beeldmateriaal slokdarmverstopping?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-10 09:43

Jet schreef:
Dat is wel jammer, dat hij niet langer weg kan. Kan je niet voor Merrit tijdelijk een ander maatje regelen, of werkt dat zo niet bij Merrit?

Lastig. Hij zou misschien bij de buren kunnen logeren.

Vooralsnog zie ik weinig aanleiding om nu naar Duitsland te tuffen. ;)

Laten we eerst Laarakker nu maar even afwachten.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 09:59

Jeetje Esther, wat heftig..
Ik heb alleen de openingspost en jouw reacties op de verschillende opmerkingen gelezen, dus vergeef me als ik nu iets 'dubbel' vraag:

- Ontstaat deze reactie alleen bij het voeren van krachtvoer (biks/muesli)? En vertoont hij deze verschijnselen dan alleen als je een bak voer vanaf de grond geeft? Kauwt hij dan wel voldoende of gaat het schrokkerig naar binnen? Ik begreep dat als je de voeding in kleine hoeveelheden geeft op borsthoogte het zich dan niet voordoet?

- krijgt Andor nog weidegang m.a.w. eet hij gras van de grond af? En hooi vanaf de grond?

- Heeft een van de artsen je ooit Gastroguard aangeraden?

Het valt me op dat hij in eerste instantie naar één kant stijf wegbuigt en lijkt te verkrampen. Daarna gaat hij draaien en rondrennen.
Hoewel headshaking in het verleden al snel aan een neurologische afwijking doet denken, is het vreemd dat dit gedrag alleen maar bij voedselopname voorkomt.(Als dat tenminste zo is). Als er echt sprake is van een neurologische afwijking dan zou deze zich ook op andere momenten ( niet voedsel-gerelateerd) moeten tonen. Het kan zijn dat een bepaalde voedingsstof iets gaat triggeren maar dat lijkt me toch niet zo snel effect te geven: het duurt wel enige tijd voordat een voedingsstof de organen bereikt en dit lijkt bijna meteen na het eten te ontstaan.

Het is natuurlijk een open deur om te zeggen dat als het zich alleen voordoet bij het eten van krachtvoer, je daar beter meteen mee kan stoppen - dat 'experiment' zou ik zeker aangaan, maar misschien heb je dat al gedaan?

Even wat betreft Hochmoor: een van mijn paarden heeft daar ook langdurig gestaan. Je zou je daar geen zorgen over hoeven te maken: als ik het vergelijk met bv Utrecht, dan staat je paard beter in Hochmoor dan daar.. mijn destijds doodzieke stresskip waarvan ik dacht dat die geen 10 passen buiten de deur kon doen en wel helemaal niet zonder maatje kon, kwam daar totaal tot rust. Het ademt een sfeer van kalmte daar, is niet zo grootschalig als Utrecht en er is 24/7 bewaking en aandacht voor je paard.
Echter - ik vraag me af of Lyme een optie is: met name omdat ik uit je posten begrijp dat het gerelateerd is aan voedselopname.
Ik zou het filmpje met toelichting in ieder geval ook aan Hochmoor sturen en ook naar een paar andere klinieken (Visdonk, Maarten Boswinkel) voor een opinie.

witchy6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 10:23

allereerst wat goed dat je dit gefilmt hebt
ik heb vaker een slokdarmverstopping gezien maar dit lijkt geen slokdarmverstopping.
meer een attack of epileptische aanval.
een paard met verstopping wil niet lopen en niet zijn hoofd naar beneden doen iig dat paard van kennis waarvan ik het gezien heb niet.
en hij wilde ook niks meer eten geen snoepje wortel broodje niks.

in ieder geval heel veel sterkte ermee en ik hoop dat je (inmiddels) weet wat het is.

groetjes

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-10 10:25

Marianne,

Andor krijgt het alleen bij fastfood, vanaf de grond gevoerd. Hij eet slordig en schrokt.
Hij krijgt weidegang en voordroog, vanaf de grond.

Er is geen Gastroguard aangeraden, ik weet ook niet wat dat is.

Ik voer hem heel voorzichtig en dat gaat goed. Ik wil gewoon weten wat er aan de hand is.

Filmpje is naar Duitlsand, voor de Lyme dokter en ook naar Australie voor de beste neuroloog ter wereld.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-10 10:26

witchy6 schreef:
een paard met verstopping wil niet lopen en niet zijn hoofd naar beneden doen iig dat paard van kennis waarvan ik het gezien heb niet.

