Jaarlijkse enting waarom wel of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Laat jij je paarden jaarlijks enten? Graag nadere uitleg in het topic.

Ja
210 (80%)
Nee
50 (19%)

Totaal aantal stemmen: 260

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 20:57

10tje2 schreef:
Voor de wel enters:
Je gaat dus je paard twee keer per jaar inenten voor een ziekte die niet dodelijk is en maar sporadisch voorkomt, met een middel dat maar half werkt en ondertussen wel allerlei nare bijwerkingen kan hebben.

En waarom komt deze ziekte sporadisch voor ??? Omdat de meeste paarden geent zijn !

Zoals ik al eerder heb gezegd, doordat de meeste paarden geent zijn, is de infectiedruk lager, dus worden ook niet geente paarden minder ziek.

Door paarden te enten herkent het immuumsysteem de "vijandige" virusdeeltjes sneller, maar het maakt ook verschil of je paard wordt blootgesteld aan 1000 virusdeeltjes, of aan 200virusdeeltjes. Het duurt even voordat het lichaam de virusdeeltjes herkent en gaat "aanvechten" Als het paard 1000 deeltjes moet aanvechten, zal het langer duren voordat hij de infectie heeft bestreden, dan dat het paard aan 200 deeltjes is blootgesteld.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 21:10

hmmm schreef:
Tja...dan heb ik toch wat anders geleerd tijdens mijn studie diergeneeskunde. Jammer want blijkbaar had ik net zo goed even op internet kunnen kijken, had ik die 6 jaar kunnen besparen. ;)

had je een boel geld gescheeld :+
tis niet van internet
wel heel logisch het lichaam kennen en signalen herkennen
dat deden ze vroeguh al, toen er nog geen entingen bestonden

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 21:14

Mist schreef:
De atactische vorm is een complicatie van een van de 2 stammen, geen aparte vorm.

En mensen, nogmaals, het is al vele keren gezegd: je kunt het immuumssyteem van een paard niet vergelijken met het humaan immuumsysteem OF van andere dieren, ze hebben allemaal hun specifieke eigenschappen. Lees dan aub het hele topic met de links naar de wetenschappelijke onderzoeken voordat er iets geroepen gaat worden (niet voor jou bedoeld MDH!)

Het immunsysteem is voor elk levend wezen gelijk...........
ik had al commentaar gegeven op de door jou geposte "wetenschappelijke" onderzoek, en daar mijn twijfel over uit gesproken.
Men doet net of ze het licht uitvinden, alleen de natuur nabootsen is iets wat onmogelijk is.
Is je weerstand hoog? dit geld voor mens en dier, dan zal er geen extra belasting zijn.
Is het lichaam al overbelast? dan is een klein virusje genoeg om ernstige schade toe te brengen.
Belangrijker is dus, het lichaam (en paardenlichaam) gezond en sterk te houden.
Goede voeding is daarin essentieel....daar begint het mee.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 21:17

Shanna schreef:
Mijn bijna 3 jarige is nog nooit geënt. Mijn shet ga ik ook vanuit dat hij nooit geënt is
Dan stel jij je arme dieren bloot aan deze vreselijke ziekte, terwijl je hen voor luttele euro's 100% kan beschermen. Ik vind niet dat jij wat entingen betreft goed voor jouw paarden zorgt en dat durf ik amper nog een "mening" van me te noemen, eerder een feit. Net zoals wanneer je je kind niet zou enten tegen tetanus.
En dat is nu telkens zo he. Dan staan ze daar met hun mond vol tanden en hun paard ligt dood te gaan op de grond. Dan denken ze "had ik maar". Maar dan is het in het merendeel van de gevallen te laat. Fijne eigenaar ben jij :n . Ik wist niet dat er mensen zijn die zelfs zoiets werkelijk nalaten te doen terwijl ze de risico's en gevolgen kennen. Schandalig.
Hierbij nodig ik je vriendelijk uit, in het welzijn van je dieren, om naar een paard met tetanus te komen kijken. Toevallig (of toch niet) weet ik er op dit moment een staan. Veel plezier alvast ermee.

