Kunstofbeslag

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 22:54

Ik heb gisteravond gemaild en vandaag antwoord van Wim Back!

Mijn vragen:
1. Andere hoefsmeden en mijn stalgenoten hebben als argument tegen het kunststofbeslag dat het te stroef is en daardoor een extra belasting voor de gewrichten vormt. Ik ben heel erg benieuwd in hoeverre dit onderzocht is en wat er feitelijk van waar is.

antwoord:
We vermoeden dat dat zal gebeuren als Hippoflex aan het slijten gaat; dat phenomeen is inderdaad al bekend b.v. bij rubber beslag, maar bij Hippoflex hebben we dat nog niet aangetoond.

2. Ik heb zelf altijd begrepen dat de Hippoflex nagenoeg de stroefheid van de blote voet benaderd.

Antwoord: In het verse stadium is het zelfs wat gladder.

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 18:29

even een stipje om het terug te kunnen vinden

SvhGoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 09:51

Ook ik heb met pijn in mijn hart, moeten toegeven dat mijn paard niet fijn liep zonder ijzers.
Ze liep op haar mooie, uit het boekje PaardNatuurlijk hoefjes, onder begeleiding van een professionele NB bekapper, maar ze liep kort, op eieren en hield haar schouders vast.
Ik heb haar nu op kunststof Duplo gezet en ze loopt als een zonnetje.
Blijf naar je paard kijken. Als het kan zonder ijzers, is dat super Maar zet jezelf en je paard niet vast in jouw graag geziene utopie van ijzerloos.

Mijn vorige paard daarentegen liep prima zonder beslag, ook een kwpner, haar heb ik haar hele leven blootvoets gehouden. Maar blijf kritisch op jezelf en wees niet star. Want ik lees hier vaak dat zeker de NBers erg doorschieten Dat voelde ik bij mezelf ook, maar ik heb mezelf daarin terug gefloten.

SvhGoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 09:52

Ook ik heb met pijn in mijn hart, moeten toegeven dat mijn paard niet fijn liep zonder ijzers.
Ze liep op haar mooie, uit het boekje PaardNatuurlijk hoefjes, onder begeleiding van een professionele NB bekapper, maar ze liep kort, op eieren en hield haar schouders vast.
Blijf naar je paard kijken. Als het kan zonder ijzers, is dat super Maar zet jezelf en je paard niet vast in jouw graag geziene utopie van ijzerloos.

Mijn vorige paard daarentegen liep prima zonder beslag, ook een kwpner, haar heb ik haar hele leven blootvoets gehouden. Maar blijf kritisch op jezelf en wees niet star. Want ik lees hier vaak dat zeker de NBers erg doorschieten Dat voelde ik bij mezelf ook, maar ik heb mezelf daarin terug gefloten.

Ajpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 10:15

SvhGoor schreef:

Dit topic is van 6 jaar terug

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 23:05

Ajpam schreef:
Dit topic is van 6 jaar terug

Maar eigenlijk nog wel erg interessant :j

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 09:21

Ik ben mij aan het orienteren op beslag voor m'n paard, hij staat nu nog lekker op blote voetjes. Hoe zijn nu de ervaringen met kunststof beslag en is het uberhaupt mogelijk om kalkoenen bij kunststof in te draaien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 10:17

Pantykous schreef:
Ik ben mij aan het orienteren op beslag voor m'n paard, hij staat nu nog lekker op blote voetjes. Hoe zijn nu de ervaringen met kunststof beslag en is het uberhaupt mogelijk om kalkoenen bij kunststof in te draaien?

Ja het zou moeten kunnen. Echter is kunstof natuurlijk veel minder sterk dan ijzer. En is de kans op afbreken vrij groot.
Het was voor mij een reden om terug over te stappen op normale ijzers.

Pantykous

Re: Kunstofbeslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 11:26

De enige reden voor mij om m'n paard met beslag te zetten is om kalkoenen in te kunnen draaien voor springwedstrijden op gras. :')

Ongelofelijk eigenlijk dat er op dat vlak nog geen ontwikkelingen zijn gedaan, of ik moet er niet van weten.

Is het kunststof beslag je verder wel bevallen nini_roosje?

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 11:32

Mijn paard kan door extreem biljarderen ook niet zonder ijzers. Dit uiteraard geprobeerd maar sleet tot in het leven.

Met gewone ijzers zie je haar hanetred erg. Bij wijze van proef dus kunststof genomen en dit is een prima oplossing. Bijna geen hanetred en geen verschrikkelijk slijtende hoeven :D.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 11:36

Pantykous schreef:

Duplo heeft het wel, maar het wordt afgeraden ivm afbreken bij grote kracht. http://www.duplo-benelux.com/nl/categor ... koengaten/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 14:54

Pantykous schreef:
De enige reden voor mij om m'n paard met beslag te zetten is om kalkoenen in te kunnen draaien voor springwedstrijden op gras. :')

Ongelofelijk eigenlijk dat er op dat vlak nog geen ontwikkelingen zijn gedaan, of ik moet er niet van weten.

Is het kunststof beslag je verder wel bevallen nini_roosje?

Ja super, veel fijner dan normale ijzers. Maargoed kan helaas niet zonder wanneer ik spring op gras

SvhGoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 10:50

Ja, oud topic, maar nog steeds net zo relevant en interessant. Ik vond de opmerking van Scoxx zo goed, "dat je niet zo zwart wit moet kijken naar wel of geen ijzers, blijf open naar je paard kijken" Mijn paard staat nu op duplo's en dat bevalt echt uitstekend. Ik zou eigenlijk geen nadelen kunnen noemen t.o.v. "gewone" ijzeren ijzers. Voordeel vind ik dat het niet zo glad is als een ijzer. En het geeft veel demping.
Kalkoenen, dat zou je bij de leverancier even kunnen vragen.

SvhGoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 10:53

De duplo's hebben een ijzeren kern met kunststof erom heen. Ze zijn net zo sterk als een gewoon ijzer.

LB_ED

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 23:06

Er is al even niet gereageerd op dit topic, maar ik zit echt met mijn handen in het haar en weet even geen andere mogelijkheid dan hier mijn vraag te plaatsen. Ik hoop dat iemand mij hier kan helpen :)

even een lang verhaal in het kort:

Mijn hoefsmid komt uit muchen (duitsland) en in eens in de twee weken hier (GLD). Hij bekapt dan hier de paarden van zijn broer (groot bedrijf + Dravers) en die van mij :o. Nu staat mijn pony al een hele poos op de marathons, alleen heeft de hoefsmid een probleem gehad met de levering van mijn marathons waardoor ze niet op tijd waren voor zijn vertrek deze kant op :\ . De ijzers moeten echt vervangen worden, en kunnen dus niet 2 weken wachten.

nu is mijn vraag of iemand weet waar ik ze online kan bestellen? De maten etc, heb ik van de hoefsmid dus weet precies wat ik moet bestellen. Nu kan ik alleen geen Nederlandse site vinden waar ik ze kan kopen |(

als iemand iets weet dan hoor ik het graag! alvast bedankt! :wave: