[INFO] castreren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 20:48

TheHorseInn schreef:
Ik laat mijn hengsten niet castreren! :n

Behalve als het TE word ;)

heb ze gekocht als hengst en wil ze ook zo houden :j

wat is het nut van deze post??

Froukje11

Re: Centraal topic over castreren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 21:08

als het goed gaat en gegaan is dan heb je geluk gehad.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 19:36

vanmorgen de dierenarts gebeld en...dinsdag gaat de welshhengst onder het mes.
de kwpner-jaarling laat ik nog maar ff hengst,kan altijd van het najaar nog.
kreeg meteen een hele waslijst wat ik nodig heb voor de castreratie (op de wei en bij regen in de stal)
moesten die van jullie ook nuchter zijn?
hij mag vanaf de dag ervoor 17.00 uur niets meer hebben.
gelukkig is hij dinsdag meteen om 10 uur aan de beurt.

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 19:38

nee niet nuchter, kon ook niet want hij stond in de wei

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 19:45

vond ik ook al zo raar,maar ik heb een kaal padockje waar ze s"avonds op lopen, dus moeten ze maar wat eerder op.

Liekekeira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 13:28

Mijn hengst is 3 maanden en 1 week oud maar zijn hormonen!!!!!!
OMG, hij gaat op zijn moeder klimmen en heel veel bijten.
Ik wil hem houden maar nu is de vraag, mag dat al op zijn leeftijd? castereren, want dat is de enige optie als ik hem wil houden. van mijn part in de kliniek , maar ik wil hem echt houden, weleenswaar gecastereerd, want ookal ben je nog zo consequent, hij gaat gewoon door :( ,
Ik zou er normaal gesproken ook tegen zijn om zo vroeg te castereren, maar ik vind dit toch wel iets erger!!

xlieke

Froukje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 16:02

@liekekeira, ik kan me niet voorstellen dat er een veearts is die hem nu verantwoord kan castreren, ben bang dat je nog even moet wachten, vanaf welke leeftijd weet ik eerlijk gezegd niet, maar heb welleens gelezen dat ze vanaf 7 a 8 maanden gecastreerd kunnen worden.

Succes met je kleine man, ik moet nog wel even zeggen, dat mijn zus een merrie veulen had, die precies hetzelfde gedrag vertoonde, zij sprong ook op haar moeder en beet in alles wat los en vast zit. Als je de hoeven van moeders uit aan het krabben was, moest je uitkijken, want dan sprong ze ook bij ons op de rug en beet dan in je nek, heel fijn.

Nu is ze inmiddels 6 jaar en een super merrie geworden, wel nog steeds met de nodige streken, maar zeer betrouwbaar.

succes nogmaals

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 17:00

Hoe gaat het intussen met de gecastreerde mannekes?
Hier zijn we ruim een maand verder en van de hengstemanieren is al niets meer te merken, ben ik heel blij om :)

@ Liekekeira: Ik heb altijd gehoord dat castreren niet voor 9-10 maand kan.. Dus je zal nog even op je tanden moeten bijten vrees ik!

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 21:30

Hier zijn we 1 1/2 week verder. De koker is nog opgezwollen, al heb ik het idee dat dit aan het afnemen is. Iemand een idee hoe lang dit kan duren of wanneer ik me zorgen moet gaan maken? Ik spuit nog altijd braaf het hele zaakie af en hij krijgt zijn beweging.

Mijn dierenarts zei overigens dat hij met 3 weken al bij de anderen kan staan, daar twijfel ik toch wel aan

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 21:33

AngelofLove schreef:
Mijn dierenarts zei overigens dat hij met 3 weken al bij de anderen kan staan, daar twijfel ik toch wel aan

mijn kliniek zei zelfs 2 weken ;) zie link iets terug in het topic :j

nou hier is de zak al helemaal klein, kon de zak ook al vastpakken en de wonden zijn kompleet gesloten en mooi genezen, mooi klein zakje maar 2 hele dunne littekens....
ik heb er geen omkijken meer naar :D en dat allemaal zonder problemen gegaan, ik word er helemaal blij van :D

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 22:16

@ikdoemaarwat, heb die brief van de kliniek gelezen ja, vind het zo bizar al die verschillende tijden die genoemd worden overal, haha. Maar als er bij jou een probleem is, heb je tenminste iets op papier :-)

Hoe lang heeft het bij jou geduurd voordat de zak klein was?

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 22:20

AngelofLove schreef:
@ikdoemaarwat, heb die brief van de kliniek gelezen ja, vind het zo bizar al die verschillende tijden die genoemd worden overal, haha. Maar als er bij jou een probleem is, heb je tenminste iets op papier :-)

Hoe lang heeft het bij jou geduurd voordat de zak klein was?

echt minnie minnie (kompleet "opgedroogd" zoals ie nu is of gewoon alleen geslonken?

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 22:23

hoi.. ik heb lang niet alles gelzen hoor! maar ik had een vraag..

Is staand castreren verboden in nederland? ik heb laatst gezien hoe een hengst gecastreerd word (had ik nog nooit eerder gezien) en die werd staant gecastreerd. toen vertelde ik dat op stage dat het staand gebeurde.. toen zei mijn stagebegeleidster dat dat verboden was..

ik heb ook altijd gedacht hoor dat liggend castreren beter was. en prettiger voor het dier. heb het ook aan de dierenarts gevraagt maar twas geen fijne dierenarts.. ik snapte het antwoord niet, hij was heeel druk.. en kwam best boos over toen ik het vroeg..

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 22:26

@ikdoemaarwat, gewoon geslonken :-) Dat opdrogen zal niet van de één op andere dag zijn denk :D

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 22:34

AngelofLove schreef:
@ikdoemaarwat, gewoon geslonken :-) Dat opdrogen zal niet van de één op andere dag zijn denk :D

nee idd :D want dat was zeker een week of 4 :P

bij paardje was het uberhaupt niet echt gaan zwellen, alleen had hij een beetje een "hangzak"
maar nou had hij ook best grote ballen :j
maar met een week was alles in goede proporties :D

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 22:47

Liekekeira schreef:
Mijn hengst is 3 maanden en 1 week oud maar zijn hormonen!!!!!!
OMG, hij gaat op zijn moeder klimmen en heel veel bijten.
Ik wil hem houden maar nu is de vraag, mag dat al op zijn leeftijd? castereren, want dat is de enige optie als ik hem wil houden. van mijn part in de kliniek , maar ik wil hem echt houden, weleenswaar gecastereerd, want ookal ben je nog zo consequent, hij gaat gewoon door :( ,
Ik zou er normaal gesproken ook tegen zijn om zo vroeg te castereren, maar ik vind dit toch wel iets erger!!

xlieke

ik denk dat je kan castreren op het moment dat de ballen goed ingedaald zijn.
maar weet niet of dit gedrag van je veulen nou zo met zijn hormonen temaken heeft.
misschien is het gewoon een heel opstandig en brutaal manneke en doet ie het niet om te willen dekken.
vraag anders je da om raad.

Liekekeira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 09:51

hoi. maar dat op de merrie klimmen zie ik voor t eerst. en dat bijten ik wilde hdt halster aandoen en met hem gaan lopen maar lukte niet echt toen hij uiteindelijk toch een paar pasjes had gezet had ik hem los gelaten. ondertussen graasde de merrie weer verder. toen hij los was liep hij de hele tijd achteraan maar toen ik stopte merkte ik waarom: hij ging me bijten in mijn hand en shirt en dus ik gaf hem een tik op zijn neus en riep ik nee! veulen rende weg en probeerde steeds op me af te rennen dus ging ik bij de merrie staan toen rende hij nog 2 rondjes toen liep ik ook weg ging hij bij me staan wilde weer bijten steeds neus weggeduwd met een duidelijke nee. toen kwam de merrie erbij ging hij daarop klimmen. toen hij op stal stond wilde hij weer op mams klimmen maar nu schopte de merrie terug. gaat dit nu over dominantie of zijn geslacht? xlieke

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 09:55

ik vind het klinken als een heeeeel brutaal veulen
succes daar zul je je handen vol mee hebben

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 10:07

Volgens mij heeft dit weinig met hengst-zijn te maken, behalve dat hengstjes vaak wat brutaler zijn.
Mijne begon met een paar maanden wel met geluid en al op zijn moeder te springen. En nu als een merrie hengstig is blijft die maar gericht op de merries, met bijpassend geluid. ;)
Er wordt flink gesteigerd en met de voorbenen geslagen.