Het doet echt pijn om daar als eigenaar die wel goed voor je paarden zorgt, te moeten zitten kijken op een paard dat pijnlijk ligt te sterven omdat de eigenaar het verdomde voor zijn welzijn te zorgen. Ik wens je alvast veel succes en hoop dat jouw dieren van tetanus gespaard blijven - het zal alleszins niet zijn omdat jij hen beschermde.

En nombrado, dat is toch om moe van te worden he, jouw opmerkingen. Een lever en een nier werken hetzelfde? Komop nou. Verdiep je eens even in de elementaire kennis die ervoor gezorgd heeft dat heden ten dage veel minder paarden sterven aan ziektes dan vroeger.
En JAWEL, paarden zijn gevoeliger aan tetanus dan bijvoorbeeld honden. Dan is gewoon bewezen met experimentele innoculatie van bepaalde hoeveelheden virus. JA, honden kunnen sterven aan tetanus maar waarom zien we zoveel meer paarden sterven aan tetanus? Omdat honden minder gevoelig zijn! Ook een verwaarloosde, ondervoede, zieke hond krijgt moeilijk tetanus. Maar af en toe is er toch eentje waarbij het pakt. Maar lang niet zo vaak als bij paarden, waar het VEEL meer wordt gezien.
Het immuunsysteem is NIET voor alle wezens gelijk. Je zou bijna lachwekkend zijn moesten je "theorieën" niet zo'n verstrekkende en zware gevolgen hebben.

Vroeger was niet alles beter. Vroeger stierven kinderen aan kinderverlamming, omdat er geen enting bestond. In bepaalde Afrikaanse landen sterven nog dagelijks mensen aan tetanus (zoek dáár maar eens beelden van, ik vind het te gruwelijk om te posten), omdat ze geen entingen kunnen betalen. En nog durven mensen zoals jullie beweren dat enten onnuttig is. Jullie hebben werkelijk geen flauw benul wat het is een dier of een mens te zien sterven die had kunnen léven als de eigenaar of de moeder hem gewoon die ene prik in z'n spieren had laten zetten. In het geval van de mensen is het onmacht, vreselijke onmacht, vechten tegen de armoede en gewoon niet kunnen. In het geval van de dieren is het gewoon ondoordachte nalatigheid. Maar het kost altijd levens, ook al zijn het hopelijk net niet die van jullie paarden.
Laatst bijgewerkt door ponyzotje op 25-01-11 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 21:18

dat is niet waar numbrado...
het immuunsysteem is niet voor elk levend wezen gelijk ;)
iets meer onderzoek voor je dingen gaat beweren zou wel handig zijn :))

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 22:00

ponyzotje schreef:
En nombrado, dat is toch om moe van te worden he, jouw opmerkingen. Een lever en een nier werken hetzelfde? Komop nou. Verdiep je eens even in de elementaire kennis die ervoor gezorgd heeft dat heden ten dage veel minder paarden sterven aan ziektes dan vroeger.
En JAWEL, paarden zijn gevoeliger aan tetanus dan bijvoorbeeld honden. Dan is gewoon bewezen met experimentele innoculatie van bepaalde hoeveelheden virus. JA, honden kunnen sterven aan tetanus maar waarom zien we zoveel meer paarden sterven aan tetanus? Omdat honden minder gevoelig zijn! Ook een verwaarloosde, ondervoede, zieke hond krijgt moeilijk tetanus. Maar af en toe is er toch eentje waarbij het pakt. Maar lang niet zo vaak als bij paarden, waar het VEEL meer wordt gezien.
Het immuunsysteem is NIET voor alle wezens gelijk. Je zou bijna lachwekkend zijn moesten je "theorieën" niet zo'n verstrekkende en zware gevolgen hebben.

Vroeger was niet alles beter. Vroeger stierven kinderen aan kinderverlamming, omdat er geen enting bestond. In bepaalde Afrikaanse landen sterven nog dagelijks mensen aan tetanus (zoek dáár maar eens beelden van, ik vind het te gruwelijk om te posten), omdat ze geen entingen kunnen betalen. En nog durven mensen zoals jullie beweren dat enten onnuttig is. Jullie hebben werkelijk geen flauw benul wat het is een dier of een mens te zien sterven die had kunnen léven als de eigenaar of de moeder hem gewoon die ene prik in z'n spieren had laten zetten. In het geval van de mensen is het onmacht, vreselijke onmacht, vechten tegen de armoede en gewoon niet kunnen. In het geval van de dieren is het gewoon ondoordachte nalatigheid. Maar het kost altijd levens, ook al zijn het hopelijk net niet die van jullie paarden.

