na herseninfarct in paniek rondjes lopen *update p11*

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 16:19

en toch heb ik het gevoel dat hij dat deed omdat hij eruit wou.
ik herken dit heel erg in mijn merrie.
het wordt ook bevestigd door het feit dat hij op stal gekalmeerd is.

chocobroodje

Re: na herseninfarct in paniek rondjes lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 16:26

Misschien toch bloed gaan afnemen en de lever en nierwaardes controleren. Zeker als hij nu met een opgetrokken buik staat is er miss van binnen toch iets niet goed. Wat mij opvalt aan het filmpje is dat ie een duidelijk voorkeur heeft om zijn hoofd naar links te houden. Is het niet mogelijk dat hij tijdens die aanval een zenuw heeft beklemd ergens hoog in de nek? En daardoor in paniek is geraakt. Dat kan echt enorm zeer doen vooral als de hersens prikkels blijven sturen naar die zenuw. Komt de DA nog op controlle?

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 16:26

Ik heb er een staan die doet precies hetzelfde als op het filmpje als hij erg graag naar binnen wil. Op stal is hij dan rustig. Met name als er iets is dan gaat het in draf. Ik heb elke dag hele sporen in de paddock staan. Ik denk dat hij naar een veilige haven wilde.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 16:28

Gelukkig is hij nu weer wat rustiger.
Maar je gaat je toch afvragen wat dit gedrag heeft veroorzaakt.

unicumW

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 16:44

wat goed dat hij wat rustiger is. heb je met de DA overlegt wat die hoogopgetrokken flanken kunnen zijn?

Kiim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 17:00

Jeetje wat een apart verhaal zeg, ik ben wel benieuwd naar wat de da hier van zegt..
avalonnancy schreef:
en toch heb ik het gevoel dat hij dat deed omdat hij eruit wou.
ik herken dit heel erg in mijn merrie.
het wordt ook bevestigd door het feit dat hij op stal gekalmeerd is.

Lijkt me niet dat een paard wat uit de paddock wil uren lang zo neurotisch op en neer blijft lopen, en juist als je eraan komt blijft zo'n paard wel staan in de hoop dat je hem eruit haalt..

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 17:13

Kiim schreef:
Lijkt me niet dat een paard wat uit de paddock wil uren lang zo neurotisch op en neer blijft lopen, en juist als je eraan komt blijft zo'n paard wel staan in de hoop dat je hem eruit haalt..

Heb je wel eens een paard gezien wat zo is? Ziet er precies zo uit.

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 17:14

Update:

Okay, wie helpt mij dit te verklaren:

we hebben hem in de eerste instantie weer in de paddock gezet. Hij was rustig, maar begon wel weer hetzelfde patroon te lopen. Nam hapje hooi, liep naar waterbak om te drinken. Hij vind het heerlijk om met de waterslang op zijn borstkast gespoten te worden dus wij nu ook waterslang gepakt en gaan spuiten. Hij reageerde als vanouds. Rollen, rollen, rollen..briesen...uitschudden... Maar, daarna dan toch weer in dezelfde hoek hetzelfde patroon lopen, zoals op het filmpje, maar nu iets rustiger.

Toen dacht ik, misschien is die paddock inderdaad, zoals meerdere van jullie gesuggereerd hebben, eng nu hij daar die aanval heeft gehad en wil hij daaruit.

We hebben hem voor een paar uurtjes in de wei gezet. Die is behoorlijk kaal maar er staat wel iets gras op. En...geen neurotisch gedrag meer ! Lekker drinken, briesen, rondstappen en gras eten. Alsof hij nooit anders gedaan heeft.

Ik sta voor een raadsel...wie durft er een verklaring te verzinnen ?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 17:16

kiim;
ligt er natuurlijk aan hoe graag dat paard er uit wil??
heb wel dieren meegemaakt die dan even alleen stonden en nog veel erger heen en weer gingen lopen als dit dier,pure paniek omdat ze dan alleen stonden.
eenmaal eruit werden ze dan instant rustiger.

freespirit:

er kan iets gebeurd zijn, een aanval van het een en ander en dan koppelt hij dat dus wel aan die plek.
dan is rust en heeeeel veel geduld nodig om dat er weer uit te krijgen, als dat al lukken gaat...

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 17:17

Ik denk dat hij de paddock met "pijn" associeert omdat daar wat gebeurd is. Misschien moet je proberen zijn vertrouwen weer te vinden en het rustig opbouwen met dingen die hij erg leuk/lekker vind.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 17:18

Ik ga helemaal mee met Ellepel.