Dat kan ik niet onderschrijven, heb al vaker gehoord dat paarden gaan rennen bij slokdarmverstopping hoor.

witchy6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 10:41

Antheman schreef:
witchy6 schreef:

Dat kan ik niet onderschrijven, heb al vaker gehoord dat paarden gaan rennen bij slokdarmverstopping hoor.

ik bedoelde dat paard van mijn kennis wou haast niet lopen, en stond rare geluiden te maken, een soort kokhalsgeluiden, en er kwam slijm en schuimend speeksel uit zijn neus en mond. en ik zag spanning in zijn hals en nek waar de slokdarm zit. ik heb meteen toen ik het zag de eerste keer de da erbij gehaald en die zei tegen mij, je hebt dit paard gered. pfff wat was ik blij, want het zat er al minstens 24 u.
nu bij hooi eten krijgt hij het ook, en verder krijgt hij alleen slobber en paardensnoepjes. dat gaat goed.
gras eten gaat ook goed.
ik lees het graag als je meer weet.
sterkte.

witchy6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 10:48

Antheman schreef:
Marianne,

Andor krijgt het alleen bij fastfood, vanaf de grond gevoerd. Hij eet slordig en schrokt.
Hij krijgt weidegang en voordroog, vanaf de grond.

Er is geen Gastroguard aangeraden, ik weet ook niet wat dat is.

Ik voer hem heel voorzichtig en dat gaat goed. Ik wil gewoon weten wat er aan de hand is.

Filmpje is naar Duitlsand, voor de Lyme dokter en ook naar Australie voor de beste neuroloog ter wereld.

http://gastrogard.us.merial.com/index.shtml
gastroguard is een orale pasta zie link. = alleen wel in t engels...
ik denk dat het een soort maagbeschermer = er staat omeprazol bij en dat is weer een maagbeschermer voor mensen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-10 10:50

witchy6 schreef:
[http://gastrogard.us.merial.com/index.shtml
ik denk dat het een soort maagbeschermer = er staat omeprazol bij en dat is weer een maagbeschermer voor mensen.

Dank.

Dat moet ik op een later moment bestuderen, ik moet nu even werken :D

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 10:58

mijn ervaring met slokdarmverstopping

de 1ste x dacht ik dat mijn paard dood ging, met mijn ervaring, meer dan 20 jr in de paardenwereld wist ik totaal niet wat dit was. ik stond perplex, mijn paard stond te kwijlen hoofdschudden en de slierten slijm kwamen uit haar neus. da gebeld en constateerde slokdarmverstopping, een spuit slokdarmontspanner gekregen en binnen een paar uur was het over. conclusie, paard at te gulzig....
maar al snel volgde de 2 de verstopping, ongeveer na een paar weken, da erbij, en weer dezelfde conclusie.....
toen kwam de 3de x, ik bedenk me niet, druk haar hoofd omhoog en heb haar hele hals gemasseerd, van boven naar beneden, voelde een bobbel, en heb net zolang gemasseerd totdat de bobbel weg was, conclusie, ik kon zelf de verstopping verhelpen....
gebeld met een kliniek, wat bleek, iedere x als mijn paard een verstopping had kwam er een soort van litteken bij en werd ze iedere x weer sneller gevoelig voor slokdarmverstopping.
uiteindelijk de oplossing gevonden, mijn paard mocht niet meer van de grond eten, dus kuil in een ruif en de biksbak ietsjes hoger, en tada, ja hoor, nooit meer slokdarmverstopping gehad. gelukkig kon ze wel gewoon in de weide, daar kreeg ze het gelukkig niet.
de heftige verschijnselen die bij een verstopping horen werden bij mijn paard steeds minder heftig, worden de aanvallen die jouw paard heeft ook steeds minder heftig? ik blijf dit volgen, ik ben heel benieuwd wat je paard precies heeft

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 11:03

Antheman schreef:
witchy6 schreef:
[http://gastrogard.us.merial.com/index.shtml

Dank.

Dat moet ik op een later moment bestuderen, ik moet nu even werken :D

Gastroguard is inderdaad een maagbeschermer die de hoeveelheid maagzuur reguleert en een beschermend laagje op de wand van slokdarm en maag legt. Het wordt ook gebruikt voor paarden met maagzweren.
Mijn paard kreeg het om de maagwand te beschermen tegen schade toen ik haar dagelijks een behoorlijke dosis buut (Pro-Dynam) moet geven.