Vind je lezen moeilijk?
waar heb ik gezegd dat lever en nieren hetzelfde werken?
De lichaamsfuncties werken hetzelfde en daarin ook het natuurlijk afweersysteem tegen niet lichaamseigen stoffen.
In de natuur is het nog steeds/ helemaal in de wildernis...survival of the fittest.
De sterkste overleven, en dat heeft de natuur niet voor niets gedaan.
Of heb je in de bush bush soms entingen zien groeien?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 22:05

M_D_H schreef:
dat is niet waar numbrado...
het immuunsysteem is niet voor elk levend wezen gelijk ;)
iets meer onderzoek voor je dingen gaat beweren zou wel handig zijn :))

Nee hoor
dat hoef ik niet
Het is iets wat mijn waarheid is
wil niet zeggen dat het ook de jouwe is
maar ik ent iig niet meer!
wat ik al eerder omschreef , alleen tetanus bij verwonding.
maar die zijn bij mijzelf en bij mijn dieren nog dekkend.

k heb even een copietje betekenis immuunsysteem bijgesloten
http://nl.wikipedia.org/wiki/Immuunsysteem

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 22:09

Dat vind ik pas een nuttige opmerking zeg! Survival of the fittest... Mijn god, wat voor een reden is dat nu? Denk eens aan vroeger, al die kinderen en moeders die stierven in het kraambed. Kinderen met hersenvliesontsteking, polio, tetanus. De pokken die hele dorpen mensen uitroeiden. Vind jij als we de mogelijkheden hebben om dit alles te gaan voorkomen, dat we dat dan maar niet moeten doen, omdat "de sterksten wel zullen overleven"??? Ik kan je garanderen dat je niet-immune paard steendood gaat, na heel lange tijd vreselijk lijden als hij tetanus krijgt. Dat gaat ieder paard dat geen immuniteit heeft! Je praatje kan opgaan voor andere ziekten zoals influenza bijvoorbeeld en zelfs rhino, die niet altijd dodelijk zijn, maar niet voor tetanus. Daar gaan ze allemaal aan dood. Dus aub, let op wat je zegt!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 22:10

ponyzotje schreef:
Jullie hebben werkelijk geen flauw benul wat het is een dier of een mens te zien sterven die had kunnen léven als de eigenaar of de moeder hem gewoon die ene prik in z'n spieren had laten zetten. In het geval van de mensen is het onmacht, vreselijke onmacht, vechten tegen de armoede en gewoon niet kunnen. In het geval van de dieren is het gewoon ondoordachte nalatigheid. Maar het kost altijd levens, ook al zijn het hopelijk net niet die van jullie paarden.

Dan nog, kan dood niet uitgesloten worden...
en ondoordachte nalatigheid is iets wat jou mening is
ik heb er heel goed over nagedacht...was eerst ook een blinde volgeling, maar ben vervolgens zelf logisch gaan nadenken.
Iedereen gaat uiteindelijk dood....dus ook dieren, mensen, bomen enz enz...zo is de cyclus van het leven.

Ik heb zoveel mensen en dieren doodziek zien worden van entingen/antibiotica/verdoving, dat ik heel goed nadenk, voordat ik grijp naar dit soort middelen.
En dat is mijn keuze naar aanleiding van mijn ervaring.
zo heb jij jou ervaringen en daarin jou keuze

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 22:11

Heb jij kinderen? Ik mag hopen dat je die laat enten, want ik denk niet dat jij doodleuk gaat zeggen op het moment dat die één van die dodelijke ziektes krijgt "goh, behandelen is niet nodig, want als hij sterk genoeg is, dan overleeft hij het wel"...