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 17:19

Ik ga met piecon mee, ik denk dat hij gewoon bang is in de paddock om datzelfde weer te ervaren als gisteren, ik zou hem dan gewoon lekker op de schrale weide zetten hoor, gelukkig is alles tot nu toe weer goed hou ons op de hoogte!

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 17:24

Is het wel zeker dat hij daar gisteren een infarct heeft gehad of is er helemaal wat anders aan de hand geweest? Ik noem maar even wat raars, mensen die hem iets aan hebben gedaan ofzo?

nightlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 17:32

kazary schreef:
Is het wel zeker dat hij daar gisteren een infarct heeft gehad of is er helemaal wat anders aan de hand geweest? Ik noem maar even wat raars, mensen die hem iets aan hebben gedaan ofzo?

Ja , inderdaad .
Zal ook heel goed mogelijk kunnen zijn natuurlijk !

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 17:35

hij kan zich ook verstapt hebben of gestoken zijn door iets of uitgegleden en gevallen, allemaal oorzaken waar hij van geschrokken zou kunnen zijn.
die van mij had het een keer dat ze een spiertje verrekte, compleet over de zeik leek wel of ze wat gebroken had.
op stal gezet en na kwartiertje ff gestapt en niks meer aan de hand.
maar toen ik het filmpje zag was het eerste wat ik d8 die wil er gewoon uit.
en niks kwalijks tegenover de TS ,maar ik denk dat doordat ie juist er de hele nacht in heeft gestaan de angst alleen maar groter is geworden.
dat heeft gewoon ff tijd nodig om te herstellen.
als ik de hele nacht op een plek zou zijn geweest waar ik niet zou willen zijn zou ik er ook niet zo snel naar terug zijn gegaan.

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 17:52

We hebben hem in de hoek van de paddock zien liggen, met het hoofd op de grond. Zijn hoofd en zijn hele lijf waren aan het schokken. De ogen dicht.

We zijn er naartoe gerend, in de veronderstelling dat het de andere schimmel (merrie van 28 jaar) was. Terplekke lag hij nog te schokken en hebben we zijn naam geroepen. Na een paar keer geroepen te hebben, kregen we eindelijk het hek open en kwam zijn hoofd omhoog. Hij bleef even roerloos liggen, sprong toen op en begon te rennen.

De DA heeft verwijdde oogpuppillen geconstateerd wat duidt op een probleem in de hersenen.
Dat hij een toeval heeft gehad is zeker.

Onze paddock ligt achter huis en niemand kan daarbij. Er zijn geen vreemde mensen bij geweest. Ik heb wel alles nog afgezocht of er wat giftigs in het kuil of in de bak lag; niets gevonden.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 17:56

Wat raar ja, ik zou echt niets zinvols kunnen bedenken behalve dat de paddock hem idd herinnert aan iets onprettigs.
Hoe is de evrhouding tussen hem en de andere paarden?
Ik zou toch, voor de zekerheid, zijn bloed laten trekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 17:57

Heeft hij geen klap voor zijn hoofd gehad van een van de andere paarden?

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 17:59

@TS ik weet precies hoe je je voelt.
Mijn verzorgmerrie heeft vorige week precies hetzelfde gehad.
Sinds een maand staat ze op ene homeopatisch middel dat de hengstigheid verminderd. Nu is het zo dat alle sympthonen eerst erger worden. Bij een stalgenoot heeft dit een maand geduurd dus wij wisten al dat ze iets achteruit zou gaan. Wel hielden we in de gaten dat er geen ergere dingen bij zouden komen dan buikpijn en opgetrokken flanken. Nou werd ik vorige week zaterdag gebeld dat mijn verzorgpaard dus helemaal bezweette op stal stond en niks wilde eten. Ik ben dus naar stal geraced en heb daar de eigenaresse en dierenarts gebeld. Ze was super druk en denderde overal doorheen. Liep telkens met haar hoofd te schudden en was eigenlijk nauwelijks te houden. De dierenarts heeft naar haar nagekeken maar het bleek geen koliek te zijn. Hij heeft haar toen pijnstiller gegeven en we hebben haar weer op stal gezet om te kijken wat ze zou doen. Ze bleef hier rondjes lopen en met haar hoofd schudden als een idioot. We hebben haar dus geprobeerd een injectie met kalmeringsmiddel te geven maar deze drukte ze er telkens uit in stal. We hebben haar toen weer uit stal gehaald en die injectie gegeven. Ook nu was ze nog steeds niet te houden. Hierna hebben we haar op stal gezet en begon ze met het eten van haar hooi. Ook was het bij haar zo dat als ze ons zag ze onrustiger werd. Wij zijn dus naar huis gegaan en hebben de staleigenaar gevraagd toch nog even te kijken. (we mochten niet blijven maar ik denk ook niet dat dat geholpen zou hebben).
De volgende dag was ze eigenlijk weer als vanouds. Nog steeds opgetrokken flanken maar wel weer rustig en te houden.

