Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 16:34

Rumay ook nog maar dubbel gefeliciteerd dan!
Leuke foto's Tinne. Willy is ook nog steeds langer behaard dan de rest maar toch glanst ie en het is veel minder wollig en lang als het vroeger was.
Hoop dat de rest ook wat aan het opknappen is. Het weer helpt in ieder geval wel mee! Ik denk dat ik willy dit weekend weer balkjes laat lopen, dat vond ie vorige week zo gaaf! :+ :D

Sylvia80

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 22:38

Rumay, te laat maar bij deze alsnog gefeliciteerd.
Weer werkt zeker mee, het is heerlijk en het gras groeit goed.
Antibiotiacaprikken gaat goed, alleen de resultaten zijn er nog niet echt. Ondanks het constante hinder die ze toch van de ontstekingen moet hebben is Daan op het moment gelukkig vrolyk en blij. Dus zijn wij dat ook ;-)

Super foto's tinne! Leuk hoor! Straalt veel energie van je jongste!

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 11:26

Sylvia, vindt het toch knap van Dana ook hoor! Ze laat het elke keer toch nog maar mooi over zich heen komen met alle ellende die erbij komt en weinig verbetering elke keer... :(:) . Het is idd voor jezelf wat geruststellender als ze er zelf nog wel vrolijk en blij bij staat, dat is uiteindelijk toch het belangrijkste.

De jongste is idd een bonk energie :) . Heerlijk paard om mee bezig te zijn, fijn dier om te rijden ook.

Fargo, haha.. leuk dat Willy zoveel plezier had in het balkjes lopen. Lekker laten doen dan :) .

Ivanka is nu wel in de rui, dus onder dit mottige vachtje komt straks weer een mooi donker voskleurtje :) . Zo was het andere jaren ook, dus ga er eigenlijk gewoon van uit dat het nu ook weer zo is.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 23:55

Sylvia: ja het lekkere weer is wel fijn voor de oudjes. Fijn dat Dana toch vrolijk is naar omstandigheden. Krijgt Dana eigenlijk al MSM? Ja hè? Ik weet het niet meer! MSM helpt heel erg bij ontstekingen, wie weet kan het nog een beetje extra helpen.

Tinne: fijn dat Ivanka gaat verharen. Het zonnetje en de langere dagen willen daarbij wel helpen natuurlijk!

Vandaag heb ik Willy weer gelongeerd, 2 balkjes op een rij en wat wordt ie daar toch blij van. In stap was hij al vrolijk aan het knikken en schudden omdat ie het zo leuk vond. En in draf lekker aan de slag, achterbenen prima optillend en actief. Tussendoor wel een keertje door linksachter gezakt maar de balkjes gingen prima en hij trekt zich nu ook weinig aan van het door zijn benen zakken. Hij gaat eigenlijk gewoon verder ook omdat hij dan verder wel losser en frisser aan het worden is. Daarna in draf over de balkjes en stukjes galop voor de rest van het rondje en weer op tijd terug naar draf over de balkjes. Het is echt leuk om te zien hoe hij er van geniet en hoe hij er van opknapt en los wordt.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 14:33

rustig hier zeg! Willy doet het weer lekker, alleen heeft ie soms wel wat last van de koude wind vlgs mij.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 15:13

Nou dan doe ik maar effe negatief |(
.
Het ging super met Rava we reden lekker enzo maar sinds vorige week vond ik haar niet zo lekker lopen leek wel weer een beetje bevangen.
Dus een check laten doen, ze had last van 2 kiezen en alles is weer geraspt hoop dat dit nu goed is, en ze heeft een spier in haar rug die raar doet, oorzaak zadel? laten we controleren en ze heeft weer bulten ipv kuilen boven de ogen dus de Pergolide maar weer verhoogt gelukkig heeft ze daar weinig last van als ik dat doe.
En ze is licht bevangen dus even een dag of wat ascal geven en kijken hoe het gaat.
Ze staat een uur per dag op het land en ik heb een graasmasker gekocht die ze gelukkig nu wel door heeft(vorig jaar kreeg ze er erg veel stress van en nu gelukkig niet)
Maar het lastige is waar komt het van, heb ik haar toch iets te veel gepushed, of toch het gras of ????
Nou we kijken het even aan hoe het gaat.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 15:42