En stel dat je paard ooit een tetanus overleeft, dankzij intensieve behandeling trouwens, want zonder gaat hij gewoon dood, vind jij het dan normaal dat je hem eerst weken vreselijke pijnen hebt laten lijden, omdat je het verdomde hem een enting te geven preventief? Maar je zou dus wel gebruik maken van het antiserum dat beschikbaar is? Vind je dat niet heel erg tegenstrijdig? Zou je hem dan niet langzaam moeten laten dood gaan volgens jouw principe, want als hij sterk genoeg was, dan had hij het wel overleefd?
Laatst bijgewerkt door JaBa op 25-01-11 22:13, in het totaal 1 keer bewerkt

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 22:12

ow wat ben jij erg :n
dus omdat het de cyclus is en iedereen uiteindelijk toch dood gaat, besluit je maar neit te enten?
mijn god he...
zulke mensen zouden nooit in het bezit van welk dier dan ook meoten komen :n

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 22:15

JaBa schreef:
Dat vind ik pas een nuttige opmerking zeg! Survival of the fittest... Mijn god, wat voor een reden is dat nu? Denk eens aan vroeger, al die kinderen en moeders die stierven in het kraambed. Kinderen met hersenvliesontsteking, polio, tetanus. De pokken die hele dorpen mensen uitroeiden. Vind jij als we de mogelijkheden hebben om dit alles te gaan voorkomen, dat we dat dan maar niet moeten doen, omdat "de sterksten wel zullen overleven"??? Ik kan je garanderen dat je niet-immune paard steendood gaat, na heel lange tijd vreselijk lijden als hij tetanus krijgt. Dat gaat ieder paard dat geen immuniteit heeft! Je praatje kan opgaan voor andere ziekten zoals influenza bijvoorbeeld en zelfs rhino, die niet altijd dodelijk zijn, maar niet voor tetanus. Daar gaan ze allemaal aan dood. Dus aub, let op wat je zegt!

halloa, wat heb ik over tetanus gezegd?
die enting is 10 jaar geldig
zo krijgen ze deze eens in de 10 jaar
net als ik
en als er een letsel is, open wond, kunnen ze altijd nog een enting krijgen.
Vroeger was het pokken, nu is het verhongeren en oorlog
zo blijven er altijd uitroei van bevolkingen bestaan....dat komt echt niet alleen door het voorkomen van ziektes. dat is de cyclus
we gaan allemaal dood, alleen weten we niet wanneer.
Wij hebben de keuze het lijden te verkorten , of te kiezen voor inslapen.
veel dieren hebben dit niet in de natuur
die gaan net zo goed een lijdensweg bij ziekte of dienen als prooi.
Zo ook vlees, wat er zo smakelijk op je bordje ligt .

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 22:16

M_D_H schreef:
ow wat ben jij erg :n
dus omdat het de cyclus is en iedereen uiteindelijk toch dood gaat, besluit je maar neit te enten?
mijn god he...
zulke mensen zouden nooit in het bezit van welk dier dan ook meoten komen :n

daar kan en mag jij niet over oordelen
of eet jij geen vlees, en draag jij geen leren schoenen?

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 22:18

Gut nombrado, neen, de lichaamsfuncties tussen dieren werken niet helemaal hetzelfde. Dat is oude achterhaalde kennis :-) .
En enkel tetanus enten bij verwonding is al net zo onnozel, want tetanus komt juist vaak voor bij kleine wondjes (bvb steekwondjes door een puntig voorwerp) die je niet ziet! Dus dan wéét je gewoon niet dat je moet enten. Tetanus slaat immers zeer gemakkelijk aan in zulke wondjes, omdat die zich snel vanzelf sluiten en de kiem mee opsluiten, waarbij vervolgens een anaëroob milieu ontstaat wat die kiem heerlijk vindt, gaat vermenigvuldigen, produceert toxines, die gaan naar de motorische eindplaten, zorgen voor tetanische contractie van de spieren, resultaat paard lijdt onmenselijke pijnen en moet uiteindelijk vaak toch afgemaakt worden en dan staan ze erop te kijken. Je zou er bijna medelijden mee hebben (met de eigenaren dan, met de paarden sowieso), maar dan weet je weer dat iemand die paarden houdt, eigenlijk zou moeten op de hoogte zijn van entingen tegen tetanus en de gevolgen van deze ziekte. En dan denk je gewoon - arm paard, en wat de eigenaar betreft eigen schuld dikke bult.

