Zou je dit paard in laten slapen????

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Alina1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 16:39

GamblersCup schreef:
Alina1989 schreef:
Als hij door zichzelf op slot te zetten geen pijn heeft (wat jij aangeeft) zou ik hem niet in laten slapen of naar de slager brengen. Paarden houden is niet alleen rijden.

Ook als je paard daardoor geen paardwaardig leven heeft? Niet kunnen rondrennen, bokken, gek doen, met z'n "nog maar 6 jaar"? Ik denk niet dat een paard daar gelukkig van word.

Alina1989 schreef:
Wanneer het paard veel pijn heeft elke dag en zelf aangeeft niet verder te willen dan kun je overwegen het dier in te laten slapen.

Als je terugleest in het topic staat er duidelijk aangegeven waarom het grootste gedeelte van de paarden pijn verbergen, het dus moedwillig NIET laten zien. Dus mocht het zó ver komen dat een paard laat merken dat het écht niet meer verder kan, ben je al een hele tijd dierenleed verder.

Ja vind ik wel (en dat is mijn mening) een jong mens die wat aan zijn of haar voeten heeft of dergelijke en wat niet meer rond kan rennen of spelen wordt ook niet ingeslapen. Die kan ook nog wel een aangepast gelukkig bestaan hebben.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 16:41

Ik ga mee met de mening van een hoop mensen. Inslapen is denk ik de meest eerlijke beslissing voor het paard. Overigens zag ik hierboven iets staan dat je dat moet doen als een paard dat zelf aangeeft. Dan ben je in mijn ogen al te laat.
Een paard is een prooidier en zal ten alle tijden doorgaan. Zelfs met een gebroken been rennen ze nog weg als er gevaar dreigt, maar is het dan eerlijk om het dier te laten staan omdat hij nog eet en drinkt??
En nee dit is geen kromme vergelijking, een beenbreuk kan je zien, maar deze niet.

TS ik wens je veel sterkte en wijsheid toe bij het maken van je besluit.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 16:41

gaan we nu echt paarden met mensen vergelijken? :')

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 16:43

Alina1989 schreef:
Ja vind ik wel (en dat is mijn mening) een jong mens die wat aan zijn of haar voeten heeft of dergelijke en wat niet meer rond kan rennen of spelen wordt ook niet ingeslapen. Die kan ook nog wel een aangepast gelukkig bestaan hebben.

Je weet dat paarden en mensen niet te vergelijken zijn he? Een mens kan je het nog uitleggen en die kan zich erin berusten.
Ga jij maar eens een prothese aanmeten bij een paard en uitleggen dat hij niet hard mag rennen, want dan kan die breken.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 16:44

TS ik zou als ik jou was het paard ook in laten slapen hoe moeilijk het ook is!
als een paard niet volledig pijnvrij (zover artsen dat kunnen weten) kan leven vind ik het geen paardwaardig bestaan.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 16:45

Marion71 :
Ik heb het nergens over "nog 20 jaar geld kosten" gehad. Ik heb een beest staan dat grasmaait en dus geld kost, terwijl ik er niet mee kan rijden of VD (daar vind ze echt geen hol aan). Maakt niet uit of ze 27 is of 6, paarden kosten een hoop geld en dat zal de reden zijn dat iemand een "kapotte" of oude bok weg doet om een nieuwe te kopen waarmee gereden kan worden.
Juist daarom kan ik me enigszins inleven in de TS, heb voor dezelfde keuze gestaan. Al is "het laatste redmiddel" aangeslagen en heeft mijn grasmaaier geen last meer. Maar het maakt dan toch niet uit of het een jong of oud paard is?

En wat bedoel je met "Als die van mij 27 is, heeft ze zeker 22 jaar geld gekost. Dat redt 'ie van jou niet."?
Laatst bijgewerkt door GamblersCup op 14-06-11 16:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Alina1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 16:45

Milly_ schreef:

Daarom staat er ook dat is mijn mening :)
Dat betekend dus dat niemand het met mij eens hoeft te zijn :j

Alina1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 16:47

youngster schreef:
Alina1989 schreef:

Je weet dat paarden en mensen niet te vergelijken zijn he? Een mens kan je het nog uitleggen en die kan zich erin berusten.
Ga jij maar eens een prothese aanmeten bij een paard en uitleggen dat hij niet hard mag rennen, want dan kan die breken.

Ja, wanneer het over een protese zou gaan ben ik het met je eens... :)

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 16:50

Alina1989 schreef:
Milly_ schreef:

Daarom staat er ook dat is mijn mening :)
Dat betekend dus dat niemand het met mij eens hoeft te zijn :j

een mens heeft een intellect, voor een mens is 'beweging' geen prioriteit, wij hebben ook andere 'bezigheden' met ons brein bv.
een paard is een dier, die denkt niet als een mens, die reageerd puur en alleen op instincten. Beweging is hun alles. Is dat weg dan is het geen paardwaardig bestaan.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 16:51

Waarom ben je te laat als het paard het zelf aangeeft? Dan heb je imo timing.

