[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Peelie

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 20:03

Er zijn juist heel veel mensen die zeggen dat ik juist het beste granen kan geven. Als ik heel eerlijk ben zie ik zelf het verschil niet tussen een muslie (waar ook granen in zitten) of alleen een beetje granen.

Daarbij krijgt ze echt alleen een bodempje voor het Magnesium samen met wat lijnzaadolie zodat ze het ook echt binnen krijgt (en de olie doet ze het darm gewijs ook erg goed op)

Ze krijgt het echt voor de mineralen en vitamines ed.

Het is dus zo weinig dat ze er haast geen last van kán hebben.
En anders zullen we het wel weer zien. Tot nu toe heeft ze het vroeger altijd erg goed gedaan op Hippostar, maar tegenwoordig ook niet meer. Daar word ze ook heel erg dik van tegenwoordig.

Wat mij opviel aan de granen was, is dat het echt alleen dat is. Over muslie zit vaak iets van olie of een plakkerig iets (geen idee wat dat is) waardoor het al gewoon zoet ruikt. Maar dit is heel naturel zeg maar. Het is echt alleen graan en alleen dat.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 23:59

Even snel een egovraagje, ik heb vandaag mijn gluco balance opgehaald. Ik doe het door de safe and sound heen, maar ze eet niet alles op. Hebben jullie nog andere manieren om het te voeren?

Bedoel je toevallig de melasse Peelie? Dat is ook plakkerig als ik me niet vergis. Ik ga iig voor ander voer kijken, maar het is best lastig.

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 10:15

Even een update over mijn paard Jolinda. We zijn nu zo'n 2 weken bezig met Gluco Balance (door de flexibel move, en ze eet alles op).
Ook staat ze nu zo'n 2 weken met een greenguard gras masker en de resultaten zijn verbluffend vind ik.
Aan het begin van deze 2 weken heeft ze een paar dagen binnen gestaan, ivm. natte weides, dus begonnen we met Gluco Balance en hooi en 2x een halve kilo flexibel move. Van de Gluco Balance 2 schepjes.
Al heel snel voelde ik haar manenkam zachter worden en ze begon helemaal zachter te worden. Meestal was ze helemaal gespannen, hard om te voelen als ze veel suikers in zich heeft. Zelfs haar vacht is nu zachter en glanst anders. Door het overschot aan vet in haar lijf glom ze vaak als een spiegeltje.

Ik ben nu aan het verzinnen hoe we weer de andere kant uitkunnen, want ze is nu veel vetophopingen kwijt, ik zag gisteren duidelijk haar staartwortel, ze lijkt wat ingevallen op haar billen. Ook haar manenkam baart me geen zorgen nu.
Ik ben weer naar 2x 1 kilo Flexibel move gegaan en door elke kilo doe ik een half schepje Gluco balance, ik twijfel of ik het zonder graasmasker zal proberen, want naar mijn idee slaat de Gluco Balance heel goed aan bij haar.
Ze zit goed in haar lijf op het moment, probeert zelf buiten het tempo te bepalen( grote passen snel thuis ;) ) en dat doet ze niet als haar wat dwars zit of zeer doet.
Doordat Jolinda slank is zie ik heel snel of iets werkt of niet, binnen een week of 2 geeft iets al resultaat, het is net een toverbal wat dat betreft, alleen gaat het bij haar om de vorm en niet om de kleur.
Ik heb alleen wel de indruk dat er deze week niet zoveel fructaan in het gras zat en dat het niet zo hard groeit met dit weer, het kan ook zijn dat het grasmasker genoeg tegenhoud. Daar ben ik nog niet uit. Het blijft naar mijn idee puzzelen in de weide periode.
Ik zal eens kijken of ik wat foto's hier krijg, ik ben niet zo held op dit gebied!

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 10:40

Poging 1: Mislukt! :(

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 11:14

Foto's gelukt!! Zie verder!