Castreren kan zodra beide ballen goed ingedaald zijn, maar veel doen het liever niet voordat ze een jaar oud zijn.
Als je je veulen wilt aanhouden raad ik aan hem een wintertje naar een opfok te doen zodat die ook goed afgespeend wordt en behoorlijk opgevoedt. Dan kan die mooi in het voorjaar gecastreerd.

trekpaardluf, naar mijn weten is het niet verboden om staand te castreren, dit gebeurd door verschillende klinieken nog. Niet alle klinieken willen staand castreren.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 12:46

Liekekeira schreef:
hoi. maar dat op de merrie klimmen zie ik voor t eerst. en dat bijten ik wilde hdt halster aandoen en met hem gaan lopen maar lukte niet echt toen hij uiteindelijk toch een paar pasjes had gezet had ik hem los gelaten. ondertussen graasde de merrie weer verder. toen hij los was liep hij de hele tijd achteraan maar toen ik stopte merkte ik waarom: hij ging me bijten in mijn hand en shirt en dus ik gaf hem een tik op zijn neus en riep ik nee! veulen rende weg en probeerde steeds op me af te rennen dus ging ik bij de merrie staan toen rende hij nog 2 rondjes toen liep ik ook weg ging hij bij me staan wilde weer bijten steeds neus weggeduwd met een duidelijke nee. toen kwam de merrie erbij ging hij daarop klimmen. toen hij op stal stond wilde hij weer op mams klimmen maar nu schopte de merrie terug. gaat dit nu over dominantie of zijn geslacht? xlieke

herkenbaar
op de vorige stal waar ik stond hadden ze ook zo een brutaaltje
en die was echt heel erg want liet zijn moeder in de steek en viel gewoon rustig volwassen paarden aan
ondanks dat het maar een welshje , was was hij door een volwassen vent nog niet te hanteren
eenmaal van de moeder af werd er voorruitgang geboekt,en eenmaal gecastreerd, is het nu een heel ander dier!

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 14:31

ik had navraag gedaan over het staand castreren,ze doen het niet meer,omdat uit de wond,kans bestaat dat de boel kan verzakken,ooit wel gebeurd dat er darmen door kwamen, en veel meer kans op infectie.
ik wilde het ook zolaten doen, maar geen dierenarts hier doet het meer.
dinsdag gaat het gebeuren ,hopelijk geen ruin meer.

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 15:02

die reden had ik nog nooit gehoord.
de meeste doen het niet meer staand omdat ze er niet goed bijkunnen op die manier.

waarom zou je het zo graag staand willen dan?

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 15:10

als ze staand gedaan worden, krijgen ze een plaatselijke verdoving, nu gaan ze geheel onder narcose, vind het wel een risico,

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 15:19

nou staand worden ze zover "plat" gespoten dat ze toch ook echt van de wereld zijn hoor, alleen net niet zover
dat ze gaan liggen.
als het plaatselijk verdoofd zou zijn dan zou de da niet echt veilig werken

heb ooit een shetlander staand laten castreren, die heb ik met man en macht op zijn benen moet helpen blijven.
stond uiteindelijk tegen de muur aan te leunen om te kunnen blijven staan

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 22:27

vandaag een goeie: morgen word mijn hengst gecastereerd, belde er net iemand op, of hij ff op zijn merries wil springen.....
te laat.....
vertelde de man dat de hengst al met een merrie loopt, maar niet durft de dekken.... ;)
maar word toch gecastereerd, wil van dat geschreeuw af, als er 1 hengstig is..