Spierbevangenheid, oorzaak foliehooi?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mhollander

Re: Spierbevangenheid, oorzaak foliehooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 21:24

ook ik schrik hiervan.

Weet even niet wat ik moet zeggen....
Moeilijke maar een goede beslissing

Sterkte!!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 21:56

oh zammie....wat vreselijk!
Dat is erg snel gegaan....het paard heeft geen pijn meer,dat is toch eigelijk wel het belangrijkste denk ik.....ik ben zeker dat je de juiste beslissing hebt genomen.

Jij kunt als geen ander zien wanneer het genoeg is....het is voor mij alleen maar gissen vanachter mijn pc......heel veel sterkte met het verlies!

Ik hoop dat je andere paard er wel bovenop komt....

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 21:59

Heb net het hele topic doorgelezen.
Het leek toch ff beter te gaan, maar uiteindelijk las ik dat je een moeilijke beslissing hebt moeten maken.
Heel veel sterkte meid!!
Je hebt gedaan wat je kon en wat het beste was.

Hopen dat je andere paardje wel helemaal herstelt.
(Weet je trouwens nu wel wat het was, of zal dat altijd een raadsel blijven?)

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 23:18

jeetje....*zoekt de juiste woorden*....

Wat een dappere en juiste beslissing....mijn volle respect!!
Wens je heel veel sterkte en wees niet zo hard voor jezelf...jij/jullie hebben in alle eerlijkheid de paarden verzorgd, gevoerd en van gehouden naar wat ik zo lees. Het is vreselijk naar wat er nu gebeurd is maar ALS jij er al voor verantwoordelijk zou zijn dan is dat te goeder trouw gebeurd....en let...ALS!!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 09:03

Gistermorgen lag Tor nog, toen ik in de stal kwam. Ik moest haar dan in de benen helpen, want ze kon haast niet omhoog komen en haar achterbenen kon ze om de 1 of andere reden niet meer goed gebruiken. Ik kwam bij haar in de stal en ik zag in haar ogen, dat ze niet meer kon. Ze was helemaal op..Ik heb haar toch in de benen geholpen (ik was alleen) en heb de paarden naar buiten gedaan. Ik had een stukje voor haar afgezet in de paddock, zodat alle paarden wel bij haar konden komen om te neuzelen. Ik moest ieder uur haar voeten met een zachte straal koud water afspuiten en zelfs dat kon ze niet hebben. Iedere keer als ze een hoef wilde verzetten, verging ze van de pijn.
Ze wilde sinds maandag niet meer drinken en ze had al 24 uur niet geplast. Gelukkig kwam mijn man eerder van werk naar huis en heb ik samen met hem, haar nog eens bekeken. Ze kreeg erg zware pijnstillers en ook deze leken niets te doen.
Tussen de middag kwam de DA die haar de dag ervoor had onderzocht (van een andere kliniek) en hebben we alles besproken. Zij begreep onze beslissing. Ze heeft haar nog wel een pijnstiller gegeven, zodat ze de middag nog samen met haar zoon Zammie in de paddock kon zijn en iedereen die afscheid van haar wilde nemen, dit kon doen. Aan het begin van de avond is ze hier bij huis in onze armen ingeslapen.....

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 09:09

knap van je , al voel jij dat niet zo , dat je deze keuze hebt kunnen maken.
de tranen lopen over mijn wangen terwijl ik dit typ,ik weet precies hoe jij je voelt :(:)

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 10:38

Ach, wat erg! Mijn deelneming. Je hebt jezelf niets te verwijten! Heel dappere beslissing...

Misschien wat raar om te vragen, maar laat je een lijkschouwing uitvoeren? Lijkt mij wel goed om nu eens zeker te weten wat het nu eigenlijk was...

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 10:39

Tormanda is gisteravond al opgehaald....En we hebben dus inderdaad geen sectie laten uitvoeren...

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 11:01

Oh jeetje, wat vreselijk.
Ook van deze kant heel veel sterkte!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 18:48

Zam is net onderzocht door DA en is gezond verklaard. Hij heeft waarschijnlijk toch vorige week zijn spieren in zijn achterhand wat overbelast en dat ziet er nu weer oke uit. We beginnen dus weer langzaam aan met wat stapwerk....