Toch een beetje gelukt! De meeste foto's zijn van een week geleden, alleen die met mijn dochter (in de bak) is van een maand of 2 terug.
Jolinda is nu dus haar vetophopingen die je op de foto's nog kan zien kwijt!
Laatst bijgewerkt door jolin op 16-05-10 11:22, in het totaal 2 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 11:16

is wel gelukt zie ik!
als je nou voor elke foto [img] zet en na elke foto[ /img](zonder spatie tussen de [ en de / )
dan heb je ze helemaal in beeld,maar zo kan het dus ook

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 11:21

Afbeelding
Voor de gras periode.

Afbeelding
1 week terug
Afbeelding
Toch ook een week of wat terug.
Afbeelding
1 week terug
Afbeelding
1 week terug
Laatst bijgewerkt door jolin op 16-05-10 11:27, in het totaal 2 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 11:22

:D
gelukt

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 13:17

capopjekop schreef:
Even snel een egovraagje, ik heb vandaag mijn gluco balance opgehaald. Ik doe het door de safe and sound heen, maar ze eet niet alles op. Hebben jullie nog andere manieren om het te voeren?

Meng je het al met een beetje water er doorheen? En eet ze zonder de gluco wel haar hele bak leeg?
Want op zich is het een fijne smaak die de meeste paarden graag tot zich nemen..

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 13:21

Jolin, pas je op dat het niet te hard gaat, vet in het bloed zorgt voor veel ergere problemen nog dan IR.. Afgelopen week met de lage temperaturen en al die bewolking is er weinig fructaan, maar ineens was er vorst aan de grond en overdag de zon erop en dan barst het ervan dus kun je de weide beter beperken, de fructaanindex die in de opening staat is een goede graadmeter..

Peelie, fijn om te horen dat het goed gaat daar, ik vind 2 weken wel een zeer korte periode om zo terug te slaan... Gelukkig gaat het nu met alle beperkingen van gras en dergelijke weer een stuk beter, ik hoop voor je dat ze het goed doet op de granen.
Heb je de powerpoint presentatie uit de opening goed bekeken? Hierin wordt het verhaal van de granen zeer goed uitgelegd..

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 13:42

Superroos: waarvan zou mijn paard te veel vet in haar bloed kunnen krijgen naar jouw idee?

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 14:03

Ik zie hier 2 paarden voorbij komen met een graasmasker. Kunnen deze ook 24/7 om?

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 14:12

Flosje446: Ik denk dat dat afhankelijk is van de conditie van je paard, mijn paard zou naar mijn idee te veel afvallen. Er spelen veel factoren mee ook bv. de kwaliteit van de wei. Er is helaas niet 1 oplossing voor alle IR paarden, zeker niet in de weideperiode. Het is vaak een kwestie van proberen en je paard goed in de gaten houden. Ikzelf doe niet ineens wat anders, maar zou het opbouwen.

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 14:14

Flosje, de mijne heeft idd 24-7 het masker om. Ze kan ermee drinken uit de pomp en het zit nergens strak. Elke dag controleer ik of ze er nergens irritatieplekjes van heeft. Soms kan ie een paar dagen af, als het gras kort genoeg is in de kudde. Maar dan krijgen ze er alweer gras bij, waardoor ze hem weer om moet.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 15:08

.
Laatst bijgewerkt door Meert op 17-10-22 20:16, in het totaal 1 keer bewerkt

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 15:27

flosje446,Mijn paard eet prima met de greenguard, met die andere loopt ze alleen te ijsberen. Waarom denk je aan Ir of niet?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 15:33

SuperRoos schreef:
capopjekop schreef:

Meng je het al met een beetje water er doorheen? En eet ze zonder de gluco wel haar hele bak leeg?
Want op zich is het een fijne smaak die de meeste paarden graag tot zich nemen..

