Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Don_Zhivago

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 21:34

Fijn dat ze er bovenop is gekomen want zag er slecht uit hoor! Was wel schrikken voor je om haar zo te zien.
Balen van die pees blessure, hopelijk gaatdat ook snel genezen.

Ik heb nog niks gehoord van m'n verzekering :( maar denk dat ze het afkeuren omdat hij verder geen symptomen heeft.
Maar ja al dat kribbenbijten veroorzaakt op den duur ook iets want hijzal vast wel splinters binnen krijgen.
Lastig.

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 21:57

De endoscopie koste mij toen 200 euro ofzo. De medicijneen en de rest kost veel meer. Bij verdenken zou ik gewoon eens gastri comp van phytonics bestellen op www.holistischdierenarts.nl

Dat werkt ook super en is een stuk voordeliger en natuurlijk

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 21:59

Ik wacht de uitspraak vd verzekering af en als die een endoscopie weigert dat ga ik dat wel bestellen.
Das wel een goed idee.

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 22:58

dan moet je even contact met hun opnemen, je kan ze gewoon bellen en het uitleggne. Zo'n bus kost 56 euro ofzo. Gaat alleen via de dierenartsen daar. Maar als je hun belt kan je het zo bestellen als je het uitlegt. Succes ermee eignelijk

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 23:09

Thnx. Als de verzekering de endoscopie afkeurd ga ik in overleg over dat medicijn en dan overleg ik dat weer met de kliniek.
Maar duim alsnog voor de endoscopie want dan kan ik het gewoon 100% uitsluiten.

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 23:56

die gastri comp wordt niet vergoed door je verzekering omdat het natuurlijk homeopatisch is. Het is echter wel veel goedkoper dan de rest en minder schadelijk voor je merrie. Als blijkt uit de endoscopie dat ze het heeft zou ik alsnog voor de gastri comp erbij kiezen na de gastro gold die je waarschijnlijk krijgt dan.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 10:05

luxket schreef:
Hoe gaat het nu met de paarden die het hebben?

Mijn paard doet het goed momenteel, al gaapt hij af en toe nog (maar echt al pakken minder) en is hij nog nijdig met aansingelen .. Ik hou hem intussen wel nog steeds met haviksogen in de gaten :o als ik aankom check ik gelijk zijn etensbak en of al het hoi op is en of er genoeg mest in de stal ligt en of hij is gaan liggen/rollen. Ik geef momenteel maagcompositum bij en ben van plan om als deze op is, nog een andere te bestellen, daarna zien we wel weer. Ik zou liefst hebben dat het gapen helemaal verdwijnt .. De daily plus wordt héél smakelijk gegeten en daar krijgt hij elke dag 2 handjes van na het werken.

Veel beterschap aan alle nog steeds zieke paarden :(:) (en hun baasjes)!
En luxket, MY GOD wat zag die er magertjes uit, arm paard :(:) ..

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 12:58

maagcompositum is inderdaad bijna het zelfde als de gastri comp van phytonics. Allebei natuurlijk en fijne producten..

Ze was er echt bijna niet meer toen hoor, een week niet eten.. pff, heb m´n hard vast gehouden toen

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 14:39

Als er nu één gevaarlijke aandoening is die onderschat wordt door zowel eigenaren als DA's, dus is het wel de maagzwaar idd.

M'n 22-jarige merrie kreeg een maagzweer nadat ze van koliek geopereerd was. Ivm een wondinfectie (ja, we hadden echt alle pech) moest ze twee maanden aan de AB (Baytril) wat samen met de boxrust wellicht de oorzaak was (anders staat ze 7/7 buiten, alleen 's nachts paar uurtjes op stal). Gewichtsvermindering was moeilijk te merken aangezien ze van de koliek, de operatie en het langzaam opbouwen van de voeding achteraf al veel kwijt was. Ze was wel erg mager in die periode.

Aan haar eetgedrag merkte ik niets: ze liet niets liggen. Wel begon ze plots verwoed haar houtkrullen op te eten en betrapte ik haar zandlikken in de weide, wat ze anders nooit deed. Gapen tegen de sterren op en wat me helemaal deed fronsen was het feit dat ze me tot twee keer toe beet. De eerste keer dacht ik nog aan gedragsproblemen ivm de plots veranderde routine (veel meer aandacht - echt uren verzorging per dag had ze nodig - en er stonden op dat ogenblik vreemden bij). De tweede keer wist ik hoe laat het was.

