[INFO] Mok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Loose

Re: centraal topic over mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 15:21

mmargherita schreef:
O baggie, dat ziet er niet lekker uit, zijn het open wondjes? dan moet je erg oppassen.

Ja hij is nu wel weer open doordat ik dacht dat het modder was. Nagelbijten / Gniffelen Maar het is er maar 1 gelukkig.

MirteSilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 21:51

Mocht iemand er iets aan hebben...ik heb zeer goede ervaringen met een soort motorolie. Erg goedkoop en zeer effectief. Hielp beter dan de dure middelen van de dierenarts.

Zijn er meer mensen die deze ervaring hebben?

Groetjes

terrortitus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 22:18

hallo weet iemand waar je cebacil kan halen? mijn dierenarts heeft het niet meer en aangezien het een verboden middel is in Nederland....

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 22:38

verbod is volgens mij opgeheven, naar wat ik begreep. Andere da even proberen?

motorolie? Heb eens een stalgenoot gehad die dat ook gebruikte, totdat paard 2e graads brandwonden had. Lijkt me dan ook niet zo'n goed plan. Om nog maar niet te spreken van de chemicalien die het paard dan binnen krijgt.

crazy_funky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 23:08

mijn veulen heeft ook van die wondjes op haar voetjes op de plek waar dus mok zit.. maar het zit bij haar dus ook op 2 voetejs helemaal rondom de voet, het zijn dan geen kloofjes of iets maar gewone ronde korstjes,, kan ze er zo af borstelen hoe daarvoor niet te pulken ofzo.. het zijn daar onder dan ook geen wondjes.. stal genootje dacht hierbij aan mok en ik zelfs ook een beetje door die kloofjes maar die bultjes/korstjes aan de voorkant zijn zo anders..
weten jullie misschien of dat erbij hoort of weer wat anders is?

miszlisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 00:02

cebacil heeft volgens mij ook geen verbod meer! iemand op stal heeft het nl nog gehaald bij de vallei in woudenberg (volgens mij) maarr ik weet natuurlijk niet waar je woont!

even een andere vraag!
ik zit heir dus al ff he, en nou waste ik mijn paard tijd terug iedere dag met betadine (mocht van mijn dierenarts) elke dag weer waren haar benen dik en veel vocht erin. na het stappen werd het iets minder.. ze is al 5x op de antibiotica gweest geloof ik maar goed..
nu mocht het been ff niet nat worden ivm een balbetrapping waar een korst op moes komen en toen smeerde ik elke dag msmzalf op de mok en toen bleef het dun.. laatst waste ik weer 1x met betadine na 2 uur stal gelijk weer een dikke poot, nu heb ik weer een kleine week geen betadine geshampoot en weer een vrij 'dun' been voor haar doen.. bestaat het dat een paard neit tegen betadine kan ofzo??
misschien heeft iemand ervaringen hier in:P en ja ik heb een vreemd paard ze is ook al voor de 2e keer int jaar schijnzwanger dus hahaaha
thanks iig

Martine_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 00:05

nou lisanne.. nobel is wel heel gevoelig.. toen ze nog bij karel stond kwamen ze er ook achter dat ze allergisch was voor sommmige mokzalfjes... misschien ff met je VA overleggen?

miszlisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 00:07

jaa die wordt gek van me hahaha bel m tegenwoordig zo vaak:D volgens mij zegt ie ook echt op de kliniek als ik bel, ooh daar ga ik wel heen vaste klant..Tong uitsteken
maar nobel is inderdaad heel gevoelig, letterlijk en figuurlijk (lichamelijk en geestelijk whaha)

maare crazy funky je zou denken als het rondom zit dat het van springschoenen zou kunnen komen maar bij een veulen lijkt me dat sterk..Tong uitsteken maar zolang er onder die korstjes geen wondje zit? zou ik me er niet al te druk om maken. Nobel heeft het ook wel eens maar dan zit er iets etterigs onder en dat maak ik schoon..!

Martine_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 00:11

ja snap ik.. maar jah.. ik kan wel even aan eline vragen of ze het even aan karel kan vragen... die weet dat misschien wel... Maar als je merkt dat het beter gaat als je niet met betadine was dan doe je het tog gewoon nie Tong uitsteken

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 00:56

Ze kunnen inderdaad overgevoelig zijn voor de betadine....

