smiddags op stal (zonder deken) en na 9 uur smorgens gaan ze naar buiten met exceemdeken en tot nu toe gaat het heel erg goed dit jaar. Ik heb dus 2 friezen met zomerexceem. Mijn merrie van 19 heeft het echt heel heel erg, niet alleen op de manen en staart maar echt overal waar ze door die vliegjes geprikt wordt krijgt ze jeuk. Mijn ruin is 11 en heeft het heel lichtjes maar ze schuren nu beide (nog) niet :)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 15:54

Ik denk dat dat toch de beste oplossing is...binnen voor de vliegjes en buiten na de vliegjes!

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 15:59

Super Aerdenhout dat het zo goed gaat met Stef, ik blijf duimen dat het zo blijft gaan.
Wat ik al zei: bij mijn Vera ben ik bijna een jaar aan het puzzelen geweest qua voer, wat wel en niet en een dik jaar later, is zo goed als over. Ik denk echt dat omgevingsfactoren er echt invloed op hebben hoor. Deels innerlijke factor en deels omgevingsfactor.

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 16:04

Opmerkelijk! Waarschijnlijk heeft de omgeving en bodemgesteld wel te maken met eczeem. Vorig jaar had mijn paard nauwelijks last en het hele jaar zonder deken gestaan. Ze stond toen in een gebied waar het bijna altijd waait en die knut kan niet zo goed vliegen. Dit jaar heeft ze veel meer last en staat ze bij bos en heide in de buurt. Ook heb ik het idee dat een kalkrijke grond veel verschil kan maken. Waarschijnlijk heb je de cirkel van veel schuren doorbroken door het verhuizen en de deken weg laten en komt het mugje daar nauwelijks voor of het is toch een andere allergie. Ik hoop van harte dat het zo blijft gaan voor dit paard!

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 20:49

aerdenhout1 schreef:
Ik denk dat dat toch de beste oplossing is...binnen voor de vliegjes en buiten na de vliegjes!

Ja dat denk ik dus ook. Als ik ze na 17.00 uur nog buiten laat dan jeuken ze zowiezo deken of geen deken. Dan worden die vliegjes het actiefst namelijk dus als je zorgt dat ze dan binnen staan dan blijft de schade heel erg beperkt. Ik kijk smorgens ook altijd eerst even in het land of er geen wolken vliegjes boven het gras hangen voordat ik ze buiten doe. Dat scheelt ook enorm. Die beestjes schuilen namelijk in het gras en als je dan smorgens vroeg je paard er in zet dan worden ze massaal aangevallen. Meestal zijn ze als het wat warmer wordt zo na 9/10 uur wel redelijk weg en dan zet ik de paarden pas buiten.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 22:13

hier kunnen ze kiezen wat ze willen(binnen of buiten) en kiezen voor binnen in de avond :j
maar de paarden/ponys die ook jeuken van anderen gaan om 5 uur naar binnen en 10 uur smorgens naar buiten
wij hebben kleigrond en dichtbij het bos/sloten.
aerdenhout: jullie hebben toch meer zandgrond daar?

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 23:20

Geweldig dat het zo goed lijkt te gaan! Hopelijk zet zich dit zo voort.

Ik heb meer dan 20 jaar ervaring met eczemers. Van de dertig paarden en pony's, die ik nu heb, zijn er drie eczeempaarden .Ik heb alles wat er op de markt kwam al eens geprobeerd en zelf ook een heleboel bedacht. Omdat ik een allergiepatient ben en gedesensibiliseerd ben, heb ik daar wel vertrouwen in, maar dat is nog niet zo algemeen bij paarden. Bovendien neemt het nogal wat tijd in beslag. Ik heb 6 jaar lang prikken gehad, maar ben nu wel bijna van alles af .Bij een eventueel volgend paard zou ik misschien voor een desensibilisatiekuur kiezen.

Mijn paarden/pony's staan dus allemaal op dezelfde grond/wei en krijgen hetzelfde voer. Ze mankeren ook niks anders, dan dat ze overgevoelig zijn voor cullicoides. Zoals ik al eerder zei, doe ik niks anders dan na tien uur buiten en voor vier uur weer op stal . Als ik merk dat er veel vliegjes zijn, gaan ze nog eerder naar binnen. Ze beginnen dan nl. te rennen. Eentje staat 24/7 buiten, maar die heeft een goede schuilstal en ik zie dat hij ook binnen staat als er veel vliegjes zijn. Hij schuurt eigenlijk helemaal niet nu. Hij is 16 jaar oud. De andere twee zijn 13 en 30 jaar en die moeten echt op stal. Wel kunnen ze met hun hoofd buiten , maar dat doen ze niet als er veel vliegjes zijn. Ze staan dan met hun kont naar de deur.

Ik ben het dan ook helemaal met Aerdenhout eens dat als je er voor zorgt dat ze binnen zijn als het vliegjes tijd is, ze bijna tot geen last hebben. Ik heb het geluk dat ik de hele dag thuis ben en er op kan letten en ze binnen kan halen als het zover is. Ik woon op zandgrond, aan een kanaal en bij bos, aan een zandpad. Weide is ook omringd met bos, dus ideale cullicoide omstandigheden en een rotplek voor eczemers.
Maar ik kan het op mijn manier prima onder controle houden (zonder dekens).