Dag nadien was ze plots heel lethargisch: even grote schrik dat ze opnieuw een koliekaanval aan het krijgen was. Heb ze toen meteen op de weide gezet (terwijl ze dit eigenlijk niet mocht ivm kans op breuk van de peesplaat). Na een paar uurtjes kwam ze er dan toch terug door. Wilde eigenlijk Gastrogard geven, maar de hele periode had me op dat ogenblik al zoveel gekost dat een extra €700 echt bijna niet meer haalbaar was. M'n chirurg Tom Mariën stelde toen GastroCare Plus van Global Medics voor (€130 voor een kuur van een maand) en dat werkte gelukkig ook uitstekend. We hebben in onderling overleg besloten haar een maand vroeger terug de weide te laten opgaan en ze kreeg nog meer hooi dan vroeger (ze krijgt nu iets meer dan een kleine bot per dag) .

Net na die lange sneeuwperiode merkte ik opnieuw dat het wat minder goed ging: opnieuw gapen en zandplekjes zoeken, dus deden we nog eens een kuur. We hopen allebei dat dit jaar veel mooi gras mag opleveren. ;-)

Tom Mariën ziet maagzweren als de oorzaak van menig koliekgeval. Hij gaat daarom een studie doen en zoveel mogelijk van z'n koliekoperaties meteen nadien een kuur GastraCare te geven in de hoop daarmee de overlevingskansen te zien stijgen.

dandir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 16:17

Ik kocht een arabische merrie nu ongeveer drie jaar geleden : de vorige eigenaar waarschuwde me voor haar humeur : ze kon enorm dreigen maar zou absoluut niks doen : de twee eerste dagen bij mij op stal was ze vooral een beetje in shock en dus braaf : verandering van stal, van eigenaar én van voeding : allemaal heel stressy. Ik heb nog nooit, van geeneen van mijn paarden, zoveel beten en slaag gehad als van haar, zo humeurig. Daar kwam nog bij dat een stalgenoot me vertelde, dat als zij gedurende de dag in de stal kwam Safir veel lag te slapen: en volgens mijn vriendin "snurkte" en kreunde in haar slaap. Dat leek grappig tot ik er op een dag zelf bij uitkwam : het leek wel koliek. Toen de DA opdaagde was de aanval gek genoeg voorbij. Dat is enkele keren gebeurd tot de DA zei dat dit wel op een maagzweer kon wijzen. Een gastroscopie zag ik niet zitten, en op mijn vraag wat er zou gebeuren als ze de medicatie voor maagzweren toch zou krijgen zonder verder onderzoek, zei de DA dat dit geen kwaad kon. Ben dus gestart met Gastrozol Daily, een australisch middel, niet goedkoop maar het heeft geweldig geholpen. Ik heb met die mensen van die Australische firma gemaild in verband met hun medicijn, en die vertelden me dat ik na twee weken mijn paardje niet meer zou herkennen. En inderdaad : ze is minder zuur en bijterig, en veel rustiger dan toen ; het temperament is er nog steeds, maar het kwade is eraf....Ik heb nu steeds één tube Gastrozol klaarliggen, voor het geval dàt....(Gastrozol zit in een tube, net als ontwormingspasta, en met één tube heb je genoeg voor ongeveer 1.5 dag, en het kost 30 euro per tube..., 5 in een doos...)

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 16:30

LeenC schreef:
Tom Mariën ziet maagzweren als de oorzaak van menig koliekgeval.

Als ik kijk naar onze situatie, denk ik ook zeker en vast dat er een verband is. Alleen denk ik persoonlijk dan weer dat het ook eerst een maagzweer kan zijn met een koliekaanval als gevolg. Ben benieuwd wat er uit zijn onderzoek komt rollen, lijkt me erg interessant om dat verband te onderzoeken!

dandir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 16:38

effie off the record....hoe krijg ik in godsnaam fotos op mijn account ????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 17:02

Foto's uploaden bij imageshack.us of photobucket.com

En dan de directe link tussen [img]url[/img]

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 23:16

Yeah!!!! *\o/*
De verzekering heeft toestemming gegeven voor een endoscopie! :D

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 00:44

super don zhivago... Mooi verjaardags cadeautje, gefeliciteerd!!!

