laten inslapen nu ze nog goed is?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 12:11

BaiNar schreef:
Iorrr schreef:
En deze kreupele pony lijdt niet?

Heb ik dat gezegd???? :n :O

Jij zegt:
BaiNar schreef:
Ik snap uberhaupt niet dat deze vraag in je opkomt... ingeslapen wordt ie pas als het leven lijden wordt... eerder niet.... !

Deze pony lijdt, geef je zelf toe. Dan is het toch duidelijk wat het beste is voor de pony..!?

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 12:23

Iorrr schreef:
Jij zegt:
BaiNar schreef:
Ik snap uberhaupt niet dat deze vraag in je opkomt... ingeslapen wordt ie pas als het leven lijden wordt... eerder niet.... !

Deze pony lijdt, geef je zelf toe. Dan is het toch duidelijk wat het beste is voor de pony..!?

mooie aanname vind ik dit.
iemand zegt dat Pepper lijdt....
duidelijk.
maar jullie kennen haar helmaal niet RL.

uiteindelijk is dit toch een nutteloze discussie.
TS zal niet een beslissing nemen aan de hand van wat jullie zeggen
en verschillen in meningen in deze zullen we altijd houden.
de een vind dit, de ander dat.

nouja het is wel interesant om te zien hoe mensen tegen dingen aankijken opzich.

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 12:27

Iorrr schreef:

Ik geef niks toe.... Ik zeg het zo omdat IK er niet over kan oordelen... :Z :Z :Z

xMK

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 12:30

Ik vind ook dat het dier zou mogen leven tot het simpelweg niet meer gaat. Als de DA aan zou geven dat het niet meer zou gaan, ok, maar zolang deze aangeeft dat het beestje nog gewoon kan leven zou ik hem dat gunnen. Ik weet zeker dat ik commentaar over me heen ga krijgen, maar mijn moeder heeft altijd gezegd: zodra je aan een dier begint, moet je ondanks alles beseffen dat het van jou is tot het niet meer gaat en daar ben ik het wel mee eens.

Anoeska

Re: laten inslapen nu ze nog goed is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 12:35

Maar wanneer zeg je dan 'nu gaat het simpelweg niet meer'. Als je pony niet meer kan lopen van de pijn, 's ochtends niet meer zelf op kan staan, niet meer goed kan eten of zichzelf warm kan houden? Of al een tijdje daarvoor, zodat je je pony al die ellende kan besparen?

Het blijft een hele moeilijke vraag, en ik denk dat niemand zomaar een gezonde pony wil afmaken. Maar er is gewoon een grijs gebied. Wanneer gaat het nog wel en wanneer echt niet meer. En waarom moet je wachten tot het echt niet meer gaat? Voor wie doe je dat dan, voor je pony of voor jezelf?

Ik denk dat de TS een wijze beslissing maakt door er nu al goed over na te denken. Niets overhaast, want de pony staat nu nog gewoon in z'n weilandje. Maar heel verstandig, niet wachten tot het echt niet meer gaat.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 12:36

xMK schreef:
Ik weet zeker dat ik commentaar over me heen ga krijgen, maar mijn moeder heeft altijd gezegd: zodra je aan een dier begint, moet je ondanks alles beseffen dat het van jou is tot het niet meer gaat en daar ben ik het wel mee eens.

Maar dat betekent ook dat het aan het baasje is om te bepalen wanneer het niet meer gaat.

TS: moedig dat je jezelf deze vraag stelt. Alleen dat bewijst al dat je een keuze zult maken die het beste voor het beestje is en waar je achter staat. Het is echter een vraag die alleen jij als baasje kunt beantwoorden. Petje af voor je openhartigheid.

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 12:36

Van mij geen commentaar xMK... ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 13:22

Ts, ik heb het al een keer gezegd wat ik er van vind, maar me tal deze heftige reacties nog maar eens :

veel, heel veel paaarden worden te laat uit hun lijden verlost.
Als je al die paarden ziet die hier aangeboden worden als grasmaaier. Als die mensen echt hun verantwoordelijkheid namen, maakten ze er een einde aan.
Of je houdt een paard en je zorgt er voor , of je laat het waardig eindigen.

TS , je bent goed in staat de keuze te maken.
36 is prachtig. Wat mij betreft is een einde een goede keuze

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 13:26

Je pony voelt dit ook... dat jij hier over denkt. Wacht maar even af (is mijn mening). Als het tijd is gaat ze dit vanzelf duidelijker aangeven. Veel leuke dingen doen en foto's maken, ze geeft het zelf aan.