Stef wens ik het allerbeste toe, hopelijk blijft hij zonder jeuk.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 01:18

Ben het ook helemaal eens met jou Haboshof. Maar zonder deken durf ik mijn paarden niet buiten te zetten, dat risico is te groot hier in de bossen. Maar desensibiliseren heb ik ook gedaan met mijn merrrie 1 jaar en toen stopten ze daar helaas mee maar nog steeds zie ik dat als DE oplossing tegen exceem. Als ik dat een aantal jaar had kunnen volhouden met mijn merrie dan was ze er nu vast vanaf geweest of had ze het stukken minder gehad. Op zich heeft het ook wel geholpen want zo extreem als ze het eerst had heeft ze het daarna niet meer gehad.

Mijn merrie is overigens proefkonijn geweest voor zowat alle exceemmiddelen die er maar op de markt zijn in binnen en buitenland maar er is niets wat echt geholpen heeft op het desensibiliseren na dan.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 08:31

Wat doen ze dan precies als ze desensibiliseren?

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 08:45

Uit een ander topic gequot

bterlaan schreef:
Kendra, natuurlijk maakt het wel degelijk wat uit of je een allergie hebt of gewoon jeuk door steken. Bij een allergie komt de ellende elk jaar terug, bij gewoon jeuk hangt het maar net van het weer en het aantal insecten af en is het niet zo'n wanhopig gevecht als bij een allergie.
Bij een allergie produceert het lichaam antistoffen van een bepaalde kasse (IgE), die zodanig reageren met andere delen van het immuunsysteem, dat die jeukverschijnselen ontstaan. Bij gewoon jeuk zijn het de irritante stoffen zelf waar het lichaam op reageert. Er zit dus een heel ander biologisch mechanisme achter de oorzaak van de problemen met als consequentie andere oplossingen.
Als het een allergie is, kun je proberen je paard ertegen te desensibiliseren, wat inhoudt, dat je door vaccinatie probeert het immuunsysteem zover te krijgen, dat het de juiste antistoffen (IgG) maakt tegen de irritatie-stoffen (allergenen). Bij allergie worden de verkeerde antistoffen (IgE) aangemaakt, die dan de verschijnselen veroorzaken. Als je het immuunsysteem zover krijgt, dat de juiste klasse antistoffen wordt aangemaakt, concurreren die met de foute klasse en zo kun je van een allergie afkomen. Wel een moeizame en langdurige procedure, met maar ong. 50% kans op succes. Hoewel ik laatst hoorde, dat de succeskans door nieuwe technieken aanzienlijk gestegen zou zijn.

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 11:18

Volgens mij wordt je ingespoten met een geconcentreerde vloeistof met de allergenen van die stoffen waar je allergisch voor bent. Tenminste, ik geloof dat het zo was. Bij mij werd er in het Diephuislaboratorium speciaal voor mij flesjes tegen Schimmels(a, b), huisstof, hooistof, kapok gemaakt. Ik moest eerst elke dag een prik. Ik had een ontzettend dikke arm. Daarna om de dag, toen elke week, etc, tot elke maand. Had de flesjes thuis en mijn tante die verpleegster was, mocht mij prikken. Ik heb dat ongeveer 6 jaar lang moeten doen. Maar ik kan nu echt zeggen geen last meer te hebben van die stoffen, waar ik anders wel heel veel last van had. Dit was van mij 16e tot mijn 22, dus in de jaren 1972 tot '78.
Ik kan me niet voorstellen dat er sindsdien niet veel verbeterd is. Maar ik zou het zo weer doen, omdat ik anders helemaal gek van de jeuk werd en altijd last had van tranende ogen en heel veel last van longontsteking.

Mijn paard die er het ergst last van heeft is al 30. Ik denk niet dat het voor hem nog zin heeft, bovendien is het, zoals ik nu doe, goed onder controle te houden, maar anders ging ik wel voor desensibilisatie.(Bij een volgende eventuele eczemer wil ik dat wel uitzoeken,tenminste ik hoop dat het nog bij paarden gedaan wordt).

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 12:12

Volgens mij wordt het nog wel gedaan maar ik weet niet precies waar. Ik heb toen ook idd injecties gegeven. Eerst werd er door mijn DA bloed geprikt en opgestuurd naar Belgie en daar werden die injecties samengesteld en die werden weer naar mijn DA gestuurd. Die heeft het een paar keer voor gedaan met prikken en toen mocht ik het zelf doen. Het is al lang geleden dus weet niet meer precies hoevaak e.d.
Mijn merrie is nu 19 dus ik zie er nu ook niet zoveel heil meer in maar voor een jong paard is het zeker het proberen waard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 12:43

Mijn paard begon op 2 jarige leeftijd. Staat verder schraal en niet ver van de kust. Hij staat 24/7 per dag buiten onder een deken op een pensionstal.
Naar binnen gaat niet, hij breekt sowieso een box af en al helemaal als alle andere paarden buiten staan. Verder is onze stal echt een sauna en breekt je spontaan het zweet uit als je binnen komt.

