Graasmasker -> paard echt dunner?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

boooo

Re: Graasmasker -> paard echt dunner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 08:07

hier alleen wat grasjes soms, ze drinken er natuurlijk ook mee :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 09:36

ja drinken doet die van mij uiteraard ook
(zou niet goed zijn als ie het niet deed...)
Maar er zit evengoed steeds veel troep in.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 09:47

liljebo schreef:
wordt de greenguard ook zo vies van binnen? Ik heb nu model bloempot, maar pak hem elke dag een uurtje of wat af om hem schoon te maken en omdat ik vind dat ie zo over de neus zit e.d.
Heb bekeken om er stukjes uit te snijden, maar de neus komt dan evengoed niet vrij

Hij doet het verder goed met het grasmasker en heeft het ook nodig ivm vorig jaar bevangenheid (en vlgs mij toch ook wel IR), maar ik vind het sneu dat er iedere dag een berg zand en gras in plakt. Lijkt me nu niet zo lekker voor hem
Ik overweeg dus een greenguard voor vlgd jaar.

Je kan de korf toch elke dag even met een nat doekje schoonmaken van binnen? Dat doe ik ook.
Met de GG heb ik de ervaring dat het wel erg goed vast moet zitten, anders eten ze er toch nog lekker bij langs. Dat kan bij de korf niet.

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 10:07

Bij mij niet, ik heb een maat paard voor onze nep haf. Daar kan ze echt niet omheen :n

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 10:22

liljebo schreef:
wordt de greenguard ook zo vies van binnen? Ik heb nu model bloempot, maar pak hem elke dag een uurtje of wat af om hem schoon te maken en omdat ik vind dat ie zo over de neus zit e.d.
Heb bekeken om er stukjes uit te snijden, maar de neus komt dan evengoed niet vrij

Hij doet het verder goed met het grasmasker en heeft het ook nodig ivm vorig jaar bevangenheid (en vlgs mij toch ook wel IR), maar ik vind het sneu dat er iedere dag een berg zand en gras in plakt. Lijkt me nu niet zo lekker voor hem
Ik overweeg dus een greenguard voor vlgd jaar.

In mijn greenguard zitten soms wat grasjes in een hoekje. Ik maak hem misschien 1x in de week ff schoon (ff spoelen in de waterbak) simpel onderhoud :D

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 10:40

ik maak hem uiteraard elke dag schoon (staat ook in mijn post) Maar het valt mij gewoon op dat er steeds zoveel troep in zit en ik heb het idee dat die troep er dus een groot deel van de dag in zit, ondanks het schoonmaken.
Daarom vroeg ik mij af of je daar bij de greenguard minder last van hebt.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 11:05

Ik maak mijn greenguard amper schoon :o En ze heeft hem soms dagen achtereen aan zonder af te doen :o Ik controleer elke dag wel op wondjes of schuurplekjes, maar dat gaat ook prima. Vorig jaar had ze haar kinnetje nog open door dat ding. Dit jaar heb ik nog helemaal niets gehad. Ze heeft wel een bontje om haar neus riem van het halster omdat ze daar kaal werd vorig jaar. Die gaat om de zoveel tijd wel in de was.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 14:18

misschien dat die troep minder gemakkelijk in de greenguard achterblijft dan in de 'bloempot'
Ik vind het ding tegenwoordig ook enorm naar rubber stinken. Lijkt me ook niet lekker voor pony?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 14:23

Hier de GG hoogstens een graspsprietje of sprietje hooi, maar verder mooi schoon. Heb hem nog niet schoon hoeven maken.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 14:56

Ik denk dat ik vlgs jaar dan ook voor de GG ga.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 15:04

liljebo schreef:

Verstandige keus. Ik had dit jaren eerder moeten doen :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 15:09

Dabo schreef:
liljebo schreef:

Verstandige keus. Ik had dit jaren eerder moeten doen :)

dat zeg je vast niet zonder reden. Dus voel ik mij gesterkt in mijn beslissing.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 15:41

Lees mijn voorgaande posts maar, ik ben vol lof over de GG :D

[edit] Nee, ik heb er geen aandelen in ;) haha

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 20:13

nadita schreef:
Je kan de korf toch elke dag even met een nat doekje schoonmaken van binnen? Dat doe ik ook.
Met de GG heb ik de ervaring dat het wel erg goed vast moet zitten, anders eten ze er toch nog lekker bij langs. Dat kan bij de korf niet.