In z'n hele leven vraag je het paard van alles en in het bijzonder z'n grenzen aan te geven, en aan het eind van het leven ontneem je dat.
Mijn hond heeft atrose in zo ongeveer elk bot. Ze heeft nog lol, rent achter een stok aan, zwemt graag, maar als ze wat te veel voor haar lijf heeft gedaan, is ze stijf en loopt kreupel. Moet ik haar daarom laten inslapen? Wel nee, ik geef haar een pijnstiller zodat het dragelijk is en dan gaat het weer over omdat ze haar lijf goed gebruikt. Zou ik ditzelfde niet bij een paard mogen doen? Zo lang ze het wezen hond, paard of mens nog kunnen zijn, ben je imo te vroeg met levensbeëindiging in welke vorm dan ook.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 16:54

Marion71 schreef:

Waarom? Lees eens een paar posten terug, daar staat het uitgebreid door meerdere mensen uitgelegd. Prooidier etc.

Marion71 schreef:
maar als ze wat te veel voor haar lijf heeft gedaan, is ze stijf en loopt kreupel. Moet ik haar daarom laten inslapen? Wel nee, ik geef haar een pijnstiller zodat het dragelijk is en dan gaat het weer over omdat ze haar lijf goed gebruikt.

Juist, en dat gaat met dit paard niet.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 16:55

ik snap heel goed dat je nu niet meteen beslist.
Er zijn zoveel reacties, dat ik waarschijnlijk er wel eentje over het hoofd heb gezien, dus wellicht schrijf ik iets wat een ander ook al gezegd heeft.
ik denk dat ik, als het mijn paard was, ik hem op flinke pijnstillers zou zetten om te kijken of hij erg veranderd in gedrag, dan weet je ook beter of hij wel of geen pijn heeft.
ik denk als je dan een totaal ander paard ziet, dat de keuze snel gemaakt is en dat het dan ook een keuze is waar je jezelf goed bij voelt.
het is makkelijker om zo'n keuze te maken bij bv een paard met een open beenbreuk, dat is veel meer helder voor jou.
verder zou je nog kunnen kijken of je een reading kan laten doen, mocht je daar voor open staan, dat kan ook meer inzicht geven.

succes met je beslissing!!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 16:55

En daar gaan we dan... :')

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 17:00

GamblersCup schreef:
Marion71 :
Ik heb het nergens over "nog 20 jaar geld kosten" gehad. Ik heb een beest staan dat grasmaait en dus geld kost, terwijl ik er niet mee kan rijden of VD (daar vind ze echt geen hol aan). Maakt niet uit of ze 27 is of 6, paarden kosten een hoop geld en dat zal de reden zijn dat iemand een "kapotte" of oude bok weg doet om een nieuwe te kopen waarmee gereden kan worden.
Juist daarom kan ik me enigszins inleven in de TS, heb voor dezelfde keuze gestaan. Al is "het laatste redmiddel" aangeslagen en heeft mijn grasmaaier geen last meer. Maar het maakt dan toch niet uit of het een jong of oud paard is?

En wat bedoel je met "Als die van mij 27 is, heeft ze zeker 22 jaar geld gekost. Dat redt 'ie van jou niet."?

Beetje krom verwoord mss. Jouw paard is nu 27 en met pensioen. Als mijn paard 27 is, is ze al 22 jaar met pensioen en heeft dan al 22 jaar pensioengeld gekost. Jouw paard gaat geen 22 jaar pensioengeld opsnoepen dat mijn paard en die van ts mogelijk wel zouden kunnen doen. Een paard met pensioen sturen van 25 of van 5 heeft een heel andere impact en dat maakt voor veel mensen een heel verschil. Ik heb ook niet geschreven dat jij gezegd zou hebben '20 jaar geld kosten', maar dat dit de reactie van velen is.

Het maakt idd niet uit of een paard jong of oud is en medicatie nodig heeft. Mijn paard zou ik ook als jonkie hebben laten inslapen als de medicatie voor haar blaas niet was aangeslagen. Simpel omdat het met die problemen een paardonwaardig leven was.

Of je op een paard kan zitten of niet, hij kost er hetzelfde om. Het verschil is dat ik mijn paarden als mijn maatjes zie en niet als een middel om m'n hobby uit te voeren. Dat laatste veroordeel ik niet, ik kijk er anders tegen aan en geef aan dat advies van iemand die er zo tegenaankijkt altijd een andere is dan het mijne.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 17:03

GamblersCup schreef:
Marion71 schreef:

Waarom? Lees eens een paar posten terug, daar staat het uitgebreid door meerdere mensen uitgelegd. Prooidier etc.

Marion71 schreef:
maar als ze wat te veel voor haar lijf heeft gedaan, is ze stijf en loopt kreupel. Moet ik haar daarom laten inslapen? Wel nee, ik geef haar een pijnstiller zodat het dragelijk is en dan gaat het weer over omdat ze haar lijf goed gebruikt.

Juist, en dat gaat met dit paard niet.