Bij de echoscopie zijn kennelijk geen zaken naar voren gekomen - toch kan de maag erg geprikkeld worden ( en dus pijn geven) door maagzuur zonder dat er verwondingen zijn of maagzweren. Misschien 's even overleggen met je DA of je dit niet bij wijze van proef 's even kunt geven?

randey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 11:13

Ik heb zelf met mijn paardje vorig jaar 4x in de week sokdarmverstoppingen gehad. Geen een leek op deze maar het kan zijn dat het paard het eng vind en daarom zo doet. Zelf denk ik alleen niet dat het een slokdarmverstopping is maar een reactie ergens op. Maar waarom en of het vanuit de hersenen komt zou ik niet weten.

Ik hoop dat je een antwoord vind en ook een oplossing. En ben benieuwd wat het het is. Eerst had ik iets van laat het paard niet eten want dan krijgt hij het weer maar ik denk dat dit wel heel handig beeldmateriaal is in de zoektocht naar de oplossing.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-10 13:23

criollolover schreef:
de heftige verschijnselen die bij een verstopping horen werden bij mijn paard steeds minder heftig, worden de aanvallen die jouw paard heeft ook steeds minder heftig? ik blijf dit volgen, ik ben heel benieuwd wat je paard precies heeft

Ja, dat klopt!

Het filmpje laat dus een heftige reactie zien, maar 2 dagen daarvoor heeft hij een endoscopie gehad. Dat maakt zijn slokdarm wat rauw. In combi met van de grond voeren, en ook nog eens alles in 1 keer, denk ik dat dit het heftig maakte.

Andor komt er altijd zelf uit. Maar na een 1e heftige keer, met langdurig veel voltes rennen, en dreigen met omvallen door het scheef hangen, werden de aanvallen steeds minder heftig. Hij is ook weleens weggelopen ivm loeihard wegrennen, om dan vervolgens te slikken en doen om het weg te krijgen.

geerke

Re: beeldmateriaal slokdarmverstopping?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 14:50

hoe is het nu met andor?
Ben je er al achter wat de oorzaak is?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-10 16:36

geerke schreef:
hoe is het nu met andor?
Ben je er al achter wat de oorzaak is?

Met Annetje is prima!

Nee, ik ga 5 augustus naar Laarakker.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 16:43

gelukkig!
Neem je beeldmatriaal mee!
Sterkte alvast!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-10 16:46

geerke schreef:
gelukkig!
Neem je beeldmatriaal mee!
Sterkte alvast!

Dat hebben ze allang ;)

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 17:30

Paarden die een verstopping krijgen van brokken, zijn er vaak al mee geholpen door over te gaan op meusli. Daar eten ze langzamer van en glijd makkelijker weg.

Ik denk ook niet dat je hier te maken hebt met een slokdarmverstopping Antheman. Dat ziet er meestal toch anders uit, dat gaat qua vergelijking vaak toch iets meer richting een paard wat aangeeft koliekig te zijn.
Jouw paard lijkt toch ergens anders last van te hebben.

Hij had op dit filmpje al veel eerder gegeten? Dus zijn voedsel was al in de maag aan beland en op weg naar de volgende stap richting het poepgaatje?
Zou het probleem dan niet kunnen liggen NA de slokdarm?

Wat je intussen zelf kunt onderzoeken is de glijbaarheid in de slokdarm.
Tijdens elke voerbeurt leg je je hand op zijn slokdarm. Die loopt vanuit zijn kaken zo naar zijn borst. Je voelt telkens als hij wat doorslikt een soort bal glijden. Dat hoort mooi vloeiend te gaan.
Doe je dit dagelijks met elke voerbeurt, dan kun jij ook eventueel verschil voelen tijdens een aanval.
Ook die resultaten zijn handig om mee te kunnen nemen in gesprekken met de artsen.

Ik wens je paard veel beterschap, dat maar snel uitgevonden mag worden wat hij heeft.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-10 18:45

holly schreef:
Paarden die een verstopping krijgen van brokken, zijn er vaak al mee geholpen door over te gaan op meusli. Daar eten ze langzamer van en glijd makkelijker weg.

MAAR muesli is ook grover, dus ik ben hier nog niet uit. Ik ben alleen muesli gaan voeren omdat dit grover is, en dus de spijsvertering aan het werk zit. Maar hier zitten dus wel harde stukjes in.
Ik weet niet zo goed wat ik nu het beste kan doen. Ik leg het Laarakker voor.

Citaat:
Hij had op dit filmpje al veel eerder gegeten? Dus zijn voedsel was al in de maag aan beland en op weg naar de volgende stap richting het poepgaatje?
Zou het probleem dan niet kunnen liggen NA de slokdarm?