He bah Rumay dat is geen goed nieuws. Inderdaad de pergolide maar even wat hoger, het voorjaarsgras is natuurlijk toch altijd best link, daar kunnen ze best een beetje hulp bij gebruiken. Wat naar dat ze licht bevangen is. |( ;( Nu maar hopen dat ze snel weer opknapt en dat het aanslaat. Vind het echt vervelend voor jullie. Ik zal voor je duimen dat het snel weer beter gaat!

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 15:50

Rumay, wat rot dat het met Rava weer wat minder gaat :(:) . Hopelijk slaat de pergolide en de ascal voor de voetjes snel aan... Heel veel sterkte en beterschap :(:) !

Fargo, fijn dat Willy goed gaat! Staat ook best wat wind, hier iig wel.

Met Ivanka gaat het ook wel redelijk :) . Gisteren was de DA er voor Aidan, hoe goed ze dat toch kennen he. Was Ivanka toen aan het poetsen, dus ging haar terugbrengen naar de wei om Aidan te halen. Ze zag dat het de DA was die voor haar neus stond en ze ging me toch in een versnelde stap naar de wei ipv haar sjok-sjok :(:) :D .
Ze lijkt geen last te hebben van het wisselende weer iig :) .

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 15:55

Echt fijn dat we elkaar hier altijd beetje opbeuren voelt altjid goed dank hiervoor.

Zit net naar buiten te kijken en het hoost van de regen IK WIL NAAR HUIS DE PAARDEN BINNEN ZETTEN maar ik moet nog ruim een half uur op mijn werk blijven.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 15:57

Hier plenst het ook en de paarden gaan pas om 17:00 uur naar binnen. Bleh.

Tinne: fijn dat Ivanka het goed doet. Aiden zijn sarcoid ook onder controle??
Rumay: graag gedaan, hoop echt dat Rava snel opknapt!

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 16:01

Hoost het zo bij jullie ja? Maar even op buienradar kijken of het niet deze kant op komt dan maar... >;) .

Hier zijn er ook akelig donkere wolken als ik naar de achtertuin kijk, aan de voorkant van het huis een stralend zonnetje en HELE harde wind :+ .

Idd fijn dat dit topic er is. Iedereen weet gelijk hoe je je voelt als het wat minder gaat :) .

Fargo, gisteren zijn we gestart met behandeling nummer 1. Hij moet er 5 in totaal krijgen, de tweede behandeling krijgt hij vanavond en dan om de 48 uur. Ben benieuwd. De zalf is samengesteld op zijn voorgeschiedenis etc., hij heeft in verhouding veel cytostaticum erin zitten (75% ten opzichte van 25-50% wat normaal is). En hij krijgt ook 2 behandelingen extra dan normaal. Dus ik hoop zo dat het afdoende is!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 16:10

Waar zit zijn plek?? Is het nodig om hem te behandelen? Daar zijn DA's nog al eens wisselend over hè? Stom ik heb net een amerikaanse tandpasta weggegooid die in VS ook heel veel wordt gebruikt ter bestrijding van sarcoid. Fargo had sarcoid op schouder. Dus ik had via vrienden op site in VS die tandpasta geregeld en dit net deze week bij opruimactie ivm te koop komen van huis weggegooid omdat ik niemand wist die er wat aan zou hebben. Misschien nog wel op stal wat over, als deze behandelingen niet zouden helpen.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 16:18