Voor nu veel plezier nog met haar en sterkte alvast! ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 13:31

muiszje schreef:
@ kiwiko et al:
Geld is het probleem zozeer niet.. als pepper 100% gezond zou zijnm, geen artrose zou hebben en al dat andere wat ze heeft, had ik deze vraag mezelf nooit gesteld. Ik heb ál mijn salaris,, jaar in jaar uit in haar gestopt (ik verdien altijd precies genoeg voor het stallingsgeld en alle extra dingetjes die erbij komen) en ben bereid om dat nog 10 jaar te doen.. maar helaas.. andere dingen neem ik in mijn overweging mee.. paardwaardigbestaan? wat is dat? tot waar trek je de grens? wanneer is het duidelijk genoeg? voor jezelf kiezen? of met onzekerheid voor nog een jaar erbij kiezen? Om deze vragen opende ik dit topic.. ik ben benieuwd wat andere mensen denken over een "paardwaardig" bestaan. Het maakt me inprincipe niet veel uit wat hiet allemaal gezegd wordt (hoe bot ook), want ik weet zelf dat ik zelf de beslissing moet nemen en dat ik zelf het beste beslissen kan over mijn eigen peppert,.ben gewoon erg benieuwd wat andere mensen zouden doen als ze voor mijn keuze zouden staan.

Je schrijft ergens dat je al jaar op jaar het gevoel hebt dat je je grens aan het opschuiven bent (meeste mensen doen dat hoor, is niks raars). Kun je voor jezelf omschrijven waar jouw grens ligt of waar je zou willen dat die gelegen had. Probeer dan eens eerlijk te kijken of de situatie van je paard daar nog aan voldoet? Je kunt aan jezelf vragen hoe je je paard in het leven wilt zien en of dat in de realiteit nog wel kan. Voor mij persoonlijk geldt dat je een paard (of een andere dier) niet tegen de klippen op in leven moet houden. Voor mij persoonlijk geldt dat de grens overschreden is zodra een paard pijnstillers nodig heeft om gewoon alleen maar op de wei te kunnen staan. Voor mij is dat over grens omdat ik vind dat een paard dat minimaal op eigen kracht moet kunnen, dat versta ik onder paardwaardig. Paarden zijn sterke, stoere dieren en horen niet als kneusjes behandeld te worden naar mijn idee. Je ziet vaak wel dat paarden bij een sprintje in de wei nog rad gaan, maar hang daar niet te veel aan op, het is vaak door de adrenaline van de opwinding dat ze hun kreupelheid kunnen verbergen, het is voor paarden erg belangrijk om zo min mogelijk te laten zien van hun gebreken, dat zit toch nog wel in het instinct. Een kreupelpaard dat een keer rad door de wei gaat, is niet minder kreupel, zijn blessure is niet minder erg of minder pijnlijk geworden, hij heeft heel even een manier gevonden om het te verbergen, dat is alles.
Als ik voor jouw keuze zou staan, zou ik mijn grens bereikt hebben en een afspraak maken met de veearts om het paard een afscheid te geven in een leven dat nog een beetje bij hem past. Sterkte ermee!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 13:47

@ts, wij hadden een draver gekocht toen ie 4 was, goedgekeurd en alles. Het rijden ging steeds beter en tijdens mijn zwangerschap pikte mijn vriend hem in, die er gek mee was. Hij kreeg een keer een hoefzweer die netjes is behandeld. Ruim een jaar later kreeg hij weer een hoefzweer en liep er heel erg kreupel op. Hij was toen pas 8!! Veearts en hoefsmid hebben er alles aan gedaan en wij hebben hem ook netjes behandeld. Toch ging het niet over zoals je mag verwachten. Dus hup, naar Utrecht en op de foto's. Eerst hadden ze zijn hoef verdoofd en steeds hoger. Toch bleef hij kreupel lopen. Op de foto's zagen ze een verzakt hoefbeen dat door het leven zou komen. Ook zeiden ze tegen ons, dat als 1 hoef er zo uit ziet er meestal ook iets fout zit aan de andere kant. Deze ene hoef opereren zou een lijdens weg zijn voor maanden en we kregen geen garantie op beterschap.
Hij stond inmiddels een weekje in Utrecht en konden kiezen........
We konden dus opereren wat wij echt niet zagen zitten met dit paard. Maanden niks mogen. Je kan het een paard niet uitleggen en zo een heftig paard rustig houden is in onze ogen ook heel gemeen. Vooral omdat een paard dus niet begrijpt dat het maar voor een aantal maanden is en beter word door rust.
Daarnaast zou andere hoef ook gedaan moeten worden, wat weer die maanden revalidatie zou kosten en dit alles met sombere vooruitzichten.
We konden hem ook nog mee naar huis nemen, wachten dat ie nog erger kreupel zou lopen, veel troep erin gooien etc etc. dan kon ie op stal ingeslapen worden of opgehaald.
Nu stond ie al in Utrecht en konden we hem daar rustig laten inslapen waar wij dus voor gekozen hebben. Ja, een heel gezond paard verder. Maar hij is dood en voor hem maakt het niet uit of dat ie 8 was of 30. We hebben hem veel leed bespaart en ondanks dat mijn vriend het nu 10 jaar later nog vreselijk vind, staan we nog altijd achter onze keus.