Nee, dit gebeurd altijd tijdens het eten.
Citaat:
Wat je intussen zelf kunt onderzoeken is de glijbaarheid in de slokdarm.
Tijdens elke voerbeurt leg je je hand op zijn slokdarm. Die loopt vanuit zijn kaken zo naar zijn borst. Je voelt telkens als hij wat doorslikt een soort bal glijden. Dat hoort mooi vloeiend te gaan.
Doe je dit dagelijks met elke voerbeurt, dan kun jij ook eventueel verschil voelen tijdens een aanval.
Ook die resultaten zijn handig om mee te kunnen nemen in gesprekken met de artsen.

Ik wens je paard veel beterschap, dat maar snel uitgevonden mag worden wat hij heeft.

Dank voor de tip, ga ik morgen eens proberen.

Het eten zet ik nu trouwens in de week voor 24 uur, en dat gaat prima.

witchy6

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 20:58

je kan ook slobber voeren, glijd goed. doen we ook met ons paard.
sterkte bij laarakker

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-10 21:19

witchy6 schreef:
je kan ook slobber voeren, glijd goed. doen we ook met ons paard.
sterkte bij laarakker

Dat wil ik niet iedere dag geven ;)

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 21:46

Ik heb ook een paard met groot risico op slokdarmverstopping en ik maak het voeder nu ook altijd nat. Flinke scheut water erover en geen probleem meer.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-10 21:51

vancky2005 schreef:
Ik heb ook een paard met groot risico op slokdarmverstopping en ik maak het voeder nu ook altijd nat. Flinke scheut water erover en geen probleem meer.

Brok of muesli en hoe lang laat je het weken?

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 22:09

Antheman schreef:
vancky2005 schreef:

Brok of muesli en hoe lang laat je het weken?

Ik geef een gewone recreatiemengeling met korrels in een gerst en maisvlokken. Ik laat het maar een minuut of vijf weken maar maak het heel goed nat, het ziet er uit alsof hij slobber aan het eten is. Iedere keer als hij droog voeder eet heeft hij een slokdarmverstopping wat gepaard gaat met veel pijn.

Vroeger kreeg hij bietenpulp bij en dat is ook goed nat en schuift gemakkelijk in de slokdarm. Hij heeft het ook eens gehad met hooi, maar het is ook een stresspaard. Dat doet er misschien ook wel aan.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 18:14

Vandaag zijn we naar Laarakker geweest.
Andor is doorgemeten en daar kwam uit dat er een probleem is met zijn plexus brachialis, een zenuwcentrum boven zijn schouder en aan het einde van zijn hals.
Hij heeft letsel in die buurt, het is een vernauwing, waardoor het soms kan gebeuren dat de zenuwen die daar door het bot heenlopen, bekneld komen te zitten. Dit kan aangeboren zijn, maar ook door vroeg letsel zijn ontstaan.
Hij is met energie behandeld, en een kristaldeken, en kreeg acupunctuur tegen de pijn. Hij is ook nog ingespoten op die plexus brachialis, met homeopatische middelen. En Andor is gemanipuleerd. De mannen zijn 2,5 uur bezig geweest. Andor heeft dus echt geen epilepsie. Het voerschema wat ik heb, dus weinig, en natmaken en hoog voeren, dat moet ik vooral blijven doen.
Hij moet 3 keer terug komen voor neurologische behandelingen. Voorlopig geen dressuur rijden met hem.

Andor ging weer met me mee naar huis, maar zwalkte onderweg. Geen punt. Op een gegeven moment dreigde hij te gaan vallen. Direct Laarakker gebeld en we konden terug komen. Aldaar ging hij eerst in een stalletje en daarna een paddock in. Na ruim 2 uur zijn we gaan kijken bij hem. Hij liep nog steeds niet goed, dus hij moest echt per trailer naar huis vervoerd worden.

Enfin, na een hele lange dag staat hij nu lekker op zijn eigen wei, met zijn eigen vriend, en ben ik gesloopt.
Over 3 weken krijgt hij een vervolg behandeling.

Ik ben opgelucht dat we niet gek zijn en hij echt geen epilepsie heeft. Maar hem zo zien zwalken over de wei is niet leuk. Gaat na 3 dagen over.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 18:17

Pff heftig joh. Goed dat je gegaan bent, ik hoop dat dit nu de oplossing is.
Heb je nog regulier ook wat gehoord?