Martine_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 01:05

a nobel (van miszlisanne) is echt voor van alles overgevoelig... ik heb haar zoon.. de mok heeft hij al geerft.. nu hopelijk ook niet die overgevoeligheid!
Weet iemand eigenlijk of dat erfelijk is mok enzo?

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 18:28

@ Miszlisanne: dat kan wel degelijk, overgevoelig zijn voor betadine. Zeker ook de shampoo gebruikt? Kato is er zo allergisch voor dat ze zichzelf helemaal open krabt, ze krijgt er ook haaruitval van! Ze zet ook helemaal op..

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 19:05

ik heb zinkzalf gehaald bij de supermarkt (Zwitsal), de mok werd bij mijn paard (erg gevoelig dier) en bij het paard van mijn vriendin direct een stuk rustiger. Werkt (bij mij dan) beter als hydrocortiderm. Bovendien ben je niet met hormoonzooi aan het smeren en is het een stuk goedkoper. Knipoog

miszlisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 14:18

zinkzal hielp bij de mijne ook niet.
Nobel is niet erg gelukkig van t wassen nee die had soms ene witte neus van de zalf (dat ik erop smeerde na het wassen) dus zo vallen de puzzelstukjes wel op hun plaats:)

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 23:01

MirteSilke schreef:
Mocht iemand er iets aan hebben...ik heb zeer goede ervaringen met een soort motorolie. Erg goedkoop en zeer effectief. Hielp beter dan de dure middelen van de dierenarts.

Zijn er meer mensen die deze ervaring hebben?

Groetjes

Ik heb ook gehoord dat motorolie goed werkt. Het werd vroeger wel gebruikt, maar nu vind ik het nogal primitief! Als je paard wondjes heeft krijgt hij meteen een bloedvergiftiging..

Loose schreef:
Lady heeft een wondje bij haar hoef zitten. Nu vraag ik me af of het mok is (denk het wel gezien de tijd van het jaar). Onze paardjes staan dagelijks op de wei, het is wel blubberig maar ik wil ze hun beweging ook niet ontnemen. Nouja, even foto's.

Er zat al een beetje een korst op, maar die zag ik aan voor modder en zo ontdekte ik het. Nagelbijten / Gniffelen
Ik spoel nu sowieso 's avonds als ze uit de wei komen af en smeer er mokzalf op.

Moeilijk te zien zo met dat haar, maar zo zag het er bij mijn haflinger ook uit. Mijn haflinger had ook vooral korsten aan de zijkanten van de kootholtes.

jenga_8: kun je misschien even de referentie geven van het artikel dat beweert dat mok alleen door mijt wordt veroorzaakt? Mok heeft bij mijn weten verschillende oorzaken. Als er een wondermiddel zou zijn zou de dierenarts dat wel geven.

Ik ben zelf nu wat aan het minderen met smeren. Het schijnt dat als je te veel blijft smeren de huid bij de kootholte week wordt en de mok juist langer blijft aanhouden.
Hoe doen jullie dat met aanhoudende mok? Gewoon blijven smeren? En elke dag of wekelijks?

ilseshad

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 12:26

Hoi allemaal, ik heb niet het hele topic doorgelezen, mijn pony heeft sinds ongeveer 5 weken mok, hij had eerst antibiotica in de vorm van een wormenspuit. Dat hielp want het beentje werd weer dun, maar een paar dagen later zakte hij door het ijs omdat hij ontsnapt was. Toen waren alle korstje weer open en werd het been weer dik, nou heeft krijgt hij al 2 weken elke dag een antibioticaspuitje in z'n borst. Het helpt maar een heel klein beetje. Verder was ik het beentje elke dag met badedas, betadine, dan helemaal droog fohnen en dan sudocreme erop. Gister heb ik nog andere creme gekregen (zit geen etiket op dus ik weet niet hoe het heet) die de huid verzacht tegen de korstjes dus. De DA wilde Shadow eerst een agressive spuit geven tegen mok maar dat overleeft 1 op de 10 paarden niet en hij had het gevoel dat Shadow het niet zou overleven dus dat heeft ie gelukkig niet gedaan. Nou dit was mijn verhaal van de mok van Shadow Bloos misschien hebben jullie nog tips iig bedankt Pling .

miszlisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 15:42

hmm in de borst spuiten 2 weken lang? het enige wat bij de mijne wel is, is gedaan is 3dagen depociline maar daar was hij niet zown voorstander van. Mijn paard krijgt elke x als ze een olifantenpoot heeft 10dagen prednisolon wat goed helpt! maar staat hij buiten? anders gewoon wat minder wassen? helpt bij de mijne nu iig. verder zijn we nog steeds op zoek naar het wondermiddel geloof ik:P welcome to this topic!

ilseshad

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 17:30

miszlisanne schreef:
hmm in de borst spuiten 2 weken lang? het enige wat bij de mijne wel is, is gedaan is 3dagen depociline maar daar was hij niet zown voorstander van. Mijn paard krijgt elke x als ze een olifantenpoot heeft 10dagen prednisolon wat goed helpt! maar staat hij buiten? anders gewoon wat minder wassen? helpt bij de mijne nu iig. verder zijn we nog steeds op zoek naar het wondermiddel geloof ik:P welcome to this topic!

Ja we hadden eerst 1 week maar dat hielp niks dus moeten we van de DA nog een week spuiten. Hij stond eerst de hele dag buiten (ook modder) en s'nachts binnen maar hij staat nu wat minder buiten en meer binnen zodat het wat droger blijft. Als hij in de wei is geweest maak ik het schoon en was het. Ik zal het wat minder gaan wassen idd. Ik ben ook nog op zoek naar het wondermiddel Dromen

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 18:30

gewoon een middagje gaan zitten en dit topic doorlezen

loesjevosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 19:16

cydetin en cybacil zijn erg goede middelen voor mok

zwavelbloem is ook een goed natuulijk middel samen met zonnebloemolie
Zwavelbloem koop je het beste in de zaken waar boeren hun gewasbeschermingsmiddelen halen. of sommige drogisterijen hebben het

De slaolie zorgt er alleen maar voor dat de zwavel tot op de huid komt.
De zwavel dood de mijten,parasieten en ander vuiligheid,maar je moet het telkens in een cyclus van 3 dagen gebruiken.Dit voor een optimaal resultaat

ilseshad

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 19:31

Oke dat van die zwavelbloem is wel een goed idee, ik heb net de laatste spuit gegeven dus als het dan nog niet over gaat, ga ik zwavelbloem proberen Knipoog

Famke_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 09:25

Ik heb voor de mensen die de kruidenmengsel van huppa hebben gegeven een vraagje:
Hoelang moet je dit eigenlijk blijven geven?
Tot het helemaal verdwenen is of de rest van d'r leven?

Toke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 09:30

Ik heb het gegeven tot het volledig weg was, Zenith heeft in totaal 3 paketten gehad. Heeft sinds augustus niets meer gekregen, en is nog altijd mok-vrij Hyper!

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 11:14

terrortitus schreef:
hallo weet iemand waar je cebacil kan halen? mijn dierenarts heeft het niet meer en aangezien het een verboden middel is in Nederland....

Sebacil kan je gewoon via internet bestellen:
http://www.dierapotheker.nl/zoeken2.php ... string=277

@mmargharita: Fleur stampt ook verschrikkelijk! Bij haar is de hoeveelheid van stampen altijd een graadmeter voor de ernst van de CPL. Nu stampt ze nog maar heel weinig (jahoeoeoe!!!) Hopelijk kunnen we dat volhouden.
Let wel op, want vaak gaat stampen ook gepaard met schuren (bijvoorbeeld ene achterbeen over de andere leggen en dan zo hard mogelijk erlangs schuren) Niet bevorderlijk voor de benen! (zacht uitgedrukt)

Famke_93 schreef:
Ik heb voor de mensen die de kruidenmengsel van huppa hebben gegeven een vraagje:
Hoelang moet je dit eigenlijk blijven geven?
Tot het helemaal verdwenen is of de rest van d'r leven?

Op de site staat toch ook dat je het moet blijven geven tot het weg is? Heb ik destijds helaas niet gedaan, al was ik wel al blij met dat het een stuk rustiger was geworden.

Abby_Snow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 14:11

Mijn pony heeft nu 1 a 2 weken geleden een spuit gekregen voor mok Haha!

En het gaat echt super. ze is gewoon veel blijer geworden en het jeukt ook niet meer. en ze heeft ook niet meer dikke voetjes Bloos