Met mijn hond heb ik er al een paar keer voor gestaan toen ze jong was en is ook binnenste buiten gekeerd in Utrecht. Heeft ook veel medicatie gehad en speciaal voer. Elke keer kwam ze er weer bovenop. Nu is ze 9 en hartstikke goed, levendig etc etc. Mensen schatten haar 4. Ze wilde ook echt nog niet opgeven, dus heeft haar kansen gehad. Maar er zijn wel grenzen en ik geniet van elke dag die ik nog krijg dan. Eerst dachten we in weken en nu al jaren in jaren bij haar.Maar gaat het toch fout, is het mooi geweest.

Ik denk dat als je nog twijfeld, nog niet klaar bent. je weet nooit of je het goed doet. Wij denken als mens idd anders dan een paard. Maar je moet er ook daarna mee kunnen leven. Misschien zie je het snel genoeg als het kouder wordt en dan heb je er al over nagedacht en kan je meteen kiezen voor het afscheid.
Als je er maar achter staat en goed naar je paardje kijkt.

Ik begrijp best dat je straks met een jonger paardje verder wit. Maar dat is toch prima? Je hebt alles gedaan voor dit paardje en een nieuw paard is een totaal ander dier, wat ook liefde verdient. Je mag dat nieuwe paard niet afstoten, omdat je je schuldig voelt bijv. Hij kan er niks aan doen en je mag er van genieten als je oudje er straks niet meer mocht zijn. Zo gaat dat nou eenmaal wel een beetje als je dieren hebt. Wij moeten keuzes maken, hebben veel plezier en veel verdriet, maar zij kunnen er niks aan doen.

Succes en rustig aan.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 18:12

Mijn shet heb ik 4 jaar geleden ook in laten slapen en ik ben tot het uiterste gegaan.
Mensen zeiden tegen me: als ze niet meer eet dan is het gedaan en als de vonkjes in haar ogen weg zijn is het klaar.
Haar nieren waren slecht en haar lopen ook door de chronische hoefbevangeheid.
Toch kwam ze iedere morgen en avond zo snel ze kon naar haar voorbak om haar lekkere slobber en meusli op te eten om vervolgens weer op haar gemak zelf naar buiten te lopen.
Ze was mager en liep zeer slecht, toch vond ik het zonde om deze pony in te laten slapen, dan kon mijn geweten niet.
Ik wist dat het niet lang meer duurde en dat iedere dag haar laatste kon zijn.
Toen ik daar was op een avond vond ik haar heel duf maar ze at wel en besloot haar de nacht over te laten gaan.
De volgende morgen ging ik er heen en toen ik aan kwam schrok ik, ze moest leunen tegen het muurtje, maar ze at nog steeds als een tijger.
Ik heb haar en mijn andere pony gevoerd en meteen de dierenarts gebeld en meteen gezegd dat het om inslapen ging.
Die middag is Cindy ingeslapen, er ging een knop bij me om.
Ik heb nooit het idee gehad dat ik te lang gewacht had.
Ze is 35 mogen worden.
Ik zeg altijd maar zo: mijn opa loopt ook slecht mar daarom hoeft die geen spuitje, ze genieten op hun manier.
Maar dit is heel persoonlijk, helaas kunnen dieren zelf niet spreken.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 18:22