Het ene jaar komt echter de eczeem later tot uiting dan het andere jaar, ook zo vreemd. De mijne jeukt zijn manen door in de winter, da zegt, dat het gewoonte is. Wat ik dan vreemd vindt, want in principe schuurt het paard in de zomer namelijk niet.

Sommige paarden hebben baat bij een antijeuk injectie een keer in de zoveel maanden, maar dat vind ik ook niet ideaal.

Opisopshop, een bloedonderzoek laten doen is verstandig? Tekorten van bepaalde stoffen achterhalen? Maar hoe vaak moet je dat dan laten doen?

Joke13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 14:50

de desensibilisatie wordt in België nog wel gedaan, met wisselende resultaten. Een eerste bloedonderzoek kost een 200 tot 300 euro en dan moet je de vaccins bestellen. een vaste regel is, hoe minder allergenen, hoe meer kans op slagen ( zijn ze tegen bijv de mugjes en bepaalde grassen allergisch dan heb je meer kans op slagen dan een allergie tegen muggen, grassen, stof, bomen etc). Ik twijfel ook elk jaar of ik nu eindelijk die test eens zou doen. een goede vriendin van mij heeft haar paard er goed mee kunnen helpen. Maar ik hoor ook evenveel verhalen waar het niets uithaalde.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 15:10

Dat is best een boel geld inderdaad!
Maar...ik ben niet nieuwsgierig, maar wil alles weten.......hoe doe je dat dan met die vaccins? Spuit je die dan per keer in en kijkt of het helpt?

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 15:13

aerdenhout1 schreef:
Wij snappen het zelf eigenlijk ook niet. Dat een paard met zo'n extreme zomer eczeem zo snel verbetering laat zien.
Eigenlijk zou er nog een paard hierheen moeten om eens te kijken of het nu echt de omgeving is!
Dan zou er kunnen worden gekeken wat nu echt het verschil is met hier of ergens anders. De bomen het land/paddock? Maar aan de andere kant... ik juich misschien te vroeg! Als hij zijn manen op de grond heeft hangen dan weten we zeker dat hij er van af is :D :D :D :D !

Tjee wat super dat het zo goed gaat!

Mijn pony had nog nooit jeuk gehad, totdat ik hem vlak bij jou stalde. Helaas ontwikkelde hij daar zware exceem. Bij het inslapen (vanwege kreupelheid) speelde dit zeker een rol ;( Dus of het de omgeving is? Misschien wel hoe jij de paarden houdt? Ik bedoel dat het niet aan Heemstede/Bloemendaal ligt, maar dat jouw terrein net gunstig is voor ZE paarden ook qua voer/minder wei meer paddock oid?

Is dit trouwens wel eens echt onderzocht? Waarom paarden op de ene plek meer of minder last hebben? Ik ken nog een plek waar paarden minder last hebben, dit is een groot vlak gebied met alleen weilanden, geen bomen, gebouwen oid. Dus meer wind en dus minder muggen. Wel weidegang overigens.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 15:19

aerdenhout1 schreef:
Dat is best een boel geld inderdaad!
Maar...ik ben niet nieuwsgierig, maar wil alles weten.......hoe doe je dat dan met die vaccins? Spuit je die dan per keer in en kijkt of het helpt?

Ik heb destijds niet zoveel betaald voor dat bloedonderzoek volgens mij zat dat rond de 80 euro maar dat was ook alleen maar getest op exceem en verder niet. Maar je krijgt injecties toegestuurd en dan moet je eerst 3 weken 3 x spuiten dan 2 weken 2x en dan 1x per week en dat volhouden. Maar na 1 seizoen kun je nog niet zeggen dat je paard immuum is, dat duurt volgens mij veel langer. Mijn DA werkte toen niet meer mee en ik ben er daardoor mee gestopt maar bij mijn paard had het wel resultaat want ze had voor dat ik met die injecties te werk ging veel meer exceem dan daarna. Ze had het eerst echt overal elk onbedekt plekje had ze jeuk maar nu is het eigenlijk alleen nog maar extreem op haar hoofd en verder niet. Op het hoofd is het ook lastig te bestrijden omdat die vliegjes onder die maskers doorkruipen. Ik smeer haar hoofd nu elke dag in met creme of babyolie en dat helpt wel goed.
Maar als ik het een paar jaar had volgehouden dan had het wel meer resultaat gehad daar ben ik van overtuigd.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 15:53

Ik heb totaal geen verstand van ZE maar ik wil toch even zeggen hoe blij ik ben dat Stef nu goed terecht is gekomen. Het was vreselijk om hem te zien laatst, je zag dat hij leed.
Als ik het filmpje nu zie waar hij geaaid wordt.. jeetje.. +:)+

Super gewoon!

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 23:18

Nu een vraag, heeft het wel nut een paard in open stal te zetten?
Foto vd stal via pb.