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 19:48

gelukkig!!!
wat ben ik blij voor je!

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 20:35

Gelukkig een goed bericht nu.
Ben super blij voor je dat het nu goed gaat met zam.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 21:24

Idd, gelukkig dat het met Zam wel goed gaat...... Hoe gaat het nu met jou ? Trek je het nog een beetje ? Ik voel met je mee....loop er heel veel keer op een dag aan te denken. Ik vind het zo erg voor je..... :(:)

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 08:48

Het is heel zwaar Perro... Maar ik weet/voel dat we het juiste hebben gedaan voor ons meisie...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 10:04

gelukkig gaat zam goed....1 paard verliezen is vreselijk,maar als de ander er ook tussen uit piept zou ik het niet meer trekken denk ik....

Ik denk zeker dat je de juiste beslissing hebt genomen wat betreft Tor....waarschijnlijk was het toch een druppel die de emmer deed overlopen...net als bij cheyenne.

Aan het voeren heeft het niet gelegen....daar was je al heel voorzichtig mee!
Sterkte met zammie!

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 15:21

Ow jeetje Zammie! Ik las het nu pas... Wat zwaar kl*ten zeg! ;(

Ik vind het ook erg goed van je dat je die beslissing genomen hebt! Ik denk dat jij heel goed in kunt schatten hoe of wat en ik weet ook hoeveel je van je paardjes houdt... en het is dan vaak heel moeilijk om de juiste beslissing te nemen...

Ik ben blij te horen dat Zam wel weer helemaal opknapt!

Ik wens je heel veel sterkte meis, je hebt het goed gedaan! :(:)

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 16:16

Wat vreselijk. Heel veel sterkte met het verlies van jullie Tormanda. Ik heb net het hele topic doorgelezen en schrok toen ik bij je laatste berichten uitkwam.

Gelukkig dat Zam gezond verklaard is. Nogmaals heel veel sterkte met jullie verlies!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 16:26

Bedankt voor de lieve woorden....

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 16:42

Even snel bijgelezen dat je andere paard gelukkig hersteld is.

Zo vreselijk dat je je mooie meisje heb moeten laten gaan. :(:) heel veel sterkte.

Willeke12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 18:41

jeetje wat een verhaal zeg |( mijn pony is nu spierbevangen dus vandaar dat ik hier terecht ben gekomen... heel heel veel sterkte met het grote verlies...

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 09:09

Jee, ik zoek ook geregeld naar de bevindingen van paardeneigenaren over spier en hoefbevangenheid, en lees dat deze strijd voor Tor verloren is, vreselijk!!

Ik heb twee paarden staan, 1 uit de oude tijd, toen men alleen nog dacht aan eiwit, als men al op de gedachte kwam van spier en hoefbevangenheid, en 1 die sinds verleden jaar de symptomen vertoond, ondanks super secuur zijn, weinig tot niet op het land, enz. enz.

Tot mijn stomme verbazing vertoond de laatste het weer, ze komt niet meer op het land, geen verandering van voeding, wel een nieuw foliepak, maar dan van het zelfde land en snede. Hoefsmid denkt niet dat het id hoef zit, ik denk nog niet, aangezien ze licht kreupel/stijf is, maar wel afwisselend.
Fructaan kan het nog steeds zijn, het blijft ook in hooi zitten, en het enige dat hetzelfde is, is dat we weer op het zelfde trainingsnivo zitten als verleden jaar (misschien rijd ik beroerd?)

Punt is, ik vind het steeds moeilijker worden paarden gezond te houden, we weten al veel, maar blijkbaar niet genoeg. En dat niet alle paarden hetzelfde reageren, is deels een geluk, er staan hier twee die hebben niets, maar het maakt het ook moeilijker, dan is er dus sprake van aanleg, net als zoiets als een allergie bij mensen.

Iig sterkte, dit verhaal heeft mij toch nog even meer aangescherpt, verleden jaar was de DA ook ergens anders aan het zoeken, maar is ze met een behandeling gericht op hoefbevangenheid volledig genezen (ik eigenwijs), want anders...