Vorig jaar heeft hij er ook eentje gehad op dezelfde plaats (binnenkant van zijn achterbeen, ongeveer 10 cm onder de lies). Opzich heeft hij er geen last van, dat was ook de reden dat we er vorig jaar in eerste instantie niks aan hebben gedaan. Maar hij groeide snel en begon later te ontsteken, waardoor hij er wel last van kreeg. Toen stelde de DA voor om het weg te snijden, maar kennelijk dus toch niet alles weg kunnen halen. Achteraf heb ik er ook 'spijt' van dat ik het weg heb laten snijden, dat ik me toen niet meer heb ingelezen in andere behandelmethodes, maar dat is altijd achteraf.
Toen ik zag dat hij weer terug was, wilde ik niet meer afwachten tot het weer zo'n vies ontstoken ding werd. Dan heb je ook meer kans dat het zich uitzaait naar een andere plek.
Nu hebben we een cytostaticum-zalf (de Liverpool crème) waar goede resultaten mee zijn behaald. Dus laten we hopen dat het helpt!

horseleslie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 09:13

Hallo,
Ik ben niet vaak op deze forum geweest, maar gister heb ik mijn lieve paardje moeten laten inslapen.
Sinds een jaar wist ik dat ze cushing had.
Eergisteren had ze koliek gekregen.
De DA zei dat dat er niks mee te maken heeft. Nu heb ik van een andere DA gehoord dat het wel degelijk kan omdat de banden van de darmen slapper worden. Weet iemand hier iets van??

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 13:50

horseleslie zeer verdrietig dat je je paard hebt moeten laten inslapen veel sterkte hiermee :(:)

De algehele conditie van paarden met Cushing wordt minder, spieren worden slapper dus zeer waarschijnlijk ook banden maar of dat een reden/oorzaak is van de koliek?
Als natuurlijk het hele lijf minder mee doet dan is de kans op koliek of andere dingen wel veel groter.
Ik heb zelf zoiets aan de Cushing zelf gaan ze niet dood, maar wel aan de bijwerkingen hiervan en die kunnen zeer divers zijn en hevig en dus gaan ze dood aan Cushing

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 14:20

Wat naar horseleslie Y;(

Peter wordt ook nog niet zo rap weer beter. Hij houd wel de halve kuiltjes boven z'n ogen, maar z'n manenkam is duidelijk weer hard geworden. Eten ed. is wel goed.
Maar qua motoriek is ie nog steeds niet zo hele best. 't lijkt niet echt dat spierverhaal van de vorige keer te zijn (toen ik me hier aangesloten heb en erachter ben gekomen dat ie hoogstwss cushing heeft). Als je de groei van z'n hoeven ziet zou je denken dat ie eigenlijk wat licht bevangen is -O-

Hij moet eigenlijk nodig bekapt worden, 't begint allemaal te krullen en lang te worden ... maar volgens mij houd ie dat lang niet.
Hij heeft er al wat moeite mee omdat ie z'n koot RA een 10 jaar geleden dwars door gebroken heeft gehad.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 16:51

horseleslie schreef:
Hallo,
Ik ben niet vaak op deze forum geweest, maar gister heb ik mijn lieve paardje moeten laten inslapen.
Sinds een jaar wist ik dat ze cushing had.
Eergisteren had ze koliek gekregen.
De DA zei dat dat er niks mee te maken heeft. Nu heb ik van een andere DA gehoord dat het wel degelijk kan omdat de banden van de darmen slapper worden. Weet iemand hier iets van??

jee....wat een nachtmerrie....er zitten spieren om de darmen heen....en bij cushing is er vaak sprake van spierverlies....dus misschin daar ook?
sterkte met het verlies(het valt mij op dat ik dit zinnetje regelmatig typ de laatste tijd....waarom overlijden er zoveel paarden? of heb ik het mis?)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 18:07

Horseleslie: ach wat verschrikkelijk dat je paard is ingeslapen. Heel veel sterkte daarmee. Mijn vorige paard is ook ten gevolge van koliek overleden. Weet je wat er precies aan de hand was? Wat voor soort koliek het was bedoel ik? Koliek is naar en kan heel snel gaan. Mijn paard ben ik toen in 1 dag verloren. Nogmaals heel veel sterkte, het is niet niets om je paard ineens kwijt te zijn.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 11:15

Het gaat niet goed met Rava de bevangeheid is erger geworden dus alle medicijnen zijn verhoogt.
Omdat het nu weer slecht gaat denk ik toch meer aan of ik haar zal laten onderzoeken als ze er niet meer is.
Zou het zin hebben voor de andere paarden die Cushing hebben om dit te laten doen??