Dierenartsen verschillen trouwens ook heel erg. Ik had een hond van 9 die piepte van pijn bij zitten etc. Eerst pijnstillers gehad. Daarna foto's, was niet duidelijk genoeg, dus weer kuurtje. Toch maar weer foto's in Utrecht onder narcose. Hernia, dus ik laten opereren. daarna kuurtje. Pijn was er nog steeds, dus kreeg weer een kuurtje. Toen ben ik nog naar fysio gegaan a 80 gulden per uur. Niks hielp en ik maar denken dat ik het zo goed doet, want ik probeerde alles en gaf alles wat ze mij weer voor hem gaven.
Op een avond kwam mijn vriend binnen en zei dat ie niet meer wilde lopen buiten. Ik knuffelde hem en vond hem gewoon koud. Volgende ochtend meteen da gebeld en afspraak gemaakt voor inslapen. Ze zou bellen als ze klaar was, dus zo gezegd, zo gedaan. Komen we aan, sluiten zijn hartkleppen ook al niet meer goed. Wil ze me toch wat meegeven. Maar ik wilde hem niet dood vinden en was al zo lang bezig......Ik had het voor mezelf al besloten. Hij kon ook al een tijdje plas niet goed ophouden, maar we dweilden wel extra en dat zou door die 2 narcoses komen.
Natuurlijk laat je niet zomaar je dier inslapen, maar als ik dit had geweten.........Ik denk dat daarom bij onze draver zoals ik boven vertelde, ons besluit al sneller vast stond, dat we dat niet meer deden. net als met mijn huidige hond, wat niet meer kan, kan niet. Zolang het goed gaat en het is diervriendelijk nog op te lossen, doen we alles voor ze.

Nogmaals sterkte

BeauloveyouJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 21:37

ik zei toch niet doen! moet je echt niet doen geloof me please!........

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 21:38

Misschien kan je je mening iets beter onderbouwen Beauloveyou. Waarom zou de TS het echt niet moeten doen?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 21:58

Iessie schreef:
[KiWiko wat ik niet helemaal snap is dat jij van mijn steeds herhaalde zinnetje ''helemaal naar'' wordt....terwijl je zelf je kapotte dikkiedik (zo noem je hem zelf) gewoon door laat lopen terwijl hij pijn heeft aan zijn been. Dat vind ik erg tegenstrijdig.

Mijn Dikkie dik heeft last van zijn pootje als hij weer eens als een dolle dino door het land is gegaan een paar uur lang ;) Hij staat niet op pijnstillers of supplementen, en daar gaat hij ook niet aan ook........ om de doodsimpele reden dat we zo beter kunnen monitoren of hij wel of niet pijn heeft. Hij is nu pijn arm. Met pijnstilling zou hij pijnvrij zijn. Nogmaals gaat hij echt kreupelen dan gaat hij dood....... Nu is hij wel eens een dag onregelmatig, maar op het moment dat het langer dan een paar dagen duurt en er zit geen verbetering in en het komt uit de sprong, dan gaat hij dood.

Simpel verhaal toch :)

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 00:05

qua medicatie en pijnstillers heb ik mezelf al jaren geleden voorgenomen dat ik dat niet zou doen. Logisch geredeneerd vind ik dat pijnstillers écht niet kunnen als het om langere periode geven gaat. Paard voelt de pijn niet, loopt zichzelf alleenmaar meer stuk. Liever dat een paard voelt wanneer hij iets doet en het eigenlijk niet kan, dan leuk doorloopt en zichzelf kapotloopt.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 00:13

Je zult zelf moeten beslissen waar voor jou de grens ligt wat betreft hoeveel pijn en lijden jij je pony gaat laten doorstaan. Kou voor een pony is niet echt een ramp, zeker niet als ze een schuilplaats hebben. Desnoods zet je haar binnen of doe je haar in de winter een deken op, maar ze zijn er algemeen voor gemaakt.

Hartruis is in principe, zeker op die leeftijd, helemaal niet zo'n groot probleem. Dat is, zoals jij zelf zegt, redelijk normaal.

Artrose is natuurlijk een ander verhaal, maar als ze dit al jaren heeft en relatief weinig pijn heeft en nog vrij veel plezier in het leven lijkt te hebben zou ik daarom niet zeggen van "laat haar inslapen".

Je moet gewoon goed in de gaten houden hoe vaak je pony blij kijkt. Ze leven van moment tot moment - als de pijnlijke momenten minder en korter zijn dan de leuke momenten vind ik niet dat er een reden is haar in te laten slapen.