En pas aub op met die zgn speknek (allen), vroeg of laat is mijn ervaring, zegt die toch wat.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 23:46

luve_rozes schreef:
En pas aub op met die zgn speknek (allen), vroeg of laat is mijn ervaring, zegt die toch wat.

Helemaal mee eens Luv, het kan lang goed gaan en opeens door een kleine verandering gaat het mis. Kan na een jaar zijn kan na tien jaar zijn....
vetophopingen onder de manenkam doelen ergens op. En idd. ik vind het ook heel moeilijk paarden gezond te houden al doe je je uiterste best dan nog treft je net de verkeerde samenloop van omstandigheden, hoe oplettend je ook bent en hoe secuur je ook bent. Als er aanleg voor is is het helemaal haast niet meer te doen. Ik krijg hier gewoon een beetje de kriebels van wat er met Tormanda gebeurd is.....
Als het Zammie al kan overkomen dan weet ik het niet meer.....

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 06:47

Tja, dat mij dat dus wel kan overkomen is dus ook blijkbaar een kwestie van de verkeerde DA... Dat is namelijk iets waar ik het de 1e keer meteen al met hem over heb gehad en zelfs nu blijft hij erbij, dat het zo zeldzaam is (IR) dat het eigenlijk onmogelijk is...Maar het blijft dan nog mijn verantwoording, want ik had meteen een andere DA moeten inschakelen!

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 10:33

Ik ben met merrie 1 van kliniek naar kliniek gegaan, en niemand wilde of kon het zien. Op het laatst gingen beide DA's van de laatste kliniek achter haar staan, en zeiden dat ze weleens moeilijk kon lopen omdat er 1 mm verschil on het heupbeen te zien zou zijn, wat mijn man, timmermansoog, echt knap vond.

Ik weet dat niemand je uit je hoofd kan praten dat je je verantwoordelijk voelt, dat lukt ze bij mij ook niet. Maar het wordt wel heel moeilijk als je van DA's niet kunt verwachten, wat je zou moeten kunnen verwachten. Zelf ben je 1 brok zenuwen, en denkt niet logisch na, zo iemand moet toch door de situatie heen prikken, wij vinden zoveel info, op alleen Bokt al, dat de klassieke symptomen allang overruled zijn, en IR niet meer zeldzaam is. De voedings fabrikanten spelen er overal op in, dan is er toch (helaas) markt?

Ik ben geen DA, maar begrijp van afgelopen jaar nog steeds niet, waarom een DA IR uitsluit, terwijl het naast ergens anders aan denken niet zo'n grote ingreep is om een paard op dieet te zetten, de gevolgen zijn anders toch net iets te.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 13:33

Luv kan je verder uitleggen wat die vetophoping onder de manenkam voor ellende kan gaan veroorzaken?

Mijn paard heeft het momenteel, staat ongeveer 4 uur op het gras. De DA die er vorige week was vanwege zijn luchtwegen vond dat hij 24 uur per dag buiten moest en lekker op het gras, goed voor zijn luchtwegen, kop op de grond is goed voor alles schoon te maken. Snap ik, maar dan heb ik over een week of 3 geen gras meer en zit ik misschien voor die tijd met 2 bevangen paarden. Hij vond dat dat wel mee zou vallen.

Ik ben het er niet mee eens, mijn paard begint al behoorlijk dik te worden en ook een kap op zijn hals van de vet.

Hoefsmid ook vorige week, die vond dat hij maar 4 uur mocht staan, was genoeg, ben ik het dus ook mee eens. Maar die kap en ronde billen was juist weer heel mooi!! Hij mocht niet dikker worden dan nu, dat zal hij toch wel als hij elke dag gras krijgt, maar hij zegt ook weer dat het geen kwaad kan en dan alles met mate geen probleem is.

Waar zit dan bij deze heren het gevoel voor gevaar van een hoog fructaangehalte dat ineens een groot probleem kan vormen, zeker bij een paard dat al dik aan de maat is. Ikzelf zou toch ook zeggen als een paard vet gaat opslaan dat hij al veel te veel heeft.

Zoveel tegenstrijdige dingen die je krijgt te horen van mensen die het toch zouden moeten weten...Wanneer doe je het nou goed en wanneer doe je een paard te kort door te voorzichtig te zijn.