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 00:58

Haha Ja indd.
Dank je wel.

Hoop dat ik over 2 weken terecht kan.
Vind het alleen wel 'moeilijk' om hem daar te laten. Vind ik helemaal niks.
Krijgen ze een roesje of gaat hij helemaal onder narcose?

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 01:04

Heb het al gevonden. Lichte verdoving.

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 12:31

Die van mij heeft toen gewoon sedatie gehad. Ze staan in een opvoelbox en dan kijken ze met een slang via de neus naar de maag. Hij moet van te voren min. 24 uur vasten
Anders zit er voedsel in de maag en kunnen ze niks zien. Hij mag dus niks eten, geen hooi stro vlas gras of krachtvoer. Dat is heel belangrijk anders is het zonde van je geld.

Drinken mag natuurlijk wel. Tis erg interessant om te zien, een maag bestaat uit 2 delen, een donker rood gekleurd gedeelte en een lichter gedeelte. Vaak komt op de overgang van licht naar donker de meeste zweren voor. In elk geval bijna nooit op het donkere gedeelte.

Die van mij moest blijven omdat ze ook een week koliek had gehad. Je hebt kans dat als het bij jou paard mee valt dat ze gewoon gelijk mee naar huis mag. Eventueel met medicijnen. Mocht het nou zo zijn dat ze het heeft. Neem dan de gastro gard, deze wordt vergoed via de verzekering, tenminste bij mij, en ga daarna over op de gastri comp van phytonics van erik laarakker. Dit werkt beter als het spul wat je hierna van de DA krijgt en is ook nog goedkoper. Beide wordt niet vergoed door de verzekering.

Succes in elk geval, ik ben benieuwd wat er uit komt.

Frisko

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 15:49

Ik meld mij hier ook even aan, bij mijn shetje van 2 is ook sinds donderdag een maagzweer vastgesteld. Het begon allemaal maandag toen ze plots niets meer wou eten, aanvankelijk werd aan koliek gedacht, maar toen ze na 4 dagen nog steed alle voedel weigerde en steeds stond te slikken en te knabbelen da terug laten komen. Ze werd deze keer tegen maagzweer behandeld met een eetlustopwekker en omeprazole.
sinds gisterenavond eet ze terug hooi, dus de medicatie slaat aan.
Waarschijnlijk heeft ze teveel stress gehad door de verhuis in combinatie met verandering van voeding. (at voorheen gewoon mee met schapen ...)
Kan iemand mij nu helpen hoe ik haar voedingschema best terug opbouw en wat ik haar best kan geven ?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 15:54

een handig topic en dit wordt veel te veel onderschat. Een aantal jaren geleden bleek mijn paard hier last van te hebben. We vonden haar die periode anders staan. Ze ontlaste haar buik een beetje door met haar achterbenen iets meer naar achteren te staan. Ook deed ze iets moeilijker over het eten (al was dat lastig te zien want het is altijd een miep geweest in eten).

We moesten naar de kliniek voor een ander probleem en toen ging ze daar ook zo staan en had dat uitgelegd. Hij vermoedde een maagzweer en moest haar een periode pronutrin geven. Dit heeft geholpen (al kreeg ik het moeilijk naar binnen bij haar) en ze begon weer normaal te staan. Ze stond ook niet altijd zo waardoor het lastig te ontdekken was.

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 20:30

vervelend voor je shet yoika.. Ik zou kijken dat ze onbeperkt hooi kan krijgen per dag, geen kuil, zitten te veel eiwitten en zuren in. Als dit niet mogelijk is veel lucerne bijvoeren. Zoveel mogelijk verspreid over de dag voeren in hele kleine porties in het begin als het over krachtvoer gaat.

