Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
intel_1x schreef:Als dat zo is Aerdenhout1 kun je het nog weleens druk krijgen met aanvragen. Speciaal ZE pensionstalling (voor woekerprijzen)
![]()
Goudmijntje
Wel opmerkelijk dat er bij happytime wel excemers/jeukers rondlopen. Wat is het verschil qau omgeving van jullie? en idd staan de paarden altijd buiten?
opisop_shop schreef:bij heel veel eczemers is wel van alles mis. Hoeft niet aan het paard zelf te liggen of zichtbaar/merkbaar te zijn (kunnen prima gezond zijn) maar heel vaak komt het van binnenuit (voeding/afvalstoffen/tekorten/overschotten) en als dat aangepast wordt is de mug soms geen trigger meer.
aisie schreef:Ik ben het met bovenstaand bericht eens. Ik denk niet dat je de pony nu midden in het jeukseizoen goed krijgt. Als ze eenmaal jeuk hebben dan is dat heel lastig in te dammen. Ik heb mijn friese merrie het eerste jaar dat ze het had niet op stal kunnen zetten omdat ze de boxwand er gewoon uit drukte door haar geschuur. Ze heeft toen tot oktober/november 24/7 buiten gestaan achter de stroomdraad. Pas het jaar daarop kregen we het onder controle door smorgens haar pas na 9 uur naar buiten te doen en rond 4-5 uur weer op te stallen. En een exceemdeken om die alles heel goed afsluit in combinatie met anti-vliegenspray.
Wat bij mijn paarden goed hielp om de meest acute jeuk wat te stillen was om haar met teerzeep helemaal te wassen en heel lang na spoelen met koud water, dat stilt de jeuk ook. En dan gelijk een goede exceemdeken erop.
Ik heb mijn merrie nu 9 jaar en ze heeft de meest extreme vorm van zomerexceem en kan het nu wel goed onder controle houden ondanks dat we ook in een zeer bosrijk gebied wonen.
aerdenhout1 schreef:aisie schreef:Ik ben het met bovenstaand bericht eens. Ik denk niet dat je de pony nu midden in het jeukseizoen goed krijgt. Als ze eenmaal jeuk hebben dan is dat heel lastig in te dammen. Ik heb mijn friese merrie het eerste jaar dat ze het had niet op stal kunnen zetten omdat ze de boxwand er gewoon uit drukte door haar geschuur. Ze heeft toen tot oktober/november 24/7 buiten gestaan achter de stroomdraad. Pas het jaar daarop kregen we het onder controle door smorgens haar pas na 9 uur naar buiten te doen en rond 4-5 uur weer op te stallen. En een exceemdeken om die alles heel goed afsluit in combinatie met anti-vliegenspray.
Wat bij mijn paarden goed hielp om de meest acute jeuk wat te stillen was om haar met teerzeep helemaal te wassen en heel lang na spoelen met koud water, dat stilt de jeuk ook. En dan gelijk een goede exceemdeken erop.
Ik heb mijn merrie nu 9 jaar en ze heeft de meest extreme vorm van zomerexceem en kan het nu wel goed onder controle houden ondanks dat we ook in een zeer bosrijk gebied wonen.
Kon het toch niet laten dit even terug te halen. We zijn nu een kleine week verder en op zijn hoofd komen de haren terug! Nog steeds geen enkel teken van wat maar op jeuk lijkt! De wond bij zijn oren is rustig en ik smeer momenteel dan ook niets in. Je kan wel zien dat hij moe is, heel erg moe. Hij staat af en toe midden in de bak te dromen met zijn ogen stijf dicht en valt dan bijna om van de slaap. Ik wacht nu het moment af dat hij gaat liggen in de bak, wat al de paarden hier in de paddocks wel doen als het mooi weer is....het weiland niet, want stel je voor dat je een spriet gras mist!....maar op mooie dagen ligt vaak de hele meute languit in het zonnetje.
Ook dat komt nog wel, maar hij doet het zo geweldig goed!
" aisie" ook voor jou de vraag...staat hij 24/7 buiten of stal je hem op?
aerdenhout1 schreef:Ik denk dat dat toch de beste oplossing is...binnen voor de vliegjes en buiten na de vliegjes!
bterlaan schreef:Kendra, natuurlijk maakt het wel degelijk wat uit of je een allergie hebt of gewoon jeuk door steken. Bij een allergie komt de ellende elk jaar terug, bij gewoon jeuk hangt het maar net van het weer en het aantal insecten af en is het niet zo'n wanhopig gevecht als bij een allergie.
Bij een allergie produceert het lichaam antistoffen van een bepaalde kasse (IgE), die zodanig reageren met andere delen van het immuunsysteem, dat die jeukverschijnselen ontstaan. Bij gewoon jeuk zijn het de irritante stoffen zelf waar het lichaam op reageert. Er zit dus een heel ander biologisch mechanisme achter de oorzaak van de problemen met als consequentie andere oplossingen.
Als het een allergie is, kun je proberen je paard ertegen te desensibiliseren, wat inhoudt, dat je door vaccinatie probeert het immuunsysteem zover te krijgen, dat het de juiste antistoffen (IgG) maakt tegen de irritatie-stoffen (allergenen). Bij allergie worden de verkeerde antistoffen (IgE) aangemaakt, die dan de verschijnselen veroorzaken. Als je het immuunsysteem zover krijgt, dat de juiste klasse antistoffen wordt aangemaakt, concurreren die met de foute klasse en zo kun je van een allergie afkomen. Wel een moeizame en langdurige procedure, met maar ong. 50% kans op succes. Hoewel ik laatst hoorde, dat de succeskans door nieuwe technieken aanzienlijk gestegen zou zijn.
aerdenhout1 schreef:Wij snappen het zelf eigenlijk ook niet. Dat een paard met zo'n extreme zomer eczeem zo snel verbetering laat zien.
Eigenlijk zou er nog een paard hierheen moeten om eens te kijken of het nu echt de omgeving is!
Dan zou er kunnen worden gekeken wat nu echt het verschil is met hier of ergens anders. De bomen het land/paddock? Maar aan de andere kant... ik juich misschien te vroeg! Als hij zijn manen op de grond heeft hangen dan weten we zeker dat hij er van af is![]()
![]()
![]()
!
aerdenhout1 schreef:Dat is best een boel geld inderdaad!
Maar...ik ben niet nieuwsgierig, maar wil alles weten.......hoe doe je dat dan met die vaccins? Spuit je die dan per keer in en kijkt of het helpt?