Ik sprenkel wat water over het voer heen en daar strooi ik het poeder overheen. Normaal laat ze wel een beetje de hooiachtige stukjes liggen, maar nu de halve portie. Als ik het natter maak wil ze het helemaal niet meer. Ze zijn een beetje verwend :o

Mijn pony's vinden de graasmaskers niks, of iig niet die met dat ronde gat onderin. Ze blijven liever in de paddock staan dan met een masker om in de wei. Dus ik houd ze in de kale wei en als de hoefbevangenheid over is af en toe even op het gras als de fructaanindex goed is.

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 16:57

Bah, mijn FLieckje kwam weer moddervet van het land af. Ze hebben gewoon zoveel gras dat het niet meer uitmaakt dat ze de Greenguard om had. Dus nu heb ik die met 1 gaatje in de onderkant omgedaan, maar die vind ze niet leuk. Ging rollen om hem af te krijgen, dus ik moet maar liever vanavond nog even checken om ze hem nog om heeft. Grrrr, ik blijf aan de gang met dat paard. Ben het echt zat!

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 17:46

jolin schreef:
Superroos: waarvan zou mijn paard te veel vet in haar bloed kunnen krijgen naar jouw idee?

Wanneer afvallen te snel gaat (of een dieet bijvoorbeeld te snel wordt ingezet, zijn meerdere vertalingen mogelijk...) De link hiervan staat in de opening, dit heet bloedvervetting en die gevaren zijn er altijd wanneer wij onze IR paarden willen laten afvallen..

Edit: zie dat ik het verhaal niet helemaal goed had gelezen, ik lette op het invallen bij de billen etc maar zie nu dat zij een type is dat dus al aan de slanke kant is, net als die van Auky dus, dan heb je geloof ik weinig risico voor bloedvervetting gelukkig!
Laatst bijgewerkt door SuperRoos op 16-05-10 17:54, in het totaal 1 keer bewerkt

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 17:49

Flosje446 schreef:
Senna staat nu sinds een paar dagen 24/7 op het land. Er is mij aangeraden om haar maar 2 uur op het land te zetten en de rest van de tijd in de paddock, omdat ze zo verschrikkelijk dik is. Alleen de paddock is onwijs stoffig en heel erg zwaar. Daarnaast geniet ze zo onwijs veel van 24/7 op het land staan, dat wil ik niet van haar afnemen. Vanmorgen met buitenrijden was ze helemaal hyper en ook niet stijf in het begin. De therapeute die binnenkort langs komt vermoed dat ze IR heeft. Zelf denk ik dat ze alleen gevoelig is voor suikers. Een graasmasker zou denk ik wel een oplossing kunnen zijn. We hebben zowel een koeienpomp als een ton met water op het land, dus drinken moet wel lukken. De Greenguard heb ik vorig jaar geprobeerd, maar dat is zo'n reusachtig geval, dat vond ik helemaal niets.

Heb je foto's van hoe ze nu is?

Ik wilde Fiek toen ook niet de wei ontnemen maar sla mezelf voor mijn kop nu dat ik dat niet toch gedaan heb.. Wanneer een paard nog niet stabiel is en op een redelijk gewicht zou ik dat risico niet zomaar durven nemen.. Bij echt IR is het lichaam gewoon een tijdsbom wanneer het toch suikers tot zich kan nemen.. Fiek is daarvan een goed voorbeeld denk ik..

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 17:53

Kukkie, vervelend dat je niet de optie hebt haar in een korter stuk te laten of met een ander enkele uren in een soort van paddock.. Kun je niet in overleg met de stalhouder of er toch iets te regelen valt om ergere problemen met Flieck te voorkomen :(:)

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 19:15

We zijn nu 2 weken verder en Roza staat nog steeds 24/7 op het land. Het gaat gelukkig super goed en het graasmasker doet zijn werk.

Enige probleem is dat ze haar voer (voor de vitaminen want het land wordt nooit bemest) met vit. E en selenium niet graag eet, moet het bijna dwang voeren maar oke... als dat het ergste is!