Neen, in het wild groeien de entingen niet aan de bomen. En in het wild gaan kindjes ook dood aan polio. En in het wild (zo noem jij Afrika blijkbaar?) gaan ook nog kinderen en volwassen mensen dood aan tetanus (heb je nou serieus die filmpjes nog niet opgezocht???). En vroeger ging ook de helft van de bevolking dood aan de pest. Ent jij daarom je kinderen niet tegen vreselijke ziektes? Waarom dan je paarden niet? Dat noemt nu beschaving zie; de kans om je dieren (en kinderen) beter te beschermen dan moeder natuur zou doen. Omdat je nu eenmaal om ze geeft. Omdat je niet wilt dat ze in de natuur die ene procent zouden zijn die het stomweg niet haalt omdat-ie toevallig tetanus binnenkrijgt. Niet álles is survival of the fittest. Soms hebben ze gewoon geen kans. Fijne vergelijking dus +:)+ :n .

Gelukkig, gelukkig denkt 99% van de andere paardeneigenaren een beetje dieper na dan jullie en zorgen ze er gewoon voor dat hun paard NIET doodgaat aan tetanus. Het kan, het werkt, het is goedkoop en het voorkomt de kans op een vreselijke, lange doodstrijd. En die 1% waartoe jullie behoren, tja, daar ziet men het resultaat van op de klinieken: dooie paarden. Je moet het gewoon echt eens gezien hebben. Leerrijk :-) .

Je laatste post bevestigt wat ik al dacht: je laat je dier liever sterven aan tetanus dan hem ertegen in te enten (bij een open wonde veel onnuttiger dan bij een kleine, niet opgemerkte gesloten wonde). Hopelijk ga je zo niet om met je kinderen. Mensen zoals jij zouden inderdaad nooit dieren of kinderen mogen hebben. Je laat ze gewoon niet enten! On-ge-loof-lijk. Het blind volgen van het idee dat in de oertijd alles beter was.

Hoeveel mensen zouden jou niet verwensen omdat hun kind in Afrika (voor 't gemak) gestorven is aan tetanus en ze gewoon nog hun kind bij zich hadden kunnen hebben, een heel leven lang. Fantastisch fatalisme van je.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 22:19

JaBa schreef:
Heb jij kinderen? Ik mag hopen dat je die laat enten, want ik denk niet dat jij doodleuk gaat zeggen op het moment dat die één van die dodelijke ziektes krijgt "goh, behandelen is niet nodig, want als hij sterk genoeg is, dan overleeft hij het wel"...

En stel dat je paard ooit een tetanus overleeft, dankzij intensieve behandeling trouwens, want zonder gaat hij gewoon dood, vind jij het dan normaal dat je hem eerst weken vreselijke pijnen hebt laten lijden, omdat je het verdomde hem een enting te geven preventief? Maar je zou dus wel gebruik maken van het antiserum dat beschikbaar is? Vind je dat niet heel erg tegenstrijdig? Zou je hem dan niet langzaam moeten laten dood gaan volgens jouw principe, want als hij sterk genoeg was, dan had hij het wel overleefd?

wat mij hierin dit verhaal uitermate verbaasd, is dat je NIET gelezen hebt, wat ik geschreven heb!!!!!
en je je oordeel klaar hebt, mijn texten verdraaid.
Wat heb ik nou gezegd over tetanus?

jullie 'weten alles wetenschappelijk
maar gewoon nederlands lezen, simpel in jip en janneke taal, wordt al lastiger. :(

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 22:19

dat is een hele andere discussie waar dit topic niet over gaat ;)
maar om op de vraag terug te komen...
in een slachthuis sterven...
of aan een ziekte met een heel, heel, heel pijnlijk verloop...
is totaal niet te vergelijken ;)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 22:20

ponyzotje schreef:
Gut nombrado, neen, de lichaamsfuncties tussen dieren werken niet helemaal hetzelfde. Dat is oude achterhaalde kennis :-) .
En enkel tetanus enten bij verwonding is al net zo onnozel, want tetanus komt juist vaak voor bij kleine wondjes (bvb steekwondjes door een puntig voorwerp) die je niet ziet! Dus dan wéét je gewoon niet dat je moet enten. Tetanus slaat immers zeer gemakkelijk aan in zulke wondjes, omdat die zich snel vanzelf sluiten en de kiem mee opsluiten, waarbij vervolgens een anaëroob milieu ontstaat wat die kiem heerlijk vindt, gaat vermenigvuldigen, produceert toxines, die gaan naar de motorische eindplaten, zorgen voor tetanische contractie van de spieren, resultaat paard lijdt onmenselijke pijnen en moet uiteindelijk vaak toch afgemaakt worden en dan staan ze erop te kijken. Je zou er bijna medelijden mee hebben (met de eigenaren dan, met de paarden sowieso), maar dan weet je weer dat iemand die paarden houdt, eigenlijk zou moeten op de hoogte zijn van entingen tegen tetanus en de gevolgen van deze ziekte. En dan denk je gewoon - arm paard, en wat de eigenaar betreft eigen schuld dikke bult.