Dat vind ik dus zo'n klinklare onzin. Als je paard kreupel loopt dan ben je dus 1 grote mishandelaar omdat het een prooidier is en mankementen maar zo niet toont. Als het die wel toont, is het al heeeeeeel erg. Nee, als die kreupel loopt openen we eerst een topic op bokt, wachten een week, rijden hem er nog eens door en bellen dan toch uiteindelijk maar 'ns de da. Dan gaat die vlieger bij veel mensen in 1 keer niet op.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 17:07

Marion71: Achso, ja zo is het duidelijker. Eigenlijk hebben we behoorlijk dezelfde mening.

Edit, behalve je laatste post :D
Want het gaat niet om een paard dat eens kreupel loopt, het gaat om een paard met een breuk in de rug. Da's wel even andere koek en niet op te lossen met een pijnstiller.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 17:08

Mixx schreef:
Hoi Allemaal,

Ik heb een fries x kwpn van net 6 jaar. 3 jaar geleden heb ik hem gekocht en laten inrijden. Toen ik hem zelf onder het zadel ging rijden bleek hij al gauw last te hebben van zijn lichaam. Hij is lang patient geweest en nu na 2,5 jaar dokteren en 3 klinieken verder is er eindelijke en diagnose.
Mixx heeft een breuk in zijn rug, een dwarslaesie...
Hierdoor is zijn bekken vast komen te zitten, hij kan zijn bekken nu helemaal niet meer bewegen. Ook zijn zijn ruggenwervels en zenuwen hierdoor niet meer goed. Mixx is afgekeurd als rijpaard en paard voor de kar. Eigenlijk kan ik nu alleen nog maar naar hem kijken. Hij staat nu op een land en heef het daar naar zijn zin. Als Mixx stilstaat kan hij zichzelf op slot zetten waardoor hij geen pijn heeft, beweging van het bekken doet hem wel zeer.
De enige behandeling die nu nog mogelijk is, is om Mixx voor 85% pijnvrij te krijgen...

Ik sta dus voor een lastige keuze.
Mixx is een heel lief sociaal paard die van aandacht houdt. Moet ik hem dan nog 20 jaar op een land zetten???
Of is het dan misschien toch eerlijker om hem in te laten slapen...??

Wat zouden jullie doen???

Groetjes,
Eveline

Wat heeft je DA geadviseerd?
Het is moeilijk adviseren zo. Je kent je paard zelf het beste maar wanneer hij chronisch pijn heeft en niets meer kan dan zou ik hem uit zijn lijden verlossen. Sterkte met je beslissing.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 17:10

Dit paard is ontzettend beschadigd, gewond..Het gaat niet om een klein dingetje maar iets waar ze veel pijn en last van heeft, zo lees ik het in ieder geval. Dat is niet niks om te horen voor een eigenaar, ennatuurlijk moet je je gedachten op een rij zetten.

grauwman

Re: Zou je dit paard in laten slapen????

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 17:29

Mijn paard is grasmaaier en ik heb een paar jaar geleden de vraag gekregen of ik hem met goudkorrels wilde laten behandelen. Het kost duizenden euro's en na het uitwerken zou het dier er veel slechter aan toe zijn. Dat mijn paard er slechter aan toe zou zijn als het middel niet meer zou werken is voor mij de reden geweest om het lekker te kunnen laten genieten.
Ik ken er hier genoeg in de regio die koste wat het kost willen rijden en deze behandeling wel hebben toegepast ik wil alleen niet weten hoe hun paard er over een paar jaar bij staat.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 17:50

Hoe werkt dat dan? Dat het na een paar jaar slechter wordt??
Of is dat een stomme vraag? Ik ken het helemaal niet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 17:57

Mixx schreef:
@ Ayasha

Dus omdat het misschien verstandiger is hem in te laten slapen is het dan opeens niet lastig??
Weet niet of jij misschien geen gevoel hebt...

Ik heb al eerder gezegd dat niet te hebben. :D

Maar goed, ik druk me verkeerd uit, ik snap dat de beslissing niet leuk is, maar ik snap niet dat je nog twijfelt in dit geval. Als je eerlijk bent laat je hem gewoon gaan.

Mixx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 18:01

Mijn twijfel komt omdat ik zeker wil weten dat ik niet een andere plek kan vinden waar hij gelukkig zou kunnen worden... En de twijfel zit ook in de goukorrel-behandeling, hoe dat aan zou slaan!
Maar alle reacties die ik vandaag heb gekregen wijzen geloof ik toch echt op 1 ding...

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 18:02

Dat brengt me dus weer op mijn vraag, hopelijk kan je die nu beantwoorden. Wie heeft je de behandeling met goudkorrels geadviseerd als reële optie en wat zijn hun ervaringen ermee bij een botbreuk?

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 18:06

Ik zou een paard met een dergelijke aandoening absoluut laten gaan.

Mixx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 18:07

De Da heeft dit als enige 'oplossing' gegeven. Niet een oplossing voor de klachten, die zullen altijd blijven en nooit meer verbetren. Dit was de enige behandeling om hem dan voor 85% pijnvrij te krijgen...
Ze kunnen niet zeggen wat het verder zal doen bij Mixx...