Ja dat had ik ook bij de GG. En mijn haflinger kreeg er flinke wonden van. Andere haf met de GG kreeg ook wonden; op neus, kin en aan de zijkant.. ik ben op de 'bloempot' overgegaan en die doet het prima!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 20:20

Werkt ook prima bij mijn paard, hij heeft er vrede mee en ook heb ik de boel zelf vermaakt, ik wil niks bij zijn neus hebben, die dingen sluiten alles af, dus veel weggeknipt en toen was ik tevreden en mijn paard ook, en nu heeft hij t al paar maanden 24/7 om, niks geen last van. Hij kan dan lekker op t land blijven bij zijn vrienden wat hij heel erg graag wil en toch niet dik worden. N mooie oplossing.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 09:20

Schoonmaken doe ik meerdere keren per dag en 1 keer per dag volledig uitwassen, maar er zit evengoed altijd zooi in en dat ding stinkt ontzettend sterk naar rubber. Lijkt me niet prettig.
Het wegknippen heb ik nu ook gedaan, maar het maakt voor mijn mini niet zoveel uit. Dat kleine neusje zit dan toch nog grotendeels achter rubber. Komt wellicht omdat ie een heel klein snoetje heeft.
Vandaar dat ik toch graag GG wil proberen.

Vorig jaar hebben we een korte tijd een bloempot gebruikt voor onze koudbloeddraversmerrie, maar die kreeg daar dus wonden van.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 09:35

wij hebben de haf van mijn zusje ermee staan, die wordt ook in no tempo moddervet en aangezien er bij ons op stal niet bijzonder veel andere opties zijn...

het zou niet mijn eerste keuze zijn, liever de weide aanpassen maar goed, het is niet anders.

wij hebben eerst wat moeten zoeken voor alles klopte, haflinger moet écht een maat full hebben anders schuurt haar kin kapot bij het kauwen. verder hebben wij het nylon halster wat er aan vastzit eraf gehaald en vervangen door een halster, zelfgemaakt uit een softgrip longeerlijn. het originele halster schuurde stukjes vacht kaal. niet open of pijnlijk voor het paard, maar wel lelijk. dat gaat nu beter.

in het begin hebben we moeten uitleggen hoe ze ermee moest eten, bij de eerste korf hebben we ook het gat groter gemaakt. eenmaal handig ermee, moest ze een nieuwe omdat ze met het grotere gat alsnog teveel kon eten.
tegenwoordig zijn we zover dat ze in het huidige seizoen, met het fors groeiende gras, de korf aanheeft met een klein gat en dan hebben we er ook nog een metalen rekje voor gemaakt, afgedekt met een tweede rubberplaat. inmiddels is ze nl zo handig dat ook alleen het kleine gat nog teveel doorlaat.

hij wordt inderdaad best vies, wij maken het dan ook regelmatig schoon. maar goed het werkt als een tierelier, mensen herkennen het paard haast niet meer, maar ze was dan ook echt wel moddervet toen mijn zusje haar kocht. er moet nog een klein laagje vast vet af, maar het buikmodel is al mooi en dan zijn we er!

overigens heeft het hele afvalproject een paar jaar in beslag genomen, en ze heeft ook hier en daar wat gejojoot. verder hebben we haar in het beging ook aan een magnesiumkuur gehad.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 12:28

liljebo schreef:
Vorig jaar hebben we een korte tijd een bloempot gebruikt voor onze koudbloeddraversmerrie, maar die kreeg daar dus wonden van.