Neen, in het wild groeien de entingen niet aan de bomen. En in het wild gaan kindjes ook dood aan polio. En in het wild (zo noem jij Afrika blijkbaar?) gaan ook nog kinderen en volwassen mensen dood aan tetanus (heb je nou serieus die filmpjes nog niet opgezocht???). En vroeger ging ook de helft van de bevolking dood aan de pest. Ent jij daarom je kinderen niet tegen vreselijke ziektes? Waarom dan je paarden niet? Dat noemt nu beschaving zie; de kans om je dieren (en kinderen) beter te beschermen dan moeder natuur zou doen. Omdat je nu eenmaal om ze geeft. Omdat je niet wilt dat ze in de natuur die ene procent zouden zijn die het stomweg niet haalt omdat-ie toevallig tetanus binnenkrijgt. Niet álles is survival of the fittest. Soms hebben ze gewoon geen kans. Fijne vergelijking dus +:)+ :n .

Gelukkig, gelukkig denkt 99% van de andere paardeneigenaren een beetje dieper na dan jullie en zorgen ze er gewoon voor dat hun paard NIET doodgaat aan tetanus. Het kan, het werkt, het is goedkoop en het voorkomt de kans op een vreselijke, lange doodstrijd. En die 1% waartoe jullie behoren, tja, daar ziet men het resultaat van op de klinieken: dooie paarden. Je moet het gewoon echt eens gezien hebben. Leerrijk :-) .

Je laatste post bevestigt wat ik al dacht: je laat je dier liever sterven aan tetanus dan hem ertegen in te enten (bij een open wonde veel onnuttiger dan bij een kleine, niet opgemerkte gesloten wonde). Hopelijk ga je zo niet om met je kinderen. Mensen zoals jij zouden inderdaad nooit dieren of kinderen mogen hebben. Je laat ze gewoon niet enten! On-ge-loof-lijk. Het blind volgen van het idee dat in de oertijd alles beter was.

Hoeveel mensen zouden jou niet verwensen omdat hun kind in Afrika (voor 't gemak) gestorven is aan tetanus en ze gewoon nog hun kind bij zich hadden kunnen hebben, een heel leven lang. Fantastisch fatalisme van je.

voor jou idem!
goed lezen!

Sodeletuut

Re: Jaarlijkse enting waarom wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 22:20

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 22:21

M_D_H schreef:
dat is een hele andere discussie waar dit topic niet over gaat ;)
maar om op de vraag terug te komen...
in een slachthuis sterven...
of aan een ziekte met een heel, heel, heel pijnlijk verloop...
is totaal niet te vergelijken ;)

een dier in de natuur
die geen baasje heeft
kan ook een ziekte hebben met een heel heel pijnlijk verloop
maar heb je je wel eens verdiept wat er bij ernstige pijn gebeurd met bewustzijn?

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 22:23

Ik moet bijna om je lachen. Eerst was je een blinde volgeling en toen ben je logisch gaan nadenken... Werkelijk. Wat dacht je toen:
"Ik kan mijn paard beschermen tegen een langzame lijdensweg door tetanus, waaraan hij uiteindelijk zal overlijden. Maar, even logisch denken, in de natuur zou hij toch ook doodgaan???!!! :)* Laat ik dus maar niet enten!"

Werkelijk, jouw dochter of zoon die zou liggen sterven aan polio, zoals er zovele zijn gestorven, zouden je werkelijk dankbaar zijn. Dankje mama, dat je me eerlijk liet leven, volgens de wetten van de natuur...
Want dat is letterlijk wat jij doet met je paarden. Proficiat +:)+

Heb je ook nog inhoudelijk commentaar buiten "je moet beter lezen"? Je ent toch niet, of wel? Enkel bij een wonde (wat niet voldoende is want de meeste zie je niet). Of ineens toch om de tien jaar (hetgeen niet bewezen voldoende is). Je brengt je paard dus in het risicogebied om de zoveelste te worden die mensen zoals ik moeten zien sterven omdat mensen zoals jij het gewoon niet wíllen snappen :-) .

