is mijn paard gewoon overbouwd of blijft dit zo??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Feria

Re: is mijn paard gewoon overbouwd of blijft dit zo??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 19:49

Ik heb Kigali maanden verzorgd bij DVB en het is mij nooit opgevallen dat hij een gezonken rug had hoor.
Ik zeg niet dat het niet waar is, maar wel dat ik het vreemd vind dat dat mij niet zou opgevallen zijn. Het zal in elk geval niet in erge mate zijn :n

TS ik hoop echt dat de osteo je kan helpen en ik hoop dat je nog met haar kan rijden! Ik duim voor jullie!

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 20:00

Toen ik vorig jaar mijn jaarling kocht maakte ik mij eerlijk gezegd ook zorgen om zijn rug..Hij heeft geen hoge schoft maar had wel echt een holle rug..Bij de fokker was hij niet in hele goede conditie en stond de hele winter binnen..Nu is het helemaal bijgetrokken je ziet er niets meer van,hij is goed ontwormd(had ook dikke buik) krijgt het juiste voer en beweging..Nu wil ik hem niet vergelijken met jou paard maar ik heb het idee dat er soms wel iets aan te doen is en een osteopaat is heel goed omdat die ook meteen de organen meebehandelt,die ook in verbinding staan met de rug..

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 21:18

Tja, ik zal wel weer in herhaling vallen, maar een holle rug is het probleem nog niet zo, het is de rug gecombineerd met de karperrug. En dat laatste stukje dus, zal heel moeilijk los te krijgen zijn. Het paard is als het ware van schouder tot staart dichtgeklapt, dus schoft omhoog en lendenen omhoog, daartussen kon het ook omhoog, maar is het dus omlaag gegaan.
Meastreo als voorbeeld, heeft meer lengte in de rug dan deze merrie, en hij heeft inderdaad ook een holle rug maar geen karperrug.
Kigali heb ik even opgezocht, maar ook die heeft meer lengte in het lichaam en een holle rug kan ik niet ontdeken, wel wat hoog in het kruis afentoe en misschien iets strakke/bolle lendenen.
Maar deze hengsten komen qua bouw van de rug echt niet in de buurt qua bouw van de rug van de merrie.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 23:44

ik twijgfel nog over de karper rug. ik denk slechts een flink holle rug met iets bollere dan gewenste lendenen.
ik denk dat als je de rug wat strakker denkt dat je dan alleen uitkomt op een bollere lendenen.
maar goed. ik ben geen expert!
we wachten 15 november af ts!

girly_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 01:24

Ik vind de foto's nogal meevallen,
2 jarige midden in de groei die nu al 165 meet
met een vader van 169
en moeders vader 176

deze dame zal waarschijnlijk nog wel meer groeien
en hoe dat kwa verhoudingen en rug zal zijn zal de tijd ons leren.
maar om nu al te spreken over eeuwige weides en nooit kunnen rijden vind ik grote onzin.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 01:47

Het ziet er idd vrij ernstig uit, rug is flink gezonken en ze lijkt licht een karperrug te hebben, niet zo'n fijne combi.
Maar geef de hoop niet op, sport op hoog niveau zul je niet gaan bereiken maar je kunt met zo'n paard best veel.
Zolang je veel aandacht besteed aan de rugspieren zodat die jouw gewicht goed kunnen dragen, kun je best rijden en ook wel in de sport.
Ik heb ook een paard gereden met zo'n rug, was zelfs nog iets meer gezonken, die liep M1 en L springen.

Dus er is best veel mogelijk, je moet alleen wat meer aandacht besteden aan bepaalde dingen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 01:52

Voor een tweejarige heeft hij al een flinke schoft, en vind ik hem niet zo zeer overbouwd als wel ingezakt.
Misschien trekt het bij, dat moet de tijd leren. Denk alleen dat het best wel moeilijk gaat worden om hier een zadel voor te vinden.

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 01:59

edit: sorry zie dat je het paard 15 nov al laat nakijken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 02:01

Nou zeg niet overdrijven.

Wat ik nog wilde toevoegen: voordeel van zo'n rug is wel dat zo'n paard veel veer heeft en heel soepel is in de rug, je kunt dus heerlijk zitten. W
Beter te week dan te strak, je kunt hier nog een trainen, het heeft voordelen met rijden, te strakke rug heeft eigenlijk alleen nadelen.

Lisette03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 05:31

Paard van een vriendin van mij heeft een zelfde soort rug als het paard van TS. Ook al van jongs af aan. Op dit moment start ze hem ZZ-L... En tuurlijk loopt ze weleens ergens tegen aan wat een normaal gebouwd paard minder zal hebben, maar sommige van bovenstaande berichten :n makkelijk om al van te voren hele horrorscenarios te verzinnen. Enne een goed passend zadel vinden zal lastig zijn maar vast niet lastiger dan voor mijn ronde bolletje die alles naar voor trekt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 08:05

Een aantal mensen zeggen dat het allemaal wel mee valt . Maar iedereen die dat zegt spreekt van dressuur. Terwijl de ts wil springen neem ik aan. En ik ben bang dat wanneer je met zon rug springt je hem zo naar de kloten rijd...