Waarschijnlijk was het bij haar gewoon een stressaanval omdat er een crossmotor steeds langs stal bleef scheuren.
Mocht het vaker gebeuren laten we zeker meer onderzoek doen.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 18:02

Je hebt hem gistermiddag gevonden, liggend op de grond terwijl zijn hele lijf schokte. Dit klinkt voor mij toch echt heel erg als een epileptische aanval. Het vervelende van epileptische aanvallen bij mensen, is dat ze vaak het bewustzijn niet volledig kwijtraken. Ergens weten ze wat er gebeurt, maar ze zijn volledig de controle kwijt. Als dit bij jouw paard inderdaad het geval is geweest, dan is dat voor hem natuurlijk een meer dan traumatische ervaring geweest. Niet alleen heeft hij geen enkel idee wat er gebeurt, maar hij is ook nog eens al zijn vluchtmogelijkheden kwijt!! Vervolgens komt hij bij uit de ergste aanval, maar zal hij nog wel een tijdje de kluts kwijt zijn. En dus gaat hij zogenaamd oversprong gedrag vertonen. Want dat is het gedrag wat ik op het filmpje zie: hij doet maar iets, omdat hij niet weet wat hij anders moet doen. En door de grote angst, blijft hij in dat gedrag hangen. En het is juist het gedrag wat ook de angst in stand houdt.

Een paard zal altijd dingen aan elkaar verbinden. Dus wat hier inderdaad al een paar keer gezegd is, lijkt mij dan ook niet zo vreemd: Hij linkt de paddock aan de gebeurtenis van gisteren. Wat die aanval dan ook geweest is, wel of geen epileptie, het moet voor hem hoe dan ook zeer beangstigend geweest zijn.
Bovendien heeft hij, na al die uren zo lopen, een patroon ingesleten. Dat was het enige wat hij al die tijd kon doen, en als hij zich nu onzeker voelt, zal hij dat dus onmiddelijk weer gaan doen. Zolang jullie afleiding geven (waterslang spuiten) gaat het goed, zodra de afleiding weg is, bouwt de spanning op en vervalt hij in dat patroon wat hij gisteren opgebouwt heeft.

Oké, dat is mijn 'wild guess'. Ik weet niks van epileptie bij paarden, alleen bij mensen. Verder ben ik absoluut geen gedragsdeskundige of wat dan ook. Maar dat is wat zo in mij opkomt, als ik zo alle dingen bij elkaar optel en het filmpje bekijk.

In elk geval super dat hij inmiddels weer gekalmeerd is. Ik hoop voor je dat je dit nooit weer hoeft mee te maken!! En voorlopig inderdaad maar niet meer los in de paddock, als dat hem rustig houdt.....

edit: typo....

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 18:06

Hallo,

Ik heb iet alles gelezen alleen je openingstopic,
mijn geit deed vorig jaar hetzelfde en heb het bij mn cavia´s ook
weleens gezien, dit was Hersenvliesontsteking..

heeft je da dat al uitgesloten?

Veel succes ermee,
Groet Tineke

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 18:22

Gelukkig is hij weer helemaal happy nu hij de paddock niet meer in hoeft. Hij associeert de paddock met angst en misschien pijn. Zo'n epileptische aanval is ook niet niks.
Je gaat nu waarschijnlijk weidegang afwisselen met zijn stal? Gelukkig gaat het gras met dit weer goed groeien.
Hopelijk was het een eenmalige aanval.

_Blacky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 18:26

Heb je hele topic doorgelezen,
Het lijkt idd dat hij in de paddock iet heeft gezien/meegemaakt
waardoor hij dit gedrag vertoont.
Misschien over een paar dagen weer in de paddock zetten, als hij verder rustig op stal/wei is gebleven :)

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 18:31

het gedrag wat hij nu vertoont gaat bijna lijken op weven, en weven ( ook in grote lijnen) doen paarden om zich zelf een goed gevoel te geven, waarschijnlijk voelt hij zich eecht onveilig in de paddock nu, en dan ook nog met aanvallende paarden.
pffff heftig hoor,,,

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 18:33

freespirit wat een geluk dat hij nu weer normaal lijkt. Dat hij rustiger is en behalve in de paddock dan gewoon doet.
Ik denk ook dat hij de pijn van de aanval/toeval associeerd met de paddock.
Hopelijk is het allemaal 1 malig geweest!
Of misschien kan de DA het toch nog op de 1 of andere manier ontdekken wat het nu echt is geweest!