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 11:20

wat erg dat je paard niet goed gaat!
ik denk zeker dat het zin heeft om autopsie te laten doen als ze overleden is...wat een rot onderwerp eigelijk...
Ik vraag mij namelijk af of er nu eigelijk altijd sprake is van een tumor op de hypofyse...dan komt dat wel erg vaak voor..
Dus naar mijn idee zeer nuttig!
Laten we hopen voor jou dat dit nog lang op zich laat wachten..

reageert ze op de verhoogde dosering?
Wat krijgt ze?bute/metacam?

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 11:36

He bah, wat een nare berichten weer, heel veel sterkte.
Ik heb er inderdaad ook wel eens aan gedacht, zou toch mooi zijn als er in de toekomst echt wat aan gedaan kon worden , aan deze rot ziekte.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 12:04

Ze reageert nog niet op verhoging en extra's (Ascal) en pijnstiller maar dit is de 4e keer dat ze een bevangenheid heeft en de laatste was vorig jaar januari- februari.
Tuurlijk kijk ik het aan maar ben wel vast vooruit aan het denken ben nl ook benieuwd of er een tumor zit en zo ja hoe groot of waar precies
Zal eens contact opnemen met Utrecht of dit zin heeft en of ze uberhaupt onderzoek doen naar Cushing, als iemand hier meer van weet is die info welkom.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 13:14

Wat naar dat je paard er momenteel wat slechter bijstaat.
Cushing is echt een vervelende ziekte, simpelweg omdat alles ontregeld is en ze veel complicaties kunnen krijgen.
Het hoeft trouwens niet altijd persé een tumor aan de hypofyse te zijn. Soms slaat die gewoon op hol maar wordt er geen tumor gevormd (of is die toch zeer moeilijk te vinden). Heel soms is het de bijnier zelf die gek begint te doen en ligt de oorzaak niet bij de hypofyse, maar dit is nog zeldzamer dan gewone cushing.
Ik denk niet dat er al ergens sprake is van opereren aan tumoren bij paarden met cushing, misschien komt dit ooit wel.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 18:25

Rumay, wil je dan diagnostisch onderzoek laten doen bij Rava?
Wel balen dat ze nog steeds niet reageert op de medicatie en dat je het slechter ziet worden :(:) ...
Overigens kan ik me je gedachte wel goed voorstellen om haar te laten onderzoeken als ze er niet meer is. Ik zou ook wel 'benieuwd' zijn naar waar het probleem precies zit. En om misschien meer inzicht te geven in de ziekte, zodat andere paarden beter geholpen kunnen worden.

Horseleslie, veel sterkte met het verlies van je paard!

Lappie, Petertje ook nog niet erg beter... :(:) . Hoe lang gaat het nu al wat minder met hem?

Ivanka is weer top-hengstig, krijgt dagelijks een wasbeurtje tussen de achterbenen, want de laatste paar keer plast ze heel haar benen onder als ze hengstig is :+ .
DA was er van de week voor Aidan dus, die vond Ivanka er goed uit zien :) .

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 18:35

Tinne: fijn dat het goed gaat.

Rumay, hè bah wat naar dat Rava nog niet opknapt. We blijven duimen voor je hoor! Ze is er immers al eerder weer doorgekomen dat je het haast niet mocht verwachten of niet meer verwachtte! Ik hoop dat ze met het betere weer toch opknapt. Ik weet niet of je met een kijkoperatie heel veel nieuws zult horen. Maar als ze in Utrecht denken dat het toegevoegde waarde heeft, dan zou je het kunnen doen. Ik hoop zo dat ze opknapt en dat de medicijnen hun werk gaan doen!

Thioro: paarden worden niet geopereerd omdat de plek gewoon te slecht bereikbaar is om te opereren. Dus dat is nu geen optie, maar het wordt ook hoogstwaarschijnlijk geen optie..