Ze is levendiger als ooit en vrolijker en soepeler als de afgelopen paar maanden, ben dus echt super tevreden!

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 19:39

SuperRoos schreef:
jolin schreef:

Wanneer afvallen te snel gaat (of een dieet bijvoorbeeld te snel wordt ingezet, zijn meerdere vertalingen mogelijk...) De link hiervan staat in de opening, dit heet bloedvervetting en die gevaren zijn er altijd wanneer wij onze IR paarden willen laten afvallen..

Edit: zie dat ik het verhaal niet helemaal goed had gelezen, ik lette op het invallen bij de billen etc maar zie nu dat zij een type is dat dus al aan de slanke kant is, net als die van Auky dus, dan heb je geloof ik weinig risico voor bloedvervetting gelukkig!

Ik kon je al niet goed volgen en ik beloof je ik doe alles voorzichtig ;) , ze is me te dierbaar om zomaar slordig mee om te springen!

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 21:52

Crista, is selenium en vitamine E tekort getest? Soms weten paarden zelf heel goed wat ze tekort komen en wanneer het gewoon goed is nemen ze die dingen niet extra tot zich..

Jolin, haha sorry, zoveel verhalen door elkaar ook, soms even lastig te volgens :-)

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 23:41

Ik breek ook even in :o met een voervraag.

Hmmm, hoe ga ik dit kort samenvatten.
Mijn Tink is dus veel te dik en ik ga ook laten prikken op IR.
Uit voorzorg heb ik de muesli de deur uit gedaan en staat ze op een granenmix (1//4 kilo sinds afgelopen dinsdag met een scheut olie en een halve pavo-summerfitkoek). Deze granenmix is dus totaal onbehandeld dus geen melasse e.d. en ons aangeraden door Ted van Houten (paardentandarts).
Woensdag niet gereden dus geen lekkers, donderdag heerlijk gereden en weer mix + halve koek...en s'avonds gaskoliek.
Ben prompt gestopt met de mix en dus ook de olie....maar geen olie zit me niet lekker omdat ik dit juist geef uit voorzorg tegen koliek (nadat ze 6 jaar geleden 2x koliek heeft gehad).
Nu wilde ik haar vandaag wel weer een beetje mix geven maar toch niet gedaan. Na wat googlen vanavond kwam ik op een site waarin staat dat pure mais (wat dus ook door de mix zit) moeilijk verteerbaar is en ook koliek kan veroorzaken. Dus ik ben blij dat ik het niet gegeven heb alhoewel de gaskoliek van afgelopen donderdag al lichtjes aan het opspelen was (denk ik) al voordat ik met die mix begon want ze was al een paar dagen uit haar hum maar kon me vinger er niet op leggen waarom.

Ik krijg het in mijn hoofd dus niet allemaal op meer een rijtje omdat:
...kwam de gaskoliek nou van de mix of niet
...gezien haar omvang nu geen olie meer geven maar aan de andere kant heeft ze het wel nodig om de boel smeu te houden van binnen
...mensen die zeggen dat summerfitkoek bagger is, anderen die zeggen dat het goed is en vol vitamientjes
...mensen die zeggen dat ze sober gevoerd moet worden zonder brok/muesli etc, anderen die zeggen dat ze dat juist wel moet hebben gezien de vitamientjes die de afvalstoffen afvoeren
...mensen die zeggen dat een reguliere DA geen behandeling kan uitzetten mocht na het prikken blijken dat een dier IR heeft, een reguliere DA die zegt dit wel te kunnen.....

Kortom....ik voel me dus net een ping-pong bal en krijg het niet allemaal meer op een rijtje.

Dus...wat voeren jullie? En is wat jullie voeren dan ook goed voor een KWPN-er die weliswaar wel wat aan de zware kant is maar verder helemaal gezond maar wel zijn energie-toevoer nodig heeft omdat hij wat intensiever gereden wordt.

Heel verhaal maar hoop dat jullie er iets van begrijpen.