Als de DA zegt dat ze het nog zo goed doet, heb je of iemand die te sentimenteel is (kan gebeuren) of is het ook echt zo. Als de pijn van de artrose niet zo ernstig is dat het haar leven vergalt, ben ik het wel met je DA eens. :)

Vraag je je dit af omdat het zorgen voor haar je te zwaar valt, of omdat je bang bent dat je je pony onnodig laat lijden? In het laatste geval: valt wel mee. Ouderdomskwalen zijn er nou eenmaal en wat ik ervan begrepen heb is dat ze het nog prima doet.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 00:19

Ik heb nog en pony in moeten laten slapen, Joris. Joris was een bijna 5 jarige haflinger en op het oog kerngezond. Maar dat was hij niet. Ik zag "iets" an zijn ogen, "iets" aan zijn gedrag. net wat slomer, trager, sliep meer...
Na maanden onderzoek en onzekerheid bleek dat een aanname werkelijkheid was: hij had een ingekapselde ontsteking, en die klapte.
Ik heb hem toen niet in laten slapen, ik kon het niet. Maar daarna, de weken daarna waren een hel. Net wat meer pijnstilling, nog wat meer rek in het registreren wat "die iets"dan was. Iedereen rekt zijn grens op, mijn pony was nog geen 5 jaar en ik had hem gekocht als 4 maanden oud veulen, hij was mijn kind.
Maar toch heb ik hem zijn voorland bespaart. Een voorland van een nieuwe klap van een ontsteking ergens in zijn lijf, en een hel van pijn. Dat verdiende hij niet.

Hij spurtte tot op het laatst door de wei, at, vrat zich helemaal kleurenblind zelfs, bleef vrolijk en vriendelijk. Maar ik zag aan mijn liefste paardenvriendje dat het niet meer ging. En ik heb hem in alle rust laten gaan. En hij leerde mij de les: liefde, is loslaten.

Dit paardje is niet gezond zoals hier veelvuldig wordt gezegd, hij heeft pijn. Hij heeft arthrose en wat al niet meer. Ergens zegt iemand, doe niet, ik weet waar ik over praat.
Na 2 paarden in laten slapen weet ik ook waar ik over praat, ken ik de pijn van het afscheid en de twijfel vooraf.
Maar als leven lijden wordt, nogmaals, dan is liefde loslaten....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 00:20

dat is........... liefde is loslaten...............

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 00:21

Begrijp me niet verkeerd, Pauline, ik weet ook heel goed dat je dieren vaak gewoon los moet laten.

Ik heb alleen moeite met het begrijpen van de ernst van de pijn. Als het een klein beetje zeurende pijn is die alleen af en toe terug komt, en het dier ondanks dat gewoon plezier heeft, is er niets aan de hand.

Mocht het nou zo zijn dat er te zien is dat ze dit niet heeft... of ze het nou goed doet of niet... ja dan is inslapen waarschijnlijk beter.

Maar ik kan dat zo hier op een topic niet beoordelen... dan zou ik foto's moeten zien ofzo of een filmpje. ;) Dus wat dat betreft moet je op het verhaal van de DA af gaan, maar zoals ik zei, je kunt een sentimentele DA treffen die zegt van een beetje pijn is niet erg.

Terwijl dat voor het dier misschien wel zo is.

Oef het is zeker laat, ik begin tegenstrijdige onzin te kletsen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 00:25

in mijn onderschrift zie je het paard dat als die langer dan een paar dagen kreupeld gewoon dood gaat..........
[ITP] mijn kapotte dikkie dik aan de show!!!

ik hou van het dier, heel veel............ maar als het zijn tijd is is het zijn tijd.......... en dan is het goed geweest

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 00:26

Nee zomaar in laten slapen is ook niet mijn heilige graal. Ik denk ook dat zolang het nog gaat TS echt de kar nog wel trekt als ik het zo lees. Alleen is de herfst en winter voor slijtage gewoon ellende, dan krijgen de meeste dieren meer pijn. En dat wil ze voorkomen, of niet. Dus ik snap je wel,Nemurim en ben het wat dat betreft met je eens.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 00:29

Nou Pauline dan krijg je van mij een knuf. Veel mensen vatten me verkeerd op als ik aan het brabbelen sla. ;)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 00:32

het is ook moeilijk......... ook moet je voor zo een oordeel het paard in kwestie kennen..........

nooit leuk dit soort dingen............ maar helaas hebben we er allemaal een keer mee te maken vroeg of laat