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 08:22

De tijd zal het leren.Ik heb pas een springpaard geschoren met een enorme weke rug.Zou je hem zo zien,dan zou je er geen dubbeltje voor geven,ware het niet dat hij met gemak 1.40+ winnend loopt.Ik zou inderdaad wel voor goede begeleiding en medische zorg zorgen.

140509

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 16:26

overmorgen komt de osteopaat := :=

gisteren ben ik bij mijn paardje geweest en een grondige poetsbeurt gegeven ze vond het hartstikke lekker
en ze heeft nu de deken op dat ze schoon blijft voor de osteopaat want mevrouwtje is een smeerpoets :+
ik hou jullie op de hoogte :D ;)

140509

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 20:40

super goed nieuws *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

ze had op 3 plekken blokkades bij de nek bij de schoft de kuil zeg maar en bij de lenden
bij de schoft zaten ook een paar wervels verkeerd (geblokkeerd)

maar nu is ze blokkade en pijn vrij *\o/* *\o/*

ik moet nog wel een jaar wachten met inrijden maar ze kan gewoon als rijpaard gebruikt worden
ook als springpaard *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*
omdat ze pas 2 jaar is en nog veel moet groeien en een laatbloeier is kan het goed komen
ze zal waarschijnlijk wel een weke rug houden maar niemand kan nog vooruit plennen hoe de rug gaat groeien
ik moet volgendjaar als ik haar wil inrijden nog wel een keer de osteopaat laten komen om te kijken of alles goed is
ze kan niet precies zeggen hoe alles gaat worden maar het is posentief

het was heel grappig te zien hoe mijn paard dee toen ze de blokkades los ging maken
ze ging gapen maar ze wou het tegenhouden maar dat lukte uiteindelijk niet :+

daarna mocht ze de wei in en lekker rennen en bokken meer zo'n vreugde bok /3

mvg ;)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 20:45

Wat super fijn!!! :):)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 21:08

nou dat is dan weer goed nieuws,maar goed dat je iemand hebt laten komen.

140509

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 21:11

keona schreef:
nou dat is dan weer goed nieuws,maar goed dat je iemand hebt laten komen.

ja ik wou gewoon zekerheid over de rug en die heb ik nu

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 21:19

Super *\o/*

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 22:02

*Stille meelezer*
Ah, echt super om te horen! *\o/*

jojodenlai

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 22:45

heel fijn dat je nu duidelijkheid hebt over de rug van je paardje

girly_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 22:14

fijn dat alles weer goed zit !!
En alvast veel plezier met je mooie paardje

140509

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-11 22:32

dankje ;)

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 23:03

140509 schreef:
super goed nieuws *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

ze had op 3 plekken blokkades bij de nek bij de schoft de kuil zeg maar en bij de lenden
bij de schoft zaten ook een paar wervels verkeerd (geblokkeerd)

maar nu is ze blokkade en pijn vrij *\o/* *\o/*

ik moet nog wel een jaar wachten met inrijden maar ze kan gewoon als rijpaard gebruikt worden
ook als springpaard *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*
omdat ze pas 2 jaar is en nog veel moet groeien en een laatbloeier is kan het goed komen
ze zal waarschijnlijk wel een weke rug houden maar niemand kan nog vooruit plennen hoe de rug gaat groeien
ik moet volgendjaar als ik haar wil inrijden nog wel een keer de osteopaat laten komen om te kijken of alles goed is
ze kan niet precies zeggen hoe alles gaat worden maar het is posentief

het was heel grappig te zien hoe mijn paard dee toen ze de blokkades los ging maken
ze ging gapen maar ze wou het tegenhouden maar dat lukte uiteindelijk niet :+

daarna mocht ze de wei in en lekker rennen en bokken meer zo'n vreugde bok /3

mvg ;)

is het echt zo simpel? of ben ik te sceptisch? oke de verdere groei heb je niet in de hand, maar het startpunt is verre van...
En na 1 behandeling en 1 behandeling voor het inrijden zou alles weer goed zijn? Wat is zijn/haar naam? want die kan wonderen verrichten.'Sorry, ik wil het je echt niet ontmoedigen en echt niet beledigen, maar wil je wel behoeden voor teleurstellingen. Vind het te ernstig om met een dusdanige 'simpele' remedie weer een gewoon bruikbaar/pijnvrij/soepel rijpaard/springpaard te verwachten.

Denk dat je uit mag gaan van een leuke gezelschapsvriend, waarbij (indien mogelijk) pijn/blokkade vrij rijden met een soepel paard een gift mag zijn.

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 00:03

Ben het eens met Knert..
Persoonlijk geloof ik niet echt in ostheopaten, Ik zou eens je paard op een kliniek grondig laten onderzoeken.
Ik denk dat je uit foto's heel wat meer leert dan 'blokkades los maken'
Maargoed ik hoop natuurlijk voor je dat het wel helemaal goedkomt en je later lekker kunt rijden! :)

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 03:23

Ben heel blij voor jou en je paard, maar ook ik had er een hard hoofd in bij het zien van de foto's.
Hoop dat het volgend jaar allemaal een beetje voorspoedig zal verlopen.

Ben erg benieuwd naar berichtjes die je volgend jaar gaat versturen !!