Dat had ik in het begin dus ook: mijn merrie kreeg kale plekken aan de kaken van de korf. Toen ik een topic op Bokt opende om te vragen hoe ik dat kon voorkomen, kreeg ik iedereen over me heen dat de korf te klein was en dat ze daarom kale plekken kreeg. Ik was weer eens een betweter en dierenmishandelara ;)

Tja, mensen aan de zijlijn weten altijd alles beter. Zelfs vanaf een foto kunnen ze zien dat de korf te klein was, een hoop helderzienden hier op Bokt ;) Ik heb er nu lamsvel binnenin gemaakt en nu gaat het prima. Geen kale plekjes meer en al helemaal geen wonden.
Ik wissel wel elke maand af: de ene maand de Shires korf, de andere maand de IR korf. Dan heeft ze altijd een schone en ze verschillen iets van grootte en hoogte.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 13:28

Schoonmaken??? het wordt niet vies, bij mijn paard niet tenminste.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 16:14

Als een korf echt te krap is kunnen ze er helemaal niet mee eten. Ik had eerst XS voor mijn shet, maar ze ging er maar niet mee eten. Toen eens een maatje groter besteld het duurde toen nog wel eventjes maar daar ging ze wel mee eten. Laatst mocht ze vanwege zandkoliek echt even een aantal uren niks hebben en toen heb ik die kleinere korf omgedaan om advies van de DA, maar anders gebruik ik hem niet meer :n (ik heb geen afsluitbare stal anders had ik haar op stal gezet natuurlijk)

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 16:35

Dan zijn de korfjes die mijn Hafje omheeft, dus niet te klein. Want ze kan er gewoon mee eten, drinken en kroelen.
Ze heeft alleen een hele dunne vacht en een dun vel, wat zo kapot is. Als de korf dan langs de kaken schuurt met het eten, dan is het haar er zo af en voor je het weet is de huid kapot.
Nu het lamsvel erin zit, heb ik geen problemen meer. Dus de korfjes zijn zeker niet te klein voor mijn Haf.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 16:37

Nee dat denk ik ook niet als ik dat zo lees.

Sijs15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 00:22

Mijn arabier had ook zn kin open liggen van de GG. Zo erg dat de stalbaas me belde om te vragen of hij hem wel ommoest. Kon hem toen vertellen dat er overnacht een bontje in was verschenen :) Duurde een week, en heb het bontje ook wel eens moeten vervangen, maar nu nergens meer problemen mee. Mocht hij volgend jaar weer opeens op het gras moeten, krijgtie zn GG gewoon weer om!
De Paardendrogist (heb ze er even op gewezen) snapte ook niet zo goed waarom ze niet gewoon standaard met een bontje geleverd worden...
Vies wordt die van mij amper. Hooguit een beetje zand en een achtergebleven graspriet... :)

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 18:09

Hmm. Ik ben me gisteren rot geschrokken.

Mijn merie stond de 2 voorgaande jaren af en toe met de GG. Dit jaar heeft ze hem vaker om gehad, wat resulteerde in een heerlijk gezond en slank paardje dat al 4 jaar verstopt zat in haar eigen vet.

Maar nu blijkt dat ze nog maar de helft van haar voortanden over heeft. De lijnen die normaal leeftijd aangeven zie je aan de voorkant zitten. Er is een heleboel afgesleten!

Ik ben dus ten einde raad, want dit was samen met GlucoBalance de enige manier om haar op gewicht te houden.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 18:27

Kukkie schreef:
Hmm. Ik ben me gisteren rot geschrokken.

Mijn merie stond de 2 voorgaande jaren af en toe met de GG. Dit jaar heeft ze hem vaker om gehad, wat resulteerde in een heerlijk gezond en slank paardje dat al 4 jaar verstopt zat in haar eigen vet.

Maar nu blijkt dat ze nog maar de helft van haar voortanden over heeft. De lijnen die normaal leeftijd aangeven zie je aan de voorkant zitten. Er is een heleboel afgesleten!

Ik ben dus ten einde raad, want dit was samen met GlucoBalance de enige manier om haar op gewicht te houden.

Dit is wat ik al vaker gehoord heb over de GG! Met de graaskorf die ik voor mijn pony heb gebeurd dit niet, omdat het zacht rubber is. Ik zag nu dat er langzaam slijtage plekken in het rubber komen. Hij heeft deze al sinds vorige zomer, dus dan valt dat nog mee :D