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 22:24

ponyzotje schreef:
Mensen zoals jij zouden inderdaad nooit dieren of kinderen mogen hebben.

en wat of wie ben jij om daarover een oordeel te hebben?
jij gaat hier echt te ver!

smurffie

Re: Jaarlijkse enting waarom wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 22:25

Mag ik is vragen aan de mensen die niet enten:
Waarom niet? voor die 25 euro per jaar kan je je paard een hoop leed besparen?
(let op.. ik probeer niet aan te vallen maar heb serieuse intresse!)

M_D_H

en het feit, dat je bewustzijn je pijn uitschakeld...
betekend dat je maar niet hoeft te enten?
want het dier voelt het toch niet?
ooit wel eens een stervend dier gezien?
de paniek de ze dan hebben?
hun schreeuw om hulp?
ooit wel eens een dier een influenza of tetanus dood zien gaan?
ooit wel een een geslacht ziek dier gezien?
welk effect de gevolgen van de ziekte op het lichaam heeft?
vast niet, want dan zou je heel anders praten :n

je kunt niet ieder dier beschermen helaas, maar het is JOU taak als EIGENAAR van je GELIEFDE dier om deze te beschermen en de welzijn te waarborgen...
als je niet ent... FAAL je in jou taak en in jou verantwoordelijkheid,
en ben je imo geen dier waardig :n

orion_

Misschien kan iedereen stoppen met modder gooien ??
Beide standpunten hebben in mijn ogen voordelen......
Misschien eens open voor elkaar staan, poging doen tot van elkaar leren? Volgens mij is er in wel-niet enten geen beste oplossing. Sommige dieren hebben idd veel last van al die medicijnen als oa enten. (En ja, dat ervaar ik bij mijn hond (hele afweersysteem ophol) en in lichtere mate bij paard, die van enting wel zichtbaar gevoelig word op zijn zwakkere plekken. (Die ook op spelen bij een virusje oid)
Maaarrrrr...... enten kan ook voordelen hebben. Ik denk ook niet dat de mensen die hier noemen tegen enten te zijn bedoelen dat er helemaal niet meer geent wordt. Een basisenting is belangrijk, om een basis op te bouwen.
Om even door te gaan op de vergelijking kind-paard; we enten een mens toch ook niet zijn hele leven tegen pokken???

@Ponyzotje: Volgens mij zegt Nombrado dat ze wél tetanus ent. Iedere 10 jaar. En in geval van wonden nog evt. extra.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 22:26

ponyzotje schreef:
Ik moet bijna om je lachen. Eerst was je een blinde volgeling en toen ben je logisch gaan nadenken... Werkelijk. Wat dacht je toen:
"Ik kan mijn paard beschermen tegen een langzame lijdensweg door tetanus, waaraan hij uiteindelijk zal overlijden. Maar, even logisch denken, in de natuur zou hij toch ook doodgaan???!!! :)* Laat ik dus maar niet enten!"

Werkelijk, jouw dochter of zoon die zou liggen sterven aan polio, zoals er zovele zijn gestorven, zouden je werkelijk dankbaar zijn. Dankje mama, dat je me eerlijk liet leven, volgens de wetten van de natuur...
Want dat is letterlijk wat jij doet met je paarden. Proficiat +:)+

Heb je ook nog inhoudelijk commentaar buiten "je moet beter lezen"? Je ent toch niet, of wel? Enkel bij een wonde (wat niet voldoende is want de meeste zie je niet). Of ineens toch om de tien jaar (hetgeen niet bewezen voldoende is). Je brengt je paard dus in het risicogebied om de zoveelste te worden die mensen zoals ik moeten zien sterven omdat mensen zoals jij het gewoon niet wíllen snappen :-) .

nee...je hebt dus NIET goed gelezen
dat is bij mensen ook zo
een tetanus enting is 10 tot 15 jaar geldig
of haal jij hem elk jaar? omdat je met paarden omgaat?