MIjn merrie kreeg in het begin 1 kg over 6 tot 8 keer verdeeld. NU krijgt ze muesli op basis van olie, uitkijken met zetmeel dit bevordert de maagzuur productie. Verder dus de hele dag de mogelijkheid bieden tot eten, alleen dan wordt er speeksel aangemaakt om het maagzuur naar beneden te houden.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 00:50

@yoika: idd zoveel mogelijk ruwvoer, maar aangezien het een shet betreft opletten voor hoefbevangenheid of obesitas. dus liefst droog hooi met eventueel een plakje stro erdoor. kuil is idd vaak te rijk en niet ideaalqua zuurtgraad. qua krachtvoer niet teveel een shet is een sober ras en heeft niet veel nodig. 2x/dag een handje of 2 is meer dan voldoende. Als je luzerne wil bijgeven opletten dat je dit een beetje opbouwd. luzerne is namelijk ook eiwitrijk + vaak licht gemelasseerd en kan ook op de maag "branden"...

ik ga binnenkort proberen om mijn merrie haar krachtvoerportie (2x 1kg/dag --> 2x 0.5kg/dag) nog te doen dalen door een compleet vitaminesupplement te gaan voeren, de muesli buiten te gooien en zelf graan met luzerne te mengen voor de nodige energie... dan sluit ik toch al veel melasse uit en andere toevoegingen die niet nodig zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 01:17

Interessant topic dit, ik moet me helaas ook melden...

Mijn paard ook een maagzweer gehad. Ze is gaan luchtzuigen en at ineens heel slecht waardoor ze erg veel afviel. Ik ben me toen goed in gaan lezen en legde de link tussen eten/luchtzuigen/maag en heb ik de DA laten komen. Deze kon mij verzekeren dat ze geen maagzweer had, ze zag er nl veel te goed uit daarvoor... Ik vertrouwde het niet en ben toen naar de Lingehoeve gegaan voor een endoscopie en idd: ze had flink last van d'r maag :\ De endoscopie verliep heel rustig, ze kreeg een roesje en het was eigenlijk zo gedaan. De totale kosten waren iets van €600 inclusief de medicatie (a €400) maar daar heb ik mijn verzekering voor.

Ze is toen aan de Gastro Gard gegaan en we hebben haar voer aangepast naar licht verteerbare muesli met veel meer ruwvoer. Ook staat ze nu op stro ipv vlas dus mocht het hooi opraken heeft ze nog wat te knabbelen. Ik had haar nog niet zo lang en merkte pas ná de maagzweer hoeveel last ze ervan heeft gehad, het rijden ging ineens stukken beter en ze was zelf ook veel meer in d'r hum. Maarja, het litteken zal altijd blijven en dat is het luchtzuigen, waar ik mij nog altijd veel zorgen om maak en het mezelf erg kwalijk neem dat ik niet eerder iets eraan heb kunnen doen ;(

Qua supplementen heb ik alles al geprobeerd, Pronutrin, Maag compositum etc. Ik heb er honderden euro's tegenaan gegooid maar zodra madame een poedertje of ook maar iets in haar eten proeft wat ook maar een béétje naar supplement smaakt eet ze het niet meer. Nu heb ik Grand Meadows Digest en dat gaat redelijk. Ik ben wel erg blij met de nieuwe pasta-spuiten van Gastro 8, mocht ik denken dat ze weer last heeft van d'r maag ga ik denk ik meteen daaraan beginnen.

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 09:17

Balen hè Miss Montana, heb mijn paard als zijnde 'luchtzuiger' gekocht. Geheel tegen mn geloof, maar wat rijdt dat beest lekker dus... Heb hem nu 4 maanden. Bij mij is het luchtzuigen totaal verdwenen na de gastrogard. Hij was geen kribbebijter, maar gooide zn hoofd in de lucht en nam een hap lucht.
Mijne is ook een enorme miep met eten, nav een post van petitparis heb ik de maagcompositum in een grote spuit met water en die tetsen we zo achterin zn strotje en dat gaat heel goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 20:58

Die van ons kunnen elkaar dus de hoef schudden zo te lezen... Tja, het luchtzuigen zal voor mij altijd een struikelblok blijven. Na de gastrogard is het wel minder geworden maar helaas niet helemaal gestopt. Ik heb zo'n muts die zélfs op een land van een aantal hectare vol gras nog een paaltje weet te vinden en daar af en toe een zuigje van neemt :roll: Maar wel fijn dat die van jou ermee is gestopt! Qua supplementen moet ik ook maar eens aan de spuiten gaan, ben nu al lang genoeg aan het aanmodderen. Ze laat het voer gerust dagen staan tot ik het uit d'r voerbak haal wanneer er een poedertje overheen zit.